Stappend passeren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Haagsemeid

Re: Stappend passeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:25

Zie je heel vaak, dat trainers, pikeurs gewoon in draf passeren.

Ik ga wel altijd netjes paar meter ervoor stappen.
1x deed een of andere doos dat niet, ik reed rechts zij passeerde links.

Ik hb haar toen afgesneden zodat ze hem op de rem moest zetten en wel moest stappen.

Heb der daarna nog even na geroepen of ze de regels wel kent.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:29

Ik passeer ook in stap. Laatst was ik aan het rijden en ineens ging m'n paard aan de kletter. Bleek dus dat een groep van 5 meiden ofzo met hun paarden keihard aankwamen gecrosst achter me. OKE kan gebeuren, ze zullen me vast niet hebben gezien.

Maar toen stapten ze achter me, en ineens schieten ze met z'n 5en in volle galop langs me heen... DAT vind ik al niet kunnen, maar geef me dan nog iig even een seintje zeg pff Boos! nou sorry hoor maar dat vind ik dan echt associaal Boos! Mijn paard ging er natuurlijk achteraan, dus was er uiteindelijk maar afgesprongen, want hij was niet meer te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:38

Faniek schreef:
Een paard moet je inderdaad in stap passeren.

hoe wil ik met een welsh A een kwpn-er passeren in stap....lijkt me onmogelijk..

ik zelf maak van galop ovegang naar draf en draaf meestal voorbij....verder blijf ik stappen als ik stap en draven als ik draaf mits ik zie dat het paard wat ik inhaal rustig blijft...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:53

0ojannekeo0 schreef:
hoe wil ik met een welsh A een kwpn-er passeren in stap....lijkt me onmogelijk..

ik zelf maak van galop ovegang naar draf en draaf meestal voorbij....verder blijf ik stappen als ik stap en draven als ik draaf mits ik zie dat het paard wat ik inhaal rustig blijft...

puk (shetlander) haalt stappend friezen in Tong uitsteken

Nee. Ik vraag het meestal of het kan ofniet. Als die mensen nou heel zenuwachtig gaan zitten ga ik natuurlijk stappen. Meestal ga ik ook wel stappen hoor. De regels zijn toch stappend passeren, zelfs mensen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:15

0ojannekeo0 schreef:
Faniek schreef:
Een paard moet je inderdaad in stap passeren.

Dan hoor je te vragen of diegene wil stoppen (als je van achteren komt) Het zijn regels.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:26

Ik herken jouw ervaring Mr_Mikey.
Of dan vragen ze het, zeg je nee, gaan ze toch hard lachend in volle galop langs je. Heel fijn !
Sommige paarden/pony's reageren nou eenmaal heel fel op dit soort dingen en dat zie je niet altijd aankomen als passerende combinatie. En dan kan het al te laat zijn.
En Buxy, hoe kan je nou van te voren weten dat het andere paard ook rustig blijft?
Wat mij aan dit topic erg opvalt is dat veel mensen iets hebben van ach die van mij blijft rustig dus die van een ander ook wel. En ook niet de moeite willen nemen om het even te vragen! Vraag het even aan de combinatie die je wilt passeren en pas daarop je tempo aan. De regel is nou eenmaal dat je elkaar in stap passeert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:26

En als iemand je uitdrukkelijk vraagt om in stap over te gaan (zoals in het geval van de TS) is het wel zo netjes om dat te doen - ook als de paarden dat blijkbaar niet nodig hebben. 100 m is wat ver maar je kunt wel rekening met elkaar houden, iemands tekens negeren vind ik niet kunnen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:42

Ik passeer ook altijd netjes in stap.
Als het mij nadrukkelijk gevraagd wordt, omdat de personen in kwestie een beetje angstig zijn (ook al is het paard braaf) dan ga ik zéker stappen.
Ik vind het nogal asociaal om dat dan niet te doen, hoe veel moeite is het nou om even te stappen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 17:09

Ik ben ook gaan stappen, maar was niet van plan om dat al zo ver van te voren te doen. Dan ben ik 5 minuten bezig om er te komen, mijn pony neemt niet van die grote stappen.

