Hoe maken jullie de geslachtsdelen van een ruin schoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Hoe maken jullie de geslachtsdelen van een ruin schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:12

nee dat doet ook niemand, ik denk er net zo over.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:28

ik heb al 18 jaar ruinen en nog nooit dat ding schoongemaakt,en nog steeds geen ontstekingen gehad,wel haal ik zo af en toe die zwarte rommel uit de koker,maar van piepsie blijf ik echt af!!

ik zou ook niet weten of ik dat ding te pakken kan krijgen,en ik moet ook zeggen,ik heb er geen behoefte aan...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:20

nog een tip voor mensen die toch willen schoonmaken maar er niet aan willen komen: spuit een beetje baby olie in de koker voor het rijden en ga flink galopperen, want ze maken dat geval niet alleen schoonmet dekken, maar ook met galopperen.
Aangezien mijn zware trekpaard bijna nooit galopeerd en ook niet dekt, is het een zootje, maar ik kom er niet aan!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:06

Iedereen moet het zelf weten, maar nadat ik dat toen bij die ruin gezien heb, zal ik het altijd doen!.. Vooral omdat de dierenarts zei dat een hoop narigheid voorkomen had kunnen worden als we dat gedaan hadden....

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:38

Rhiannon schreef:
maar hoe vaak doen jullie dat dan? elke week? elke maand?

sorry blijf ik nieuwsgierig naar maar is een beetje weggevallen op de vorige pagina Haha! ... Mocht ik trouwens een ruin hebben als paard, dan zou ik dat ook zeker gaan doen denk ik.

Het is tenslotte ook zo dat je de snotneus van je eigen kind lang niet zo vies vind als van een ander kind, dus dat zal ook wel een beetje zo zijn bij je eigen paarden...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:50

ik heb mijn hele leven al ruinen gehad en heb nog nooit een ruin zijn leuter schoon gemaakt, en ook nog nooit problemen gehad, wel is er bij ons iemand op stal en haar paard heeft constant een ontstoken koker, dit is gekomen nadat ze hem regelmatig schoon was gaan maken...zodra hij een paar keer gerolt heeft is hij ontstoken...ik blijf erbij dat dit komt omdat ze hem schoon maakt enhierdoor sneller een ontsteking oploopt...ik blijf er af!!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:52

adnil schreef:
marlo schreef:
tijdens mijn stage deed die man het gewoon met groene zeep, of je kunt betadine shompoo gebruiken, wel alles heel goed afspoelen als je iets gebruikt, maar het veiligste vind ik gewoon met water en spons
helaas kan ik het bij mijn ruin niet doen, die trekt het hele zaakje snel op als ik bij hem kom.

Doe je het dan niet? Lips are sealed Dan gaat het toch ontsteken, als je het niet goed schoon houdt?

Nee hoor, ik doe het nooit eigenlijk nooit.
In het wild doen ze het toch ook niet, sorry beetje onzin.
Kijk als ie dekt, okee. Dan is het wel zo hygienish maar anders Lips are sealed

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:51

Ik heb ook een ruin en maak het ook niet schoon en heeft nergens last van. Ik spuit het wel met de slang af, maar hij laat ook echt niet prins-heerlijk zijn pietie (zoals mijn neefjes altijd zeggen haha) hangen.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:57

het lijkt mijn zelf zo dat de meeste ruine zijn piep weer terug trekken als je er aan komt en dan er uit halen of wa

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:04

moonie schreef:
het lijkt mijn zelf zo dat de meeste ruine zijn piep weer terug trekken als je er aan komt en dan er uit halen of wa

Dat is inderdaad zo, maar je kunt het hun leren.. De eigenaresse van mijn vroegere verzorgruin die leerde het hem, door steeds even hem daar aan te raken, en dan weer ergens anders... Zo leerde hij dat het niet eng is (geloof dat iemand dit ook al eens hier op bokt verteld heeft, deze manier om een ruin dit te leren)

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:25

Bloos het is wel belangrijk bij sommige paarden hoor de eene heeft er minder lats van dan de ander en hoeft het niet zo vaak.
maar het paard van een vriedin van mij, een echte viespeuk, werd het wel aangeraden door de dierenarts.
het hangt er dus van af.
ik zelf doe het met louw water en een nieuwe spons, en goed schone handen, kunt eventueel plastic wegwerphandschoentjes aan doen.
maak dan voor al de voorkant goed schoon en natuurlijk zijn hele geslacht. korste verwijderen.
en als hij hem intrekt, ga dan met de spons half zijn koker in en je ziet van zelf wel wat voor gore zooi er uit komt.

bij de merrie`s is dit trouwens ook van belang, af en toe met een spons er over een, en de viezigheid er af halen.
ps: controleer nu vooral tussen de tepels, het is een mooie plaats voor teken, ik schrok mij vorig jaar kapot er zaten er wel 5 en groot.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:29

Blackmystery schreef:
:o het is wel belangrijk bij sommige paarden hoor de eene heeft er minder lats van dan de ander en hoeft het niet zo vaak.
maar het paard van een vriedin van mij, een echte viespeuk, werd het wel aangeraden door de dierenarts.
het hangt er dus van af.
ik zelf doe het met louw water en een nieuwe spons, en goed schone handen, kunt eventueel plastic wegwerphandschoentjes aan doen.
maak dan voor al de voorkant goed schoon en natuurlijk zijn hele geslacht. korste verwijderen.
en als hij hem intrekt, ga dan met de spons half zijn koker in en je ziet van zelf wel wat voor gore zooi er uit komt.

bij de merrie`s is dit trouwens ook van belang, af en toe met een spons er over een, en de viezigheid er af halen.
ps: controleer nu vooral tussen de tepels, het is een mooie plaats voor teken, ik schrok mij vorig jaar kapot er zaten er wel 5 en groot.

