Na het werk de benen afspuiten (poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Na het werk spuit ik de benen

altijd af omdat dit beter is
31 (44%)
spuit ik de benen af omdat...?
25 (36%)
spuit ik de benen niet af omdat dat beter is
2 (2%)
spuit ik de benen niet af omdat...?
11 (15%)

Totaal aantal stemmen: 69

Lowara

Re: Na het werk de benen afspuiten (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 00:13

ik spuit alleen benen af als er daarna modder opzit Knipoog
nooit, maar dan ook nooit als reden voor afkoeling. heb namelijk hetzelfde gehoord als Karin.
ook heb ik van mijn instructeur gehoord dat benen juist warm beter afvoeren omdat de aders dan wijder zijn dan als je ze met koud water afspoelt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 06:03

mijn pony heeft luchtwegproblemen gehad en is snel buitenadem met het warme weer, ik maak dan har borst en hals nat, het ademen gaat dan altijd meteen een stuk beter. Vaak doe ik bij haar haar benen ook even en timo vind het ook heerlijk even onder de spuit op een warmere dag.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:03

Spuit zomers altijd de benen af en vooral voor koel ik ze wel lang.In de winter smeer ik meestal koelgel oid op haar benen.

En in de zomer krijgt ze natuurlijk ook afentoe een lekkere douche helemaal

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:07

chatelaine schreef:
Spuit zomers altijd de benen af en vooral voor koel ik ze wel lang.In de winter smeer ik meestal koelgel oid op haar benen.

En in de zomer krijgt ze natuurlijk ook afentoe een lekkere douche helemaal

Ik doe het precies hetzelfde als Chatelaine Knipoog

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:13

ik spuit ze niet af omdat mijn paard mokgevoelig is. Wel leg ik na het rijden een coldpackbandage om haar voorbenen. Ze heeft hier een peesblessure gehad dus koelen na het rijden of beweging is wel heel goed.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:15

..we zijn net weer herstellende van een peesblessure..dus na het rijden, minimaal 10 min. voor 2 voorbenen..tja het kost wat tijd!...daarbij doe ik ook nog een koelingsgel...als het dan niet gekoeld is!!!...en als het zonneke Cool schijnt gaan we natuurlijk ff lekker kliederen met water...voor mij een feest om te doen en voor hem om te krijgen(al zijn we wel alletwee van top tot teen nat Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:17

Ik spuit niet af om te koelen, wel om al het zweet van de benen te halen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:18

Ik doe het soms, omdat het wel goed is voor de pony (en omdat ze haar voetjes vaak een beetje vies maakt ghehe) en ook omdat ik dan de hoefjes goed in kan vetten Knipoog

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:19

Ik spuit mijn paard (en daarbij zijn benen) enkel af bij warm weer na het rijden, meer om het zweet weg te spoelen dan iets anders.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:24

ik spuit mijn paard z'n benen altijd of om het zweet en de modder weg te spoelen, en meestal helemaal ( we hebben gelukkig solariuim dus ook in de winter

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:45

Afspuiten van de benen zou geen nut hebben? dat is pas onzin.
Ik snap ook wel dat als je een volledige afkoeling wil bereiken dat je dan minstens 10 minuten moet afspuiten. Maar je kunt het been wel helpen om af te koelen door het nat te maken. Immers iets wat nat is kan de warmte beter kwijt.
's winters spuit ik meestal niet af, dan is de omgevingstemperatuur koud genoeg om het afkoelen te helpen.
Als het modderig is spuit ik wel af want anders blijven ze weer te lang nat.
's zomers spuit ik meestal wel af. Dan zijn ze meteen schoon en doordat ze nat zijn kunnen ze dan ook beter afkoelen. Daarnaast zijn dan de hoeven meteen even nat geweest en dat is in de droge periodes wel weer erg fijn.

Naar mijn idee is koud afspuiten dus wel degelijk nuttig.

Het nut van lauw water zie ik niet is. het zijn per slot van rekening geen spieren maar pezen. Een spier mag niet te snel afkoelen. De onderbenen van een paard zijn er zowieso op gemaakt dat ze bij erg lage temperaturen ook nog goed functioneren.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:48

Ik spuit de benen af na het rijden om ze schoon te maken.
Met een borsteltje maak ik gelijk de hoeven schoon, al het zand eraf enzo.
Dit doe ik alleen altijd als hij op stal staat. nu staat hij bijv. op de wei en dan heeft het geen zin, zodra hij de wei weer in loopt zijn z'n hoeven weer vies.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:22

Mijn paard is net hersteld van haar (2e) peesblessure! Daarbij is de DA gisteren alweer geweest omdat het been alweer dik was Verdrietig Gelukkig was het alleen vocht en is haar pees dus wel goed hersteld. Ik spuit dat been na het rijden wel 10-15 minuten af met koud water, maar ik heb ook al aan koelingsgel zitten denken! Knipoog Er zijn zoveel verschillende producten, dat ik niet weet welke ik zou kopen! Wat is goed? Welk merk/ soort kan ik het beste gebruiken? Of toch beter een coldpack?!
Graag jullie reacties! Haha!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:35

Ik weet dat het koelen eigenlijk pas echt goed werkt als je het 10 minuten per been doet. Dat doe ik niet. Toch spuit ik altijd de benen af na het rijden. De pony heeft zodra het ook maar een beetje warmer wordt last van dikke achterbenen. Sinds ik hem iedere keer na het werken afspuit heeft 'ie dat niet meer. Dan kies ik toch voor mijn eigen ervaringen dan voor de wetenschappelijke meningen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:18

Ik spoel de benen na het rijden altijd af, behalve als het vriest.
We hebben hier koud en warm water, meestal zet ik hem op warm maar dan duurt het best lang voordat het warm word dus is het lauw als ik de benen af spuit en dat is juis t goed dacht ik altijd.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:34

Ik spoel alleen af als ze erg vies zijn.