Zwemmen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:44

ik denk dat je best gelijk hebt, maar ik vind dat je ook pas moet gaan zwemmen met je paard als je 200% vertrouwd bent met hem, ik blijf er dus wel op zitten, maar ben wel eerst begonnen met een lange lijn om te kijken wat zijn zwemcapaciteiten zijn Haha!
hij bleek dus super te kunnen zwemmen (schijnen tinkers ook wel bekend om te staan), ik ga ook altijd op dezelfde plek met hem zwemmen, daar kun je een heel eind het water in lopen, en als het dan diep word geef ik hem volledig de vrije hand en houd mij aan de manen vast, als hij dan een klein stukje gezwommen heeft stuur ik hem voorzichtig rond naar de kant, zo is hij maar heel even met zijn benen los, en hij vind het te gek, en ik vind het echt iedere keer weer een super ervaring, mijn verzorgster mag niet met hem zwemmen omdat het toch altijd wel een risico blijft, en het paard ook echt vertrouwen in je moet hebben Pling

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:50

Ik vind sowieso dat je voor het paardrijden in zijn geheel je paard voor 200% moet vertrouwen en andersom,
want wat heel makkelijk word vergeten is dat een paard toch wel heel veel meer weegd dat een gemiddeld mens, dus al zou hij willen gewoon zou kunnen doen wat ie wil en kan een mens van rond de 60 kg niets beginnen tegen zijn 650-700 kg hoor.

Maargoed dat is weer heel wat anders.

als ik jou verhaal hoor Tinkermuts denk ik wel van; ja daar zit iets in,
er word verantwoordelijk mee omgegaan, geen onnodige risico's, je weet wat je doet, je weet hoe je paard reageert
op zo'n manier is het gewoon goed.
niet teveel vragen van hem
Als er meer van zulke mensen zouden zijn zouden er niet zoveel ongelukken gebeuren mbt zwemmen Lachen

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 15:56

Ik heb vandaag even nog niet gezwommen. Lachen

Ik ben wel lekker diep geweest, tot boven zijn schoft, heel me benen waren nat en mijn paardje en ik hadden echt lol, hij wou geen eens het water meer uit! En ook lekker naast hem lopen in het water, vrij diep. Het was lekker warm, en zonder zwemmen kan het ook leuk zijn! Er is iemand, die met mijn pony wel wilt proberen te zwemmen. Dan rijdt ze op haar eigen paard, en met een longeerlijn houdt ze mijn pony achteraan vast, en gaan ze door het water. Dat doet ze ook vaak met haar shetties!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:58

Voor alle "opzit-bangerikken" Haha! Ik heb als kerel van 80kg gezwommen met een IJs van 1,38 en die had er geen enkele moeite mee. Bovendien kunnen paarden hun neus "dichtknijpen" zoals een zeehond dat doet. Ziet er heel maf uit, maar het werkt echt. Het enige wat sommige paarden ECHT vervelend vinden is water in hun oren!

Dat sommige mensen heel bang zijn, het onverantwoord vinden en er zelf absoluut niet aan beginnen, dat is hun visie en hun keuze. Ik ga niet zeggen dat je het toch moet doen, dat het leven een groot risico is (dat is het). Maar ik vindt het ook niet terecht om iedereen die het wel doet dan maar onverantwoord te vinden.
Ik heb sterk de indruk dat de TS goed in kan schatten wat wel en niet kan en ik zou zeggen, doe het gewoon vanuit voorzichtigheid en beleid en er kan weinig fout gaan.
Ik heb zelf meerdere malen in open zee gezwommen met mijn paard en ook dat is heel goed mogelijk, mits je de zee ter plaatse goed kent.

Voor wie het eens wil leren bij ervaren mensen: http://www.angelfire.com/ri/Applemore zij hebben een eigen vijver die regelmatig hiervoor wordt gebruikt en dus de ervaren paarden om het mee te leren. Bovendien is het New Forestgebied prachtig om te rijden (bin there, done that).

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:00

capopjekop schreef:
Mss schrok hij ervan dat het zo plotseling diep werd? Anders probeer het eens als er een ervaren zwemmer bij is, om achter hem aan de zwemmen. Ikzelf zou er liever opblijven dan er naast zwemmen. Er komt namelijk nog best wat stuwwing van die trappelende paardenbenen af Haha! En er bestaat ook de kans dat je geraakt word. Ik zou iig heel voorzichtig er mee zijn.

oh ik wist nie dat het zo bedoeld werd, het is idd veiliger te blijven zitten, kweet ook nie hoe groot je pony is, ik denk dat het met een shetje of een welshje veiliger is dan met een haf ofzo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:16

ikke schreef:
Voor wie het eens wil leren bij ervaren mensen: http://www.angelfire.com/ri/Applemore zij hebben een eigen vijver die regelmatig hiervoor wordt gebruikt en dus de ervaren paarden om het mee te leren. Bovendien is het New Forestgebied prachtig om te rijden (bin there, done that).