Maar de grootste vraag blijft bij mij dan nog; Hoezo kan je in de baan elkaar wel in galop en draf passeren en moet het buiten zonodig in stap? Zitten er kaboutertjes buiten die je paard aanvallen als er iemand komt langsgedraaft? Ik heb ze nog nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:31

Altijd word er gezeverd dat die dressuur mutsen eens naar het bos moeten
Kom je die dressuurmutsen tegen (anders zullen ze niet zo bangig doen) is het weer niet goed en willen we in volle galop voorbij Lachen

Of het is iemand voor de eerste keer met een jong paard.
Nu bleek hij niet te reageren, maar dat weet je van te voren ook niet.
Beter te voorzichtig als meteen een slechte eerste keer, toch? Lachen

Ruiterregel is nu eenmal in stap passeren.. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:08

RK: Voor mijn part blijven ze heerlijk in die baan rijden, ik wordt er een beetje moedeloos van hier in de buurt. Deze waren nog best brutaal, de meesten draaien om en draven heel hard van me af Gestoord

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:56

Ik stap meestal wel voorbij, maar als ik achterop iemand kom draaf ik ff door de blaadjes ofzo zodat het andere paardje mij aan hoort komen, en dan haal ik in een rustig drafje in. Daarna , misschien na afspraak met andere ruiter, ga ik in hoger tempo verder. Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor paard ik passeer eigenlijk Lachen. vanmiddag haalde ik een shetje met een meisje van 7 ofzo in, dan ga ik zeker stappen!.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:03

Ik zou ook best brutaal worden als ik daar bangig stond te wezen, vraagg of de gene die er aan komt wil gaan stappen en dan vrolijk verder draaft.

De regel is er niet voor niets. Het is niet meer dan netjes om elkaar in stap te passeren. Van een paar minuten stappen krijgt je paard/pony niets.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:25

Citaat:
Ik ben ook gaan stappen, maar was niet van plan om dat al zo ver van te voren te doen. Dan ben ik 5 minuten bezig om er te komen, mijn pony neemt niet van die grote stappen.
Maar ik snap niet echt wat je probleem is. Je wilt dus (als ik je goed begrijp) gewoon door kunnen draven en niet willen stappen tussendoor zeg maar?
Maar waarom wil je dan niet even stappend passeren?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:34

Sjonniej schreef:
Maar de grootste vraag blijft bij mij dan nog; Hoezo kan je in de baan elkaar wel in galop en draf passeren en moet het buiten zonodig in stap? Zitten er kaboutertjes buiten die je paard aanvallen als er iemand komt langsgedraaft? Ik heb ze nog nooit gezien.

Paarden zijn vaak anders buiten dan in de bak dat kun je niet vergelijken. Als jij een jong paard hebt waarmee je moet leren buitenrijden die kan dat allemaal niet 1,2,3 allemaal nieuw en dan nog een vreemd paard..

_Margarita_ schreef:
Ik vind wanneer jij met je paard een buitenrit gaat maken, moet je zorgen dat ie tegen al het verkeer kan en dus ook tegen paarden.

Hoe wil jij ooit een jong paard leren dat voor het eerst buiten onder het zadel is allerlei dingen te kennen. Aan de hand is altijd anders dan onder het zadel en dan ook nog een vreemd paard... dat is nieuw en het is erg logisch dat een paard dan anders reageerd.

Daarom is er een regel in stap passeren...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:39

Faniek: Amen Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:40

Sanne: Waren het toevallig twee tuigers/kwpners met twee jongen meiden erop? Dat zijn nog twee hele jongen paarden (nouja...heel jong, allebij rond de 4,5/5 jaar).

Of waren het hele andere?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:23

faniek: met jou ga ik een keertje buitenrijden Haha!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:55

[qoute]Als die paarden nog net niet op rust staan en bijna omvallen omdat ze staan te slapen. Vind ik het echt de grootste onzin om te gaan stappen zover van te voren. [/qoute]

Mijn paard is buiten rustig, schrikt niet ect. Maar hij vloog er altijd keihard vandoor uit het niets...! Dus als jij mij in draf was gepasseerd kon mijn paard vanuit op rust staan en vandoor gaan.

Jij weet niet hoe andere paarden zijn.

En de mensen die mensen passeren in draf.. Waarom moet je er dan voorbij? Als je hem niet in stap kan paseren?

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:58

Op de manege doen we het altijd net voordat we elkaar echt passeren, maar wij komen ook alleen maar groepen van onze eige manege tegen dus die paarden vinden dat ook neit raar Tong uitsteken

Met mijn verzorg pony passeer ik ze ook wel eens dravend, maar we komen bijna nooit paarden tegen.

