Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Hoe denken jullie over de dood van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:45

Pffff, zwaar onderwerp...

Als Stanley dood zou gaan, zou ik echt serieus gek worden. Ik heb hem gekocht om m'n zinnen te verzetten en zelf ook eens ergens anders mee bezig te zijn dan met doom-denken. Het is een onwijs lekker etterbakje met een kop :p Over hem durf ik echt te zeggen dat hij mijn alles is Ja Hij is mijn wandelend dagboek Lachen

Als Quellian doodgaat, tja... Dat weet ik niet... Ik heb nog niet echt een band met haar, want ik ben nog niet echt met haar aan het werk.

Gelukkig zijn ze nog jong (Stan is 7 en Quell is 3) en denk ik er niet teveel bij na. Ik weet wel dat ze naar de slager gaan. Heb m'n vorige paardje in overleg met de DA naar de slager gebracht. Mijn DA zei: 'als je écht van je paard houdt, dan breng je hem naar de slager'.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:19

met een paard van 28 is dat wel iets dat regelmatig bij je opkomt. Trammelant geniet van zijn pensioen, loopt met twee jonge meiden in de wei en is nog steeds heel gelukkig. Ik hoop dat hij gewoon op een mooie zomerdag niet meer wakker wordt maar dat heb je nu eenmaal niet voor het zeggen. Maar als het zover is, heb ik veel mooie herinneringen en de wetenschap dat hij een heel goed leven heeft gehad en daarmee heb ik dan vrede.

En die andere drie, daar sta ik eigenlijk niet echt bij stil.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:27

Nee denk er liever niet over na..
Als je er lang bij stil staat dan blijf je er maar
over nadenken.. nee ik zie het vanzelf wel

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:48

Mijn paard is toevallig net overleden. Ik dacht er hiervoor eigenlijk nooit over na maar nu ik het heb mee gemaakt komt het nog vaak genoeg terug. Eén gevoel heb ik er wel mee. Ze had zoveel pijn dat het voor haar het beste was (ook al was ze heel jong). Nu probeer ik zoveel mogenlijk van mijn andere paarden te genieten. En er niet al te veel over na te denken...

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:59

Mijn DA zei: 'als je écht van je paard houdt, dan breng je hem naar de slager'.[/quote]

ja dag!! wat is dat nu voor een uitspraak!!! ik heb mijn paard laten inslapen door de dierenarts. Lekker hoor bij de slager krijgen ze de kogel!! Goh wat zou toch fijner zijn, een vent die met een geweer op je hoofd staat gericht of in je slaap wegzakken!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:29

Minou schreef:
Ik heb hem bij de dierenarts laten inslapen, ik raad dit iedereen aan. Als je het thuis laat doen moet je paardje vaak 2 á 3 dagen onder een zeil aan de straat liggen voor dat ze hem komen ophalen. Bij de dierenarts is dat of de zelfde dag of de dag erna.

Als het laten inslapen geen spoed heeft kun je eerst een afspraak maken met de destructie en daarna met de dierenarts zodat een en ander op elkaar aansluit.

Ik heb een dertigjarige merrie die ik gekregen heb toen ze 11 maanden was. Omdat haar gebit op is wordt ze (ondanks speciaal senioren voer) erg mager. Ze heeft er nog wel plezier in maar er komt een dag dat ik de beslissing moet nemen vandaar dat ik geinformeerd heb hoe ik dat het beste kan doen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:33

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:47

Ik heb het helaas een enkele keer mee moeten maken. De keuze kun je niet voorspellen. De laatste keer ca 2 maand geleden kom ik op het opfokadres (ga ik 2x per week heen) en mijn jaarling komt aanlopen niet geheel zuiver dus ik dacht aan een trap. Echter in het half uur dat ik er geweest ben bekroop mij toch een gevoel dat dit geen gewone kreupenheid was. Dus da gebeld en nog diezelfde dag moeten beslissen dat het voor haar afgelopen was.
Dit kun je niet inplannen of rekening mee houden het overkomt je. Voor mij geld heeft het paard pijn? Zo ja kan hier iets aan gedaan worden? Hoe ziet de toekomst eruit. Is deze pijnvrij geen probleem maar indien dat niet het geval is moet je ook de vervelendste beslissing kunnen nemen.
Die moet je op dat moment dan ook nemen vind ik.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:31

