wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:56

silvester schreef:
Na alle goede verhalen wil ik toch melden dat ik ook wel minder goede verhalen heb gehoord. Paarden kunnen ook er erg tegen gaan vechten voordat ze uiteindelijk op de grond liggen. Het is maar net of je dit dan wilt zien/meemaken.
Wat mij ook vreselijk lijkt is dat je paard daarna met de grijper beetgepakt wordt en in de vrachtwagen tussen alle andere kadavers gegooid wordt.
<knip>

Verhalen gehoord...... Vreselijk lijken.......... Zo weet ik er ook nog wel een paar.
Even wat feiten: Paarden die tegen de verdoving vechten hebben gewoon te weinig verdoving gekregen. Alleen een k*tdierenarts die op persoonlijk geldelijk gewin uit is, doet zoiets (verzin ik niet, uitspraak van mijn dierenarts). Ook de verhalen over stuiptrekkingen komen voort uit onvoldoende gebruikte stoffen.
Bij het ophalen hoef je niet bij te zijn, dus hoef je het ook niet te zien.

Mijn paard is twee jaar geleden ingeslapen. Kosten 85 euro dierenarts en 18 euro Rendac.
Het proces verloopt snel en beheerst, mits je een kundig dierenarts hebt.
Eerst een verdoving, daarna een spierverslapper, zodat ze gaan liggen. Een goede dierenarts begeleid het paard daarin, zodat het paard rustig gaat liggen. Het paard "slaapt" dan al en heeft weinig tot geen idee meer van z'n omgeving. Daarna krijgen ze de laatste spuit en zakken ze steeds verder weg, totdat het hart ermee ophoudt. Het hele proces duurt ongeveer 10 minuten.

Spreek te voren duidelijk af met je dierenarts dat je geen nare bijverschijnselen wenst en dat geld geen rol speelt. Mijn dierenarts gaf aan dat het inderdaad goedkoper had gekund, maar omdat het hart van mijn paard niet helemaal 100% was, wilde hij geen risico's en heeft hij een forse overdosis verdoving en spierverslapper gebruikt.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:04

Ik heb er voor gekozen om mijn pony toen der tijd niet in te laten slapen, maar te schieten. Dat ging klinkt raar maar super diervriendelijk. We kwamen daar aan pony uitgeladen. Met gespitste oortjes die ruimte in gelopen, heb de tijd nog gehad om haar een appeltje te geven, en heb haar zelf vastgehouden. Het enige vervelende vond ik het geluid dat ze neerviel. Maar het was op rubber matten, dus niet op de kale grond. Mijn pony is daarna gecremeerd en uitgestrooid.

Waarom ik niet voor inslapen heb gekozen, was omdat ik niet wilde dat ze aan de weg zou liggen. En dat is hier nog wel eens gebeurt.

Gatver als ik er aan denk, lopen de tranen weer. Heb een hele grote foto van haar in de huiskamer hangen, en die staat me nu aan te kijken. Zoals ze zeggen: tijd heeld de wonden, maar de herinnering haalt ze open.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:04

Havance heb ik op 17 maart ook laten inslapen.
Het is thuis gebeurd, op het grasveld voor de stal. Hij kreeg de narcosespuiten en ging al na een paar minuten liggen. Alles bij elkaar heeft het een minuut of 10 geduurt voordat hij overleden was. Het ging enorm snel en heel rustig.
Rendac heeft hem de volgende ochtend vroeg opgehaald. Omdat we hem al buiten hadden laten inslapen kon Rendac hem zo opladen, hij hoefde niet meer verplaatst te worden. Bij je aangifte bij Rendac kun je namelijk opgeven of je het dier langs de weg legt, of dat het een erflading moet worden. Kosten zijn +- 25 euro, maar ik heb de rekening nog niet gekregen.
Kosten voor het inslapen waren 200 euro, maar daar zaten nog wel 1 spoedvisite en een gewone visite + een dosis prednison bij. Wat ik voor alleen het inslapen heb betaald kan ik je dus niet precies zeggen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:12

Ergens wel vreemd. Ophalen door de Rendac wordt als dieronvriendelijker gezien dan het verwerken van het dier in een slachthuis? In beide gevallen worden op grove manieren het dier verplaatst, waarom? Omdat een dood paard nou eenmaal veel massa is om te verplaatsen. En, het dier is dood, echt, die voelt er niets meer van. Als je je paard naar het slachthuis brengt sta je toch ook niet uren te wachten en kijken wat er verder mee gebeurt, de deur gaat dicht en jij naar huis. Met rendac is het niet anders. Jij gaat naar huis, Rendac haalt hem op.
In vele klinieken wordt het laatste deel voor je geregeld en vind het inslapen plaats in de recovery room.

