paard een dagje laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:22

Een paard hoort van nature in de wei (steppe), dus in feite is het op stal staan al een compromis. Vind ik, dan. Mijn paard staat ook de hele dag op stal, maar ik probeer haar zo vaak en zo lang mogelijk eruit te halen, liefst met andere paarden. Als ik een dag niet kan, vraag ik of iemand anders het voor me wil doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:28

alleen als het vreselijk pokkeweer is, blijft Imker op stal. (dan heeft hij nog niets te klagen, want hij heeft een supergrote stal). Ik rijd dan wel altijd, of longeer hem dan 's avonds.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:39

Hmmm. De antwoorden zijn niet off-topic maar geven ook geen antwoord op de gestelde vraag. Jullie vertellen wel wat je zelf doet maar er is geen discussie of het wel kan of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:50

Sjuimpje schreef:
Jemig Katrien...
Ik heb ooit wel eens op een stal gestaan waar alleen 1e kerstdag de stal was gesloten,
maar dan kwamen ze nog wel in de wei...

Dat er mensen zijn die zulk soort dagen niet komen moeten ze zelf weten, maar ik zou niet aan het idee kunnen wennen dat mijn paard dan 48 uur op stal staat.
Ik laat me niet bij mijn paarden weghouden.

Ik vind het zelf ook echt niet leuk maar de stallen zijn dan echt gesloten, op slot dus. Alleen als je paard bijvoorbeeld om medische redenen er uit moet dan doen ze dat wel natuurlijk.
Als ik het er voor het zeggen had zou ik de stal open houden maar ja dat heb ik niet.

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:57

ik heb nog never mijn paard 1dag in z'n box latenstaan...alleengisteren ishet voor het eerst gebeurd.maar gelukkig was ze al uitgemest.vandaag heb i,k mijn ouderebroer en mijn makunnen regelen,.nou effe kijken of mijn instructeur erop durft.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:16

daarom ben ik zo blij dat ik niet op een manege sta. mijn paardje heeft twee dagen in de week rust, maar dan komt hij wel buiten! maar het is denk helemaal niet zo erg als je paard een dagje op stal blijft. sommige paarden vinden het wel lekker om een dagje te lummelen in hun box. maar dan moet je wel zorgen dat ze wat te doen hebben, door ze een paar keer per dag hooi te geven en bijvoorbeeld een skippybal of een voetbal in hun stal te hangen. dat heeft mijn paard ook en dat vindt ie reuze leuk speelgoed Haha! met de afgelope vorstperiode was onze buitenbak keihard bevroren en het erf spekglad. toen stonden ze ook twee (!) weken binnen voor ze weer naar buiten konden, maar we hebben niet gemerkt dat ze daar veel hinder van ondervonden hebben. ze hadden genoeg afleiding met de skippyballen en andere rotzooi en stonden niet te klooien op stal (ff voor de duidelijkheid: ze krijgen dan alleen hooi, geen krachtvoer). en toen ze eindelijk weer naar buiten konden, werd er niet eens gebokt! het valt allemaal wel mee, als je er maar geen gewoonte van maakt om ze dagen achtereen in hun box te laten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:43

diana schreef:
een box moet je niet vergelijken met een WC ,maar met een slaapkamer.

In het gebruik kun je het daarmee misschien vergelijken, maar qua oppervlak absoluut niet (en daar doelde ik op, ik doelde niet op de stront)! De verhouding in leefruimte mens : wc komt aardig overeen met de verhouding paard : stal.
Of je paard moet echt een hele grote box hebben!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:45

daarbij staat het gros van de paarden ook nog eens te klein behuisd. dus toch maar wc i.p.v. slaapkamer.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:56

Een enkel keertje zal het wel geen kwaad kunnen denk ik...

Mijn paard kan de hele dag de wei op, z'n stal staat in de wei, en de boxdeur blijft meestal open (tenzij het echt stormt en heel hard giet ofzo...) dus hij heeft normaal elke dag zijn beweging...

