Haflinger kopen...HULP GEVRAAGD!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Re: Haflinger kopen...HULP GEVRAAGD!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:34

Ja oke boven de 1.50m komen wel voor. De mijne is ook 1.50.
Maar officieel zijn haflingers gefokt als gebruikspaardjes met een stokmaat van rond de 1.40, 1.45. Knipoog
De moderne haflingers zijn idd wel wat groter..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:57

Ik rijd er eentje van 1.53M een echte ouderwetse Haha!

Een haflinger moet je ook gewoon opvoeden, zolang dat gebeurd is er niks aan het handje.

Voor de rest is alles wel gezegd, succes met zoeken en staar je niet blind op dat aan de teugel rijden.

djivka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:02

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:10

Salinero85 schreef:
natuurlijk zijn ze over het algemeen wel lief en inzetbaar voor veel doeleinden maar ze kunnen ook zeer eigenwijs zijn. Een veelvoorkomend probleem bij haflingers is bijvoorbeeld dat ze wanneer je ze in de bak rijd ineens de andere kant op rennen naar het hek toe. Komt echt veel voor. Ze zijn ook zeer eigenwijs wat betreft omgang etc. Weet dus waar je aan begint.

dat kan ik ook beamen! Als beginner zijn ze niet zo geschikt. Ik weet waarover ik spreek. Als niet zo een gevorderde ruiter heb ik een haflinger hierin serieus onderschat. Onlangs heb ik een 5 jarige gekocht en deze beslissing heeft me al wat blauwe plekken en hoofdpijn bezorgd... Natuurlijk ligt dat aan mij. Maar er zijn gemakkelijkere paarden om mee te beginnen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:11

"Aan de teugel lopen"...
een paard wordt niet geboren of gefokt om aan de teugel te kunnen lopen, dat leer je een paard. Aan de teugel vind ik zowiezo een rotterm..maar goed.
Haflingers zijn inderdaad erg eigenwijs. Ze kunnen naast je heel lief en rustig zijn, maar dat zijn ze dan ook onder het zadel. (lees lui, niet erg geschikt voor wedstrijdjes)
Wil je een werklustig haflinger, dan moet je eentje met pit zoeken. Maar die hebben ook pit naast je, en daar moet je mee leren omgaan. Eruit krijgen doe je niet, maar je kan respect van ze krijgen.
Ik heb ook een 8 jarige haflinger gehad. 1.40, super chique beestje! Puur oostenrijkse bloed. Mooie donkere bruine kleur.
Die van mij was SUPER onder het zadel, kon gigantisch lopen, maar was erg moeilijk aan een lijn, en trok je zo mee al wou je of niet. Sloeg je zo voor het hoofd als je niet oplette, en schopte een keer zelfs tegen me. Ik zeg niet dat je dit moet accepteren, uiteraad niet! Maar je moet wel weten hoe je hiermee om kan gaan, en dit eist ervaring.

We willen je alleen voorbereiden op wat je kan en moet verwachten.
Vind je een uitzondering? Geweldig, valt het allemaal reuze mee. Maar helaas zijn daar maar weinig van, en helemaal met de eisen wat jij zoekt. Pittig onder het zadel, is pittig de rest van de dag.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:47

T enige wat ik wil zeggen is, koop er alleen eentje wanneer de klik er zeg maar is. Dus als je er over twijfelt niet doen, maar blijf door zoeken tot je eentje het einde vind en ook nog eens geschikt is waarvoor jij m wilt gebruiken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:00

Je moet idd echt een pony kopen waar die 'klik' er echt is. Anders werkt het niet.

Zoals Skitter zegt; er zijn verschillende soorten haflingers. Je hebt echt hele brave en lieve pony's, maar die denken al snel tijdens het rijden; doe het lekker zelf.
Je hebt er ook die weten dat ze sterker zijn, en die daar ook echt misbruik van maken tijdens het rijden. De moeder van mijn pony was er zo een. Die was óf niet in beweging te krijgen, en gaf een bok als je d'r sloeg, óf ze buffelde er opeens met je vandoor, en dan ging ze ook door tot je ernaast lag. Met haar ben ik ook na een paar maanden gestopt.