Vroeger dacht ik er nooit echt over na, maar vijf maanden geleden brak mijn kerngezonde merrie haar been en was het zomaar afgelopen.
Paar dagen daarvoor nog grootse plannen nadat het bij de wedstrijden en bij Laurens van Lieren zo goed ging.
Hierdoor ben ik wel veranderd en probeer meer te genieten van mijn andere paarden.
Ik heb er een van 28 en dat is eigenlijk ook een paardje van alle dag op die leeftijd.
Mijn andere twee hoop ik nog jaren te hebben.
Mocht het zover komen dat de beslissing valt hoop ik dat het op dezelfde manier kan als bij mijn merrie.
Door de veearts op de weide temidden van de kudde waar ze altijd al stond.
Heel rustig en vredig.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:05

daar denk ik niet over na.
maar heb wel gedacht over inslapen of met schietpen.
en die keus is voor mij de slacht geworden.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:11

Mijn paard is nu 15.
Ik denk er liever niet over na, en ik weet ook nog niet of ze naar de slacht zal gaan of niet, want dat hangt niet alleen van mij af, maar ook van mijn moeder en zus.
Maar als het moment komt dat de dierenarts zegt dat ze veel pijn heeft is het voor mij heel simpel, dan laat ik haar gaan, dat is een heel moeilijke keuze, maar ik wil haar niet lang laten lijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:31

Dames, dit topic is al 3 jaar oud!

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:45

en toch reageer je erop

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:50

fjordnina schreef:
Dames, dit topic is al 3 jaar oud!

Ja maar nog steeds actueel en zo zal het jammer genoeg ook blijven.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:41

Mijn pony ging (zelf) dood toen hij 14 was, ik had er tot die tijd gelukkig nooit bij stil gestaan dat dit kon gebeuren.
Het was wel een heel ingrijpende gebeurtenis, ik verloor mijn vriendje (was toen zelf ook 14). Gelukkig heb ik bij de pony's die ik hierna gehad heb, er niet over nagedacht dat
dit evt. weer zou kunnen gebeuren. Is gelukkig ook nooit gebeurd.
Op zich is het wel verstandig om eens te bedenken hoe je dit soort dingen zou willen regelen, het is tenslotte een naaste van je (en daarvan hoop je ook dat ze hier hun gedachten eens over laten gaan, voor je dier moet je zelf dit bepalen).

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:46

Ik heb er nooit overna willen denken, Mon Amie was namelijk pas 7 jaar. Maar helaas heb ik haar een aantal weken terug toch moeten laten inslapen. Ze was nog zo jong, het kan dus ieder paard gebeuren.
Ik heb haar veulen nog die nu bijna 2 maanden oud is. Ik denk niet aan de dood bij hem. De dood van Mon Amie heeft me zo veel pijn gedaan. Ik ga mezelf niet nog meer pijn doen door nu te denken aan de (ooit komende) dood van Diablo.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:59

Die van mij wordt ook ingeslapen als het zo ver is...
En ik hoop dat het door mijn vaste DA gedaan kan worden.Die kent Giotto al van toen hij als vierjarige in België aankwam en kent ook al z'n problemen...
Weet alleen nog niet of ik hem ga laten inslapen aan de stal waar hij nu/dan staat of bij de DA thuis.
Een vreemd paard enkele dagen aan de stal zien liggen doet mij weinig maar ik denk dat het wel anders zal zijn als het de mijne is...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:50

3 jaar is echt te oud om weer omhoog te halen.
Hier een slotje.