Van die gore zooi ben ik dus ontzettend geschrokken bij mijn verzorgruin Bloos Ik ben op dit moment bezig met de aankoop van een ruin, maar zal dit bij hem dus ook echt doen!

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:35

Ik heb al 13 jaar een ruin, hij is nu echt een oudje. Je kon en kan er echt alles mee. Maar ik hoef het echt niet te proberen om zijn zaakje schoon te gaan maken. Dat pikt hij niet.

Ik heb pas een jong hengstje gekocht, (waarvan ik nu nog niet eens zijn voeten op kan tillen, wordt aan gewerkt) bij hem ga ik echt proberen om hem er aan te laten wennen. Ik hoop dat het lukt, want hij ziet er niet al te fris uit.

Maar hoe ik dat precies ga doen echt geen idee nog.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:38

Blackmystery schreef:

klopt, ik haalde er gisteren een extreme hoeveelheid vies zwart spul tussenuit... voordat ze drachtig werd maakte ik het altijd wel schoon, maar toen met die dracht kreeg je al een lel als je er alleen maar naar wees (niet overdreven!), maargoed ik dacht probeer het weer eens, ze zat zo naar haar buik te trappen al 2 dagen en ik kon niets vinden..
en ja hoor, het getrap is nu over Lachen

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:39

Bloos ha die van mij had er weinig last van, dus dee ik het niet te vaak, het moet natuurlijk wel een beetje zijn eigen weg gaan, net zo als in het wild.
maar in het wild zweten ze niet zoveel en liggen ze niet op vies stro, en je hebt er vies peuken bij hoor. Knipoog

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:44

ik ree dus die ruin en heb nu een eigen merrie, en ik controleer haar nu elke dag op teken, en haal er zat weg.
maar vorig jaar toen ik haar net had, schrok ik mij echt kapot vieze zwart witte korste en 5 dikke teken, geen prettje.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:46

Blackmystery schreef:

Kun je die er dan ook gewoon uithalen met een tekentang? (net zoals bij je kat of hond..?
Eerlijk gezegt.. ik heb wel een tekentang in huis, maar heb hem nog nooit hoeven gebruiken. dus ben wel benieuwd hoe dat gaat dan.

Ik heb trouwens 'froegah' ook een ruintje gehad.. maar ook nooit piepie schoongemaakt.. Terwijl ik daarvoor een merrie had, die ik wel schoonhield.. dus van achter, en van onder Haha!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:50

Yessy schreef:
Merries moet je ook schoonhouden hoor Haha! maar eerlijk gezegd ben ik ook erg blij dat ik een merrie heb ja, al hebben die ook weer zat nadelen Tong uitsteken

wat voor nadelen dan? Vork

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:52

RomyJimmy@ Zoals hengstigheid enzo denk ik Knipoog

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:56

silverxxhein schreef:
RomyJimmy@ Zoals hengstigheid enzo denk ik Knipoog

Dat denk ik ook ja... Ja

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:04

Hengstigheid idd, en dat regelmatig terugkomende uitproberen.. bijna alle hengsten en ruinen die ik ken moet je 1x laten merken dat je de baas bent e dan is het goed, en bijna alle merries die ik ken moet je iedere zoveel maanden weer opnieuw beginnen..

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:13

Dabo: teken tang is goed ja, maark ze wel daarna goed kapot want ze zijn niet kapot te krijgen.

bij mijn merrie en andere merrie`s op stal merk je helemaal niks van de henstigheid ( met de fok merrie een nadeel)
maar bij een pensoin klant van ons kan je er om de drie weken er niet meer op rijden, en als je haar aanraakt verstijfd ze.
nou moet ik wel zeggen dat dit paard heel veel heeft mee gemaakt en dan bedoel ik echt veel, dat ze niet helemaal een normaal paard is.

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:20

Mijn ruin is een echte viespeuk ik moet zijn zaakje echt een keer in de 3 maanden schoonmaken, want hij loopt er gewoon niet meer goed door. de dierenarts heeft mij geadviseerd hem een beetje sedasan te spuiten waardoor zijn zaakje eruit komt! t i is echt van belang om t regelmatig schoon te maken!!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:42

Ik heb bij mijn paard nog nooit zijn sjarrel schoon gemaakt. Hij heeft eigenlijk altijd een schone.
En Ixo laat hem bijna nooit zien.

Sommige mensen spuiten er babyolie op als ie em laat zien, en als ie hem dan intrekt, weekt het vuil los. Als hij zn sjarrel er dan nog een keer eruit haalt vallen al die vellen, en vuil eraf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:01

nou nou van belang het goed schoon te maken,ik heb 1 van mijn ruinen nu 10 jaar en er nog nooit verder aan gezeten..

het ziet er niet naar uit dat ie er last van heeft.

mijn andere ruin heb ik 2 jaar en ook nog nooit wat aan gedaan...ook geen last,ben het ook niet van plan..

mijn oude overleden ruin heb ik 8 jaar gehad en ook nooit naar omgekeken...(naar pielemans dan)