ideaal paard te koop, maar nog geen geld..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: ideaal paard te koop, maar nog geen geld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:39

Doen!

Mijn paard kwam ook eerder op mijn pad dan dat ik gepland had (en dat hoor ik bij verschillende mensen om mij heen)
Ik zou kijken of ik het geld ergens kon lenen, maar een goede match en je droompaard zou ik wegens gebrek aan spaargeld niet laten schieten. Desnoods praat je even met de bank voor een persoonlijke lening.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:41

naadje24 schreef:
ik begrijp uit je verhaal dus dat het paard nog erg jong is....
hoe weet je dan of het je droompaard is?
ik heb zelf de ervaring gehad dat dat ene leuke geweldige paard een gigantische draak bleek te zijn onder het zadel! Boos!
daar had ik dan een anderhalf jaar moeite en geld ingestoken...

ik zou lekker wachten....en geloof me tegen die tijd zal er vast een paard zijn die en te betalen is,te berijden is en voldoet aan je wensen..
er zijn er zo verschrikkelijk veel....

dit is pure onzin
ik heb mijn paardje ook als net 2 jarige gekocht.
en is onder het zadel juist super braaf.
elk paard is anders en omdat het bij jou mis is gegaan hoeft het bij de TS niet zo te zijn.

ik zou zeggen DOEN.. ik heb het ook gedaan hoor. nog nooit problemen gehad, en houd elke maand genoeg over.
succes en vertel even of het wat geworden is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:48

Hoi ik heb al een pony en kwam vorig jaar in aanraking met een superruin.Gepland was het zeker niet om er een paard bij te kopen. Na veel gesteun en gezucht en gereken kwam ik tot de conclusie dat ik dit paard niet kon laten lopen.Het is een kwp enner en hij heeft een bekende vader. Ja wat doe je dan als je niet genoeg geld heb voor de aanschaf? Inderdaad ik heb het ook geleend bij mijn moeder. Ik heb een gezin, man en 2 kinderen, maar mijn man heeft niets met dieren. Dus dubbel probleem.Ik ben minder uren gaan werken, maar ben naarstig op zoek naar meer uren, dit omdat ik wel moet 2 paarden onderhouden is echt duur,ons gezin moet echt een stapje terug doen. Wat ik er voor terug krijg is onbeschrijfelijk.Ik heb een superruin en absoluut geen spijt dat ik hem heb gekocht.Toen ik hem op zijn nieuwe stal zette bleek hij tegenover zijn vader te staan.Iedereen was verbaasd en sommige zelfs jalours dat ik een Kingston had gekocht. Ik ben niet gezond en kan niet heel veel werken maar ik doe mijn best, van mijn schatten blijft iedereen af.Dus zie je droompaard aarzel dan niet kopen dat paard.
Toydoll schreef:
Mistic schreef:
Ik snap niet waarom iedereen gelijk roept: "als je geen geld hebt voor de aanschaf kan je vast ook het onderhoud niet betalen".

Ik heb mijn paard ook gekocht door middel van een lening bij mijn moeder. Ik werk en verdiende genoeg voor het onderhoud en hij is daarnaast ook nog verzekerd, maar kon op dat moment niet de aanschaf betalen. Nu heb ik een betere baan en kan ik wat extra dingen gaan doen voor mezelf.

Ik heb toen gewoon mijn prioriteiten veranderd, dus wat minder kleding (wat ik eigenlijk toch niet nodig had).

Ik zou zeggen, als je bij een kennis of een familielid kan/mag lenen, ga er voor.

vindt ik ook.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:25

pjotr schreef:
naadje24 schreef:
ik begrijp uit je verhaal dus dat het paard nog erg jong is....
hoe weet je dan of het je droompaard is?
ik heb zelf de ervaring gehad dat dat ene leuke geweldige paard een gigantische draak bleek te zijn onder het zadel! Boos!
daar had ik dan een anderhalf jaar moeite en geld ingestoken...

ik zou lekker wachten....en geloof me tegen die tijd zal er vast een paard zijn die en te betalen is,te berijden is en voldoet aan je wensen..
er zijn er zo verschrikkelijk veel....

dit is pure onzin
ik heb mijn paardje ook als net 2 jarige gekocht.
en is onder het zadel juist super braaf.
elk paard is anders en omdat het bij jou mis is gegaan hoeft het bij de TS niet zo te zijn.

ik zeg ook niet dat het bij haar ook gebeurt maar de kans is zeker aanwezig!
net zoveel kans als jij hebt gehad en bij jou is het dan wel goed uitgepakt..
bij een bereden paard is het meestal (let op ik zeg niet altijd maar meestal) beter te zeggen.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:08

Ik ben zelf opgevoed met het idee dat je als je iets wil aanschaffen je er voor moet sparen en als je het geld hebt dan kun je het kopen.
Ik droomde ook al heel lang van een eigen paard maar heb haar pas gekocht toen ik voldoende spaargeld had.
Dat spaargeld houdt in;

aanschaf paard *o/*
aanschaf goed kwalitatief westernzadel (geluk dat mijn dressuurzadel ook als een huis ligt)
hoofdstel, halster, uitstapdeken. zweetdeken, waterdichte ademende winterdeken (eskadron)
Veel spullen had ik al, gelukkig maar toch.
En niet te vergeten een flinke spaarpot van 3000 euro! Geld, geld! voor veearts kosten.

elke maand:
Stalling + voer
peen
en elke maand heb je toch wel iets nodig bv. lindement, halstertouw enz.

