Halster omlaten in de stal, slim of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Halster omlaten in de stal, slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:52

Een kennis van mij is jaren geleden haar pony kwijtgeraakt doordat hij met halster om in de wei stond. 2 Jaar geleden heeft een jaarling bij ons op stal zijn eigen opgehangen en heeft zijn nek gebroken. Levensgevaarlijk dus.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:54

ik zou geen halster omlaten!
wij doen het normaal ook nooit en toen is er een keer iemand het vergeten en de volgende dag lag hij dood in stal , hij was blijven hangen en waarschijnlijk in een paniek aanval gevallen en zijn nek gebroken.
dus doe het niet! koop dan zo'n kap die je zonder iets over het hoofd kan bevestigen heeft een vriendin ook en werkt perfect

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:17

Anke schreef:
Mischa schreef:

Als je er een vliegnetje op wil zetten ofzo, dan heb het nog nut vind ik.

Liefs, Mischa

misschien eerst lezen voordat je reageert? Ach gut
Staat duidelijk in het topic dat het te maken heeft met het bevestigen van een vliegennetje Knipoog

Lachen
Laatst bijgewerkt door Mischa op 02-05-05 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:34

Zelf buiten krijgt hij geen halster om!

Niet alleen in verband met het gevaar, maar ik wil niet dat pennykinders of erger een houvast hebben!

Zonder halster is veel veiliger.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:20

Wij hebben ze altijd af op stal en af en toe ook in het land.
Vorig jaar had Jitske (toen 1,5 jaar) 5 minuten op stal haar halster om (wachten op de trailer, ze ging even een proefritje maken zeg maar) en ze hing over de staldeur, bleef hangen met het ringentje van het halster achter de grendel van haar staldeur (met zo'n extra klepje, zodat ze niet de deur open kan doen), en scheurde haar kaak. Dus voor ons halsters geen om op stal.

Dat idee van de foto hebben wij ook, werkt prima.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:56

En Bucas levert ook gaas schermen die zonder halster kunnen worden gebruikt.
Want een halster dient alleen te worden gebruikt bij het transport van paarden. Verder zijn ze idd gevaarlijk en nutteloos.

Let wel dat alles wat je op het hoofd van een paard doet kan schuren. Sommigen hebben een heel dun huidje.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:08

Nee ik laat nooit een halster om in stal, heb 1 meegemaakt dat een paard vast kwam te zitten...

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:28

Ik laat echt geen halster om op stal, ik ben veel te bang dat mijn paard ergens achter blijft haken. Je zou zo'n vliegenmasker kunnen proberen (en dan zonder het halster he Knipoog ) al ben ik er geen voorstander van om een paard dag en nacht met zo'n ding op te zetten, zeker niet op stal. Is het niet mogelijk om wat tegen de vliegen te doen? Goed spuiten en evt. zo'n blauwe lamp ophangen?

Afbeelding

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:58

promptertje schreef:
Wat ik me afvraag: wáár blijven al die paarden dan achter haken?

Achter de voer/drinkbak bijvoorbeeld!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:01

Ik zou de 2 mogelijkheden die hier staan proberen.

Ben erg benieuwd wat je gaat doen, want halster is niet echt een goede optie vind ik zelf.

coolekikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:58

heeey

weetje wat ik doe wij op stal bij osn doen we alle halster af als ze indde stal en wei staan want ze kunnen ergens achter blijven hakken en dan hang je (niet dat dit vaak gebeurt maar het zekker voor het onzekkere nemen) ikke doe eht halster dus af en heeft die veel last van vliegen heb ik vliegen deo dat smeer je om ze ogen en die vliegen vinden die knoflook stinken \(het ruikt naar knofllok) en ze hebben er geen last van het beviel mij ook goed

sucses ermee

sdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:17

heej

als je paard er heel erg veel last van heb dan is het wel verstandig om hem met halster in zijn stal te laten staan maar als er een haak in sit of andere dinge waar die aan kan blijven haken dan sou ik die ding der uit halen maar met halster is niet erg want ook als ie 1 keer is blijven haken is ie der misschien erg van geschrokken en kijkt ie wel uit

nou vele pleseier nog

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
een paard is in de handen van jeself

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:06

Ik heb een halster van Kavalkade met elastiek in het neusgedeelte en in het kopstuk. Er zit neopreen omheen zodat de huid niet kan knellen. Wanneer je paard met zijn halster ergens aan blijft hangen schuift het halster over zijn hoofd af.
Ik heb het alleen voor buiten gebruikt, maar al met al heeft dit halster me al heel wat ellende en geld bespaard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:28

sdm, is de "z" op je toetsenbord misschien kapot Lachen ?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:34

vivanes schreef:
Ik zou het aflaten, het is echt gevaarlijk. Je kan inderdaad beter zo'n vliegenkapje omdoen. Heb ik ook en het is ontzettend fijn.

