Dressuren met peesbeschermers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Re: Dressuren met peesbeschermers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:01

MissSisa schreef:
Ik dressuur ook altijd met peesbeschermers aangezien ze dan ook bokkesprongen kunnen maken. En dan zijn die dingen wel net zo veilig.

daarom heb ik het ook, en aangezien mijn paard nog weleens aan de haal gaat, tikt ze ook weleens dr voorbenen aan, dus ik doe het als bescherming Lachen

CtalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:39

Ik heb ze ook altijd om met dressuur. Af en toe tikken ze zichzelf heus wel eens aan als ze bijvoorbeeld schrikken of bokken of wat dan ook. Ze hebben er geen last van...baadt het niet dan schaadt het niet toch?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:57

Blue_Star schreef:
_Kruimeltje schreef:
Waarom moet je het dan eigenlijk WEL omdoen? ( Clown )
Alleen omdat sommige paarden anders hun benen open trappen?
Of is 't nog ergens anders gunstig voor..?

Is dit gericht naar mij persoonlijk of in het algemeen?
Waarom ik ben begonnen met peesbeschermers is omdat mijn vzpaardje wel eens zijn achterbenen tegen mekaar aantikt en tegen bescherming van de PEZEN Tong uitsteken waarvoor de beschermers eigenlijk dienen

Nee, algemeen gewoon Knipoog..
Mijn paardje tikt ook wel eens met dr benen tegen elkaar..dus zou eigenlijk wel handig zijn.. Lachen

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:53

gebruikt dan iedereen van die dingen?
ik heb wel eens gehoord dat het idd niet goed is, omdat de benen te warm worden onder de bescherming
ik vind die dingen eigenlijk een beetje onzin ik gebruik ze nooit, alleen als ik echt wat hoger spring maar gewoon met een sprongetje of buitenritje niet. het valt me ook op dat hier zowat elk paard zichzelf aantikt met lopen
op maneges lopen toch ook niet alle paarden met bescherming om? ook niet tijdens buitenritten en springlessen en manege eigenaren zijn ook zuinig op hun paarden, niemand zit op een peesblessure te wachten
maar een paard kan volgens mij echt wel zonder

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:57

ik doe mijn paard voor peesbeschermers aan en achter strijklappen.
gewoon omdat het bescherming geeft en mijn paard wil nog wel eens zijn twee achterbenen tegen elkaar aangooien of zijn achterbenen zo enthousiast naar voren gooien dat hij net even zijn voorbeen aantikt.. Clown

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:59

beter voorkomen dan genezen! en dat van die warmte klopt wel .. als je maar gewoon goed oplet dat je ze niet te strak doet kan het echt geen kwaad! en na het rijden goed zijn benen langs gaan om te controleren op eventuele wondjes of iets dergelijks.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 22:14

breezertje schreef:
beter voorkomen dan genezen! en dat van die warmte klopt wel .. als je maar gewoon goed oplet dat je ze niet te strak doet kan het echt geen kwaad! en na het rijden goed zijn benen langs gaan om te controleren op eventuele wondjes of iets dergelijks.

Juist daarom denk ik
En na het rijden de benen afspoelen toch?

marlo schreef:
gebruikt dan iedereen van die dingen?
ik heb wel eens gehoord dat het idd niet goed is, omdat de benen te warm worden onder de bescherming
ik vind die dingen eigenlijk een beetje onzin ik gebruik ze nooit, alleen als ik echt wat hoger spring maar gewoon met een sprongetje of buitenritje niet. het valt me ook op dat hier zowat elk paard zichzelf aantikt met lopen
op maneges lopen toch ook niet alle paarden met bescherming om? ook niet tijdens buitenritten en springlessen en manege eigenaren zijn ook zuinig op hun paarden, niemand zit op een peesblessure te wachten
maar een paard kan volgens mij echt wel zonder

Wel je doet me twijfelen
Maar waarom is het dan volgens jou zo'n onzin?
Het is voor bv. mijn vzpaard toch beter dat hij strijklappen draagt?
Aangezien hij zijn achterbenen tegen mekaar aantikt en dan vaak door zijn achterbenen gaat

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:24

@ Blue_Star: ik denk dat het idd een erg goede oplossing is! mijn DA gaf me zelfs het advies om strijklappen en peesbeschermers te gebruiken, zolang je ze maar op de goede manier gebruikt.
afspoelen hoeft niet eens altijd maar als je paard echt goed hard heeft gewerkt kan een spons eroverheen geen kwaad Knipoog
als ik op wedstrijd ga is er meestal niet zoveel aan de hand maar als ik gewoon aan het trainen ben gooit hij soms wel eens zo hard zijn achterbenen tegen elkaar dat hij er even als het ware 'doorheen zakt', de DA zei dat er niets met hem aan de hand was maar dat been bescherming gewoon een hele goede oplossing was!;)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:15

breezertje schreef:
@ Blue_Star: ik denk dat het idd een erg goede oplossing is! mijn DA gaf me zelfs het advies om strijklappen en peesbeschermers te gebruiken, zolang je ze maar op de goede manier gebruikt.
afspoelen hoeft niet eens altijd maar als je paard echt goed hard heeft gewerkt kan een spons eroverheen geen kwaad Knipoog
als ik op wedstrijd ga is er meestal niet zoveel aan de hand maar als ik gewoon aan het trainen ben gooit hij soms wel eens zo hard zijn achterbenen tegen elkaar dat hij er even als het ware 'doorheen zakt', de DA zei dat er niets met hem aan de hand was maar dat been bescherming gewoon een hele goede oplossing was!;)

