Paard kopen mooi voorstel gekregen wa vinden jullie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Paard kopen mooi voorstel gekregen wa vinden jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:39

Ik zou in ieder optie 2 niet doen.

Ik vind 4x per week les lopen erg veel. Dan kan je er zelf nauwelijks wat mee. En wat als hij kreupel raakt in de les? En je kunt 'm ook niet ergens anders zetten als je dat zou willen. (maneges zijn tenslotte vaak duur qua pensiongeld)

Ik zou kijken of er over die € 2000,00 nog wat te onderhandelen valt.
Wie niet waagt, wie niet wint, tenslotte....
En anders blijft het paard vast nog wel een poosje op de manege staan, zodat je in die tijd door kunt sparen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:47

als je voor optie 2 kiest wat ts naar mijn idee toch wil doen ,omdat het haar een hoopgeld scheelt,zou ik aan raden een soort contract op te stellen met de manege eigenaar,het contract stel JIj op en niet HIJ,omdat het JOUW paard wordt en jij dus de baas erover wordt.

zolang het leuk gaat en er niets gebeurt is het altijd positief,maar wat als hij na een les kreupel wordt??draai jij dan voor de kosten op??
en wat als er andere vervelende dingen gebeuren,kan je nu wel roepen dat gebeurt niet,maar ik draai al een poosje mee in de paarden en ik dacht ook altijd,nee zo zijn mensen niet!!

nou vergeet het maar!!Zorg dat je je zaken goed regelt,en dan wens ik je verder heel veel plezier met je evt toekomstig paard!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:25

Ik zou gewoon de 2000 euro betalen. Als hij 4x per week in de les meeloopt, moet jij je tijd daaraan aanpassen, niet echt fijn. Verder heb je ook niets te zeggen over wie erop rijden. Die personen kunnen dus totaal anders rijden dan jij of wat jij wilt. Zoek dan nog een verzorger ofzo als het ook om tijd gaat, want die kan je gewoon selecteren. Ik zie vaak genoeg mensen rijden, die ik met hun manier van rijden, nooit op mijn paard zou laten. En als je echt met hem aan de slag wilt, kan dat ook tegenwerken.
Niet te spreken over eventuele problemen met zadel enzo. Gaan hun op jouw zadel rijden?? Wat als daar dan wat mee gebeurt??
Zou er goed over nadenken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:31

daar heeft Ts dus duidelijk GEEN problemen mee!!!!mss komt het haar zelfs wel goed uit dat het paard bepaalde dagen gereden wordt!!

alleen zeg ik maak een goed contact,zodat je de dagen die je voor jezelf wilt vastlegt,dat niet ineens door ziekzijn van een ander paard jou paard 4 uur loopt die dag en dat je dus komt en dat het paard in de les meeloopt...

zorg gewoon dat dat allemaal goed geregeld is.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:46

4 lessen per week Bloos! Zeg maar 1 dag per week je paardje rustdag...dan kan je zelf maar twee keer rijden...en dat een jaar lang, terwijl het je eigen paard is. Ik zou het niet doen, niks voor mijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:58

Waarom gaat iedereen er van uit dat de lessen zo zwaar zijn dat er op de "lesdagen" verder niet met het paard gereden kan worden?
Als TS dit haar droompaard vindt en er zelf geen probleem mee heeft dat er anderen op het paard rijden, waarom zou ze het dan niet gewoon doen?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:01

Ja, tuurlijk mag ze dat. Maar zij vraagt toch naar onze mening?? En mss worden er wel punten aangedragen waar ze nog niet over heeft gedacht? Wat is anders het doel van deze topic als we dat soort dingen niet mogen zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:08

Ik zeg nergens dat er geen mening gegeven mag worden, ik vraag mij alleen af waarom veel mensen beweren dat ze dan maar 3 of 2 dagen zelf op het paard kan rijden.

Tobys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 11:13

Phynix schreef:
Ja, tuurlijk mag ze dat. Maar zij vraagt toch naar onze mening?? En mss worden er wel punten aangedragen waar ze nog niet over heeft gedacht? Wat is anders het doel van deze topic als we dat soort dingen niet mogen zeggen?

T gaat mij gewoon om jullie meningen ja dat klop michien zijn er dingen waar ik niet aan gedacht heb.

Ik heb trouwens geen medelijden met een paard wat 2 keer moet lopen op 1 dag is juist goed wat beweging. Tuurlijk maakt het mij wel wat uit hoe andere er mee omgaan !!! Maar daar heb ik wel zicht op en ik weet hoe lessen gegeven worden. K zit te denken als ik m zo koop gewoon koop overeenkomst die krijg ik dan. En dan zelf een overeenkomst te maken over die lessen waar we allebei voor tekenen.
Dan is de koop en de lessen apart lijkt mij beter. Dan kan ik ook zegen als de regels niet nageleefd worden. Ik ben er weg van de groeten en neem mijn paard mee.

