Wat is een hanetred?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jubeltje

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:14

Tinkerloos schreef:
@ Milkaatjuh: op de foto die jij liet zien is geen hanetred te zien..(naar mijn simpele mening) ik ken een tuiger die(zit ook in het ras) een hane tred heeft,maar dan een wel heel overdreven soort.. hij trekt het been op,en doet net alof er iets is dat hem wil pakken,dus trekt nog net even verder door naar boven als normaal. beetje moeilijk uit te leggen,.maar als je het eenmaal gezien hebt,vergeet je het nooit meer. ik vergelijk het met de knie actie van een hackney,maar dan in het achter been! ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom,want ik ben de weg alweer kwijt nu Bloos dus op jou foto steekt het achter been naar voren,maar een hanetred is juist zodra hij het been optilt,het niet overdreven naar voren steekt,maar optilt.. snap u?

Jij bedoelt dat ze hem naar voren strekt ipv, het van de achterhoefomhoog trekken naar dekont. Dat viel mij net ook op ja.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:16

bedoelde ik ook :p maar misschien is dat een andere vorm??? die van mij doet m ook omhoog trekken...

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:57

Is een hanetred hetzelfde als stringhalt?
Een paard (kwpn) dat ik ken heeft dit ook. Bij hem wisselt het een beetje van dag tot dag, de ene dag trekt die meer met zijn been dan de andere dag.

redelijk duidelijk plaatje van internet:
Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:57

dit lijkt er meer op ja..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:25

Tinkerloos: ze heeft toch echt een hanentred. Op de foto niet goed te zien omdat ze hem alweer neer wilt zetten. Heb helaas geen filmpje, maar ze tilt hem dus eerst overdreven hoog op met een krampbeweging en plaats hem vervolgens krachtig naar voren en stampt echt als ze land.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:39

het kan best dat ze een hanetred heeft,maar op de foto kon ik dat niet zien. dat zwart witte plaatje komt al veel dichter in de buurt. maar wat zegt jou da ervan? ik weet verder niet of het kwaad kan of dat ze erop afgekeurd kunnen worden.. heb je het paardje voor de sport,of gewoon voor recreatief rijden? in dat laatste geval zou ik me geen zorgen maken.. en anders toch je da raad plegen. Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:40

Het kan geen kwaad en is niet schadelijk. Tenminste volgens mijn DA.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:25

zijn paarden met hanentred gevoeliger voor blessures ind e rug etc?

een ehm 'vriendin'' (als je t zo kan noemen) heeft een paard met hanentred
en zheeft em overnomen met gevolg dat ie niet meer op zijn achterbeen kan staan (rechts achter) nu heeft zit hij helemaal vast in zijn rug enz. (maar dat is waarschijnlijk door haar Scheve mond)

ze was nog zo achterlijk om te vragen of ze nou zondag geen wedstrijd kan rijden! Tpaard kan zijn achterbeen niet op de grond zetten van pijn. Scheve mond
en
we hebben ooit een pony gezien. En die hief zijn benen heel hoog op, en gooide ze dan naar op zij eer hij ze neerzette echt heel raar, van op zij liep tie 'mooi' (omdat ie zijn benen zo hoog opgooide) . Maar vanvoor gezien liep tie echt niet goed. is dat ook hanentred? (hebben nl getwijfeld of we'm zouden kopen tot we'm zagen lopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:12

waarscheinlijk vraag je dit omdatje een paard op marktplaats heb gezien dat te koop staat ??! ik vroeg het me namelijk ook al af!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:29

neen het was op een paarden markt Lachen op een foto zie je'm namelijk niet lopen Clown twas een andalusier, heb je de link van de marktplaats?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:40

Jow schreef:
lauwtje --> maar sommigen krijgen t volgens mij ook mee met hun geboorte, dat is t bij dat paard misschien juist aangewend??

ik weet t niet, ik kon het paard niet vanaf z´n geboorte. Alleen volgens de eigenaresse kwam het door de kar.. maar goed, die vond ook dat je met piano handen kon rijden ^_^

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:54

pharagirlke: Milka heeft nog nooit blessures of rugproblemen gehad. Knipoog

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:02

lauwtje --> hahha

tinkerloos --> een van mijn paardenheeft een lichte hanentred, dus niet zo erg als op die zwart wit foto, en hij doet t alleen als hij van stal komt of in de stap. als je ze laat keuren zeggen ze er nix van, allen het komt er wel bij te staan volgens mij? heb nu 5 wedstrijden met m gereden en heb 10 winstpunten niemand ziet t (als je m maar goed aan t been houd)
groeeetjezz

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:28

Het paard van Isabelle Werth heeft ook een hanetred, alleen te zien dan in piaffe. Hanetred is tgv te hoge spiertonus.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:08