Eens naar mijn DA hiermee stappen Tong uitsteken

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:05

Hmm, ik rijd altijd met peesbeschermers. Mijn paard loopt daar al twaalf jaar mee en hij heeft nog steeds heel droge benen. Hij heeft er in ieder geval niet mee geleden.
Hij heeft ze soms wel nodig, want als er iets spannends is, dan gaat ie voor met zijn hoefijzer langs de kogel van zijn andere been. Geen grote wonden, maar het is niet prettig voor zijn benen.
Maar ik denk dat veel paarden het niet per se nodig hebben ( ik dus ook niet), maar dat het meer een soort voorzorg is. In geval van nood vangen peesbeschermers een flinke klap beter op dan een kale pees.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:21

Ik heb geen peesbeschermers nodig want mijn paarden zijn goed getraint en lopen zichzelf niet open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:24

En die kunnen nooit eens schrikken en zodoende zich eens beschadigen?

of heb je van die suffe dozen, die nooit schrikken?
Ja, dan kun je dat makkelijk zeggen natuurlijk...

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:25

napie schreef:
Ik heb geen peesbeschermers nodig want mijn paarden zijn goed getraint en lopen zichzelf niet open.

Wat is dit nou weer voor een domme opmerking Verward

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:44

Naar mijn idee zijn paardenbenen die zelf gehard zijn zonder peesbeschermers sterker dan paardenbenen die altijd een beschermer om hebben. Als er geen medische reden voor is zou je bijna zeggen: doe het lekker niet, een paard loopt er toch anders door. Laat paard maar paard zijn en blijven. Leuk al die setjes, prachtig zelfs, maar of het nou bij alle paarden nodig is, ik vraag het me echt af.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:56

en waarom hebben ze anders peesbeschermers gemaakt?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:05

runningkawa schreef:

Af en toe een schrammetje kan geen kwaad, worden ze hard van.
En nee, het zijn geen suffe dozen maar gewoon braaf.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:31

sannaa schreef:
Naar mijn idee zijn paardenbenen die zelf gehard zijn zonder peesbeschermers sterker dan paardenbenen die altijd een beschermer om hebben. Als er geen medische reden voor is zou je bijna zeggen: doe het lekker niet, een paard loopt er toch anders door. Laat paard maar paard zijn en blijven. Leuk al die setjes, prachtig zelfs, maar of het nou bij alle paarden nodig is, ik vraag het me echt af.

Sorry vertel mij maar eens hoe een jong paard goed geharde benen krijgt? ik wil niet zeggen dat ik de van veulen afaan om heb ofzo hoor, maar stel je voor bij het springen, of stel je voor bij het zadelmak maken een paard heeft dan zeker nog geen goede balans en wil wel eens een keer overstappen, of een keertje struikelen over zijn eigen benen, een paard heeft ook goed gevoel in de benen zitten, en een peesbeschermer vangt de grootste klap op. Het heet trouwens niet voor niks een Peesbeschermer. Rijden en training is de dressuur of Springsport is niet te vergelijken met een paard in de natuur, althans bepaalde dingen wel, maar er zit degelijk wel verschil in.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:38

napie schreef:

Een schrammetje zal geen kwaad kunnen maar een fikse klap tegen de pezen aan kan een blessure veroorzaken,

en als je toevallig een wondje over het hoofd zit kan dat lijden tot een fikse ontsteking. Hoe klein het "schrammetje" ook is, ben liever te voorzichtig, dan dat ik dadelijk mijn paard naar de filisteinen help!

en trouwens een kee rheb ik mijn paard geen peesbeschermers buiten op gehad, en het paard krijgt een trap tegen zijn pezen (nou dat stuk) en lag met een slagaderlijke bloeding in de wei, als ik er een paar minuten later bij was geweest had ik haar niet meer gehad, een peesbeschermer zal wel geen optimale bescherming geven, maar als ik die peesbeschermers wel om had gehad dit keer had me een hoop ellende kunnen besparen en was het waarschijnlijk alleen kreupel heid. Vork

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:43

sannaa schreef:
Naar mijn idee zijn paardenbenen die zelf gehard zijn zonder peesbeschermers sterker dan paardenbenen die altijd een beschermer om hebben.

Dat geldt niet voor peesbeschermers gezien die alleen zorgen voor bescherming. Bandages zorgen daarnaast voor bescherming en ondersteuning van de pezen en daarbij kun je je wel afvragen of dat wel is wat je wilt... en of het dus wel het effect heeft wat je wilt bereiken.
Maar daar zijn al veel topics over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:14

napie schreef:
runningkawa schreef:

Maar gewoon bvraaf is niet elk paard
Je hebt van die -ik-zie-alles karakters en die springen zomaar een gat in de lucht of opzij
Die bescherm ik toch lieven

net zo als zelf een cap op je kop zetten.
Gelukkig heb je die niet vaak nodig, maar heel soms ben je blij dat je er wel 1 op had.

idem met peesbeschermers, meestal zitten ze er idd voor niets, behalve die ene keer...
En wat sla je dan jezelf voor je kop.

Maar mischien reageer ik anders, omdat ik altijd flink in het bloed staande, jonge KWPN-ers heb gereden.
Bij mijn eigen, ondertussen oudere, paard, durf ik in de bak ook wel zonder peesbeschermers.
maar in het bos nog steeds niet, want heel soms zit daar en kabouter Lachen
En dan ben ik liever te goed als te weining beschermt Lachen

Verder ondersteunen ze niet, zoals de naam al zegt, beschermen ze alleen.
En als je ze normaal omdoet, leveren ze ook geen enkele schade op.
En kunnen ze juist een hoop ellende besparen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:41

Ik dressuur afwisselend met bandages en peesbeschermers, naargelang waar ik zin in heb en hoe blubberig de bak is Clown