Daar ben ik ook blij om, dat hij elke dag de wei opkan van smorgens tot savonds...want nu met dit regenweer hier, komt het er ook niet altijd van om te rijden... ik kan alleen in de buitenbak rijden (is geen binnenbak) ofwel gaan wandelen...

xThalyx

Hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:00

nou je kan er nu waarschijnlijk al nisk meer aan doen want volgensmij was dit al een topic van een paar dagen terug!!!
nou als je nou niet kan dan kan je toch gewoon voor een keertje vragen of iemand anders hem van de manege eventjes eruit kan halen???
ook al stapt diegene alleen maar even met hem!!
is die er toch weeer ff uitgeweest

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:10

Om antwoord te geven op je vraag: ik vind dat het NIET kan. Tenzij er een ramp is ofzo, en da's neit zo snel het geval!!

Mickey

paard een dagje laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:27

flair schreef:
laten jullie je paard/pony weleens een dag stilstaan, daar bedoel ik mee dat deze zijn box niet uitkomt.

Laiser krijgt van mij iedere week een rustdag.
Maar hij gaat iedere dag de wei in (zodra het licht is, tot dat het donker wordt). Dus hij komt iedere dag zijn stal uit. Is het een dag echt hondenweer en ik had eigenlijk een rustdag gepland. Dan komt hij al uit de stal tijdens het mesten, maar dan gooi ik hem 's middags/'s avonds nog wel los in de binnenbak. Zodat hij even zijn benen kan strekken en lekker rollen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:51

Ik vind ook dat het niet kan tenzij het voor het welzijn van je paard niet kan ivm megagrote wonden/breuken oid dat moet genezen of als je bij ons vreselijke ijzel hebt en je hebt buitenboxen.
al hebben wij dit jaar mest van de mesthoop uitgereden zodat de paarden over de mest toch de bak in konden om al was het maar 2 uur even de benen te strekken.
Een paard is een bewegings dier en verveeld zich al vrij gauw op stal.
Ik zelf vind het vreselijk als ik ziek ben en ik zou een dag niets van mijn slaapkamer afmogen moet je nagaan dat die ruimte nog veel kleiner is!

Al ga je vanavond nog ff snel om 'm een half uurtje los te gooien.
dat doe ik zelf wel 's morgens loopt hij buiten dat doet mijn stalhouder 's avonds gooi ik 'm nog eens los of longeer of rijd

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:22

het is natuurlijk niet ideaal, maar soms kan het niet anders. Bij ons gebeurt het zeer zelden - maar wij hebben dan ook paarden en land aan huis, dan gooi je ze even wat makkelijker er uit.

Maar een dagje, en als het bij één keer blijft......moet kunnen!
Ik ken wel paarden die er bijna nooit uitkomen, alleen als er uitgemest wordt. Dan denk ik maar, als je het vergelijkt, is één dagje te overzien!

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:15

Nou, flair ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik zou me niet al te schuldig voelen hoor. Ook ik denk dat het zeker niet de bedoeling is dat een paard vaak hele dagen in zijn box moet blijven staan maar een keer een dagje...Ik heb in de hoefslag eens gelezen dat een bekende springruiter (volgens mij was het Albert Voorn maar dat weet ik niet zeker) zijn paarden iedere week een dag in de box laat staan en ze dan niet eens aankijkt bij wijze van spreken. Nou weet ik ook wel dat dat niet hoeft te betekenen dat het maar goed is om een paard in zijn hok te laten staan omdat 1 bekende ruiter dat doet maar je bent dus niet de enige. Daarnaast denk ik ook dat het weinig zin heeft om je paard 10 minuten eruit te laten, door de bak te jagen en hem weer in zijn stal te pleuren als je eens weinig tijd hebt, alleen om het idee te hebben dat ie eruit heweest is. Natuurlijk is het geweldig als je de mogelijkheid hebt hem hele dagen buiten te houden maar ja, die mogelijkheid hebben we niet allemaal. Het is een beetje een lang verhaal geworden maar waar het om gaat is dus dat IK in ieder geval vind dat je echt niet wakker hoeft te liggen van 1 dagje boxrust.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:25

(ik moest ook aan dat stukje van albert voorn denken Daan *LOL* )