Jow schreef:
lauwtje --> hahha

tinkerloos --> een van mijn paardenheeft een lichte hanentred, dus niet zo erg als op die zwart wit foto, en hij doet t alleen als hij van stal komt of in de stap. als je ze laat keuren zeggen ze er nix van, allen het komt er wel bij te staan volgens mij? heb nu 5 wedstrijden met m gereden en heb 10 winstpunten niemand ziet t (als je m maar goed aan t been houd)
groeeetjezz

goed toch?? veel plezier met je paardje.. Pling

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:20

Onze shire ruin heeft ook een hanetred naar mijn idee. Hij trekt (vooral als hij net zijn box uitkomt) zijn been hoog en zijwaarts op.
Kreupel is hij niet, loopt alleen wat apart soms. Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:10

De foto hierboven is idd hanetred. Dan trekt het paard zijn been overdreven hoog op en plaatst deze naar voren.

mijn paard is een kramptrekker en dat ziet er zo uit. Hij tilt zijn been iets hoger op als normaal maar plaatst zijn been niet naar voren zoals op de foto hierboven
Afbeelding

ik weet niet of hanetred het zelfde werkt. maar mijn paard heeft er onder het zadel geen last van, alleen met los stappen een klein beetje. Als hij los in de bak staat heeft hij wel vaak van die kramptrekkingen maar zodra ik er dus op zit niet meer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:37

Jow schreef:
lauwtje --> hahha

groeeetjezz

Het komt als een opmerking op het keurings rapport te staan.
mijn paard is ook gewoon goedgekeurd, maar met een opmerking dat hij een krampbeentje heeft

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:45

Hanetred is een aandoening aan het achterbeen, waarbij het betreffende been hoog naar voren wordt geplaatst. Ook komt kramperigheid voor waarbij het betreffende been overdreven hoog wordt opgetrokken. Beide aandoeningen kunnen gecombineerd voorkomen. Je ziet het alleen in stap, eigenlijk nooit in draf. De oorzaken van deze aandoeningen liggen niet in het betreffende been zelf, maar in het zenuwgeleidingssysteem van het paard. De zenuwen geven vanuit het ruggemerg een te sterk signaal door, waartegen niets is te doen. Het hoeft geen belemmering voor sportbeoefening te zijn.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:18

Ik heb t wel een keer in draf gezien :p de mijne doet t af en toe in stap maar eigenlijk alleen als hij van stal komt, onder t rijden zie je er weinig van. hij is nog maar 4 en nu hij vaker getraind word heb ik t idee dat t minder word. omdat hij nu wat sterker word vanachter.. t is een Obelisk x Highline , weet niet of zoiets erfelijk kan zijn ofzow?

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:22

Heey,
Ik heb 2 jaar lang een paard gehad met een hanetred die heel sterk naar voren kwam. Als hij op de wei stond te grazen kon je het vooral goed zien, als hij dan een stap wou zetten, trok hij zijn achterbeen bijna tot tegen zijn buik op, om zo een tiental seconden te blijven staan. Als hij even in beweging is, verdwijnt de hantred bijna volledig. Heb in die 2 jaar tijd en in het jaar ervoor toen ik hem ook al reed, nooit hinder ondervonde van de hanetred en denk dat het voor hem ook niet echt stoort, meer een soort schoonheidsfoutje. Verder heeft hij ook nooit enige blessure od. gehad!

Volgens onze dierenarts kan het ook op lange termijn geen kwaad, en zouden we het hem kunnen afleren door iedere keer hij een van zijn benen omhoog houdt, er een tikje op te geven om hem even te herinneren dat hij zijn been moet trugplaatsen. Of dit ook echt werkt weet ik niet. Kan moeilijk 24h/24 op de wei achter hem aanlopen.

groetjes

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:23

Heey,
Ik heb 2 jaar lang een paard gehad met een hanetred die heel sterk naar voren kwam. Als hij op de wei stond te grazen kon je het vooral goed zien, als hij dan een stap wou zetten, trok hij zijn achterbeen bijna tot tegen zijn buik op, om zo een tiental seconden te blijven staan. Als hij even in beweging is, verdwijnt de hantred bijna volledig. Heb in die 2 jaar tijd en in het jaar ervoor toen ik hem ook al reed, nooit hinder ondervonde van de hanetred en denk dat het voor hem ook niet echt stoort, meer een soort schoonheidsfoutje. Verder heeft hij ook nooit enige blessure od. gehad!

Volgens onze dierenarts kan het ook op lange termijn geen kwaad, en zouden we het hem kunnen afleren door iedere keer hij een van zijn benen omhoog houdt, er een tikje op te geven om hem even te herinneren dat hij zijn been moet trugplaatsen. Of dit ook echt werkt weet ik niet. Kan moeilijk 24h/24 op de wei achter hem aanlopen.

groetjes

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:25

Oeps! Heb blijkbaar 2 x gedrukt ofzo?? Kan iemand de 2e post weghalen heb geen idee of ik dat zelf kan sorry! Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:56

Ik denk niet dat je het een paard kunt afleren, hij kan er zelf immers ook niks aan doen, het is gewoon een trekje. Net als je wellis bij mensen ziet die hun zenuwen ofzo niet onder controle hebben en spastische bewegingen maken. Als ik mijn paard uit stal haal en/of los zet zie je het ook heel duidelijk bij elke stap. Maar onder het zadel zie je het alleen met losstappen heel af en toe daarna niet meer