Zijn dressuurpaarden gelukkig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re: Zijn dressuurpaarden gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:01

Nou soms denk ik wel eens van (moet het nou zo overdreven)
Paarden worden bijna iedere dag vollop in de dressuur training gereden.
En een dagje vrij zit er niet in, beetje afwisseling ook niet, en gaan ze het land in, helemaal ingepakt met bandages en springschoenen en weet ik wat allemaal.

Een bosritje of buitenritje zit er voor hun niet in.
Staan altijd maar wat in een boxs of in een binnenbak, stel je voor dat ze kou vatten of een drupje water opzich krijgen Scheve mond

Geld het zelfde voor dekhengsten, sommige hengstenhouders hebben wel speciale weide's voor hun hengsten, en zo hoort het vind ik, die hengsten doen iets voor hun waar ze grof geld aan verdienen, mogen zij ook wel wat voor terug krijgen toch Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:19

De paarden bij de stal die jij beschrijft zijn naar mijn idee niet gelukkig. Gezien in mensenogen dan. Want kennen paarden eigenlijk wel geluk? Veel mensenemoties worden ook toegeschreven bij dieren, wat niet altijd juist is.
Naar mijn idee kan een paard tevreden zijn in zo´n stal. Wanneer er op een eerlijke manier met die paard omgegaan wordt. Het gemis van wei en soortgenoten kent dit paard op een gegeven moment niet.

Gelukkig hebben de paarden bij ons op stal dagelijks weidegang met soortgenoten. Ook de paarden die hoog in de dressuursport lopen. Die weidegang kan er overigens wel eens voor zorgen dat een paard minder presteerd. Dit zag ik van de week nog. Een paard had de hele dag met een nieuw paard lopen klooien. En was daardoor doodmoe. Die avond was hij helaas met de proef niet vooruit te branden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:21

denk dat deze paarden inderdaad niet dol gelukkig zijn. MAar inderdaad, dit geld echt niet voor alle paarden.
Bij ons staan ze ook een aantal uur in de wei, 1x in de zoveel weken word er eens gesprongen (zijn allemaal niet zo'n springfanaten, behalve 1 dan) en als het goed weer is mogen ze er eens uit en dan gaan ze ook echt hard naar buiten, rennen zo hard ze kunnen, heerlijk vinden ze dat.
Tja, denk dat als een paard echt niet meer wil, hij wel zou staken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:26

Die stal waar jennyzz het over heeft ken ik ook.
het is een stal vlakbij waar onze pony's staan.
Jennyzz weet alleen niet dat de paarden niet alleen gereden worden.
Ze krijgen genoeg beweging en worden net als een recreatiepaard lekker geknuffeld enzovoort.
En als ze gelongeerd worden, is dit niet altijd met hoofdstel en aan de bijzet.
Heel vaak doen ze dit ook gewoon lekker losjes zonder bijzet of zelfs aan een halster.
En over dat springen, het is een dressuurstal en dan vind ik het ook best logisch dat ze niet zo vaak springen.
Want die paarden zijn er niet voor gefokt om echt intensief en vaak te springen, maar zo af en toe alleen een beetje.

Ze mogen ook vaak in de bak los en lekker ravotten (alleen of met zijn tweetjes) of in de stapmolen.
Ook is er een weilandje en die paarden mogen daar ook wel eens in.

Die mensen zouden zelf wel weten wat goed is voor hun paarden en daar ga ik me ook niet mee bemoeien.

Ik ben op die stal wel eens geweest en het ziet er allemaal super uit.
Een betere 'stal' kan een hardwerkend paard zich niet wensen.
Ze krijgen heel goed voer, aandacht, beweging en zoals ik al zei mogen ze ook los in de bak en in een weitje (wat misschien niet zo heel groot is, maar toch).

Die keren dat ik er geweest ben vond ik die paarden er gelukkig uitzien, ze krijgen het beste van het beste en er word super voor ze gezorgd.
Ok, ze missen dan misschien een lekker groot weiland met groen gras, maar je kan niet alles hebben toch?