Ik probeer mijn paard elke dag naar buiten te laten, maar soms is het gewoon onmogelijk! ik moet ook altijd aan het wc-hokje principe denken(margreet is dus niet de enige gek hier *LOL* ) en ik doe al het mogelijke om hem eruit te krijgen. Maar soms lukt het gewoon een dagje echt niet, zeker als je pony op een manege staat zoals flair.
Ik weet nu ook al dat mijn paardjes morgen een dagje stalrust hebben. Ik ga naar de hengstenkeuring van het NRPS en we vertrekken al om 7.00 uur. Ik wil mijn geschoren paardje dan niet de hele dag buiten laten staan(heb geen idee hoe laat ik thuis ben) en omdat alleen mijn paarden er staan zijn stalgenoten lastig te vinden Haha! Ik heb vandaag dus minder gevoerd en voor morgenmiddag mijn vader gestrikt om een plakje hooi te voeren *LOL* Dan komen ze die ene dag heus wel door Haha!

HorseF@N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:44

Mijn pony komt bijna iedere dag 2 keer buiten, 1 keer met rijden en 1 keer in de paddock.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 21:54

Het regelen van iemand anders ging niet door, ik ken nl nog bijna niemand op de manege die ik sta. Ten tweede het was rotweer dus ze kon niet naar buiten en ik heb verder van niemand een telefoonnr die op de manege komt.

Het topic is van gisteren ik heb het gister geplaatst en dat was ook de dag dat ik niet naar flair kon.

om deze reden: De manege is niet ver van mijn huis af, het is niet te fietsen omdat de wegen niet verlicht zijn en het is dan een uurtje fietsen. Mijn vriend brengt mij elke dag heen en hij was gister buiten de stad de hele dag en avond. Mijn moeder heeft geen auto of rijbewijs, de manege is niet bereikbaar met openbaar vervoer. Ik kon dus gewoon niet heenkomen.

Toen ik op deze manege ging staan met flair had ik nog een scooter, maar deze is gejat dus ben ik nu afhankelijk van mijn vriend. Erg vervelend dus voor Flair dat ze gister haar stal niet uitkwam, maar het is wel de ENIGE keer geweest.

Ik ga dus nu op zoek naar iemand die ik kan bellen om Flair te rijden als ik ziek ben of als ik nog een keer in een situatie als gisteren zou komen. Ik wil ook het beste voor haar en ik wil dat ze genoeg haar box uitkomt. En de vergelijking stal/wc maak ik zelf ook.

Ik weet eigenlijk wel dat Flair tegen een stootje kan, bij haar vorige eigenaar heeft ze nl een keer 2 weken volledige boxrust gehad terwijl ze niks mankeerde ofzo. De eigenaar had toen een vriendje (was 14 jaar ofzo), het was in de zomer en de paarden werden `s ochtends allemaal in het land gezet als er een halster aan de box hing, hing er geen halster werd je paard niet in het land gezet, haar vorige eigenaar had het te druk met haar vriendje en was vergeten het halster op te hangen en vervolgens twee weken niet op komen dagen.
nou wil ik hiermee zeggen DAT IS PAS ZIELIG

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 21:58

Het regelen van iemand anders ging niet door, ik ken nl nog bijna niemand op de manege waar ik sta. Ten tweede het was rotweer dus ze kon niet naar buiten en ik heb verder van niemand een telefoonnr die op de manege komt.

Het topic is van gisteren ik heb het gister geplaatst en dat was ook de dag dat ik niet naar flair kon.

om deze reden: De manege is niet ver van mijn huis af, het is niet te fietsen omdat de wegen niet verlicht zijn en het is dan een uurtje fietsen. Mijn vriend brengt mij elke dag heen en hij was gister buiten de stad de hele dag en avond. Mijn moeder heeft geen auto of rijbewijs, de manege is niet bereikbaar met openbaar vervoer. Ik kon dus gewoon niet heenkomen.

Toen ik op deze manege ging staan met flair had ik nog een scooter, maar deze is gejat dus ben ik nu afhankelijk van mijn vriend. Erg vervelend dus voor Flair dat ze gister haar stal niet uitkwam, maar het is wel de ENIGE keer geweest.

Ik ga dus nu op zoek naar iemand die ik kan bellen om Flair te rijden als ik ziek ben of als ik nog een keer in een situatie als gisteren zou komen. Ik wil ook het beste voor haar en ik wil dat ze genoeg haar box uitkomt. En de vergelijking stal/wc maak ik zelf ook.

