Bezweet na het rijden, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Bezweet na het rijden, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:25

Citaat:
Moeilijk een passende titel te vinden, maar dit is iets waar ik me vaak over verbaas.
Veel mensen zie ik hun paard gewoon met opgedroogd zweet op stal/ land zetten, dit vind ik zo raar?
Ik vind dat je het zweet gewoon af moet spoelen, of gooi er op zijn minst even een borstel overheen.
En al helemaal in de zomer! Dan trekt het echt enorm vliegen e.d. aan.
Ook staat het erg onverzorgd.

Zomers spoel ik ze gewoon van top tot teen af, lekker schoon en fris.
Als het te koud is, poets ik ze nog een keer.

Hoe doen jullie dat?

Gelukkig ben ik niet iemand die zijn paardje graag stralend wit en opgepoetst in de wei wil zien staan Knipoog

In de winter: halfuurtje zweetdeken, daarna zo droog mogelijk wrijven met wat stro en dan ademende deken erop.
In de zomer: lekker afspuiten, ergste water eraf stappen en dan op stal/ in de wei.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 14:03

Het gaat er mij niet om hoe mooi je paardje wel niet in de wei staat, maar meer om de verzorging.
Soms hoor je mensen wel eens zeggen: 'Ja hoe krijg ik die vliegen in de zomer bij haar weg' En dan wel met opgedroogd zweet in de wei zetten. Sorry, maar dan trek je ze des te meer aan.
Tuurlijk, van zand worden ze ook goed schoon, maar persoonlijk vind ik het belangrijk dat je je paard goed verzorgd achter moet laten. Knipoog
Ik vind het idd een rot gezicht als je een paard wegzet, met opgedroogd zweet.

Maar goed, ieder zijn ding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:11

Ook bij een schoon paard hou je die vliegen. Beste is echt nog het inspuiten met een goede vliegenspray.

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:15

in de winter... als ze erg bezweet is dan gooi ik er even een zweetdekentje op of houd haar nog even binnen.
en in de zomer alleen even een borstel en als ze erg bezweet is spuit ik haar af... maar ik zet haar ook vaak zat gewoon lekker in de wei als ze niet al te nat is ... en dat met dat zweet en die vliegen... wat hier al eerder heeft gestaan, een paard rolt idd om zijn eigen als het ware te wassen en in de zomer spuit ik mijn paardje toch altijd in met vliegenspray voor dat ze de wei op gaat.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:18

chubby :Gelukkig ben ik niet iemand die zijn paardje graag stralend wit en opgepoetst in de wei wil zien staan

gaat ook moeilijk hoor bij mij, heb een zwart paardje Knipoog Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:21

Ik haal altijd een borstel over de zweetplekken.
Ik vind die opgedroogde plekken een rot gezicht en het lijkt me ook niet fijn, die aan elkaar geplakte haren...

Als het warm is spuit ik ook wel eens helemaal af als ze erg heeft gezweten.

Als het iets minder warm is maar ook niet echt koud spuit ik vaak de borst, tussen de achterbenen en de plek van de singel ook even af.

Verder altijd een even een zweetdekentje erop zolang ze nog niet echt droog is...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:38

Anneke schreef:
Het gaat er mij niet om hoe mooi je paardje wel niet in de wei staat, maar meer om de verzorging.
Soms hoor je mensen wel eens zeggen: 'Ja hoe krijg ik die vliegen in de zomer bij haar weg' En dan wel met opgedroogd zweet in de wei zetten. Sorry, maar dan trek je ze des te meer aan.
Tuurlijk, van zand worden ze ook goed schoon, maar persoonlijk vind ik het belangrijk dat je je paard goed verzorgd achter moet laten.
Ik vind het idd een rot gezicht als je een paard wegzet, met opgedroogd zweet.

Maar goed, ieder zijn ding.

Ik ben het met je eens.
Bovendien werkt zweet en vooral zand schuurplekken in de hand en dat wil ik niet.
Maar iedereen moet dat voor zich weten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je met je paard werkt en dus hoeveel zweet en zand er aan je paard hangt.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:51

Het hangt bij mij helemaal van het weer af wat ik doe.