Verder ben ik ook van mening dat vele slechte ervaringen met inslapen komen door zuinigheid. Je kan ook de goedkoopste oplossing geven, een spuitje waarvan de hartspier verlamt. Reken er maar op dat je paard daar tegenin gaat vechten. Ook mijn dierenarts vertelde ook hetzelfde verhaal, niet zuinig zijn met middelen geeft veel meer rust voor de paarden.

Verder is het een persoonlijke keuze. Maar laat je niet afschrikken door die enge verhalen over vechten en ophalen door Rendac.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:09

Eleonoor schreef:
Met rendac is het niet anders. Jij gaat naar huis, Rendac haalt hem op.

Als je nou je paard bij huis hebt staan dan gaat dit dus niet op.
Dan zie je hem nog steeds liggen totdat hij is opgehaald.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:11

Ik heb een paar maanden geleden ook mijn paard laten inslapen. Ze kreeg een roesje en daarna de echte spuit. Ik ben er niet bij geweest. Ze stond al in de kliniek en het leek me niet verstandig.
Toch best moeilijk om er zo weer over te praten.....

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:13

silvester schreef:
Eleonoor schreef:
Met rendac is het niet anders. Jij gaat naar huis, Rendac haalt hem op.

Als je nou je paard bij huis hebt staan dan gaat dit dus niet op.
Dan zie je hem nog steeds liggen totdat hij is opgehaald.

En daarom heb ik mijn pony weggebracht

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:16

Silvester, daar heb je helemaal gelijk in. Voor het inslapen van mijn vorige paard heb ik me vreselijk druk gemaakt over het ophalen met de rendac. In die tijd was het MKZ en mochten de vrachtwagens niet het erf op. Hij is dus gesleept naar de straat door de boer waar ik stond. De volgende dag zag ik dus die sleepsporen. Wonderwel, ik had er geen moeite mee. Hij is in mijn schoot overleden en had heel duidelijk het gevoel dat hij er niet meer was. Achteraf bleek dus dat alles wat met het lichaam zou gebeuren mij op zich niet zoveel raakte als dat ik van te voren had gedacht. Het gevoel dat hij er niet meer was, was overheersend.
Toch, als ik hem aan huis had staan, had ik het ook gedaan en zou het weer zo willen doen. Maar, als het paard vervoerd kan worden en ik heb hem dus niet aan huis, dan liever op de kliniek. Is ook netter tov de andere pensionklanten.
Ik heb een goede begeleiding gehad tijdens het inslapen en wist van tevoren ook goed alle stappen. Dat scheelt ook.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:24

Laat je paard inslapen op de manier waarvan je denkt dat je er vrede mee kan hebben. Of dat nu de kogel, spuitje of meegeven aan de verzekering is...jij moet ermee kunnen leven met de manier waarop je het het leven van je paard beeindigd.
Iedereen heeft er zijn eigen mening over. Het is al rot genoeg dat je voor deze beslissing staat.
Ik heb met alle 3 de manieren ervaring (helaas) ik kan niet echt zeggen wat nu mijn voorkeur zou zijn als ik er ooit nog eens voor zou komen te staan...
Veel sterke!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:12

Ik ben er laatst een keer bij geweest (bij Tyson20 haar paard) en nu ik dat gezien heb zou ik bijvoorbeeld nooit meer kiezen voor de slacht.

