Waarom links opstijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Waarom links opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:02

Kimmes schreef:
Ik dacht eerlijk gezegd,dat dit uit Engeland kwam Bloos
Zij rijden aan de andere kant van de weg en stappen dan aan de "veilige" kant op en af.
Zo ook bij een rijtuig.Links opstappen,terwijl je rechts zit Ja
Heb ik dat dan altijd fout gedacht?

Niet oorzaak en gevolg omdraaien graag. De Engelsen rijden links omdat het zwaard links zit.
In het oude Engeland had je (en nog steeds) van die diepe, holle wegen. Als schurk ging je op de richel zitten en wacht tot er iemand voorbij kwam om in de nek te springen. Echter als je zwaard links hangt en je links rijdt, dan hak je met je zwaard niet gelijk in de wal als die schurk in je nek springt en zo kun je je beter verdedigen (rechts is nu veel ruimte om te hakken).
En omdat dat zwaard dus links hangt, stijg je ook links op (met opstapblok); rechts is dan echt onmogelijk.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:11

Het is ook wel makkelijk dat de meeste mensen aan dezelfde kant opstappen.... Want als je schrikachtige paarden hebt die gewend zijn dat er aan de andere kant mensen opstijgen en afstijgen krijg je soms linke effecten......
(heb het weleens meegemaakt was een beestje van iemand die rechts opstapte....)

Calimero0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:39

Op iedere manege leren ze je dat je links moet opstijgen. Maar waarom moet dat dan? Gebeurt er iets ergs als je van rechts opstijgt? Nee, het is zelfs goed om rechts op te stijgen! De reden dat je links moet opstijgen komt, zoals zoveel fabeltjes, uit het verleden. Dressuur is afgeleid van de cavalerie: de militairen dus! En vroeger droegen die een sabel, zwaard, of wat voor wapentuig dan ook, en dat droegen ze altijd aan de linkerkant zodat ze er met hun rechterhand snel bij konden. Maar met een sabel aan de linkerkant is het zo goed als onmogelijk om rechts op te stijgen, dus stegen de militairen altijd aan de linkerkant op. En dus doen we dat vandaag de dag nog steeds, zonder er bij na te denken, gewoon omdat iedereen dat zo doet!
Ondertussen zitten we met stijgbeugelriemen die ongelijk uitrekken, maar die kun je af en toe nog verwisselen. Erger is het voor de bespiering van je paard, die kun je helaas niet verwisselen... Bovendien leer je je paard op deze manier dat je alles aan de linkerkant doet, en vervolgens kun je je afvragen waarom je paard zo veel makkelijker linksom longeert dan rechtsom, terwijl je hem zelf aanleert om altijd met zijn linkeroog op jou te blijven letten! En omdat hij linksom makkelijker longeert dan rechtsom ontwikkelt die ene kant zich beter, en kun je je daarna weer gaan afvragen waarom de linkergalop nou zo veel makkelijker gaat dan de rechtergalop...
Wie zijn verstand gebruikt laat deze militaire traditie voor hij is en doet wat het beste is voor zijn paard: Links en rechts afwisselend opstijgen!

Calimero0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:39

Stond op PaardNatuurlijk! Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:07

ik rij met een westernzadel.en om mijn beugels op gelijke lengte te houden wissel ik af.

ik stap meestal rechts op en mijn bijrijdster links.

met een engels zadel lukt me dat niet zo makkelijk maar met een westernzadel met de knop[!] is dat geen probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:51

ik snap niet dat zoveel mensen problemen hebben emt rechts opstijgen. Je moet toch gewoon t zelfde doen maar dan met een ander been? Verward
ik kan aan beide kanten op stijgen, ook omdat ik nooit onthield welke kant ik nou moest opstijgen, en ik links en rechts niet uit elkaar kon houden Clown Dus steeg ik op hoe t me t beste uit kwam Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:10

Calimero0 schreef:
Wie zijn verstand gebruikt laat deze militaire traditie voor hij is en doet wat het beste is voor zijn paard: Links en rechts afwisselend opstijgen!

En wie nadenkt doet het, zoals de traditionele Engelsen, vanaf een opstapblok, zodat de rug helemaal niet ongelijk wordt belast.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:54

Calimero0 schreef:
Stond op PaardNatuurlijk! Haha!

ik dacht al dat jij zo'n wandelend informatie boekje was Haha!