Ik weet eigenlijk wel dat Flair tegen een stootje kan, bij haar vorige eigenaar heeft ze nl een keer 2 weken volledige boxrust gehad terwijl ze niks mankeerde ofzo. De eigenaar had toen een vriendje (was 14 jaar ofzo), het was in de zomer en de paarden werden `s ochtends allemaal in het land gezet als er een halster aan de box hing, hing er geen halster werd je paard niet in het land gezet, haar vorige eigenaar had het te druk met haar vriendje en was vergeten het halster op te hangen en vervolgens twee weken niet op komen dagen.
nou wil ik hiermee zeggen DAT IS PAS ZIELIG

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:11

Ik voel me schuldig als Isolda en Berber een dag binnen staan. Ik vind dat een paard buiten hoort om zijn benen te strekken als hij dat wil.
Maar goed, ik kom er soms niet onder uit. Soms moeten ze een dag binnen blijven. NIet vaak hoor, maar soms wel.
Wij hebben wel een stal aan huis, maar geen land. Ik loop ongeveer een kwartiertje met ze naar de wei. Verder helemaal geen probleem hoor, het is een fijne wandeling.
Maar het is dan niet zo makkelijk om ze er snel uit te gooien en soms komt het voor dat ze binnen moeten blijven.

Ik probeer het dan zo aangenaam mogelijk te maken, maar ja... Het is en blijft vervelend voor ze. Zij staan dan ook nog eens op stand, dus dat is wel een dag in een heel klein wc-tje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 17:28

Heb al gereageerd, maar wl nog even toevoegen dat mijn pony soms niet eens de stal uit wil! Hij staat in een ruime box met tralies tussen hem en de buurman en vrouw. Ze hebben dus veel contact in de stal en kunnen elkaar goed zien (ook soms ruzie maken) aleen in de paddock in de regen is echt zijn hobby niet, en de staleigenaren zeggen dat hij dan de hele dag op 1 plekje staat. Hij hinnikt en gaat bij het hek staan wachten tot je hem er uit haalt. Deed hij ook bij vorige eigenaar. Op stal loopt hij dan wat te knabbelen op het stro en kuil. Geen discussie nodig dat buitenlopen beter is, maar een enkele dag op stal met voldoende te eten, spelen en sociaal contact maakt dat het voor de meeste paarden geen grote ramp is.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:13

Een dagje niet naar buiten dat overleven ze wel hoor. *LOL*

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:25

Guus staat ook wel eens een dag stil.

Hij gaat dan wel een uur naar buiten ofzo,maar verders laat ik hem dan staan.

Hij krijgt dan een dagje vrij.

Dit doe ik natuurlijk niet als hij de dag daarvoor een lange rit heeft gemaakt.

Maar over hat algemeen staat hij 1/2 keer per week stil.

Ik vind dat dat moet kunnen.

Hij krijgt zn aandacht dan door hem extra lang te poetsen.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:40

ik moet gewoon elke dag rijden, hij is heel erg druk als ik hem een dag op stal heb laten staan, gemiddeld staat hij 1 dag op stal per week, als het kan loopt hij dan buiten, kan hij zijn benen strekken, maar soms staat hij ook wel eens binnen, moeten ze ook wel eens een keer tegen kunnen toch?
liefs rianne

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:21

Wenga heeft door haar hoefkanker een maand op stal gestaan. Ga dus niet zeggen dat je paard vreeeeeeeselijk zielig is als die een dag in de stal heeft gestaan, want er zijn paarden die het veel erger hebben. Wenga mocht gewoon niet uit haar stal, tjah wat is er dan aan te doen?
Nu mag ze gelukkig er wel uit en kom ik zo vaak mogelijk om haar in de binnenbak beweging te geven ( ze mag niet in de buitenbakken, want die zijn blubberig en dan kan de kanker terugkomen) en ik wandel ook zo vaak mogelijk met haar buiten, maar af en toe kan ik gewoon niet! Ik heb huiswerk en dat gaat jammer genoeg soms voor. Gelukkig krijgt Wenga genoeg aandacht op de manege van alle kindertjes, dus komt ze niet veel te kort. Nou maar hopen dat het snel goed weer wordt en dan kan Wenga weer elke dag op de wei...