In iedergeval vind ik het leuk dat jullie allemaal je mening geven. T is inderdaad zo 2000 euro die ik gewoon heb betalen en ik heb me eigen paard maar met een jaartje zo lesjes erbij bespaar ik 800 euro !!! Daar vind ik dat door de meeste erg makkelijk over gepraat word. Maar dat is mijn mening. Heb ook nooit echt een eigen paard gehad ja 1 keer 3 maanden. Dus ik mis ok niet echt wat als ie nog in wa lessen loopt.

Toby

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:21

ik zou in ieder geval niet voor de 2e optie gaan, als je tenminste verder wilt met het paard.

Over de prijs kan ik niet oordelen als ik hem niet gezien heb, papier zegt ook niet alles.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:48

ik zou voor optie 1 gaan,maar als je optie 2 kiest:zet het idd duidelijk op papier,en zorg dat jij al eigendomsbewijs in handen hebt,want ALS er heibel van komt,heb jij bewijs ,dat hij/zij van jou is!
zet er ook in,wat als ze kreupel word,wie betallt dat dan,wat als ze 2 maandend rust moet,schuift dat jaar,dan 2 maanden op???

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:53

dat is dus wat ik bedoel,het lijkt zo logisch als het paard in de les een peesblessure oploopt en het paard moet een jaar op rust dat de manege eigenaar ervoor opdraait,maar de praktijk is meestal helaas anders...

en daarom zeg ik,als je het niet erg vind zorg dan voor een contact!!!geen overeenkomst!!!

uit ervaring zeg ik dat een contract bindend is en een overeenkomst niet!!

Tobys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 11:56

1500 euro ga ik bieden zonder lessen !

Toby

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:12

2000 euro is erg veel ik heb zelfs 3000 neer geteld voor een papierloos paard en die manegehouder die lacht in zn vuistje nu hoor, helaas zat er voor mijn dus veel emotionele waarde aan en daar maakte hij goed gebruik van.
als je een paard wil kopen ga eens langs stoeterijen ed.
kan je een leuk paardje kopen hoor miss wel voor minder geld ook

ik zou iig nooit meer een paard kopen van een manege, niet dat ik mn schat zou willen missen, maar ik ben nu een paar jaar verder en kan mezelf wel voor mn kop slaan dat ik me zo heb laten n**ien terwijl ik voor de helft zeker een net zo leuk paard had kunnen kopen!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:57

Tobys schreef:
Jullie hebben eglijk maar nu loopt ie ook gewoon in les mee... Vind ik niet zo erg als ik zo 800 euro kan besparen !!!

Die paar lesjes per week wa boeit dat....

Toby

Mhh wie is er verantwoordelijk als dat paard wat veroorzaakt?. Ik heb altijd geleerd dat de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk is. Stel je voor dat er iemand vanaf valt en ongelukkig valt??>

Ene wat als een beetje lomp persoon wat veroorzaakt bij je paard wie draait er voor op??.

Neeee of helemaal kopen of niet niet half mij VEEL TE VEEL ellende en risico.

Ene wordt hij nog gekeurd van te voren?. Hoe duur of goedkoop een paard klinische keuren ALTIJD doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:56

4 lessen per week x 50 ( krijgt hij nog 4 weken vrij van mij Knipoog ) is wel 200 lessen meelopen om die 800 euro te overbruggen...
Is het niet handiger om die volle 2000 euro te betalen.
Voor die 4 euro per uur zelf lessen erop te gaan geven of een bijrijder voor 2 dagen per week te zoeken als het je beter uitkomt om niet fulltime te rijden?
Denk dat je dan een betere deal hebt Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:10

Je kunt LDRD vragen hoe het zit met de aansprakelijkheid als je het paard aan de manege leent.

