je paard die meeloopt in de manegelessen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiszmira

Re: je paard die meeloopt in de manegelessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:53

het gaat niet om het geld hor maar omdat k dat zelf ene leuke manege vind en om vol pension te gaan staan is een w8lijst voor.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:01

Ik zou het niet doen, of zelf les gaan geven idd.

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 09:06

ach k was er tog nog niej helemaal uit!
maar iig bedankt voor je reactie!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:26

ik weet niet of ik t zou doan, als je zelf inspraak heb op wie er op rijd, en je weet dat dat mensen zijn die op zich wel kunnen rijden, hmm waarom niet, maar wel met hele duidelijke afspraken, over wie en waneer.

ligt ook aan t paard, heb je een paard wat er tegen kan, om de ene dag relax mee te sloffen en de andere hard te werken, en die niet meteen na een half uur "verkeerd gereden te zijn" 3 maanden werk vergt om t weer in orde te krijgen..

met het paard wat ik nu heb zou ik het nooit doen, om de simpele reden, hij is zo dominant ook naar mensen toe, en als iemand te licht daarover denkt gaat ie weer 3 weken uitproberen, met mijn eerste pony had ik t zo gedaan, mak beestje, jong maar ach wel goudeerlijk... dan moet t kunnen.

je moet zelf beslissen wat voor jouw en je paard het beste is, en korting op stalgeld is nooit weg natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:34

Hummm. Ik zou het niet doen. 4 lessen per week is best veel. Dan hou je inderdaad zelf weinig tijd over.

Ik heb zelf in de winterperiode mn eigen paard 3 keer in de manegeles laten meelopen (en dat gaat dus over de hele winter Knipoog ). Die 3 keer vond ik het prima, ik had zelf de ruiter uitgezocht en voor mij is het ook een manier om een beetje zicht te houden op manegeruiters die ik eventueel voor vakantie's kan vragen Haha!.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:42

Vind het een beetje belagelijke regeling. Meen ik serieus. Ik zou nooit mijn paard mee laten lopen in de les.

Ook al is het gevordert je weet nooit hoe die mensen rijden.

Jij en je paard hebben een bepaalde rijstijl ontwikkeld en die wil je kapot laten maken door mensen in een les. 4x de week??

Wanneer wil jij dan gaan rijden?? Niet zeker??

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 10:00

shirley23 schreef:
Vind het een beetje belagelijke regeling. Meen ik serieus. Ik zou nooit mijn paard mee laten lopen in de les.

Ook al is het gevordert je weet nooit hoe die mensen rijden.

Jij en je paard hebben een bepaalde rijstijl ontwikkeld en die wil je kapot laten maken door mensen in een les. 4x de week??

Wanneer wil jij dan gaan rijden?? Niet zeker??

uhmm nou mn paard is al 15 jaar, ben al uit de sport!
Rijd er zelf niet zo hele erg vaak meer op omdat ik nog 2 andere paarden hb om te rijden.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:07

Als je zelf de ruiters uit kunt zoeken is het prima maar anders zou ik er echt niet aan beginnen stel je voor dat ze er zo'n prutsmuts opzetten of iemand die erg hard is in de hand. Lijkt me echt vreselijk.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:20

Ik kom ook vaak op die manege en weet dat ze daar heel erg goed met juh paard omgaan! En zo snel word een paard niet verpest hor!! Tjah als je een paard die net zadelmak is in zo'n les zet met allemala verschillende ruiters erop dan is et ene ander verhaal!

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:22

Nou als je je paard toch niet meer zo vaak rijdt, niet meer veel van hem verwacht qua prestaties dan en die manege leuk vindt. Zou ik het wel doen.
Dan heeft je paardje tenminste nog wat afleiding als jij niet kunt. Dat is beter voor het paard dan alleen maar op stal staan.

Succes met je beslissing

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:31

je rijdt niet veel met hem. En dan wil hem ineens 4x in de week in een les zetten?/ Zo les is best zwaar voor een paard wat dat niet gewend is. je zegt zelf hij is 15 jr. Dus je hebt een bepaalde rijstijl met hem op gebouwt. En dat kan zo verknoeit worden door andere ruiters. Elke ruiter heeft zijn eigen stijl. Voor elk paard die geen manege paard is zou dat moeilijk zijn omdat te snappen denk ik.
Maar ikz ou het zo wie zo niet doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:45

Mijn pony (shet) mag in de les gebruikt worden, maar het is geen standaart regel dat het moet. Mijn stalhouder doet het liever niet, maar zoals nu staat er een pony kreupel, en dan mag hij die van mij pakken

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:24

Dat is natuurlijk heel wat anders. Als het geen verplichting is kun je een of ander meisje dat leuk kan rijden vragen of ze niet een paar keer op je paard wil rijden zodat hij wat meer beweging krijgt. Maar als het zoals hier verplicht is dan kunnen ze dus ook een "gevorderde"ruiter op je paard zetten die er een heel andere rijstijl op na houdt. Bijvoorbeeld een ruiter die een paard aan de teugel trekt in plaats van rijdt en dat moet jij dan maar goed vinden. Ik zou er in ieder geval zeker niet aan beginnen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:12

