kostenplaatje fjord gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiaMora

Re: kostenplaatje fjord gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 00:41

wcr schreef:
ik mag over een half jaar een paard kopen van me moeder, nu ben ik benieuwd wat de kosten van een fjord zijn voor een dierenarts, hoefsmid jaarlijkse inenting etc ik heb een stal gevonden all inclusief wat is leuker, een fjord of een haflinger ik zou graag van allerbei een karakter beschrijving willen hebben ik hoorde dat fjorden wat koppiger zijn als haflingers, maar ik zelf zie geen verschil ik vind haflingers juist weer wat trager dan een fjord.

Ik heb juist de haflinger verkocht vanwege een uitermate eigenwijs karakter en mijn fjord is veel braver.
Sloom al helemaal niet, supervoorwaarts en lekker te rijden.
Lomp zijn fjorden wel wat, maar dat is een kwestie van opvoeden !
Mijn fjord heeft als vader Myrstein.
Misschien heb je iets aan deze informatie.

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:30

Helemaal mee eens Knipoog

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:42

de kosten hangen natuurlijk erg samen met waar je je paardje neer wilt zetten, fjorden zijn verder echt sober wat voeding betreft. die van mij gaat zelden naar een hoefsmid, dat klinkt vreemd maar het is gewoon echt niet nodig. als je je paardje ergens op een weiland kan laten lopen voor niet al teveel geld, hou je de kosten voor een wormenkuur en inentingen over en evt. wat bijvoeden over en evt. rijlessen.. los van evt. dierenarts kosten , die zijn onvoorspelbaar.

de bedragen, van o.a 300 euro ben ik bij lange na niet kwijt en dan staat ze nog wel op een manege. hier 170 euro incl. paarden kuil, doordeweeks wordt er gemest en wordt ze buiten gezet. koop ik zelf nog een zak voer (tussen de 6 en 18 euro) en dat zijn mijn vaste kosten.

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:36

[quote="toverpaardje"]de kosten hangen natuurlijk erg samen met waar je je paardje neer wilt zetten, fjorden zijn verder echt sober wat voeding betreft. die van mij gaat zelden naar een hoefsmid, dat klinkt vreemd maar het is gewoon echt niet nodig.

Oei Toverpaardje, hier snij je volgens mij een nieuw onderwerp aan........loop jij eens een half jaar lang op hoge hakken en dan ineens op lage schoenen......wedden dat je spieren en pezen flink protesteren !!!
Regelmatig bekappen is gewoon nodig.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:33

MiaMora schreef:
Regelmatig bekappen is gewoon nodig.

Omdat dat voor de meeste paarden zo is, geldt dat nog niet voor alle. Ik heb ook een paard gehad waar haast nooit iets aan gedaan hoefde te worden en er altijd keurig bij stond (en als de smid dat zegt, dan zal dat toch wel zo zijn). In tegenstelling tot mijn pony die echt iedere 8 a 10 weken gedaan moet worden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:41

Het klopt dat niet elk paard regelmatig bekapt hoeft te worden, maar ik zou hier zeker wel rekening mee houden in het kostenplaatjes zo heb ik:
- Een haflinger die erg goeie hoeven heeft die niet vaak bekapt moeten worden en
- Een haflinger die echt regelmatig bekapt moet worden.

Dus gewoon rekening mee houden dat verschild heel erg per paard.