En ik geloof ook best wel dat die paarden regelmatig 'vakantie' hebben en een tijdje alleen maar licht werk hoeven te doen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:33

Wat ik mij afvraag; als het een stal is waar je toevallig iedere dag langs komt...en er dus niet iedere dag komt...hoe weet je dat die paarden nooit buitenritjes maken of dat er nooit mee gesprongen wordt? Om maar een paar voobeelden te noemen.

Misschien dat die mensen wel degelijk één keer in de zoveel tijd de paarden inladen en het strand/bos op/in gaan. Of dat ze in de binnenbak wel degelijk een sprongetje maken...

Toch...heb ik zelf ook wel eens met de volgende vraag gezeten; er zijn ook paarden die ook in de winter buiten staan (vaak paddock omdat het land niet goed is), soms in een grote blubber bak (of land) zonder iets te eten, staan ze op een kluitje (als ze al niet alleen staan), in de regen, met de knieën tot in de blubber. Niets te eten, rennen/lopen niet, nee ze staan de hele dag op hetzelfde stukje.
En dan vraag ik mij af; zijn die dieren dan wel gelukkig?

Natuurlijk is het heerlijk voor die dieren dat ze buiten in de frisse lucht staan. Maar als ik dan 's winters naar mijn paard kijk; ze staat in een buitenbox en kan genoeg paarden om haar heen zien. Lekker beschut en voldoende eten. Heeft zij het dan zoveel slechter?

Okee, ook ben ik van mening dat paarden lekker op het land horen als het even kan. Met soortgenootjes, grazen...lekker helemaal paard zijn. Dit is natuurlijk ideaal, denk ik... Haha!
Helaas kunnen ze ons niet vertellen wat ze het allerliefst hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:33

Ik vind alle paarden zielig die zelden maar buiten komen.
Vaak omdat het baasje bang is dat hij een wondje oploopt.
En ja, die paarden lopen ook blessures op, want die gaan helemaal uit hun dak als ze eens los zijn, zonder longeerlijn, zadel enz.

En dat zijn niet alleen dressuurpaarden, maar paarden van voorzichtige zeikerds (oeps, wat zeg ik nu Bloos )
Die denken dat een paard het wel leuk vind op stal en dat wel gewend is.
En ja sommige willen ook naar binnen n 10 min bak, idd ze zijn het gewend.
Maar ik heb paarden gezien, die dan op een pensionstal kwamen waar ze wel de hele dag buiten kwamen en idd in het begin bij de draad stonden.
Maar een jaar later waren dat de paarden, die je achter uit de wei kon gaan vissen Haha!
Volgensmij bang, weer voor altijd eenzame opsluiting te hebben..

Tja, het is maar hoe je het wilt om paarden te houden

Zo hou ik mijn dressuurpaarden iig niet Haha!

(zie onderschrift)

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:37

Ivystoeter, ik weet ook heel goed dat die paarden goed verzorgd worden enzovoorts. Ik wil ook deze mensen niet beschuldigen of zo, ik weet zeker dat hun paarden gezond zijn en geweldige prestaties leveren.

Antoinette, dat is waar. Ik weet dat ik niet alles weet wat zij daar doen met hun paard. Maar ik vraag het me toch telkens weer af als ik langs die stal rij.

Ik weet ook dat heel veel dressuurpaarden in een groen weiland staan met soortgenootjes. Dit is natuurlijk heerlijk, want de prestaties van het paard zullen denk ik beter zijn.

En natuurlijk wil iedereen het best voor zijn paard, maar vinden paarden dressuur nou eigenlijk wel zo geweldig? Naar mijn mening doen ze het vooral om de baas tevreden te stellen.
Laatst bijgewerkt door Jennyzz op 16-04-05 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:40

Mijn paard doet het idd om mij tevreden te stellen Ja

Maar als ik een verkeerde hulp geef, gaat hij ook vol in protest Haha!
Heel leerzaam Ja Haha!

En ik denk als je kijkt naar het orenspel en de oogjes en de staart, dat je dan wel ziet welk paard het met plezier doet en welke niet

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:01

xtwisterx schreef:
Zielig??
Weetje wat zielig is??

