blind veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Re: blind veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:16

Dus omdat jij je energie liever in een 'gezond' (wie zegt dat een blind paard niet gezond kan zijn?) wil steken moet dat veulen dan maar dood?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:20

Mijn veulen van dit jaar blijkt ook blind te zijn.

Ik zou de topicstarter niet aanraden om voor een blind veulen te kiezen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:54

BBreedveld schreef:
Dus omdat jij je energie liever in een 'gezond' (wie zegt dat een blind paard niet gezond kan zijn?) wil steken moet dat veulen dan maar dood?

Ja dus.
Dat is toch mijn keus?
Voor mijzelf is het dan even heel verdrietig, maar dat veulen merkt er niets van hoor.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:57

.................

Daar word ik stil van. Omdat je het teveel moeite vind een paard af laten maken. Je kan wel zien waar de paardenliefde zit hier.... Ach gut

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:02

Blinde paarden weten idd niet beter! Het moet zicht natuurlijk wel aanpassen, en jij ook, maar dat went snel genoeg, zolang hij niet overal mee heen gesleept wordt (nieuwe stukken land, eigenaren, e.d.). Hij went er snel genoeg aan. Misschien is het juist ook leuk, want dan heb je veel vertrouwen in elkaar!
Ik zou er wel heel goed overna denken!

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:45

annegti schreef:
moonie schreef:
ik vraag dit niet voor mijn eigen ik ben benieuwd naar jullie meningen
wat jou je doe als je GRATIS een BLIND veulen kan krijgen

Niet aan beginnen en het dier laten slachten. Er zijn genoeg gezonde paarden om je energie in te steken.

god kolere, ik laat jou toch ook niet afslachten als je blind bent.als jouw kind blind geboren word laat je hem toch ook niet afslachten.

ik denk dat je heel veel plezier zult beleven aan een blind veulen/paard. als jij veel aandacht aan het veulen schenkt, zal het paard jou 100 procent vertrouwen en alles voor je doen, of hij het nou ziet of niet.als jij erop rijdt tegen hem praat enz enz enz dan zal hij jou vertrouwen en als jij hem gerusteld als er wat gebeurd zal hij niks doen.

als je ervoor zorgt dat hij de wei goed kent, weet waar alles is. dan is er niks aan de hand, alleen niet teveel dingen verplaatsen.zet er een oude dame of heer bij met veel levenservaring en nergens bang voor is. dan zul je zien dat je een toppaard krijgt.

als ik het geld en de ruimte had zou ik er voor gaan, maar dat heb ik niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:52

Oh we gaan weer zo beginnen;
ik ben geen paardenliefhebber en paarden worden met mensen vergeleken.
Nou, in zo'n discussie ga ik dus geen energie meer steken Doei!

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:57

nicole 1985 OK dan!
ben ik t mee eens je laat een paard toch niet slachten?
als hij verder gezond is..
mensen slachten ze ook niet af of geven ze een spuit van me jou kan ik toch niets heb geen zin om me energie in te steken..
echt een opmerkingen hier miss is t niet alles voor een beestje maar hij weet niet beter!
Laatst bijgewerkt door aliesje op 29-04-05 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:58

ik zie een dier als een levend wezen dat net zoveel recht heeft op een dierwaardig bestaan als een mens op een menswaardig bestaan.

sorry dat ik het zeg, maar vind jou verschrikkelijk harteloos overkomen.

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:01

Sjuimpje schreef:
Oh we gaan weer zo beginnen;
ik ben geen paardenliefhebber en paarden worden met mensen vergeleken.
Nou, in zo'n discussie ga ik dus geen energie meer steken Doei!

als je een paardenliefhebber was zou je het dier niet direct willen slachten en denken zijn genoeg gezonde dieren.. ik noem dat geen paardenliefhebber!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:05

Nee een paard is geen mens.

Maar blindheid is voor een paard duidelijk niet onoverkomelijk en omdat jij het teveel werk vind om er wat mee te doen (of om iemand te zoeken die dat wel wil kennelijk) moet dat diertje maar de dood in gejaagd worden.

Dat het jou teveel moeite is, is helemaal je eigen keus. Niet iedereen is vaardig genoeg om een jong blind paard op te leiden. Beter dat iemand niet aan iets begint als ie er niet achter staat. Maar een veulen af laten maken omdat het teveel moeite is?!

Ik zie het zo: als je een beetje van paarden houdt, probeer je het dier een ander huis te geven waar ze de energie er wel in willen steken.