Mijn paard staat ook op een manege waar ze mee moeten lopen (ook in papendrecht). Het valt allemaal reuze mee! Er wordt gewoon gekeken wie het beste op je paard kan. En het is dus echt niet zo dat ze je paard verpesten. Er is een hele goede instructrice aanwezig die op alles goed let en als het mis gaat wordt het duidelijk gezegd! Deze instructrice weet ook precies wat je paard wel of niet leuk vindt en wat deze wel en niet kan, ook hier wordt goed in de lessen opgelet. Mijn paard is hierdoor zeker niet verpest! Ik rij ong 5x in de week en ze loopt nog 3x mee in de les en het gaat allemaal goed!

Je kan ook halfpension staan en volpension. Door dat je paard in de lessen mee loopt krijg je een soort korting. Ook moet je schoonmaakdienst en werkdienst draaien, 1x in de 2 maanden. En ook moet je bardienst draaien, 3x in de week. Maar hierdoor kunnen ze de prijzen etc. laaghouden.

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:20

Heel goed dat ze op deze manier de prijzen laag proberen te houden en zeker ook voor heel veel mensen een goede oplossing. Bij ons op stal is er ook een optie om een paard op half-pension te stallen en ook van deze paarden wordt natuurlijk geen misbruik gemaakt. Het ligt er denk ik gewoon een beetje aan wat je doel is. Wil jij wedstrijden rijden en je paard naar het z-dressuur of z-springen rijden dan is het niet verstandig om je paard door anderen te laten rijden tenzij die anderen een hoger niveau hebben dan jijzelf natuurlijk.
Als je zelf niet veel ervaring hebt of weinig tijd dan kan het natuurlijk erg makkelijk zijn als een ander hem zo af en toe rijdt. Is er op deze stal geen mogelijkheid om je paard op vol pension te zetten?? Dan kun je later altijd alsnog beslissen om je paard een paar uurtjes per week in de lessen te laten lopen als je ziet dat dat met de andere pensionpaarden goed gaat.

Veel succes ermee.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:57

Iedereen heeft hier natuurlijk zijn of haar eigen mening over. Ikzelf moet er niet aan denken om mijn paard in de lessen mee te laten lopen. Wat ik vind is dat de manegehouder de keus bij de eigenaar neer moet leggen. Als er dus mensen komen voor een stal dat ze dan voorleggen dat ze hun paard mee kunnen laten lopen in de lessen en dan minder stalgeld hoeven te betalen. Dan kan de eigenaar zelf bepalen. Ik denk dat ze misschien wel veel klanten mislopen om direct te zeggen dat het verplicht is om je paard mee te laten lopen in de lessen en dus de mensen verder gaan kijken naar een andere stal waar dat niet hoeft.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:04

Ik denk dat je gelijk hebt hardi

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:10

trouwens sow snel is ene paard niet verpest hor, en er staan daar wel meerdere mensen op de manege die wedstrijden rijden met hun paard die ook gewoon meeloopt in de lessen! En een paard gaat er heus niet dood van hor als ie er een keertjuh 2x uit moet om te rijden! tog??

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:16

shirley23 schreef:
je rijdt niet veel met hem. En dan wil hem ineens 4x in de week in een les zetten?/ Zo les is best zwaar voor een paard wat dat niet gewend is. je zegt zelf hij is 15 jr. Dus je hebt een bepaalde rijstijl met hem op gebouwt. En dat kan zo verknoeit worden door andere ruiters. Elke ruiter heeft zijn eigen stijl. Voor elk paard die geen manege paard is zou dat moeilijk zijn omdat te snappen denk ik.
Maar ikz ou het zo wie zo niet doen.

k rijd der nu nog wel 5x in de week maar doordat ik nog 2 andere paarden heb is dat niet meer op te brengen! En ze heeft Z2 gelopen en heeft nog steeds een goede conditie!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:44

kijk anders aan hoe t gaat in de lessen, het is dan natuurlijk lekker als die in beweging blijft, en jij je daar geen zorgen over hoeft te maken.

anders bijrijder... maar je moet zelf kijken wat voor jouw en je paard het beste is

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:05

Nimmy schreef:
kijk anders aan hoe t gaat in de lessen, het is dan natuurlijk lekker als die in beweging blijft, en jij je daar geen zorgen over hoeft te maken.

anders bijrijder... maar je moet zelf kijken wat voor jouw en je paard het beste is