Het verschil is; Deze vijver is zo aangelegd, de bodem is recht, de mensen kennen de bodem op elke centimeter en er zitten geen onverwachtse gaten, stromingen of keien in Lachen

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:30

Ja idd. Maar ik denk wel dat ik toch maar eens ga proberen te zwemmen. Lachen Vandaag zijn er 3 ponys geweest die ook hebben gezwommen, en 2 voor de eerste keer. maar ik was er nog even niet klaar voor, ik doe lekker rustig aan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:18

groot gelijk meid, en als je zover bent, het is te gek Haha!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:46

Sjonniej schreef:
ikke schreef:

Het verschil is; Deze vijver is zo aangelegd, de bodem is recht, de mensen kennen de bodem op elke centimeter en er zitten geen onverwachtse gaten, stromingen of keien in Lachen

Precies

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:19

Ik zou het gewoon een keer proberen, neem wel iemand mee die kan je dan helpen. Zelf deed ik het regelmatig met mijn pony. Ik woonde vroeger vlak bij de waddenzee en ging dan de dijk over en lekker met hem zwemmen. De zee is constant in beweging, dus daar moet je altijd goed om denken, ook stroming e.d., maar ik woonde er al mijn hele leven en op een gegeven moment weet je waar de stroming zit. Mijn pony vond het heerlijk, zelf zwom hij een stukje en keerde vanzelf weer om naar de kant. Ik had wel altijd iemand bij me die me hielp, dus ga nooit alleeen!

Je kan er op zitten, heb je minder kans dat hij je raakt als hij zwemt, maar probeer dan wel een beetje voor over te zitten is het wat makkelijker voor hem. Ook kan je er naast hangen, maar probeer dan je benen naast zijn lichaam (buik) te laten hangen zodat hij je niet kan raken met zijn benen. Ik zal een paar foto`s toevoegen van mijn pony.

Hier gaan we het water in:

Afbeelding

Hier hang ik er al naast:
Afbeelding

Lekker diep!
Afbeelding

en weer op de terugweg:

Afbeelding

Zelf vind ik dat het zwemmen lijkt alsof je op een dolfijn zit, zo schommelt het en het is erg leuk om te doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:00

Ilkkah schreef:
Sjonniej schreef:
quote ikke

Precies

Kennen jullie die vijver dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:59

ikke schreef:
Ilkkah schreef:

Precies

Kennen jullie die vijver dan?

Nee, maar die mensen die die cursessen geven wel. Dus die weten precies hoe die bodem in elkaar zit Lachen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:01

Dat lijkt me leuk om daar naar toe te gaan, om nou te gaan zwemmen waar ik zelf de bodem en mijn paard dus ook de bodem niet kan zien vind ik maar niks....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:39

Owja, en het is handig om te weten dat er dus ook paarden zijn die het leuk vinden om met ruiter en al onder water te springen Haha! Zoeentje was er op kamp. Die ging met ruiter en al naar beneden, om paar seconde later weer omhoog te komen Haha!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:55

Klein schopje maargoed Lachen

Ik heb vandaag gezwommen met ranger ik weet het niet. Hoe kun je weten of je paard zwemt?
Ik ging een paar keer vreselijk diep, ik kon geen eens staan.
Maar ik weet niet of hij zwemde. Zijn koppie was net boven het water, ik hield me aan z'n manen vast. Maar het leek erop of hij zegmaar steigerde in het water, om met zijn achterbenen op de grond te blijven, en zo looopt hij. Of is dat normaal?

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:43

Niemand?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:47

ik kan niet zeggen of je echt gezwommen hebt, als ik met mijn mijn paard zwem is het net of je erbovenop drijft, maar hij maakt dan geen steigerbewegingen ofzo, hij zwemt gewoon recht en gelijkmatig.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:31

Raar...

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:43

Die van mij voelde als een soort golfbeweging, dus een soort dolfijn zeg maar (zie beschrijving met foto`s hierboven).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:10

Brechtje schreef:
Klein schopje maargoed Lachen

Ik heb vandaag gezwommen met ranger ik weet het niet. Hoe kun je weten of je paard zwemt?
Ik ging een paar keer vreselijk diep, ik kon geen eens staan.
Maar ik weet niet of hij zwemde. Zijn koppie was net boven het water, ik hield me aan z'n manen vast. Maar het leek erop of hij zegmaar steigerde in het water, om met zijn achterbenen op de grond te blijven, en zo looopt hij. Of is dat normaal?

Ja, klopt. Mijn paard deed dat ook wel. Geeft niks, gewoon zorgen dat je het contact niet verliest (niet loslaten dus). Sommige paarden snappen het niet meteen. Geef hem rustig de kans om het te leren. Geniet er maar van Haha!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:22

ikke schreef:
Bovendien kunnen paarden hun neus "dichtknijpen" zoals een zeehond dat doet. Ziet er heel maf uit, maar het werkt echt.

Op deze foto kun je dat goed zien.
[img]http://www.imagestation.com/picture/sraid134/p3c5ebfd55026c60a117168903c0cf0bf/f777a4a8.jpg
[/img]

Ik zit er niet op omdat ie hier nog een jaarling is, maar heb hem aan de longeerlijn meegenomen en hij vond het geweldig. Eerst maken ze zwembewegingen op z'n hondjes, maar toen ie het eenmaal doorhad gaat ie een soort van draven en wordt de beweging gelijkmatiger.
Vertrouwen is wel de basis denk ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:31

Als een paard zwemt, dan voelt het aan als een snelle draf (tenminste zo voelde het bij mij Haha! ) je voelt ze dan kracht zetten en als je niks vast zou houden, zou je er zo af kunnen drijven. ook zie je stroming langs hem Haha!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:46

Ik ben ook van plan om met mooi weer te gaan zwemmen met Sheronit, (alleen het weer zit nog niet mee)
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen... laat je je niet
afschrikken en probeer het opnieuw..

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:32

Dus ik heb gezwommen Haha!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:33

Waarom gaan ze dan beetje steigeren om vooruit te komen?

Kan toch ook op zijn hondjes etc?