Een veulen af laten maken omdat het teveel moeite is....het zijn toch geen wegwerpartikelen zeg!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 07:13

Citaat:
Op marktplaats staat er ook een 7 jarige New Forest merrie met papier. ook helemaal blind, zo geboren en heeft er volgens de plaatser geen last van omdat ze niet beter weet. Word ook gewoon bereden maar heeft wel ervaren ruiter nodig omdat ze dus volledig word bestuurd door de ruiter. Nouja, ik zou het niet weten, eigenlijk zou je het zo'n pony zelf moeten kunnen vragen. Maar dat gaat niet helaas.

Ik heb deze gisteren in het echt gezien, mooie merrie. Vond het wel even naar om haar ogen te zien. Je merkt er voor de rest niks van dat ze blind is en ze had inderdaad heeeel snel in de gaten dat er in mijn jaszak paardesnoepjes zaten, hadden de andere ponys nog niet opgemerkt. Het is een super lief beestje, vond het erg sneu voor haar dat ik haar vriendin mee nam (shetlander) die fungeerde inderdaad als haar ogen maar volgens die vrouw kon ze zich nu zonder haar ook goed redden. Als ik niet al zoveel ponys had, stond ze nu ook bij me in de wei.

Hoop dat er snel iemand voor haar komt om haar een goed tehuis te bieden, want zoals ze er nu bij staat Boos! op een braak liggend terrein ergens onder aan de dijk) vond het al knap dat de andere ponys daar de weg konden vinden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 07:57

Zo'n dier heeft toch geen leven, geen weidegang, geen normaal contact met andere paarden.....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:30

Samsam schreef:
Zo'n dier heeft toch geen leven, geen weidegang, geen normaal contact met andere paarden.....

Onzin. Blinde paarden kunnen prima in de wei staan en sociaal contact is ook geen enkel probleem.

Die van mij staat elke dag in de wei en heeft er zat vriendjes. Hij laat het kaas niet van zijn brood af eten en heeft het er prima naar zijn zin.

Nogmaals: blind zijn is voor een paard lang niet zo erg als wij mensen denken

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:44

Als het diertje gratis is staat iedereen vooraan de rij om hem op te halen.
Wat nou als hij gewoon te koop staat op Marktplaats? Zijn jullie dan ook zo happig??! Slapen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:46

Clown Ik heb de mijne via marktplaats gekocht Clown

Moet er wel bij zeggen dat ik toen dat dat hij erg slechtziend was, maar anders had ik het ook gedaan. Ik heb wel meer (half) blinde paarden gekend en wist dus dat het geen groot probleem hoefde te zijn.

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:02

Mijn pony werd vroeger op een oudere leeftijd blind , ze was toen 13 jaar .

Ze kreeg traanogen en we lieten een arts naar kijken , kregen zalfjes en moesten de ogen 3 maal per dag uitwassen met gekookt afgekoelt water , mocht haar zonder problemen blijven rijden , heb ieder weekend een rijles gevolgt in de manege en iedere zondag twee dresuurproeven gereden , we haalden goede punten en zaten haast altijd in de prijzen , zo ook die zondag .. 3 geworden en de opmerking van de jury dat de pony goed op de hulpen reageerde.
Thuisgekomen mocht ze in de weide en toen ik haar riep zou ze in gallop door de omheining denderen , heel hard Ho !! geroepen en ze stond ook gelijk op de noodrem .. andere arts laten komen , die heeft haar ogen gemeten en bekeken en toen bleek ze aan 1 oog geen zicht meer te hebben , het andere oog kon tot op 50 cm. afstand alleen nog licht en donker onderscheiden.

Wij hebben besloten dat we haar niet zo wilden laten lopen en zo is het geeindigd , ik vond het vreselijk en was nog erg jong , vond dat je een blind paard best kon houden maar nu ik ouder ben weet ik dat mijn ouders een verstandige keuze hebben gemaakt.

Van mijn pony heb ik toen geen verschil gemerkt met dat ze nog kon zien , ze reageerde altijd al erg goed op hulpen en stemcommando's als je een blind paard wilt houden zal je er ontzettend veel tijd in moeten steken , want als ze nog niet beleerd zijn is het toch een heel ander verhaal als een paardje wat alle commando's en hulpen al kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:19

aliesje schreef:
nicole 1985 OK dan!
ben ik t mee eens je laat een paard toch niet slachten?
als hij verder gezond is..
mensen slachten ze ook niet af of geven ze een spuit van me jou kan ik toch niets heb geen zin om me energie in te steken..
echt een opmerkingen hier miss is t niet alles voor een beestje maar hij weet niet beter!