Het ging als volgt: er moeten twee mensen bij zijn (liefst) eentje die het paard vast houdt en de ander die het geruststeld. Dan geeft de dierenarts een slaapmiddeltje waar ze van blijven staan maar daar worden ze een beetje slaperig van. Dit is hetzelfde middel als wordt gebruikt bij meerdere onderzoeken. Het paard is dan in een verlaagd bewust zijn maar hoort bijvoorbeeld nog alles om zich heen. Dan kun je hem of haar nog rustig knuffelen. Daarna geeft de dierenarts een volgende injectie. Het paard blijft nog een paar minuten staan (in dit geval dan) en op een gegeven moment moét het gaan liggen. Ik vond het vallen op zich niet eens zo erg omdat dit paard vrij rustig viel én omdat ik weet dat ze dan nog niet dood zijn. Je hebt nog steeds tijd om te knuffelen of wat ook. Je paard is dan, net als bij een operatie, onder narcose. Dan komt de derde spuit, dat is best veel vloeistof, en die zorgt ervoor dat je paard rustig inslaapt. Pas na een minuut of vijf controleert de dierenarts of je paardje echt is overleden. Ik vond het een mooie dood voor een paard, op het vallen na, maar dat voelen ze zelf misschien niet. Dit paard ging heel eventjes kreunen maar dit was van het middel, zei de dierenarts, niet van de pijn.

Daarentegen kun je ervoor kiezen om je paard naar de slacht te brengen. Dan gaan ze een kille ruimte binnen waar het naar dood en verderf ruikt, hebben ze er al een hele rit opzitten in de trailer en dan komen ze ergens waar ze het 'niet in de haak' vinden. Dan krijgen ze een kogel door het hoofd en vallen ze als een blok beton op de grond. Daarna gaat je paard nog over de toonbank bij albert heijn en de Aldi. Nou nee, dank je.

De kosten voor het ophalen heb ik ergens teruggevonden op internet. Ik heb met zojuist suf gezocht maar ik kan het niet meer vinden. Ik geloof dat het alles bij elkaar rond de 25 euro is. Dat is heel goedkoop dus. Onze manege vroeg veel meer (50 euro) maar dan steken ze ook een hoop in eigen zak!

Heel heel veel sterkte!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:46

Ik heb op 4 oktober Javayo helaas in moeten laten slapen. Het ging heel netjes, met drie spuiten, precies zoals Sanaa en anderen eerder al uitgelegd hebben.

Het gaan liggen is inderdaad wel een heftig stukje. Maar het ging wel netjes: de assistente stond achter mijn merrie en ik hield haar hoofd vast zodat ze netjes op het gras kon gaan liggen. Ik vond het emotioneel wel heel zwaar om haar hoofd in mijn armen te houden. Want als dat middel goed begint te werken leunt het paard steeds meer op je, totdat je het hele gewicht in je armen hebt. Vervolgens heb ik haar hoofd ondersteund tot ze op het gras lag, en ben ik bij haar blijven zitten en heb ik haar geknuffeld tot ze er niet meer was.

Het idee dat ze met een grijparm weggehaald is vind ik erg triest, maar ik heb het gelukkig niet hoeven zien, het was immers bij de kliniek. Maar het is ook wel zoals Eleonoor zei: het is alleen nog maar een lichaam, want je lieve paardje is er dan al niet meer. Nu leeft ze voort in mijn herinnering.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:59

Afgelopen dinsdag hebben we onze Edje in moeten laten slapen viewtopic.php?f=53&t=400347&hilit=

Het ging heel vredig: hij was behoorlijk versleten en toen hij zijn eerste verdoving kreeg werd hij wat suf/slaperig.

Vervolgens kreeg ie een spuit waardoor hij ging liggen. Gebeurd wat wankel, maar in feite komen ze toch goed te liggen.

Daarna kreeg hij zijn laatste spuit en blies hij zijn laatste adem uit.

Ik teken voor zo'n afscheid. Hij heeft niets gemerkt...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 19:25

heel erg bedankt voor de reacties.. ik weet nu ongeveer wat er me te wachten staat..
Ik zal het jullie meteen maar uitleggen wat er bij mijn paard speelt.
Ik heb een merrie van 12jr, ze is net bevallen van een klein gezond veulen.. nu heeft ze een zware peesblessure opgelopen, haar hele pees is afgescheurd en er zit teveel bindweefsel op en omheen om haar te opereren.. het is dus al een te oude wond.
Haar been is heel dik, ze kan moeilijk lopen, is sjaggerijnig, en wordt nu staande gehouden met prednison en cotrimoxazol.. heel zielig.. want ze moet het nog een maandje of 2 volhouden omdat ze een veulen heeft lopen.
Minousch kan evt. wel verder leven als grasmaaier, maar daar kan ik mezelf niet bij neerleggen, ze was een paard wat graag werkte.. die kan niet plots op de wei.
Helaas is dit dus mijn beslissing.. inslapen..
Ik heb over de slacht nagedacht, maar omdat ze al zoveel stress heeft met vervoeren.. doen we het op deze manier..
met deze berichten hebben jullie mij al onwijs gerustgesteld.. ik ga nu het proces in van afscheid nemen.. langzaam afscheid nemen.. elke dag heb ik een dag minder met haar.. heel hard.... maar ik wil het beste voor haar.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:34