Ik zou persoonlijk niet zo van mijn paard kunnen genieten als ik er een lening voor afgesloten zou hebben.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:20

Als jij er zeker van bent dat je de vaste maandelijkse kosten kan betalen en daardoor zelf niet in de problemen komt zou ik ook zeggen ga ervoor

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:48

Doen! Wij waren voor onze eerste Paint ook nog niet helemaal klaar (financieel), maar hebben het toch gedaan omdat het een superkans was en er meer kapers op de kust waren.

Als jij er zeker van bent dat dit je droompaard is, dan zou ik het doen! Zo'n kans krijg je niet weer!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:59

Hoe weet je dat het je droompaard is? Nou dat is afgaan op je gevoel, je voelt en weet wat je koopt.Echt je gevoel laat je nooit zomaar in de steek.Ik begrijp wel dat er mensen zijn die vinden dat je eerst het geld bij elkaar moet hebben, maar het ligt er denk ik ook aan hoe je bent opgevoed.Ik zelf ben heel makkelijk in die dingen,zo van ach ik zie wel waar het schip strand.Ik maak me nooit zo druk.
XoNo schreef:
Doen! Wij waren voor onze eerste Paint ook nog niet helemaal klaar (financieel), maar hebben het toch gedaan omdat het een superkans was en er meer kapers op de kust waren.

Als jij er zeker van bent dat dit je droompaard is, dan zou ik het doen! Zo'n kans krijg je niet weer!

moekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 10:51

Nou, ik ga straks even met mijn moeder overleggen.. ben benieuwd wat zij ervan zegt.. :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:59

lvanbattum schreef:
Ik ben zelf opgevoed met het idee dat je als je iets wil aanschaffen je er voor moet sparen en als je het geld hebt dan kun je het kopen.

[knip]

Ik zou persoonlijk niet zo van mijn paard kunnen genieten als ik er een lening voor afgesloten zou hebben.

Ik denk dat je dan jezelf tekort doet en zou doen...en je nooit tot dat kunt komen wat je echt wilt als je er eerst jaren voor krom moet liggen. Wie zegt dat jij die tijd krijgt om dat te bereiken wat je wilt? Je leeft nu, er is misschien geen morgen meer.

Een van de ergste dingen die mij zou kunnen overkomen is als ik ineens ziek zou worden en niet meer de dingen zou kunnen doen die ik zou willen doen. Dat je spijt hebt dat je je dingen hebt laten ontglippen, alleen omdat je opvoeding ernaar was dat je voorbereid moest zijn. Op sommige dingen kun je je namelijk niet voorbereiden.

Enne Moekel, succes met je gesprek met je moeder...en onthoudt: als je dingen echt wilt, is er altijd wel een mouw aan te passen.

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:29

Als je er een goed gevoel bij hebt, gewoon doen. Maar dan zou je denk ik wel zeker moeten zijn van je financiele situatie.
Je komt niet dagelijks je droompaardje tegen! Succes

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:40

las jij het geld bij een famlid kan lenen,en je zeker weet dat je het volgend jaar terug kan betalen,DOEN!
maar ik zou nooit bij en bank oid geld lenen voor zoiets!

moekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 12:10

Nee, bij een bank lenen is geen optie, dat wil ik echt niet. Als ik het niet van mijn ouders kan lenen gaat het feest niet door..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:00

Hoe is het gesprek met je moeder gegaan.
Ik ben erg benieuwd of het gelukt is of niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:39

Ja ik ben ook wel benieuwd of het nou is gelukt?

Bij mij wel iig, ik ben sinds donderdag eigenaar van een fantastische (e-)pony(3 jaar en kan nog helemaal niets), en mijn moeder heeft het geld geregeld, en ik hoef het niet perse terug te betalen maar dat doe ik natuurlijk wel want ik vindt dat dat zo hoort.