Nee, maar er worden wel heel veel paarden geslacht omdat de verzekering ze voor de sport hebben afgekeurd. Deze paarden kunnen ook nog op de wei een "leuk leven" slijten, met een weidemaatje die hem niet steeds opjaagt..... Deze paarden staan niet gratis af te halen op marktplaats.

Dames nemen jullie deze paarden dan gratis en geven ze een goed tehuis???
Jullie pennygehalte stijgt weer.

Dit is nog een stel dat... topic, zie jullie dus met graagte reageren als deze paarden/veulens aangeboden worden, toch????

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:26

Ik ga met Sjuimpje en Annegti mee Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:33

Als hier een blind veulen geboren zou worden, zou ie meteen een spuitje krijgen.
Ik ga namelijk geen andere mensen met die ellende opzadelen.

Want waarom doen die fokkers zo'n veulen weg? Gratis nog wel?
Zou dat soms zijn omdat ze er zelf ook geen toekomst in zien? En dan maar hopen op iemand die zo'n diertje zielig vindt want normaal verkopen zit er ook niet in.
Stuur hem dan maar de handel in...
Nee, dan zou ik als fokker mijn verantwoordelijkheid wel nemen.
Een spuitje dus.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:35

Ik zou het neit doen. Mijn mening is dat het niet eerlijk is voor het veulen. Er komen een hoop dingen bij kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:40

Ik zou het ook niet doen, meer omdat ik de accomodatie niet heb om een veulen of blind paard te houden, en hij beslist niet die jeugd kan hebben die ik me onder een perfecte jeugd voor een paard kan voorstellen. Dus leeftijdsgenootjes, lekker ravotten, op het land. Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook voor een gewoon valide veulen. En het klinkt zeer materialistisch, maar een blind veulen kost hetzelfde in onderhoud als een gezond veulen, als niet meer.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:50

Ik zou zelf ook nooit voor een blind veulen kiezen. Maar zou mijn merrie een blind veulen krijgen, dan zou ik het niet gauw in laten slapen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:07

Ik heb op dit moment een pony staan, die rechts geheel blind is..links is hij slechtziend....Hij ziet dus nog wel deels contrasten en hij kan zich prima redden. Hij staat op de wei samen met een aantal andere ponies en rijd voor de wagen! No problemo....maar hij ziet nog wel wat (moet als ik draad span wel prik erop zetten, want anders loopt hij er dus wel doorheen!) en het ziet er naar uit!
Ik zou zelf nooit een blind veulen kopen, Lucky is al 18 en heeft links altijd wel aardig kunnen zien en ik vind het wel moeilijk soms. Je moet ALTIJD nadenken bij elke beweging die je doet en je kunt dat paard ook niet uitleggen dat hij gechiped of geprikt moet worden, dan schrikt hij zich dus een hoedje (kan dan goed in paniek zijn en dat vind ik dus ook niet diervriendelijk). Maar verder is het een leuke gezellige vrolijke pony! Ik denk dat het heel anders is met een veulen wat verder dus nog helemaal niks kent....maar ik geloof wel dat je met een hoop energie iets kunt maken van zon beestje....
Lucky kost me wel wat meer dan een gezonde pony, hij loopt sneller tegen dingen aan (je moet altijd zorgen dat je hoeken en uitstekende dingen afplakt met schuimrubber of wat dan ook), speelt wel met de andere paarden, maar is soms gewoon te langzaam, zijn ogen zijn ook vaak vies omdat er hooi en stof inkomen...hij heeft daar gewoon geen oog *wink* voor....zijn blinde oog is vaak ontstoken (op dit moment wel). En hij kan absoluut niet alleen staan, dan raakt hij in paniek.....dan is hij gewoon zijn coordinatie kwijt! en zo zijn er nog wel meer dingen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:11

We hebben bij ons op stal een over de twintigjarige staan, waar onlangs ook is geconstateerd dat hij bijna blind is. Er werd nog gewoon op gereden, maar hij gaat door hekken en door draad en was al geruime tijd vreselijk boers en onbehouwen bezig. Als hij bereden was, schrok hij erg snel, en stoof op een ander paard af (achteraf om steun te zoeken) en veroorzaakte zo ook bij de jongere paarden in de les een hoop angst en onrust.

De eigenaar is op dit moment bezig om een rusthuis te zoeken.