TS betaalt nu 100 euro per maand dus ook 1200 per jaar, nu heeft ze voor 1200 over een jaar en eigen paard.
Mischien dat het aantal lessen per week nog onderhandelbaar is.
bijv. het stalgeld ook door 2 delen....
Ik zou zeker een contract op (laten) stellen ook met oog op eventuele blessures of andere ongevallen tijdens die lessen waardoor jij extra kosten kunt krijgen.

en 800 euro per jaar voor een bijrijder vind ik veel geld.... wie krijgt dat van een bijrijder en die bijrijder rijdt dan ook nog onder toezicht cq moet lessen (tenminste ga ervan uit dat het paard gebruit wordt voor manegelessen)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:01

Ja je bespaart 800 euro maar als je paard in de les gebleseerd raakr ben je ook zo 800 euro of mischien wel meer kwijt!!! Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik zou gewoon die 800 extra betalen. Misschien valt er over de 800 euro te praten?? en hoe zit het met het stal geld en voer. Manege eigenaar heeft zowel een goedkoop paard die hij voor de lessen kan gebruiken. Als je het dan toch doet zou ik er wel voor zorgen dat je de kosten van het voer deelt. Dat kost namelijk wel wat meer dan 800 euro in het jaar. Jij maar betalen en anderen er van profiteren. Ik vind dit altijd gevaarlijke dingen en gewoon voor optie helemaal kopen gaan. Dan is ie helemaal van jouw, kan je er mee doen en laten wat je wilt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:06

Zover ik weet ben je als eigenaar altijd verantwoordelijk. Dus als jij je paard in een les mee laat lopen, is dat met jouw toestemming en ben jij dus ook verantwoordelijk!!

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:22

Er wordt eerder in dit topic gezegd dat het heel belangrijk is om een goed contract op te stellen (vind ik ook), maar er wordt ook bij genoemd dat dit belangrijk is voor het geval het paard een blessure krijgt tijdens een les..
Ik denk alleen dat dit in de praktijk erg moeilijk is om te controleren.. Stel je paardje heeft de maandag een les gelopen. Die dag ben jij niet geweest. De dinsdag kom jij en wil je lekker gaan rijden, paard kreupel, jij ermee naar manegeeigenaar..
Denk je dat deze dan zal toegeven dat dat dan in zijn les is gebeurd?
In de praktijk komt het namelijk heel vaak voor dat ze dan zeggen.. ooh hoe komt dat nou? Daar heb ik gisteren nog helemaal niets van gezien hoor!
en dan zit jij dus met een kreupel paard.. en zijn de onkosten voor jou..
Ik wil niet zeggen dat dit overal zo is, maar het gebeurt wel..
Wil ik je even voor waarschuwen voor het geval je toch voor de tweede optie kiest..

Tobys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 08:10

Ik ga effe onderhandelen wat er nog uit te krijgen is en hoop dat we eruit komen Tong uitsteken

Toby

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:19

Ik heb alle reacties (nog) niet doorgelezen, maar wilde dit even kwijt.

Een paard is waard wat de gek ervoor geeft. Niet meer of niet minder. Dus als je dat paard heel erg graag wilt hebben, dan zou ik hem kopen. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als anderen er op rijden, maar dan zou ik wel inspraak willen hebben wie er op gaat, en dat heb je bij een manegeles toch vaak niet.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:23

Als je hem voor 1200 koopt, moet je dan ook alle kosten (stalling, DA, etc. ) voor hem betalen? Dan vind ik het een beetje raar, die manege gebruikt jou paard en verdient er lekker aan, want ze hoeven niks meer voor het paard te betalen. Als je het voor 1200 doet zou ik idd voor een goed contract zorgen en deling van stallingskosten oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:05

Als jij je er goed bij doet : gewoon doen !

Ikzelf zie veels te veel dingen die erg mis kunnen gaan in zo'n constructie....

En als je kijkt naar bvb. het komende jaar :

Situatie nu : je betaald 1200 euro per jaar om erop te kunnen rijden buiten de lessen om , bevalt je prima.
Stalhouder ontvangt dus jouw 1200 euro EN de les-opbrengsten , maar betaald wel zelf het onderhoud en dat hoef jij dus niet te betalen.
Maar vanwege die 100 euro per maand die je betaald is het paard buiten de lessen om "van jou" .

Als je hem goedkoop koopt dan blijft de hele situatie hetzelfde eigenlijk , je hebt niet meer privileges dan je nu hebt , wordt "op papier" de eigenaar maar in de praktijk merk je daar nog even weinig van vergeleken met nu begrijp ik.

Je betaald dan in feite de huur voor komend jaar in 1 keer , en dan is het paard na dat jaar echt alleen van jou.
Je betaald wel nog extra dan : stalkosten moet jij nu betalen ipv de stalhouder.

Het komende jaar is dus erg gunstig voor de stalhouder :
hij ontvang je maandelijkse huur nu in 1 keer , kan het paard gewoon blijven gebruiken , en stalgeld wordt ook voor hem betaald.
Mocht er iets mis gaan dan heeft hij z'n huur voor het hele jaar al binnen , en heb jij de kosten om het paard weer op te lappen.....

Pas na dat jaar is het paard ineens echt van jou en komt er pas echt een verandering met nu.