Ik was wel vereerd dat ik haar kon kopen, de DA had wel 40x gezegt tegen de verkoper van 'wat bezielt je dat je zown paard verkoopt?' Ze leert ontzettend snel, is een pracht om te zien, en loopt erg mooi Haha! Ze is ook erg lief, heel erg nuchter, en een enorme knuffel Tong uitsteken

Nou ik hoop dat het door is gegaan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:39

moekel schreef:
k zag net dat m'n ideale droompaardje te koop is. Goeie afstamming, precies binnen mijn budget. Probleem: ik had gepland om pas over anderhalf jaar ofzo een paardje te kopen, dus ik heb het geld niet direct beschikbaar.

wat zouden jullie doen? Geld lenen (bij ouders bijvoorbeeld en dat natuurlijk terug betalen) of het laten schieten en wachten tot er over een tijdje een andere leuke te koop is?

groetjes,

Moekel

Wat is de reden dat je ingepland had om over anderhalf jaar een paard te kopen? Heeft het bijvoorbeeld ook te maken met school of een studie die je eerst wil afronden en die veel tijd opslokt?

Een pas aangeschaft (nog onbekend) paard kost enorm veel tijd en geld. Niet alleen voor de aanschaf maar ook voor alle "kleine" uitgaven, zoals eventjes een halster met een touw, een reservehalster, wat borstels, longeerlijn, rijlaarzen, shabrakjes ect. Alles bijelkaar kosten die kleine dingen ook een paar honderd euro. Dan heb ik het nog niet eens over de grotere uitgaven zoals een passend zadel, hoofdstel+bit, eventueel dekens, hoefsmid etc.

Een nieuw paard kost erg veel tijd omdat je nog geen routine met het paard hebt opgebouwd. En omdat het natuurlijk leuk is er zoveel mogelijk tijd mee door te brengen! Clown

Maar als het alleen met het geld te maken heeft en je dit "probleem" kan oplossen door een lening bij je ouders oid.... Het is natuurlijk *verstandiger* niet te lenen voor je paard, maar soms is een eenmalige kans er om te grijpen. Maar misschien zoek je over anderhalf jaar wel iets heel anders in een paard dan nu. Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt, en achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.

Ik zie dat je "ideale droompaard" slechts hoeft te voldoen aan twee eisen Knipoog Knipoog : juiste afstamming en binnen budget.

"Binnen budget" valt eigenlijk al af. Je zegt namelijk zelf al: je hebt het geld nu niet beschikbaar.
Maar voldoet het paard ook aan je doel? M.a.w. wat wil je met dit paard? Wil je er mee rijden, mennen of iets anders? Voldoet dit paard ook aan andere eisen zoals verkeers/trailermak, heeft het de goede leeftijd, is hij handelbaar, is het africhtingsniveau naar jouw wensen etc. Je zal er wel over nagedacht hebben ook al staat het er niet bij, daarom die knipogen. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:54

Doelstellingen kunnen altijd veranderen, ook als je in het bezit bent van een paard. En als een paard - als je het eenmaal in je bezit hebt - blijkt niet aan een doelstelling te kunnen voldoen, zijn er altijd twee oplossingen: je doelstelling aanpassen of het paard verkopen.

En ik ken er ook die verliefd werden op een paard en het paard puur vanuit hun gevoel vandaan hebbben gekocht, zonder rationeel te denken of het paard wel bij ze past. Sommige "relaties" zijn daarop stukgelopen, andere zijn nog steeds bij elkaar.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:09

Ik heb net ook een paard gekocht terwijl ik er geen geld voor had. Het is een 7 jarige ruin, ben helemaal verliefd erop. Hij is door zn vorige eigenaresse erg verwaarloosd, dus hij is nog erg fris en groen, er zijn veel dingen die hij nog niet kan, maar hij leert ontzettend snel, echt een toppaardje dus. Iig, ik koop hem officieel begin mei omdat ik nog studeer en vanaf mei zijn mijn colleges afgelopen. Ik ga vanaf mei werken, zo'n 30 uur per week (heb al n baantje) en dat blijf ik de hele zomervakantie doen zodat ik genoeg geld heb voor de stalling etc (zadel/dekens etc. heb ik allemaal al) en heb uitgerekend dat ik aan het eind vd zomervakantie genoeg geld overheb (naast stalling enzo) om de lening af te betalen. Na de zomervakantie begint mn laatste studiejaar, maar dat heb ik in twee jaar verdeeld, zodat ik genoeg tijd over heb naast mijn studie om voor het paard zijn onderhoud te werken en om iedere dag naar het paard te kunnen. En als je je afvraagt waarom ik dan niet wacht tot aan het einde vd zomervakantie om hem te kopen, simpel, er liggen nog meer kapers op de kust, en hij is sinds 2 maanden een manegepaard (daar ken k hem dus van) en in die 2 maanden dat hij dat is is hij al een stuk botter en minder aant been enzo geworden, dus wil dat dat zo kort mogelijk nog duurt.

edit; Ik heb wel meteen een verzekering afgesloten met ziektekosten.