Paarden die je op foto's ziet bij Brooke Hospital!!!

Daar kan ik het niet anders als eens mee zijn.
Zij hebben het écht verschrikkelijk.
Maar hier in dit land is er wel de mogelijkheid om een paard het zo goed mogelijk te geven en wij hebben de kennis.
Dat kun je van die landen niet zeggen toch...

Mischa

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:51

Ik zal niet ontkennen dat de dieren van Brooke Hospital het slecht hebben.
Maar ik vind wel dat je nu over uitersten praat.

Want ja, ik vind het ook 'zielig' voor een paard als ie geen weidegang heeft.
Dan kan ie nog wel in een stapmolen gezet worden, maar dat vind ik echt geen vergelijking.
Het is niet het einde van de wereld nee, maar ik vind wel dat een paard naar buiten moet kunnen, de wei op.
En waarom alleen maar met goed weer? Ze smelten toch niet?

Ik denk dat de echte GP-paarden zeker wel lol hebben in wat ze doen. Ze geven tijdens de proef ook uit zichzelf net dat beetje extra om te kunnen scoren. Wanneer het echt uit een paard geschopt en geprikt moet worden, zul je de absolute top ook niet bereiken.
En sommige paarden vinden de dressuur niet zo leuk nee, maar die zul je ook niet op (inter)nationaal niveau zien presteren. Want die willen de ruiter niet snappen, die willen de oefeningen niet snel oppakken. Die krijg je met veel kunst en vliegwerk misschien in de Z maar dan houdt het op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:49

Yups, ik vind de paarden zoals jij ze omschrijft ook zielig...

Wij hebben op stal ook zo iemand: komt alleen uit z'n stal om gereden te worden. Als ze niet rijdt, dan komt ie in de molen. Hij mag niet mee het land op, want daar is hij te kostbaar voor (zijn haar eigen woorden). Ik ging dus ook bijna over m'n nek toen ze dat zei Knipoog

Maar of andere paarden gelukkig zijn, maak ik me niet zo druk om. Ik ben vooral druk met het geluk van mijn paarden. Ze glimmen als keutels in de heldere manenschijn, zitten vol appeltjes en staan al te schreeuwen als ze m'n auto horen Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:52

xtwisterx schreef:
Ik vind niet dat je op deze manier over andermans paard kan en mag oordelen.
Je hebt je er gewoon niet mee te bemoeien, en daarbij neem ik aan dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard.

Er zijn nog genoeg misstanden als het gaat om het welzijn van paarden. Ook in een 'ontwikkeld' land als Nederland. En het is IMO maar goed dat er mensen zijn die uberhaupt nadenken over het welzijn van paarden. Maar goed, je kunt natuurlijk ook de makkelijkste weg kiezen en je ogen ervoor sluiten. Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:59

Ik denk dat het ook maar net per paard verschilt.

Het ene paard heeft afwisseling nodig, de ander is tevreden met wat ie heeft.

Als ik Tol bv in de wei zet, vind ie het heerlijk. Maar na een uur staat ie toch echt bij het hek dat ie graag naar binnen wil.
Hij leeft bijvoorbeeld echt op van een wedstrijd.

Bovendien: een ongelukkig paard functioneert ook niet, zowel mentaal als fysiek. Is het niet op korte, dan wel op lange termijn dat je hier de risico's van moet ondervinden.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik ze ook graag buiten zie, met elkaar.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:07

De paarden die jij beschrijft zullen denk ik niet gelukkig zijn. Daarnaast zullen er tal van dressuurpaarden zijn die wel gelukkig zijn.

Het ene paard heeft misschien meer behoefte aan "vrijheid" dan het andere paard. Toen mijn paard van de week niet het land op mocht vanwege een kleine blessure was ze niet te genieten. Toen ik 's avonds met haar aan de hand wilde gaan stappen was ze een brok dynamiet. Als ik haar gewoon de gelegenheid geef om overdag paard te zijn en te spelen met vriendjes wil ze 's avonds best voor mij werken.