Hoe bestrijden jullie zuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Hoe bestrijden jullie zuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:48

Aha, dat bedoelen jullie er mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:48

@bulck : wat ik bedoel is dus dat je met bloten/afrijden de zuring niet weg krijgt. Zodra je daarmee stopt zal de plant weer terug komen, want je vernietigd de wortels niet.
Ook met maaien laat je de eerste 5 cm staan en dat is voldoende om te overleven. Je zult er alleen maar voor zorgen dat de plant zich in de breedte gaat vermeerderen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:10

Nou bij mij is het weg door maaien. Beschadigde planten gaan stuk door herhaaldelijk beschadigen. Zolang een plant geen zaden kan ontwikkelen heb je dus ook geen toename.
Maar kijk ieder zijn mening en ervaring e. Is enkel een tip.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:13

Ik neem een lekker scherpe riek en steek de zooi uit. Maaien kan, maar de ph zie ik helaas niet elke maand het weiland maaien dus is geen optie om te proberen hier. Ze zijn wel nogal van de hardnekkige, maar dat ben ik zelf ook en als ze nog niet zo heel erg groot zijn en de grond is wat vochtig krijg je ze er ook zo makkelijk uitgetrokken.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:15

is zuring schadelijk voor paarden? heb mijn paard namelijk gisteren een hap zien nemen?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:16

Ik steek ze vierkant rond in en trek ze er dan met wortel en al uit. Aarde gaat terug het gat in anders krijg je van die kuilen :D
Als ze erg groot zijn dan strooi ik meteen wat graszaad op de kale plek. Nou zit ik op zandgrond dus dat werkt wel makkelijk.

@deflin: nee het is niet schadelijk, maar ze vinden het niet lekker. Die hap was gewoon om hem er aan te herinneren dat het niet lekker eten is ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:22

oke, gelukkig schrok er al van dat hij een hap had genomen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:25

DubbelDun schreef:
Ik steek ze vierkant rond in en trek ze er dan met wortel en al uit. Aarde gaat terug het gat in anders krijg je van die kuilen :D
Als ze erg groot zijn dan strooi ik meteen wat graszaad op de kale plek. Nou zit ik op zandgrond dus dat werkt wel makkelijk.

@deflin: nee het is niet schadelijk, maar ze vinden het niet lekker. Die hap was gewoon om hem er aan te herinneren dat het niet lekker eten is ;)

Mag ik vragen wat voor graszaad je gebruikt DD? Mijn paard staat ook op zandgrond en ik moet ook nog bijzaaien (mag via pb om het topic niet te vervuilen) Mijn paard eet ook regelmatig een hapje zuring, vooral als ik in de wei bezig ben, ze nog geen gras bij heeft gekregen en dan obstinaat aan de zuring staat te knagen zodat vrouwtje doorheeft dat ze wel heeeel sielugh is... Afijn, ik laat het maar en idd het is met vlagen, kan geen kwaad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:52

@Breghje : gewoon 'weidemengsel' bij de Coöperatie oid.
Ik heb éénkeer speciaal (duur)paardenmengsel gekocht, was leuk voor één jaar, daarna bleven alleen de die-hard onkruiden over en de rest van het kruiden-gebeuren was verdwenen.
Doe ik dus niet meer :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:26

Oké bedankt DD, ik zal eens gaan struinen hier bij de plaatselijke Boerenbond enzo. Zitten daar grassen in die lager in eiwit en fructaan zitten toevallig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:35

Ik weet wel dat die er zijn. Volgens mij worden die ergens op Bokt ook genoemd of anders een op Paardnatuurlijk.nl zoeken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:55

Uitsteken, en bijhouden of een keer goed kort maaien. Ik loop regelmatig mijn weiland door en steek dan de planten uit. Moet je echt consequent in zijn. Als je ze ziet staan, ben je eigenlijk al te laat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:56

Maar als je ze niet ziet valt er weinig uit te steken ;)

Ik wacht meestal tot ze 20 cm hoog zijn, dan heb je tenminste een beetje houvast met uitrekken :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:06

DubbelDun schreef:
Maar als je ze niet ziet valt er weinig uit te steken ;)

Ik wacht meestal tot ze 20 cm hoog zijn, dan heb je tenminste een beetje houvast met uitrekken :D

Dat is juist wat ik bedoel, vaak zie je ze niet als je langer gras hebt. Als je ze daarboven uit ziet komen, dan ben je te laat. :) Zo misschien wat duidelijker? Bij ons is dat nog wel korter dan 20 cm gok ik..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:08

Caesar schreef:
Uitsteken, en bijhouden of een keer goed kort maaien. Ik loop regelmatig mijn weiland door en steek dan de planten uit. Moet je echt consequent in zijn. Als je ze ziet staan, ben je eigenlijk al te laat.

Mee eens, ik doe aan stripbegrazing voor knollie en idd alles goed nakijken elke week / dag/ wanneer het uitkomt helpt een hoop. En zeker uittrekken voor het in bloei schiet en zaad gaat vormen!!

CathyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:47

voor sint jacobs kruid heb je een speciale vork om het kruid met wortel en al uit te steken. Dit werkt heel erg goed. Omdat ik wei én paarden heb, loop ik ieder jaar mijn weiland even door. de vork zet je aan de wortel en dan steek je meestal in één keer de hele plant uit, zonder hele grasmatten mee te nemen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:57

Sorry dat ik even kom binnenvallen. Wat is zuring?
Ik heb namelijk 1 weide waar deze plant jaarlijks hardnekkig terugkomt.
In januari en februari hadden we de eerste scheuten al verwijderd maar deze zijn talrijk terug gekomen. Paarden staan nu op strookbegrazing in een andere wei waar alleen brandnetels staan tussen het gras.

Dus wat is deze? Vorig jaar leken er gele bloemen aan te komen in de zomer. Toen dacht ik aan Sint Jacob

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:04

Dat is een fikse bos Jacobs Kruiskruid (JKK).
Uitsteken dus en in de kliko (niet verbranden of op een mestbult oid).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:06

Toen ik mijn paard nog had heb ik heel wat uurtjes besteedt aan het uitsteken van de zuring. Met plat rijden gaan ze wel kapot, maar blijven de wortels intact. Gif apuiten durfde ik niet i.v.m. mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:10

Paarden eten geen zuring, dus als je heel gericht spuit en alleen op de plant dan kun je rustig spuiten.
Wat ik deed was van een tubtrug de bodem er uit knippen en deze dan om de plant zetten. Dan kun je goed gericht spuiten zonder dat er veel op het gras komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:20

OK dus idd een giftige plant zoals ik al dacht. Gelukkig is die wei alleen ol in t rijden