En dan heb je nog de vurige haflingers, die echt vol pit zitten. Deze kunnen super lopen, maar zijn ook vaak erg moeilijk.

Gelukkig heb je ook pony's die ertussenin zitten Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:11

Dressage19 schreef:
Oliver schreef:
Dit ligt dus aan de ruiter, niet aan de haflinger in het algemeen.

Nee natuurlijk niet maar ze heeft wel gelijk dat haflingers extra eigenwijs zijn, veel 'meiden' van tot de 18 denken ik koop even een haflinger want die zijn zo lief etc, maar ze kunnen zeker moeilijk zijn. Goed kijken dus wat je koopt.

Dus ik met mijn 17 ben niet geschikt voor haflingers?
Ik heb nu 3 jaar haflingers... en vind niet dta je op leeftijd mag beoordelen.
Ik heb nu thuis 4 haflingers waaronder 2 volwassen merries, een twenter en een 2 weken oud veulen.

Ik vind niet dat je dat op leeftijd kan zeggen

Lang niet alle haflingers zijn eigenwijs uiteraard, maar er zitten wel types tussen. Met dat naar het hek vind ik wel een heel raar iets dat kan bij wijze van spreken ook bij een fjord of een KWPNer.
Maar haflingers zijn gewoon slimmer Haha! die laten niet met zich sollen Haha!

Over het beginnen met een haflinger:
Tjah ik begon met een shet en een welsh dat was een regelrechte ramp dus ik vind niet dat je dat op ras kunt beoordelen.

Simpelweg:
- Neem iemand mee
- Weet waaraan je begint met een eigen paard/pony

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:30

Ik denk dat je je prioriteiten een beetje moet bijstellen.
Ik vind dat prijs en leeftijd niet de doorslaggevende beslissing mogen geven.

Verder vind ik dat je wel voor 100% achter je beslissing moet staan wat betreft je keuze voor een haflinger. Heb je al eens eerder haflingers verzorgd? Het zijn geen makkelijke paarden om mee te werken, weet wel waar je aan begint. Toch zijn ze erg leuk omdat ze hartstikke veelzijdig zijn.

Neem een haflingerkenner mee als je ergens langs gaat, en houd je nou maar niet bezig met "aan de teugel lopen".

Succes er mee!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:18

Ben het met het meeste wat gezegt wel eens.
Haflingers zijn zeker geen makkelijke pony's , tuurlijk ligt het ook aan jezelf, maar denk nu niet ik koop een haf want dan gat het altijd goed ofzo, want de meeste bewijzen het tegendeel.

Je eis wbt "het aan de teugel lopen" is een beetje vaag, ik bedoel het kan best zijn dat de huidige eig. hem netjes rond rijd en jij hem niet netjes de bak rond krijgt of net andersom natuurlijk.
Je kan nog zo'n mooi lopende haf kopen, het geeft geen enkele garantie over het feit hoe die bij jou loopt.

Wel grappig dat de Haf die aan het einde van de eerste pagina gelinkt wordt, de haf is die ik net gekocht heb Tong uitsteken . Heb dr nu bijna 2 weken, en is nog niet naar het hek toegerent.
Dat zie ik ook niet zo snel gebeuren want daar ben ik toch zeker zelf bij.
Veel haflingers zijn geen poelie kroelie ponys, maar paardjes met een eigenzinnig karakter die snel over je heen lopen figuurlijk gezien, naja sommige ook letterlijk }> .
Ze zijn hard en zijn over het algemeen minder gevoelig en minder snel van hun stuk te brengen dan een gemiddeld warmbloed.
Om indruk te maken moet je dus soms van goeie huizen komen Vork

Je zoekt een pony in de over het algemeen duurste leeftijdcategorie/stokmaat, ik weet natuurlijk niet hoelang je bent, maar ik ben 1.70 en rijd op een haf van 1.48 en dat gaat best.