Winter: als het kouder wordt krijg ik Pjelk praktisch nooit droog op stal. Dan gaat er dus een zweetdeken op waar alle vocht rustig intrekken kan. Na een of twee uur heeft de deken alle zweet opgenomen en ziet Pjelk er weer netjes uit. Dan krijgt hij zijn gewone dek op.

Zomervacht: als Pjelk wat bezweet raakt van het rijden is het met een korte vacht al wel opgedroogd als we bij de stal zijn. dan borstel ik het af

Heet weer: is het erg warm dan wil ik Pjelk nog wel eens afspoelen. Al wil ik wel zeggen dat dit zelden is omdat ik geen tuinslang bij de stal heb. Maar wanneer ik er wel een kan gebruiken (op vakantie bijvoorbeeld) doe ik dat ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:46

in de winter eerst even de zweetdeken erop, dan ff afborstelen en dan de deken erop. in de zomer gewoon de wei in, eerst afspuiten of borstelen heeft geen zin, hij rolt dan toch meteen daarna over het gras...... als ie erg vies is, wil ik hem nog wel eens wassen en dan helemaal droog stappen (duurt wel een uurtje in de zon..) maar ja, ook dan gaat ie weer rollen, maar dan is ie in ieder geval makkelijk schoon te maken met een borstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:28

In de winter lekker uitstappen poetsen en deken ( vaak stap ik met zweet deken uit ) en als alles dan netjes is mag ie weer naar buiten.

Sómers de spuit erop Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:36

Ik was het zweet er altijd af. Ook in de winter, we hebben namelijk warm water Knipoog Als het echt enorm koud is en overdag goed vriest, dan zorg ik dat mijn paard niet te nat wordt met rijden, dan train ik gewoon wat minder intensief. Zelfs zweet rond de oren was ik weg...alle zweet moet eraf, zweet gaat jeuken en de vacht wordt er minder mooi van. Ik gebruik overigens nooit shampoo. Met wassen bedoel ik puur water.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:41

Zadel af en laten rollen.

Dan eventueel nog de zweetdeken op tot ze droog is. Dan haar deken op. 's Zomers spuit ik haar helemaal af na het rollen. Dan vliegenspul erop en ze kan er weer tegen tot de volgende dag.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:12

In de zomer spuit ik haar altijd af, mijn pony zweet nogal. Ik vind het wel frisser en schoner, en ze vind douchen hartstikke lekker. In de winter haal ik er een borstel over en stap goed uit. En als ik haar in de zomer heb afgespoten dan gaat ze toch gelijk rollen Vingers aflikken

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:46

horselover23 schreef:
Zomers spoel ik mijn paard af. 's winters niet, dan worden ze goed droog gestapt en gaan op stal.

Dat doe ik ook. Alleen ik gooi mijn paard ('s winters) eerst nog even los om te rollen, of haal er een borstel overheen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:52

Als ze droog is als ik wegga, gaat er idd een borstel over. En als ik tijd heb.

Vind ik wel zo lekker...

Laatst dacht ik zo aardig te zijn om het opgedroogde zweet af te sponzen want ze had er zo'n jeuk aan, maar dat liep even heel anders (laten we het erop houden dat het blijkbaar een paard is met water fobie en ik mijn leven niet meer zeker was).

Meestal laat ik ze als ze nat zijn en uitgestapt even lekker rollen in de bak. Niekje is vaak zo droog, anders zweetdekentje en daarna een borstel. Zeker in de winter deed ik dat, omdat hij daarna weer een deken erop kreeg op stal, en dan is het wel zo lekker als het zweet weg is.

Wietje doe ik het niet altijd, enkel als ze droog is en ze is lief. Heb wel eens van die dagen dat ze echt het bloed onder mijn nagels haalt en dan is zomin mogelijk prutsen met die merrie beter, geen zin om altijd mijn leven te riskeren bij wijze van spreken.