Sorry als dit al gezegd is, heb neit het hele topic gelezen.

Ik ben eigenlijk tegen zo'n kap, stel dat er een vlieg onder komt, dat is ook irri hoor!! en aan zo'n kap kun je ook blijven haken hoor, naar mijn idee.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:54

Huisvrouw schreef:
promptertje schreef:
Wat ik me afvraag: wáár blijven al die paarden dan achter haken?

Achter de voer/drinkbak bijvoorbeeld!

of een eigen hoef(ijzer!).. lijkt heel ingewikkeld maar paarden kunnen zichzelf raar krabben.

Zo'n kap zit met klitteband vast, dat scheurt wel los als er een grote kracht op komt en er zit elastiek aan. ik heb er een van bucas (met oren) en daar komt echt geen vliegje onder.
als je per se een halster op stal om wilt laten zou je de gesp met een paardenelastiekje vast kunnen doen zodat het knapt in geval van nood, is toch nog ietsje veiliger.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:59

promptertje schreef:
Wat ik me afvraag: wáár blijven al die paarden dan achter haken? Mijn merrie heeft altijd het halster om in de box, maar ik kan ook werkelijk niks verzinnen waar ze achter zou kunnen blijven haken, er steekt niks uit en voer- en drinkbak zijn afgerond. Ik heb niks te kiezen, bij ons op stal moeten de halsters om blijven, maar de boxen zijn dan ook zó gemaakt dat er niks is om aan te blijven hangen.

Bijv. aan z´n hoef (vooral als ze ijzers achter hebben, als ze met hun achterbeen aan hun koppie krabben!!)

Ik zou nooit een halster in de stal/ op de wei omlaten, behalve een halster van Kalvakade. Die hebben een elastische nek- & neusband en die kunnen ze in geval van blijven hangen, afstropen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:01

Inderdaad een hoefijzer, ken iemand die zijn pony's altijd het halster aanliet in de wei. Een keer kwam hij 's ochtends in de wei en daar lag in van zijn pony's met zijn achterhoefijzer aan het halster vast, die pony hebben ze af kunnen laten maken. Pony heeft natuurlijk jeuk gehad aan zijn hoofd en heeft even mijn zijn achterhoef willen krassen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:14

Ik zou je ook zo'n vliegenmasker aanraden, ik gebruik het ook voor mijn paarden en het bevalt erg goed, ze staan een stuk rustiger in de wei. Omdat het masker alleen aan de bovenkant met klitteband vastzit, gaat het gemakkelijk los als ze ergens achter zouden blijven bellen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:15

Mijn vorige paard is er ooit eens in geslaagd om met zijn achterijzer verstrikt te raken in het halster. Hij had jeuk en wilde even krabben om het weg te krijgen. De pensionhouder wilde toen voor het gemak dat alle paarden hun halster omhielden.
Inmiddels sta ik ergens anders en de paarden hoeven gelukkig geen halster meer om op stal. Maar let wel, dit zijn de uitzonderingen op de regel. Als je stal gladde muren heeft (spijkers ed zijn ook een gevaar indien je paard geen halster omheeft) denk ik dat er zelden wat gebeurd.

Verder vind ik het opmerkelijk dat er zoveel vliegen op/in stal zijn, wij hebben daar amper last van. Misschien dat je daar iets aan kan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:21

Ik zou serieus overwegen om hairextensions in de voorpluk van mijn paard te bevestigen, heb je de natuurlijke vliegenafweer i.p.v allerlei constructies te verzinnen van halsters en vliegennetjes en franjes voor de ogen.

De hairextensions kun je ook zelf maken, of losse hairextensions kopen die je aan de voorpluk kunt bevestigen.

Afbeelding

Afbeelding

www.paardenstaart.nl

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:27

angela88 schreef:
Ik zou je ook zo'n vliegenmasker aanraden, ik gebruik het ook voor mijn paarden en het bevalt erg goed, ze staan een stuk rustiger in de wei. Omdat het masker alleen aan de bovenkant met klitteband vastzit, gaat het gemakkelijk los als ze ergens achter zouden blijven bellen.

ehhh, ik bedoel natuurlijk haken.....kreeg niet iemand aan de telefoon, en dan schrijf ik bellen op.......

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:33

ik heb op een stal gewerkt waar de paarden zowel in de box als op het land halsters om moesten houden, die mensen hadden ooit op hun vorige stal brand gehad en toen liepen alle paarden zonder halster panisch op straat rond.

Ik heb er 4 jaar gewerkt en nog nooit een gewond paard gezien ten gevolge van een halster, wel héél erg veel kapotte halsters.

Bij mijn eigen paard haal ik het nu altijd af, want hij heeft een niet gangbare maat halster (maat 4) die zijn moeilijk te krijgen en het kost nogal veel halsters als ik het op laat...