cardy schreef:mijn paardje weegt ongeveer 400kg dus die geef ik die van 400kg (ik bewaar meestal de overige 200kg en kan dan met 2 spuiten 3x ontwormen)
Op de meeste kuren staat dat eenmaal geopend je ze niet kunt bewaren....
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cardy schreef:mijn paardje weegt ongeveer 400kg dus die geef ik die van 400kg (ik bewaar meestal de overige 200kg en kan dan met 2 spuiten 3x ontwormen)
Cassidy schreef:Er bestaat een meetlint (die je bij de paardendrogist kunt kopen) waarmee je de omvang van de buik van het paard kunt meten, en deze geeft dan aan hoeveel het paard weegt. Klopt aardig bij de paarden bij ons op stal, maar ik heb ook verhalen gehoord dat het niet klopte.
Meetlint
http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000328.php
Er zijn trouwens ook manieren om het gewicht van je paard of pony te bepalen zonder dat je een meetlint van 9 Euro hoeft aan te schaffen.
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html
Wat betreft de dosering: Het is inderdaad zo dat je beter kunt overdoseren dan onderdoseren bij een wormenkuur om resistentie te voorkomen. Toch zou ik willen aanraden om voorzichtig te zijn met de opmerking om dan maar een hele spuit te geven, omdat er tegenwoordig ook wormenkuren te verkrijgen zijn waar een wormenkuur voldoende is voor twee paarden (800 kg). Het merk heet Hippomec, werkzame stof is Ivermectine.
Of je zonder problemen kunt overdoseren ligt ook aan de werkzame stof van de wormenkuur. Equest (op basis van Moxidectine) kan gevaarlijk zijn als je overdoseert, en mag al helemaal niet aan veulens onder 6 maanden gegeven worden. Ook bij oudere veulens en volwassen dieren is het gevaarlijk om deze wormenkuur te overdoseren.

elibeest schreef:Ik heb dat meetlint ook.. toevallig van de week getest maar klopt echt voor geen meter......

Maroush schreef:Hippomec is toch voor 600 kg
[/quote
elibeest schreef:RaQuKA schreef:wat raar, ik heb ook de Hippomec thuisliggen en die is maar voor 600kg[/quote
Er zijn 2 soorten![]()
offtopic, had je de foto's van de dekens gehad?
[/quote]