Weet je zeker dat hij dan daar tegen de prijs die je gewend bent kan blijven staan ? Geen lessen meer hoeft te lopen verder ? Leg dit goed vast allemaal , zorg dat het paard duidelijk van jou is , bewijs van betaling , evt. papier op jou naam zetten , zodat de staleigenaar je niet kan foppen als dingen ineens veranderen.. leg duidelijk vast dat het dier een JAAR gebruikt mag worden en daarna puur en alleen van jou is.

Een jaar lang lacht die stalhouder zich rot , hij profiteert alleen maar en jij hebt alle risico's.... link zat , dan moet je hem toch wel erg goed kunnen vertrouwen zodat jij na een jaar echt je eigen leuke paardje hebt Lachen

Tobys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:32

pmarena schreef:
Als jij je er goed bij doet : gewoon doen !

Ikzelf zie veels te veel dingen die erg mis kunnen gaan in zo'n constructie....

En als je kijkt naar bvb. het komende jaar :

Situatie nu : je betaald 1200 euro per jaar om erop te kunnen rijden buiten de lessen om , bevalt je prima.
Stalhouder ontvangt dus jouw 1200 euro EN de les-opbrengsten , maar betaald wel zelf het onderhoud en dat hoef jij dus niet te betalen.
Maar vanwege die 100 euro per maand die je betaald is het paard buiten de lessen om "van jou" .

Als je hem goedkoop koopt dan blijft de hele situatie hetzelfde eigenlijk , je hebt niet meer privileges dan je nu hebt , wordt "op papier" de eigenaar maar in de praktijk merk je daar nog even weinig van vergeleken met nu begrijp ik.

Je betaald dan in feite de huur voor komend jaar in 1 keer , en dan is het paard na dat jaar echt alleen van jou.
Je betaald wel nog extra dan : stalkosten moet jij nu betalen ipv de stalhouder.

Het komende jaar is dus erg gunstig voor de stalhouder :
hij ontvang je maandelijkse huur nu in 1 keer , kan het paard gewoon blijven gebruiken , en stalgeld wordt ook voor hem betaald.
Mocht er iets mis gaan dan heeft hij z'n huur voor het hele jaar al binnen , en heb jij de kosten om het paard weer op te lappen.....

Pas na dat jaar is het paard ineens echt van jou en komt er pas echt een verandering met nu.

Weet je zeker dat hij dan daar tegen de prijs die je gewend bent kan blijven staan ? Geen lessen meer hoeft te lopen verder ? Leg dit goed vast allemaal , zorg dat het paard duidelijk van jou is , bewijs van betaling , evt. papier op jou naam zetten , zodat de staleigenaar je niet kan foppen als dingen ineens veranderen.. leg duidelijk vast dat het dier een JAAR gebruikt mag worden en daarna puur en alleen van jou is.

Een jaar lang lacht die stalhouder zich rot , hij profiteert alleen maar en jij hebt alle risico's.... link zat , dan moet je hem toch wel erg goed kunnen vertrouwen zodat jij na een jaar echt je eigen leuke paardje hebt Lachen

Ik krijg wel 800 euro korting vanwegen die lessen anders betaal ik 2000 euro. Het geld van een paard op de wei is al 5 jaar het zelvde dus dat zal wel zo blijven. Heb itgerekent met hoefsmid entingen en verzekering en wei geld kost ie me nog 100 euro per maand. En dus de aanschaf 1200 euro. Dan is ie na een jaar van mij.

1 ik wil gewoon een verkoop overeenkomst.
2 ik wil een huur overeenkomst dat hij van mij huurt kosteloos dan wel daar komt in te staan.

1 wat het kost als ik naar andere stal wil en hij niet meer mee kan lopen in lessen.

2 Dat ie 1 jaar maar in lessen mee loopt.

2.5 Tong uitsteken Dat hij maximaal 3 lessen mag mee lopen.

3 Dat hij alleen in les mag lopen en niet verhuurt mag worden voor buiten ritten.

4 Dat hij niet van het terein af mag.

5 Dat aantoon bare schade tijdens de les NIET mijn verantwoordelijk heid is.

Dus als ie kreupel is tja kan bij mij ook gebeuren.

Ik ben zo wel redelijk denk ik.
Ik weet trouwens precies wie er op rijd en wie er les geeft dat zit wel goed ik heb er 100% vertrouwen in.

Ik ken het paard en eigenaar al 2 jaar en weet hoe ze er mee omgaan.
De nu eigenaar geeft dan nog les dus die let echt wel op paardjes.

Wie doet er nou lomp met een paard die net verkocht is en van zich zelf is geweest.

Toby