Ritsen in lederen rijlaarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

Re: Ritsen in lederen rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:33

Natuurlijk zijn er genoeg schoenmakers die ritsen in rijlaarzen zetten. Helaas kunnen niet alle schoenmakers goed met leren laarzen omgaan en dat merk je pas als het te laat is.

Ik adviseer altijd om je laarzen door te sturen naar de fabrikant. Daar weten ze precies hoe de laars in elkaar is gezet en welke mogelijkheden er zijn. Het duurste van het ritsen inzetten is het versturen en de arbeid. Een rits kost in verhouding erg weinig.

Annen ligt niet zo ver van Rolde... kom eens langs zou ik zeggen Haha! en dan kan ik je precies de mogelijkheden laten zien en uitleggen met de bijbehorende kosten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:40

Ik heb mijn laarzen pas laten ritsen bij Van Rijs. Dit kostte 40 euro en het gaat om een rits die van helemaal boven naar beneden loopt (het deel tot je hak, je hak dus niet). Dit rits zit aan de binnenkant langs de balijn, dus niemand die het ziet als je aan het rijden bent.
Ik ben er erg tevreden over, al heb ik lang getwijfeld. Nu passen mijn laarzen weer prima en heb ik nooit meer kramp.

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:54

Weet ook iemand een goed adres in Doetinchem of omgeving waar ik na gedegen advies ritsen zou kunnen laten zetten? Ik vind het ook een hele lastige overweging. Je hoort zoveel verschillende dingen... Maarja, nu kan ik er helemaal niets mee, ik krijg ze gewoon niet meer aan! Ook niet na oprekken. Ik volg dit topic dan ook met veel belangstelling.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:54

Irritant hè patriesje. Ik heb hetzelfde probleem.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:01

Hmmm, ikzelf heb van die kneiterharde Cavallo laarzen. Echt knoeperdhard zijn ze (vooral bij de schacht!) zouden daar ook ritsen in te zetten zijn????

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:31

Ritsen zijn alleen slim om in je laars te zetten als je net als ik, patriesje en deedee niet meer in je laars kan komen en oprekken niet voldoende helpt.
Cavallo laarzen zijn inderdaad hard, maar niet harder dan Petries. Wat in dit geval goed helpt; vullen met warm water, 2 uur laten intrekken en dan aantrekken (met je rijbroek en sokken aan natuurlijk). Vervolgens drooglopen. Kies dus wel een mooie dag uit!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:06

Ieks...meen je dat nou? In soppende laarzen rondlopen? hmmm...kweenie hoor!
Ik denk dat ik dan toch voor de ritsen ga. Maar eens rondvragen bij schoenmakers.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:15

soppende laarzen helpen heel goed hoor! Bovendien kan het geen kwaad, als je ze na het drogen maar goed in de olie zet! Dit advies heb ik gekregen van van Rijs en ik mag er toch wel vanuit gaan dat ze het daar weten...
nogmaals; van ritsen worden je laarzen niet soepeler...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:17

nee, daar heb je gelijk in...ze worden er niet soepeler van maar ik kan ze wel wat makkelijker aantrekken waardoor ik ze weer wat vaker aan zal trekken waardoor ze weer wat soepeler worden....

slim he? Tong uitsteken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:01

Ik heb m'n laarzen opgehaald. De laarzen zijn zelf niet breder geworden. De ritsen zitten aan de zijkant, ong. 15-20 cm lang. Netjes gedaan. Ik kom er nu gewoon makkelijk in. Als m'n benen opgezet zijn, dan kunnnen de ritsen niet meteen dicht, maar na een tijd wel. Een stuk prettiger dan laarzen waar je met opgezette benen niet in kunt komen. Ik heb gewoon 2 cm verschil tussen 's morgens (kuiten niet opgezet) en 's avonds (kuiten opgezet na een dag werken).

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:18

Oh dus ze zijn niet breder geworden? Nou misschien kan ik iets in de trant van oprekken en rits doen?

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:26

Patriesje schreef:
Weet ook iemand een goed adres in Doetinchem of omgeving waar ik na gedegen advies ritsen zou kunnen laten zetten? Ik vind het ook een hele lastige overweging. Je hoort zoveel verschillende dingen... Maarja, nu kan ik er helemaal niets mee, ik krijg ze gewoon niet meer aan! Ook niet na oprekken. Ik volg dit topic dan ook met veel belangstelling.

in zutphen zit een schoenmaker die ook zelf leren laarzen maakt volgens mij... hier zou je het iig kunnen proberen, neem aan dat die er wel verstand van heeft!

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:18

Ferroowtje, dank je voor de tip!
Ik ga die meneer eens bellen en laat hier ook weer weten hoe dit afloopt...

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:24

Leuk, ben benieuwd Knipoog

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:56

Ik heb gebeld. Er zijn verschillende mogelijkheden die verschillende resultaten opleveren. Maar dat hangt er o.a. vanaf hoeveel ruimte je wilt winnen.
Ik ga er binnenkort naar toe en dan gaat hij samen met me bekijken wat voor mij en mijn laarzen de beste oplossing zal zijn. Als die er is. Want ook daar zou hij melding van doen.

Ik hoop maar dat er nog redding is, want laarzen verkopen met 2 verschillende voeten en een behoorlijk smalle kuit valt denk ik niet mee!
Maar jullie horen weer van me.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:24

Ik heb ook ritsen in mijn Cavallo's laten zeten, wat een uitkomst! Ik ben er echt superblij mee, nooit meer dat gemier bij het aantrekken (ja, ik moest er ook altijd rekening mee houden en na een dag lopen kon ik ze echt niet meer aan Haha!). Omdat de laarzen verder nog in goede staat waren en ik geen zin had om al nieuwe te kopen was dit echt een uitkomst. Als ik het goed heb was het een euro of 40. Ik heb het laten doen bij een zadelmaker in Winterswijk. Het is èrg mooi en netjes gedaan.
Ik heb mijn laarzen trouwens eerst laten oprekken, toen een stuk ertussen laten zetten en toen dus ritsen. Haha!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:12

In mijn oude Petries had ik ook ritsen laten zetten, ik geloof van kunststof (zwart). Dit was helemaal geen succes, wel voor de ruimte maar de rits was echt enorm lelijk gezet, de schoenmaker heeft de laarzen echt een beetje verpest. Gelukkig zag je het van een afstand niet. In de laarzen die ik nu heb, Cavallo's zitten metalen ritsen, en met aan en uitdoen is dit ideaal, ik zou alleen geen metalen ritsen aanraden want die 'ritsen' behoorlijk stroef!