Een dappere beslissing. Ik denk dat je haar op deze manier veel pijn bespaard. Geniet nog van de laatste momenten met haar, ik weet hoe moeilijk het allemaal is. Helaas heb ik vorige maand dezelfde beslissing moeten nemen. Veel sterkte!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 19:44

Twinklebel schreef:
Een dappere beslissing. Ik denk dat je haar op deze manier veel pijn bespaard. Geniet nog van de laatste momenten met haar, ik weet hoe moeilijk het allemaal is. Helaas heb ik vorige maand dezelfde beslissing moeten nemen. Veel sterkte!

dank je.. alleen het is nu al de Minousch niet meer.. die ik een maand geleden had..
het is het beste voor haar.. dat weet ik.. En ik ben degene die nu de wijste moet zijn.. heel moeilijk!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:40

Geniet van de laatste moment met Minousch. Ik wist ook al weken van te voren dat mijn paard zou worden ingeslapen. Moest toen wachten op MKZ, omdat hij niet vervoerd mocht worden. Uiteindelijk waren de gewone pijnstillers onvoldoende en moesten we overgaan op dagelijks infuus. Dat heb ik niet meer gedaan en heb hem laten inslapen. Moeilijk te geloven nu, maar je bent nu eigenlijk al bezig met je rouwprocess. Heel veel sterkte daarmee en heel goed van je dat je nu al geinformeerd bent wat je straks te wachten staat.

Nogmaals, sterkte

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 00:17

Ik heb zelf mijn paard een paar jaar geleden op de kliniek laten inslapen en ik heb dezelfde prettige ervaringen als de andere mensen die dit hebben meegemaakt (in hoeverre dit prettig kan zijn). Het omvallen, de injecties en het afscheid nemen daarna ging allemaal erg rustig.

Het rare was dat toen het besluit genomen was ik nog een uur moest wachten omdat de dierenarts nog bezig was met een operatie en ik in die tijd wel zo'n 10 keer die box in en uit ben geweest. Als ik bij hem was, dacht ik, ik kan er niet tegen om hem zo te zien, als ik buiten was, dacht ik ik moet naar hem toe, zodadelijk kan het niet meer. Al die tijd reageerde hij helemaal niet meer op mij, hij stond daar maar met zijn hoofd naar beneden, suf van de pijn en de medicijnen. Toen de dierenarts klaar was, ging ik 'm halen en toen gingen de oortjes naar voren en ik had bijna geen tijd meer om het halstertouw aan te klikken, zo snel liep hij er uit!

Ik heb ook de verhalen gehoord van onderdosering bij inslapen, en ik denk dat dat waar is, maar ik denk dat het ook uitmaakt of het paard nog wil vechten of dat hij het zelf ook heeft opgegeven.

Ook ben ik er bij geweest toen een paard waar ik voor zorgde naar de slacht ging, ik heb hem zelf uit de trailer gehaald en aan de slachter overhandigd. Hij was in paniek, zelfs met de kalmeringsmiddelen die hij had en hij wilde duidelijk niet. Ik denk dat de kogel best een 'diervriendelijke' dood kan zijn, het paard is inderdaad binnen een seconde dood, maar als je hem naar het slachthuis brengt zijn de paar minuten daarvoor (gesteld dat je meteen ' aan de beurt bent') echt vreselijk, zowel voor jezelf (dat beeld krijg ik nooit meer van mijn netvlies) als voor je paard.

In reactie op de andere verhalen wilde ik nog vragen of jullie weten of je een paard naar de kliniek kunt brengen puur om hem daar af te laten maken. Ik heb nu weer een nieuw paard en als er weer zoiets gebeurt (afkloppen), zou ik hem het liefst daarheen brengen als hij nog goed vervoerd kan worden. Geen gedoe met Rendac, lijf wat nog blijft liggen enzo.

