is mijn paard zn huid overgevoelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guuus

Re: is mijn paard zn huid overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:16

mijn paard is ook heel gevoelig ik heb altijd meteen schuurplekken van mn halster terwijl ik er wel een heb met gelpads achter de oren en onder de neus. Mn paard schuurde zich laatst ook veel op haar nek last van lange haren en dus jeuk en ik heb er van de dierenarts iets voor gekeregne voor de kale plekken en wondjes die mn paard op haar nek had.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:39

Hier ook eentje met een paard met supergevoelige huid.
Ik rijd mijn paard zelf niet met sporen, maar tijdens een priveles ging mijn bijrijdster wel met sporen rijden. Ze rijdt ook in een manegeles met sporen dus het was niet nieuw voor haar.
De chaps die ze aanhad sloten niet goed genoeg om haar been heen.
De sporen zakten wat omlaag, de chaps kropen een beetje omhoog.
Gevolg: mijn paard was aan beide kanten tot bloedens toe verwond.
De instructrice stond er met haar neus bovenop en ik heb mijn bijrijdster al verschillende keren zien rijden. Ze rijdt keurig, doet geen rare dingen, schopt niet ontzettend, dus de schrik was groot toen na afloop van de les bleek dat er twee behoorlijke wonden op de flanken zaten. Ze was er behoorlijk van overstuur, want we hebben allebei alleen het beste met mijn paard voor natuurlijk.
Vandaar dat ik dit topic ook ga volgen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:35

Toch vraag ik me af hoe je dat voor elkaar krijgt:
De meeste paarden zullen toch wel flink flippen als ze 'lek geprikt' worden? (Door slechte ruiter of door gevoelige huid even in het midden gelaten, want het doet hoe dan ook pijn).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 09:18

ik heb er bij mijn paard ook niks van gemerkt, zag het pas toen ik er af ging. Maar ik gebruik mijn sporen ook bijna niet, alleen op de momenten dat het nodig is.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:26

Lamsvelletje om je sporen doen? Haha!

Mijn paard heeft ook een gevoelige huid, maar dat probleem heb ik nog niet gehad. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je eraan moet doen. Je kunt in ieder geval Traumeel gel op de wondjes smeren, maar hoe je het zou moeten voorkomen weet ik niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 08:16

ik rij nu zonder sporen, het wondje is weer dicht, moet alleen weer haar op groeien, het soort van schuur plek zit er nog wel. Ik mag een paar wiel spoortjes lenen van de zoon van de eigenaar van de manege waar mijn paard staat. Deze gebruikt hij ook op paarden met een gevoelige huid. Dit zijn sporen met een glad wieltje en dat rolt dan dus over de huid heen inplaats van dat het er in prikt. Maar wil eerst even dat wondje weg hebben voor ik ze ga proberen Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:28

Citaat:
ja mijn paard had ook kale plekken op zijn hoofd van het halster toen hij nog heel de dag op de wei stond

Same here..kale plekken achter de oren dus ik doe hem ook zonder halster op de wei. Ook van zn hoofdstel (heb er al meerdere gehad), als hij heeft gezweet krijgt hij kale plakken van waar het bakstuk zit. Boos! Dus hier ook tips gewenst Knipoog

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:53

Kan me voorstellen dat je schrikt! Ik heb geen ervaring met sporen. En mijn pony heeft geen last van kale plekken of overgevoeligheid rond het gebied waar de singel zit en waar mijn benen bungelen.

Echter ook..halster..hoofdstel! Kale plekken naast haar voorpluk, rond de oren, langs haar hoofd van het halster e.d.

Nu met de rui is het een ramp. Heb speciale musli bijgevoerd omdat ze nogal op een teddybeer leek. Werkt(e) perfect en ze is bijna uit haar wintervacht. Echter heeft ze kale plekjes van het verharen boven haar schouder, onder haar manen??? en aan de binnenkant van haar voorbenen (zeg maar waar bij ons de lies begint)!!!

En aan het begin van haar hals, achter haar wang zit aan beide kanten geen haar meer! Ik schrok me rot van dit laatste, want dit heeft ze zelf afgeschuurd. Het jeukt zo die loszittende haren....Dus ik beetje teatree spul erop gedaan (uiteraard in de meest verdunde vorm). Zit de volgende dag op die plekken een en al vel!!! Soort allergische reactie.

Kortom.....praat me niet van een gevoelige huid. Ik word er moedeloos van. Heb nu itch balm tegen het schuren, en na 3 dagen smeren zie ik langzaamaan verbetering. Zolang zij niet schuurt, heeft het kans te helen! Tis wat met die knollies!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:19

nou ik heb gister met die gladde wielspoortjes gereden, en het is nu nog mooi dicht, geen plekje te zien. Nu moet ik nog dat soort van schuur plek weg krijgen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:15

hmm je hebt van dat celvenieuwende spul, Q2 ofzo..zit in zn wit flesje met paars. dat zou wel goed helpen..vervelend dat ik nu niet op de naam kan komen.