Precies Nimmy je hebt helemaal gelijk!! Cool Clown

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:27

Op zich hebben jullie allebei gelijk fabjuh en nimmy een paard gaat niet dood aan een paar uurtjes extra beweging maar wat ik hier een beetje tricky vind is dat het paard verplicht mee moet lopen en kiszmira niets te zeggen heeft over wie er op komt. Ze moet dus voldoende vertrouwen hebben in de eigenaar van de manege dat die de ruiters die erop mogen goed uitzoekt en ik weet niet of je zoveel vertrouwen kunt hebben in iemand die je nog niet zo goed kent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:07

Als ik het goed begrijp (en gelezen heb) heeft ze wel enigszins wat te zeggen over wie er op rijd. En ook over wanneer haar paard ingezet wordt...
Ook schrijft ze dat ze zelf niet meer zoveel rijd. En ook niet meer in de sport rijd of wil rijden met dit paard (ze heeft nog 2 andere paarden te rijden)

Dan is het toch geen slechte oplossing?
Als ze zelf amper tijd heeft kan ze haar paard 4 dagen een uurtje mee laten lopen. Als ze zelf ook nog veel wil kunnen trainen zou ze het dier beter minder verschillende dagen maar dan een uurtje meer mee kunnen laten lopen.

Moenira liep op 4 jarige leeftijd ook wel eens 2 keer op een dag...
Een 45 minuten les met een beginner en met mij nog een 45 minuten tot een uur trainen of zelfs les... Ik had haar liever helemaal fris, maar het was best goed te doen...

Als je er zelf maar niet te veel last van hebt omdat je paard niet meer fijn wil lopen!

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:07

btje laat maar toch

ik sta op die manege met mijn pony. Toen ik haar kocht kon ik haar daar alleen laten staan als ze mee zou lopen in lesjes, 5x in de week.
het probleem is al dat het een pony is, dus wordt ze automatisch in de kinder hobbel lesjes gestopt. Gelukkig is mijn pony nou niet een van de makkelijksten en momenteel loopt ze nog maar 3 lessen in de week.
Als je paard daar in de les loopt (paarden 4x en pony's 5x) betaal je
100 euro per maand met evt. inentingskosten. Per les krijg je ook 1,45 euro als vergoeding, die wordt van je rekening afgehaald. In principe sta ik nu halfpension, omdat ze maar 3x meeloopt, maar ik betaal wel de 100 euro, dus ik heb opzich wel geluk.. Minders: mijn pony is nogal van mening dat als ik haar eindelijk weer een beetje normaal heb en er gaat een kindje op, dat ze daarna alles maar weer vergeten mag. Instructrice zei ook al tegen mij: waarom ga je niet op de wachtlijst half of heel pension.. (maja, de centjes he..)
nog een nadeel: 2x per maand kantinedienst van 3 uur, 1x per 6 weken kantine schoonmaakdienst, 1x per 6 wkn werkdienst en 2x per jaar veegdienst.

voordeel: lage kosten, prima terrein (goede bodem buiten/binnenbak, paddock), mooie kantine, goede lessen, je hoeft inentingen niet zelf te regelen

nadeel: paard kan idd een beetje verpest worden (ligt aan je paard), de diensten, kleine wei die alleen 's zomers gebruikt wordt, hysterische kinderen die allemaal je paard willen verzorgen

misschien lees je het nog en heb je dr nog wat aan
maar ik ben je bij ons nog niet tegengekomen dus ik denk dat je het toch niet gedaan hebt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:17

Toen ik tien jaar was, heb ik mijn eerste paard gekregen.. Het was wel erg duur en daarom hebben we toen besloten dat ze ook in de lessen meeliep.. Op die manier kon ze daar voor 4 gulden per dag staan.. Dat tarief is natuurlijk erg aantrekkelijk.. Maar het beviel me uitermate slecht.. Andere mensen die daar op jouw paard rijden, je paard opzadelen, het niet goed poetsen, er niet goed mee omgaan enz..

Op een dag was ik naar de lessen aan het kijken waar mijn paard ook in meeliep, toen ik zag dat het meisje wat erop zat haar een paar klappen met de zweep gaf.. Dat kon ik dus echt niet hebben en ben naar haar toegerend, heb haar zweep afgepakt en haar er zelf een paar klappen mee gegeven..hihi.. 'Zo voelt het dus', zei ik.. Dit was natuurlijk niet zo een sterk plan, maar dit soort situaties moet je je dus wel kunnen voorstellen.. Hierna is ook besloten om haar uit de lessen te halen..

Ik lees dat jouw pony 4 uur in de week moet lopen en bij gevorderden.. 4 Uur vind ik niet zoveel, mijn paard moest zeven uur.. Dus als ik wilde rijden, moest ze sowieso nog een uur.. Als jij met de manegehouder goede afspraken maakt over watvoor kinderen erop gaan en wat je wel of niet wilt dat er gebeurd met je pony, kan het wel een goede oplossing zijn.. Je paardje kan heus wel twee uur op een dag lopen hoor.. 22 Uur luieren en twee uurtjes aan het werk is echt niet erg voor je paardje..