Ik wens jou in ieder geval veel sterkte, het lijkt me dat je de juiste beslissing hebt gemaakt en dat je je verantwoordelijkheid voor je dier goed oppakt.

Zelfs jaren later doet het bij mij nog pijn, mis ik 'm nog, en blijf ik me afvragen wat ik nog eventueel anders had kunnen doen, ook al weet ik dat ik alles heb gedaan wat in mijn macht lag.

Ik heb het hele verhaal na een paar weken opgeschreven, dat hielp wel wat, misschien heb je er wat aan om dat ook te doen.

Sterkte!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 00:24

Kkkaren schreef:
Ook ben ik er bij geweest toen een paard waar ik voor zorgde naar de slacht ging, ik heb hem zelf uit de trailer gehaald en aan de slachter overhandigd. Hij was in paniek, zelfs met de kalmeringsmiddelen die hij had en hij wilde duidelijk niet. Ik denk dat de kogel best een 'diervriendelijke' dood kan zijn, het paard is inderdaad binnen een seconde dood, maar als je hem naar het slachthuis brengt zijn de paar minuten daarvoor (gesteld dat je meteen ' aan de beurt bent') echt vreselijk, zowel voor jezelf (dat beeld krijg ik nooit meer van mijn netvlies) als voor je paard.

Ze zeggen wel eens dat de paarden daar de dood ruiken he... Verdrietig Moet er persoonlijk niet aan denken om mijn paard naar de slager te brengen... Kreeg kippevel toen ik je verhaal las....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:38

Biebel schreef:
Ook ik heb mijn paard in moeten laten slapen....

Ik heb het laten doen bij op de kliniek, om verschillende redenen. Ze had een explosieve groei van melanomen (kankergezwellen) die rondom de anus ineens gingen ontsteken en bloeden. Ze had hier zoveel last van en het werd echt een fikse wond, zodat ik toen besloten heb haar in te laten slapen, dat was eigenlijk de enige mogelijkheid (een paard met zoveel melanomen is absoluut ongewenst bij het slachthuis, omdat het vlees dan ook niet "schoon" zou zijn werd mij verteld, bovendien vond ik dat ook gewoon een akelig idee) Dit alles is gebeurd begin 2002.

Ze kreeg een injectie om rustig te worden (normaal zou ze daar tegen gevochten hebben, maar ik ben er heilig van overtuigd dat ze geweten heeft dat dit de beste oplossing voor haar was....eindelijk geen pijn meer...)
Toen ze eenmaal wat suffer werd moest ik haar in de recovery box leiden. Deze box was helemaal bekleed met rubber en had een draaibaar tussenschot. We hebben haar in de hoek tegen de wand gezet met haar billen bij het draaibare gedeelte van het tussenschot en daarna het tussenschot voorzichtig naar haar toe gedraaid.
Ze kreeg ze een spierverslapper waar ze van door haar benen zou zakken. Zoals gehoopt zakte ze mooi eerst achter door haar benen en daarna voor, keurig tegen het schot, dat wij met een aantal mensen voorzichtig wegdraaide zodat ze niet hard zou vallen. Dit werkte allemaal volledig volgens plan. De dierenarts legde me steeds rustig uit wat ie ging doen en wat de bedoeling was dat er dan zou gebeuren. Daarna kreeg ze twee flessen narcoticum toegediend, om er zeker van te zijn dat ze een overdosis kreeg waaraan ze zou overlijden. Al vrij snel was ze niet meer bij bewustzijn en door controle op het oog kon de dierenarts testen of er nog reactie was (knipperende reactie) Toen daar eenmaal helemaal geen reactie meer van kwam was het echt over...ze was dood.
Ik ben de hele tijd bij haar gebleven en heb haar hoofd en hals gestreeld...(verdorie...krijg weer tranen....vervelend zo'n nat toetsenbord...)