Ik vind dat het zelfs geen eens stappend hoeft en al helemaal niet 200 meter van te voren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:02

PinkyPower schreef:
Ik vind dat het zelfs geen eens stappend hoeft en al helemaal niet 200 meter van te voren.

Totdat je zelf op een jong paardje zit wat je voor het eerst buiten rijd... die mag het toch ook leren?
Die is alles nog niet gewend en dan zeggen het paard moet het maar kunnen en je moet het maar in de hand hebben, maar zo makkelijk is niet alles helaas.

@ Punkies gezellig op haflingers Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:07

Het hangt helemaal van de situatie af.

Ik rij meestal op het strand en herken ook wel de meeste combinaties die daar rijden. Hangt er ook vanaf of ze dezelfde kant op rijden of dat we elkaar tegen komen.

Als we elkaar moeten inhalen: ga ik in stap op een meter of 15 of 20 (vreemde combi) of op 5 meter of ernaast (bekende combi), roep ze aan en vraag of ik kan passeren. Bij een bekende combi draaf ik weer wat eerder aan. Onbekende combinaties zal ik sowieso trouwens op grotere afstand (breed strand Knipoog ) passeren dan bekende combinaties.

Tegenmoet komende paarden: ook weer afhankelijk van of het een bekende combinatie is of niet. Onbekenden ga ik ongeveer 20 meter van te voren naar stap en wacht tot ik voorbij ben voordat ik weer aandraaf. Heel bekende combinaties (mensen waarmee ik ook wel samen rij enzo) passeer ik ook wel gewoon in draf (en zij mij), dus dan ga je gewoon in draf langs elkaar (overigens hadden we dit op een gegeven moment maar gewoon afgesproken aangezien we elkaar wel vaker tegen kwamen Haha!).

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:18

wouterpaard schreef:
Citaat:
Als die paarden nog net niet op rust staan en bijna omvallen omdat ze staan te slapen. Vind ik het echt de grootste onzin om te gaan stappen zover van te voren.

Mijn paard is buiten rustig, schrikt niet ect.

<knip>

En de mensen die mensen passeren in draf.. Waarom moet je er dan voorbij? Als je hem niet in stap kan paseren?

Nou, als je niet de hele weg achter iemand wilt blijven stappen misshcien? Of als je net ergens in galop over wilt gaan, maar er is nog iemand voor je die blijft stappen? Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:25

zo ver van te voren is een beetje overdreven ja.. maar ik ga wel altijd op tijd stappen. Ik zou het geen probleem vinden als iemand bij mij voorbij komt draven, maar je kent die andere paarden niet.
Met wegdraven kijk ik ook wel even goed uit, gelukkig kan Evita flink doorstappen dus inhalen in stap is nooit een probleem Knipoog

Voor wandelaars ga ik niet meer altijd stappen tegenwoordig als er genoeg ruimte tussen zit (ik race er niet met een meter tussen voorbij Knipoog ), behalve als ze honden bij zich hebben. anders blijf ik bezig op een zondag in het park..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:26

Alet schreef:
In een van de bossen waar ik rijd zit een draverstal vlakbij. Die stappen dus nooooit om je te passeren, dat vind ik altijd wel erg vervelend. Ik heb ooit een discussie met iemand hier op bokt daarover gehad. Die vond eigenlijk dat ik niet in de weg moest lopen met mijn pony als ze met die dravers aan het trainen waren in het bos. Een openbaar bos welteverstaan Rolleyes

Dat was ik, maar dat heb ik nooit gezegd?? Verward Waar je dat vandaan haalt?
Ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan, helemaal omdat iedereen in het bos waar ik rij het ook maar vertikt om iemand rustig te passeren. Ik heb nu al een paar keer bijna ruzie gehad met een meisje op een ijslander, die het vertikt mij in stap te passeren Boos! Ze komt aan in draf of galop, gaat in tolt voorbij (terwijl ik vriendelijk gevraagd had of ze even wilde gaan stappen) en zodra ze je amper voorbij is, weer ervandoor schiet. Ik ben ook al een keer een meisje tegengekomen die mij in galop voorbij is gegaan. Die heb ik later even opgezocht en verteld wat ik van die actie vond Stoom uit je oren Ik wordt nog steeds woest als ik eraan denk. Frusty