Veel succes met zoeken,

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:43

Hey Lachen

haflingers groter dan 1.50 kom je niet heel vaak tegen hoor Knipoog (ze zijn er wel hoor dat zeg ik niet)
en dan zijn ze vaak ook duurder..

ik snap niet waarom hij al aan de teugel moet kunnen lopen.. Scheve mond alsof dat net zoiets is als de basisdingen zoals stap, draf en galop..

maargoed dat terzijde... Knipoog
als ik jou was zou ik gewoon vaak op Marktplaats.nl kijken, en eens rondvragen of iemand nog een leuke haf voor je weet Haha!
en neem iemand mee die er verstand van heeft (die dus wel weet hoe een paard kopen in zn werk gaat) Ja

succes!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:55

Er staat een grote te koop op marktplaats. In jouw prijsklasse
Prijs: € 1.250,00
Beschrijving: 10-jarige mooie Haflinger merrie te koop met een schofthoogte van 1,52 m. Ze heeft geen papieren, wel een paspoort. Verder is ze niet geschikt voor beginners, kan echter wel voor voltige worden ingezet.

Foto's: Klik hier om de foto's te bekijken
Datum: 13-04-2005, 22:57
Gezien: 3546 keer bekeken.

Adverteerder
Naam: Jolanda van der Leede (E-mail de adverteerder) (Alle advertenties)
Telefoonnummer: -
Provincie: Zuid-Holland

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:47

Ik kocht een jaar geleden een 3 jarige haflinger,
in het begin kon hij echt neit aan de teugel !
Nu heb ik les en mijn instructrische drilt ons gewoon Haha!
hij kan aan de teugel zoals jij het makkelijk noemt,
maar zo makkelijk is het niet,
je kan het je paard dus zelf leren..
maar er meot wel wat gebeuren voordat het werkelijk goed gebeurd..

Verder kan mijn haflinger een pittige bui hebben,
ze zijn dus niet de makkelijkste !!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:17

Ook gewoon 'aan de teugel lopen is een vereiste'
Vind ik een hele stomme zin....Je weet dus blijkbaar echt NIET waar je het over hebt.
Aan de teugel lopen is een reactie van een paard of pony als jij ze naar je hand toe rijdt, en ze lekker w\voorwaarts is.
Dus moet je daar maar eerst even een mee beginnen.
Het is echt niet altijd voordelig als je opklimt en wegstapt dat dat beest "zjoef!" zijn hoofd naar beneden gooit.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:30

Je moet vooral kijken naar wat je wilt. Je wilt een brave, wat grotere haflinger (ja, je wilt meer, maar deze zijn het belangrijkst) Ik had dezelfde punten waarop ik lette bij de aankoop van Sting. Ik heb veel op marktplaats gekeken, een must bij mij was dat hij een beetje in de buurt stond (geen brabant of limburg/zeeland Lachen ).
Ik ben toen op deze *kan hem ff niet vinden* advertentie gevallen, en toevallig stond hij erg dicht in de buurt.
Daar stond wel in dat hij niet voor beginners was, maar toch wilde ik een kijkje nemen. Ik vond hem helemaal top en ben hem een paar weken later op gaan halen. Mn instructrice is de volgende dag gelijk geweest om hem te keuren en ze vond hem er goed uitzien. Ik heb daarna toch nog wel wat problemen met orde gehad, maar als je duidelijk en steng bent kan het wel.
Ik heb hem nu 3 jaar en zou hem niet snel verkopen!

Mijn tip: weet goed wat je wilt en stel niet te hoge eisen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:31

neem altijd iemand mee die een goede kijk op paarden heeft!!!
ga rustig eens rond kijken op sites waar ze paarden te koop aan bieden en dan het liefst particulier kopen...
ga dan voor de eerste keer kijken naar een aantal verschillende paarden en ga je niet blind zitten staren op 1 omdat ie zo goed aan de teugel loopt of zoiets... vraag altijd zoveel mogelijk informatie over het beestje en waarom ze em wegdoen! dat is ook belangrijk om te weten...
verder kun je em laten keuren door een dierenarts! zo voorkom je dat de eigenaar misschien iets voor je achterhoud...

verder veel succes bij de aankoop van je eigen paardje! Haha!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:14

Als je een goede, rustige haflinger zou willen, zou ik kijken voor een iets oudere haflinger.
Je hebt ook 2 type's haflingers, echt de groffe, oudere type's en de nieuwe slanke types.

