Halster om in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij bij je paard/pony het halster om in de wei?

1. Ja .
26 (35%)
2. Nee.
34 (46%)
3. Verschillend.
13 (17%)

Totaal aantal stemmen: 73

Tanja

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:35

Absoluut zonder!
Ik vind het veel te gevaarlijk om het halster om te laten, ook al blijven ze niet aan een paal o.i.d. hangen dan nog vind ik het zeer gevaarlijk.
Heb het ooit met een pony meegemaakt die jeuk had achter zijn oor of zo, weide grensde aan sloten dus geen palen waar hij met zijn halster aan kon blijven hangen, toen ik smiddags kwam om hem te halen lag hij op de wei met zijn achterhoef door zijn halster gestoken (en dat halster zat absoluut niet los, tegen het verliezen op het land strakker gezet) hij is nog erg lang kreupel geweest en heeft dat seizoen geen weide meer gezien door dat geintje.

Al mijn paarden en pony's gaan dus zonder, ook al zitten er een paar bij die zich niet laten pakken, ben gisteren nog 2 uur bezig geweest met een Shet die zich niet wilde laten pakken, jammer dan maar liever langer achter de pony aan lopen dan dat hij zichzelf ophangt.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:55

Bij ons op stal moeten de paarden een halster om in de wei. Zoals al eerder gezegd werd in dit topic is dat voor als de paarden uitbreken, dat je ze dan makkelijk kunt vangen, en mocht er een paard in de sloot terrecht komen, dan is het ook wel handig Clown
Ons weiland is er goed afgezet, een paard kan niet blijven haken aan een paaltje (voor schriklint) met zijn halster. En mocht dat op een 1 of andere manier wel gebeuren? Er is altijd wel iemand aanwezig op stal, die ook even langs het weiland komt, dus onopgemerkt vastzitten kan haast niet bij ons

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:16

Dacht ik ook op de stal waar ik destijds stond, staan 250 paarden en zéker 500 man per dag die daar rondlopen Clown

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:24

Nee, ik doe hem eigenlijk altijd af. Vind het toch te gevaarlijk, en hij is altijd heel makkelijk te pakken, dan is het een beetje onnodig!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:20

Mijn paard heeft hem altijd af.
Bij het andere paar blijft hij in de zomer om, omdat die zo'n vliegenfront riem aan het halster heeft.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:22

Bij mijn paard blijft ie om. Vorig jaar was ze op een gegeven moment dramatisch slecht te vangen en als je dan nog met een halster moet prutsen heb je bij haar echt het nakijken.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:40

mijn paard houd altijd zijn halster om in de wei ... hij staat dan een paar uur per dag op de wei.. Haha!

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:57

Om maar met de opening van de sluitingshaak naar binnen, tegen de wang aan, zodat hij nergens achter kan blijven haken.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:23

Heb hem altijd af ook op stal. Andere stalgenootjes hebben hem wel weer om! Ik vind het gewoon een veilige idee dat hij nergens achter kan blijven haken.
En mijn paard is makkelijk te vangen ,scheelt ook weer!

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:27

Mijn 15 jarige merrie zonder en mijn 2 jarige merrie met.
Ik ben bang dat ik hem anders niet meer omkrijg.
Maar ik ben toch ook een beetje bang voor het haperen, ze schuurt nu namelijk zowat aan alles.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:02

geen denken aan..
als ik me bedenk wat voor griezeldingen er kunnen gebeuren
bovendien kun je zo makkenlijk je halster kwijtraken Scheve mond

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:10

Ik doe het halster af

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:10

Als ze in de wei gaan gaat het halster om want dan kunnen we ze beter uit de wei halen en als ze op stal gaan gaat het halster af.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:13

T@nj@ schreef:
Dacht ik ook op de stal waar ik destijds stond, staan 250 paarden en zéker 500 man per dag die daar rondlopen Clown

Vraag me af hoeveel van die mensen er in de sloot zouden springen om hem even een halster aan te doen. Ik sta op dezelfde stal als Zilly en ik denk dat ik zo onderhand al 100 paarden in de sloot heb gezien. Meehelpen met eruit komen is nog best te doen, maar no way dat ik tussen die maaiende paardenbenen ga zitten om een halster om te doen. Veiligheid voor een paard zeker, maar als ik moet kiezen, kies ik toch echt voor mijn eigen veiligheid.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:23

Ik reageer op dit stukje:
Zilly schreef:
Er is altijd wel iemand aanwezig op stal, die ook even langs het weiland komt, dus onopgemerkt vastzitten kan haast niet bij ons

Ik bedoel dus dat er zoveel mensen rond liepen en dat niemand ook maar gezien had dat de pony klem zat, ik ga nooit en te nimmer op andere mensen af, kan van hun niet verwachten dat ze mijn paarden in het oog houden.
Genoeg paarden in de sloot gezien, zo ook 2 van mijzelf, halster zat er vrij snel weer om maar werd door de brandweer niet gebruikt hoor, ging achter de kont langs.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:32

T@nj@ schreef:
Ik reageer op dit stukje:
Zilly schreef:
Er is altijd wel iemand aanwezig op stal, die ook even langs het weiland komt, dus onopgemerkt vastzitten kan haast niet bij ons

Ik bedoel dus dat er zoveel mensen rond liepen en dat niemand ook maar gezien had dat de pony klem zat, ik ga nooit en te nimmer op andere mensen af, kan van hun niet verwachten dat ze mijn paarden in het oog houden.
Genoeg paarden in de sloot gezien, zo ook 2 van mijzelf, halster zat er vrij snel weer om maar werd door de brandweer niet gebruikt hoor, ging achter de kont langs.

Bij ons word het gebruikt om het paard bij te sturen en wij halen ze er zelf uit,brandweer komt er niet bij. Dat jij tussen de benen van een paard klimt, moet je helemaal zelf weten natuurlijk Lachen . Maar als ik dat risico moet lopen voor iemand anders zijn paard? Dan zou ik het toch fijner vinden als diegene het halster om doet. Moet eerlijk zeggen dat er op deze pensionstal nog nooit een paard heeft vastgezeten zoals jij het beschrijft, als ik het wel eens meegemaakt zou hebben zou ik jouw gevoel ook beter begrijpen denk ik Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:48

Mijn ouwe e-pony staat altijd zonder, uit de wei halen doe ik met een touwtje om de hals. Ze staat ook 24/7 op de wei. Mijn jonge paard hangt er vanaf. Als ze in de achterste wei staat gaatíe af. Anders om. Vorig jaar toen ze 2 maanden ergenst anders stond was iemand daar vergeten het hekje dicht te doen.. toen ze vervolgens over een 80 km weg in paniek vloog was ik toch wel heel blij dat een omstander d'r aan d'r halster die ik daar wel omliet kon pakken...

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:04

soms laat ik hem wel om, maar dan kom ik diezelfde dag wel weer, er is niks waaraan hij kan blijven haken, dus hoeft hij ook niet echt af.