In de zomer is het idd lekker om af te spoelen, ligt eraan hoe en wat. Weer, wat het paard daarna gaat doen...

Genderose spoelde ik eigenlijk altijd af, zeker tussen de benen, en op borst, hals en oksels.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:55

Ibbel schreef:
Gewoon hup de wei in. Paard gaat rollen, klaar. Dat is de manier voor een paard om 'zich te wassen'. Puur natuur.

Idd, doe ik ook zo Ja
En zo droogt ze ook veel sneller dan wanneer je daarna nog eens helemaal nat spuit...

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:37

Ik gooi mijn paard als het kan, na het rijden even de wei of buitenbak in.. Dan kan hij lekker rollen en dat scheelt al erg veel..

Met dit weer laat ik hem minstens een half uur staan en dan is hij droog. Soms (1x per 2weken ofzo) douche ik hem en mag hij daarna lekker opdrogen in het zonnetje.
Met echt waardeloos nat of vrieskou gaat er een zweetdekentje op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:54

Goed uitstappen en laten rollen in de bak. Als ze in de winter erg bezweet is gaat er even een zweetdeken op, maar meestal niet.

Als je te veel borstelt en wast beschadig je volgens mij ook het vermogen van het paard om zichzelf te redden.

Ik werk dus het liefst met zo min mogelijk dekens en gewas Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:49

Als ze echt bezweet zijn helemaal afspuiten, zomer en winter, met koud water, 's winters tussen koud en lauwwarm in.
Daarna zweetmes erover en liniment erop.

Als ze niet bezweet zijn, afsponzen --> Hals, schouder, tussen voorbenen, zadel, kont. Ook weer liniment erop.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:08

[quote="Manou"]
Wat ik raar vind is als mensen hun paard na het rijden onder het solarium zetten. Je paard zweet toch omdat hij het warm heeft en dan zet je hem onder warme lampen?
Als je gewassen heb begrijp ik het, dan kan het koud zijn. Ik gebrijk ook zelden een zweetdeken. quote]

Door de warmte van infrarode lampen wordt de spieropbouw en de afvalstoffenhuishouding positief beinvloed. Daarnaast is uw paard snel droog en is er minder kans op kouvatten. Het helpt inderdaad ook om de spieren op te warmen voor het rijden, maar na het rijden is het dus ook nuttig

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:13

helemaal droogstappen, ik kan een paard gewoon niet nog nat op stal zetten(in de winter wel, maar dan onder een zweetdek, dan heb je niet echt een andere keuze). Dan meestal even rollen en een borsteltje erover (je moet toch controleren of je paard geen rare plekken heeft na het rijden door je shabrak bijvoorbeeld).Maar gelijk na het rijden nat op stal of in de wei zetten is voor mij echt iets dat ik nooit zou doen..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 08:17

Vlover schreef:
Ibbel schreef:
Gewoon hup de wei in. Paard gaat rollen, klaar. Dat is de manier voor een paard om 'zich te wassen'. Puur natuur.

Idd, doe ik ook zo Ja
En zo droogt ze ook veel sneller dan wanneer je daarna nog eens helemaal nat spuit...

Mijn ervaring is juist dat ze veel sneller opdroogt wanneer ik haar afgespoten heb.

Grappig dat het enorm verschilt per persoon. De een vind het totaal niet belangrijk, de ander vind het net zo storend als ik, en zorgt ook dat het paard weer lekker schoon en fris op zijn plek komt te staan. Knipoog
Tsja als je zelf sport en zweet, ga je daarna toch ook lekker douchen? Haha!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:30

als mijn pony zweet is het eigenlijk alleen als ik les heb gehad en als ik 's winters terug kom van mijn manege ben ik er rond kwart voor 7 en ze is dan nog steeds nat terwijl ik toch gewoon terug stap met soms klein stukje draf.. maar ik doe er een zweetdeken op en in stal die ochtend daarna poets ik haar omdat ze pas rond half 11 droog is.. en 's zomers dan is ze altijd al droog als ik terug kom meestal ook niet nat geweest dan haal ik er een borstel overheen en dan het weitje op..