Het oudere type is over het algemeen rustiger dan het nieuwe type.
Het nieuwe type daar zit wat meer arabisch bloed in, dus zijn wat vuriger dan de oudere type's.

Inderdaad aan de teugel lopen kun je leren, ik vind nie techt dat dat een must kan zijn..

Officieel hoort een haflinger neit zo groot te zijn, ze zijn er wel, maar ze zijn meestal tot de 1.45, ze zijn tegenwoordig groter, maar volgens mij horen ze officieel iets kleiner te zijn.
En ik vind 1500 euro wel wat weinig voor een haflinger, ik heb voor mijn veulen al 800 euro betaald, ze heeft wel hele goede papieren, maar ok dat ter zijde.
Verder is het volgens mij het belangrijkste dat jij er leuk vind, en dat het klikt tussen jullie, als dat zo is, heb je er wel meer dan 1500 euro voor over.

Kijk dus eerst goed wat je wilt, en beslis niet te snel, ik neem aan dat je een leuk, goed en gezond paardje wilt, waar je nog lang plezier mee kunt hebben.

Succes.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:54

1500 honderd euro is veel geld hoor er staan er zat voor rond de 1000 voor 1500 heb je een hele goede die al veel kan zonder gebreken. en dat je veulen al 800 was is niet gek, doordat een haflinger de afmeting van een pony behoud liggen de prijzen tussen veulen en volwassen niet ver uit elkaar.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:28

Ik heb vijf jaar geleden, dus nog in de gulden-tijd, een haflinger gekocht. Hij was net geruind en nog net geen vijf jaar oud. Hij was toen al 1.48 en nu waarschijnlijk iets groter dan 1.50m, waarop hij drie jaar geleden gemeten is.

Ik heb toen 3800 gulden voor hem betaald, erg veel voor haflingerbegrippen, maar het was dan ook een super sporthaflingertype. Als ik hem nu zou verkopen dan zou hij ongeveer €3000 op kunnen brengen, dus het is zeker geen gewoontje.

In tegenstelling tot wat ik toen zei (rustig nadenken en kijken) was Aron de eerste haflinger waar ik bij ging kijken. Ik heb hem op zondag voor het eerst gezien en gereden, op maandag gekocht en op dinsdag opgehaald. Love at first sight dus!

Achteraf was ik toen nog wel iets te jong (13) maar we hebben van die eerste twee klungeljaren allebei een hoop geleerd.

veel succes, en mocht je nog vragen hebbben: PB me gerust!!!!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:28

De meeste die ik heb gezien zitten tussen de 1500 euro en de 2500 euro.
Je moet gewoon even rond kijken, en het moet goed klikken, dat is het belangrijkste!

lisa6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:42

heej heej

als je een haflinger wil gaan kopen moet je eerst een goede fokerrij vinden en een afspraak maken om der heen te gaan
dan ga je der heen met je moeder/vader of rijinstrectiriese (iemand die der veel van weet aangezien het jou eertse paardje is).
en kan je miss gaan proefrijden.
en als je de haf echt helemaal geweldig vind.............KOPEN
als je naar een fokker gaat kan je vragen om een bereden paard van 5 of 6 jaar oud als jou 1 van die paarden aanspreekt of helemaal gewelidig vind moet je daar op af gaan als het nou 1 is die niet aan de teugel kan lopen en je vind hem toch leuk kan je hem het zelf leren!

anne
p.s. koop nooi een paard die je niet leuk vind maar omdat die aan jou eisen voldoet neem je hem maar neem het paard dat jou het eerste aanspreekt!!!!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:11

nog meer??

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:43

helemáál nix meer?:S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:47

Ik zou me als ik jou was niet blind staren op die Haflinger. Hou je horizon breed, en dan komt er wel een geschikt paardje voor je. Als je niet openstaat voor andere dieren en rassen, en je alleen blindstaart op de Haflinger, denk ik dat je van een koude kermis thuis gaat komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:06

Ik heb al 5 jaar mijn Haf en ik zou er nooit meer 1 kopen. Om een Haf te kopen als eerste paardje zal ik je ook sterk afraden Knipoog