Zonder stiften op gras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Re: Zonder stiften op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:28

ik denk dat t ook beetje aan t type paard ligt, ik rijd met mn ene paard m2 en altijd zonder ijzers + stiften, het paardje is klein en compact en heeft nog nooit gegleden, ligt ook wel beetje aan weersomstandigheden denk ik. Andere paarden van mij die bijv wat grover zijn, die zetten we er wel op.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:07

Tja dat blijft altijd en eeuwig een discussiepunt.

Maar over t algemeen zetten mensen hun paard op ijzers.. omdat ze zichzelf daarbij zekerder voelen.

Ga maar eens met een ervaren hoefsmid praten.. Als hij niet te commercieel is.. zal hij je vertellen dat een paard zonder ijzers meer grip heeft, dan een paard met ijzers en (de juiste...) stiften!

Maar je moet gewoon kijken wat voor jou en je paard t beste is.
Maar op t moment dat jij (of je paard) onzeker bent, of bang bent onderuit te gaan. Ga je bijna zeker onderuit. of je nu met of zonder ijzers rijdt...

Dus zorg dat je vertrouwen hebt in jezelf en in je paard..
dan gaat t allemaal wel goed komen.. (met of zonder ijzers....)

Mariek87 schreef:
[

Dan wil ik ook nog wel even offtopic antwoorden Clown

Met ijzers en (de juiste!) proppen erin heb je een stuk meer grip dan op blote voeten.
Waarom denk je anders dat zoveel mensen speciaal voor het buitenseizoen hun paarden rondom laten beslaan?
Vooral als je nat gras hebt met een vrij harde bodem lig je met blote voeten zo op je smoeltje..
[/quote]

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:36

naam schreef:
Tja dat blijft altijd en eeuwig een discussiepunt.

Maar over t algemeen zetten mensen hun paard op ijzers.. omdat ze zichzelf daarbij zekerder voelen.

Ga maar eens met een ervaren hoefsmid praten.. Als hij niet te commercieel is.. zal hij je vertellen dat een paard zonder ijzers meer grip heeft, dan een paard met ijzers en (de juiste...) stiften!

Maar je moet gewoon kijken wat voor jou en je paard t beste is.
Maar op t moment dat jij (of je paard) onzeker bent, of bang bent onderuit te gaan. Ga je bijna zeker onderuit. of je nu met of zonder ijzers rijdt...

Dus zorg dat je vertrouwen hebt in jezelf en in je paard..
dan gaat t allemaal wel goed komen.. (met of zonder ijzers....)

Dacht je nou echt dat al die mensen hun paarden op ijzers lieten zetten door een probleem wat puur tussen de oren zit?
Zou ik niet vanuit gaan.. Sigaar

Ik heb zelf ook zowel met als zonder ijzers gereden maar met proppen heb je gewoon een stuk meer grip, vooral als, wat ik ook al eerder zei, het gras nat is (vooral bij kort gras) en de bodem redelijk hard.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:42

Kusia schreef:
Je hebt speciale opzetstukjes die je op het ijzer kan draaien, waarop je een stift zit/kan draaien.

Ik zou er dus wel voor kiezen om meer grip te krijgen. Als het gras nog nat is en je gaat zonder stiften oid kan je er van verzekerd zijn dat je wel een paar keer uitglijdt.

Ik kan er ook geen foto van vinden, maar wij hebben ze volgens mij ook. Opzich wel handige dingen, maar wel veel werk.

Als het gras een beetje nat is dan glij je zo onderuit, daar wordt je pony ook niet beter van want die gaat zich spannen om niet onderuit te gaan.

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:03

'k had vandaag wedstrijd en ik heb GEEN ijzers eronder.. en ik spring ook... de bodem was nog niet helemaal droog maar mijn pony blijft prima staan hoor...

maar het hangt natuurlijk wel van de pony af hoe stevig hij/zij staat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:09

denk dat pony's over het algemeen wat steviger op hun benen staan dan paarden, en in verhouding hoeven ze ook minder scherp te wenden in de 20 bij 40 ring Schijnheilig

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:18

Mn paardje van 184 heeft zelfs met goede stiften soms nog moeite, vorige week in Ommen was het veld echt super slecht en gleed hij af en toe weg... Rijtechnisch kan je er ook al een boel aan doen, mits de bouw van je paard het enigszins toelaat!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:37

Quick setting vind ik een drama.

Zeker met springen. Ik dressuur beide paarden als de bak te zwaar is op gras zonder stiften. Ik heb ook wel eens gesprongen zonder stiften en gecrosst zonder en er is nog nooit wat gebeurt.

Als je je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:01

Die opzetdingen heb ik ook gekocht, voor een groot concours toen de hoefsmid een afspraak annuleerde. Ik verloor er 3 van de 8, en ze zijn idd stervensduur. Een collega van m'n vader heeft ze toen nagemaakt en wat veranderd, maar het blijft een drama. Ik start het liefst op zand, en anders dus rondom met ijzers en kalkoenen. Vorig jaar is een stalgenootje over de kop gegaan, paard gleed uit terwijl ze rechtuit draafde... Ze reed al jaren zonder kalkoenen, toch ging het dus fout.