Welk ras heeft sterke paardenbenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Welk ras heeft sterke paardenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:52

Ik ben het met Cassidy eens maar ik wil er aan toevoegen dat onze fokkerij wel degelijk invloed heeft.

In zeer korte tijd is het kwpn ras van 160m naar 180m gegaan. Dat is toch niet echt bevordelijk.

Diezelfde vraagtekens zet ik nu bij de haflingers, fjorden, friezen en toch ook de ijslander.

Van deze oorspronkelijke trekpaard rassen hebben we in pakweg 50 jaar tijd rijponies van gemaakt. Ga mij niet vertellen dat dat niet 'schadelijk' is.

Daarom denk ik dat rassen zoals de tinker , de oosterse rassen en de trekpaard rassen over het algemeen veel beter been werk hebben. Simpel weg omdat er niet te veel mee geknoeid is.

Nienke

Re: Welk ras heeft sterke paardenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:56

Cowgirl schreef:

Diezelfde vraagtekens zet ik nu bij de haflingers, fjorden, friezen en toch ook de ijslander.

Van deze oorspronkelijke trekpaard rassen hebben we in pakweg 50 jaar tijd rijponies van gemaakt. Ga mij niet vertellen dat dat niet 'schadelijk' is.

Volgens mij zijn ijslanders nooit echte trekpaarden geweest, puur omdat een wagentje niet zo lekker trekt op ijsland Clown Dit is toch ook de reden waarmee wordt verklaard dat de tölt behouden is, dat ze niet voor de kar hoefden en de tölt dus belangrijk was voor het comfort van de ruiter?

Verder ken ik inderdaad maar weinig koudbloeden met beenproblemen, afgezien van losse knieeën, maar dat is weer net wat anders dan wat je bedoelt denk ik?