Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rhiannon schreef:maar hoe vaak doen jullie dat dan? elke week? elke maand?
... Mocht ik trouwens een ruin hebben als paard, dan zou ik dat ook zeker gaan doen denk ik. adnil schreef:marlo schreef:tijdens mijn stage deed die man het gewoon met groene zeep, of je kunt betadine shompoo gebruiken, wel alles heel goed afspoelen als je iets gebruikt, maar het veiligste vind ik gewoon met water en spons
helaas kan ik het bij mijn ruin niet doen, die trekt het hele zaakje snel op als ik bij hem kom.
Doe je het dan niet?Dan gaat het toch ontsteken, als je het niet goed schoon houdt?
moonie schreef:het lijkt mijn zelf zo dat de meeste ruine zijn piep weer terug trekken als je er aan komt en dan er uit halen of wa
het is wel belangrijk bij sommige paarden hoor de eene heeft er minder lats van dan de ander en hoeft het niet zo vaak.Blackmystery schreef::o het is wel belangrijk bij sommige paarden hoor de eene heeft er minder lats van dan de ander en hoeft het niet zo vaak.
maar het paard van een vriedin van mij, een echte viespeuk, werd het wel aangeraden door de dierenarts.
het hangt er dus van af.
ik zelf doe het met louw water en een nieuwe spons, en goed schone handen, kunt eventueel plastic wegwerphandschoentjes aan doen.
maak dan voor al de voorkant goed schoon en natuurlijk zijn hele geslacht. korste verwijderen.
en als hij hem intrekt, ga dan met de spons half zijn koker in en je ziet van zelf wel wat voor gore zooi er uit komt.
bij de merrie`s is dit trouwens ook van belang, af en toe met een spons er over een, en de viezigheid er af halen.
ps: controleer nu vooral tussen de tepels, het is een mooie plaats voor teken, ik schrok mij vorig jaar kapot er zaten er wel 5 en groot.
Ik ben op dit moment bezig met de aankoop van een ruin, maar zal dit bij hem dus ook echt doen! Blackmystery schreef:bij de merrie`s is dit trouwens ook van belang, af en toe met een spons er over een, en de viezigheid er af halen.
ps: controleer nu vooral tussen de tepels, het is een mooie plaats voor teken, ik schrok mij vorig jaar kapot er zaten er wel 5 en groot.
ha die van mij had er weinig last van, dus dee ik het niet te vaak, het moet natuurlijk wel een beetje zijn eigen weg gaan, net zo als in het wild.
Blackmystery schreef:bij de merrie`s is dit trouwens ook van belang, af en toe met een spons er over een, en de viezigheid er af halen.
Yessy schreef:Merries moet je ook schoonhouden hoormaar eerlijk gezegd ben ik ook erg blij dat ik een merrie heb ja, al hebben die ook weer zat nadelen
silverxxhein schreef:RomyJimmy@ Zoals hengstigheid enzo denk ik