Gelukkig is het bij mij allemaal heel fijn verlopen en als het nodig zou zijn zou ik het zo weer doen!
Mede een reden om het op de kliniek te laten uitvoeren was idd het ophalen door de Rendac...dat gaat uit zo'n box vaak makkelijker dan thuis uit de box...(of je zou het in de (wel voor vrachtwagens toegankelijke) wei moeten laten doen) Bovendien lijkt me dat wel een vreselijke ervaring als ze je paard dan evt verslepen en optillen.
Ten tweede was voor mij die recoverybox heel fijn, lekker zacht. Aan de andere kant vond ik het nadeel dat de kliniek voor veel paarden niet prettig ruikt en dus beangstigend kan zijn (gelukkig viel het voor mijn paard erg mee...)
De kosten waren voor mij irrelevant, maar die liggen in dezelfde categorieen als hierboven al genoemd is.

Ik quote deze omdat het eigenlijk precies dat verwoord wat ik wilde neerzetten, op deze manier is ook mijn vorige paard ingeslapen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 08:24

Allemaal onwijs bedankt voor je reacties...

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:44

inslapen zou ik alleen doen als je paard zo ziek is dat ie geen kogel kan krijgen. Onze pony kon niet meer lopen door hoefkatrol en vocht behoorlijk tegen het inslapen.. echt niet fijn om te zien, ben er bijgeweest en heb het er nog steeds wel moeilijk mee.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:06

Eleonoor schreef:
. Dat hij daarna is opgehaald door Rendac deed mij eigenlijk niets meer, hij was er niet meer, hij voelde het toch niet meer. Tenslotte, je wilt ook niet weten wat in een slachthuis gebeurt na neerschieten...

Mee eens. Dit vind ik ook het zwakste argument tegen het in laten slapen.

Helaas heb ik ook een minder goede ervaring met de spuit. De da zou spul gebruiken dat zó snel werkt dat het paard staande zou sterven. Geen 'narcosespuitje' vooraf dus want ook daar kunnen ze tegen gaan vechten.

Hij kreeg de spuit, zette enorme ogen op, maakte een sprong en bleef vervolgens gewoon staan!! We hadden er zo mee weg kunnen lopen. Da heeft een 2e gegeven en toen ging hij zelf heel rustig liggen. Ik dacht dat ie dood was. Het regende en er viel een druppel in zijn oog en hij knipperde met zijn ooglid, hij was dus helemaal niet dood! Er was geen sprake van een gevecht maar hij ging gewoon niet dood.
Misschien heeft ie daar zelf niets van gemerkt maar misschien ook wel. Zijn lichaam was verlamd maar hoe het met zijn bewustzijn was??

Het was in elk geval genoeg voor een paar flinke nachtmerries.

Mijn paard was nog jong en had een sterk hart. Ook bij de slager gaat het niet altijd goed dus het is zeker niet zo dat ik nu niet meer voor inslapen zou kiezen.

Veel sterkte met je beslissing.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 17:13

Ja er zijn overal voor en tegens bij.. helaas ook bij zo'n beslissing.. maar ik heb al gekozen voor het spuitje.
Mijn paard gaat niet naar de slacht, heb er niets op tegen hoor, maar ik wil het gewoon niet hebben.
Ook bij de slacht wordt er weleens misgeschoten.. maarja..
Ik weet al wat ik wilde.. dus vroeg ik naar ervaringen.
Bedankt verder jongens!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:39

Gaija is ook ingeslapen.
Bij mijn schoonzus op de boerderij, in het weiland.
Ze krijgen eerst een sufmaker ingespoten. Op een gegeven vallen ze om, of ze gaan uit hun zelf liggen. Als ze dan liggen krijgen ze het definitieve middel ingespoten. Tussen het moment van Gaija uit de box naar de wei brengen en haar laatste adem uitblazen zaten 30 minuten. 30 hele mooie rustige minuten.

Gaija is zelf gaan liggen en bleef al die tijd dooreten. Dat hebben we zo gelaten tot het laatste middel, toen is ze met haar hoofd op de schoot van mijn vriend vredig ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door Belker op 23-04-05 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:40

Inslapen kan een vreselijk drama worden als je een paard hebt met een sterke wil. Kennisen van ons hebben hun paard dan ook 'laten schieten'. Het klonk voor mij eerst ook zo; Gatver! Maar als je erover nadenkt, bij een goede slager is het zo gebeurd. Met inslapen is het vaak nog een ramp, om een paard écht zo ver te krijgen dat hij dood gaat.