manier hoofdstel om doen (poll!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe doen jullie je hoofdstel om?

eerst teugels over hals dan pas bit in
233 (94%)
eerst bit in en dan pas teugels over hals
7 (2%)
anders.......
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 247

Kusia

Re: manier hoofdstel om doen (poll!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:00

Eerst teugels dan het bit.
Altijd zo geleerd, altijd overal gezien.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:10

Optie 1.
Dan heb je al.tijd nog iets te zeggen als je het halster afdoet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:17

Ik vraag Lanna eerst 'buk'. Zodat haar hoofd op een voor mij makkelijke hoogte is. (kan iedereen dat aanraden om zijn paard te leren). Dan gooi ik de teugels op de grond en doe het hoofstel in. Bit eerst. Zolang de teugels op de grond liggen mag zij niet lopen weet ze. Dan singel ik aan, doe het keelriempje vast en pak de teugels om ze over de hals te gooien.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:33

Uhm eerst t halster af Tong uitsteken teugels over dr hals en dan t bit in...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:17

Ik laat het halster om, doe de teugels over het hoofd, op vreemd terrein net achter de oren, en dan onder de keel kort vasthouden. Daar heb je meer controle. Dan halster af en hoofdstel om. Op vreemd terrein zorg ik er altijd voor met 2 man te zijn zodat de ene dus de teugels kort achter de oren onder de keel vast kan houden, terwijl de andere het bit in en het hoofdstel omdoet.
Thuis doe ik altijd maar wat eerlijk gezegd, maar daar kunnen ze toch niet weg.

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:25

halster om de hals, teugels over de hals, bitje in, halster af, weg:) mn vp loopt snel weg vanddaag dat halster om de hals

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:27

balans schreef:
Bij Bitterkoekie doe ik altijd gewoon het halster af en dan doe ik het bit in en laat de teugels op de grond hangen. En als alles vast zit dan pak ik de teugels.

Bij een vreemd paard doe ik eerst het touw los en dan de teugels om de hals dan het halster af en dan het bit in.

lijkt me niet handig die teugels op de grond hangen. als je er dan in gaat staan (of iemand anders of je pony)

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:32

hmmz ik doe eerst halster om de hals daarna teugels om de hals en dan bit daarna het zadel kanhet paard niet los laten staan want als je het zadel er op wil leggen dan gaat het weg lopen dus van daar dat halster om de nek

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:38

ik doe het ook altijd zo.
Eerst halstertouw los, teugels eroverheen, halster los en bit in.
al mijn paarden hebben geleerd de druk van de teugels op hun hals te respecteren.
ik heb er 1 die altijd er dan meteen vandoor wil gaan als het halster los gaat, maar na 1 a 2 stappen voelt ze de druk al van de teugel en staat ze stil.
En dat is een ontzettend druk en pittig beestje.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:43

Ik doe eerst de teugels om haar hals en dan het bit in. Idd om haar tegen te kunnen houden áls ze weg zou lopen. Maar dat doet ze gelukkig niet want een paard bijhouden aan een paar teugels lukt idd niet.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:57

Halster af (Memuska)/om de hals (anderen), teugels over de hals en bit in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:16

Vroeger deed ik altijd eerst het halstertouw los, teugels om de hals, halster af, bit in en hoofdstel om het hoofdje.
Maar bij Balou haal ik eerst alles af ( die loopt dus echt gewoon niet weg ) en doe dan de teugels erover en het bit erin en de rest Haha!
Soms heb ik het hoofdstel vergeten te pakken en staat mijn paard al los Haha! dan pak ik gewoon het hoofdstel en als ik terug komt heeft 't paard geen been verzet Haha!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:27

Hangt van het paard af. Haha!

Meestal eerst teugels om, halster af, bit in.

Maar bij een paard wat ik goed ken en waar ze niet ver weg kunnen rennen mochten ze toch nog schrikken doe ik gewoon gelijk het halster af en daarna hoofdstel in. Lachen

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:50

jen_iis schreef:
balans schreef:
Bij Bitterkoekie doe ik altijd gewoon het halster af en dan doe ik het bit in en laat de teugels op de grond hangen. En als alles vast zit dan pak ik de teugels.

Bij een vreemd paard doe ik eerst het touw los en dan de teugels om de hals dan het halster af en dan het bit in.

lijkt me niet handig die teugels op de grond hangen. als je er dan in gaat staan (of iemand anders of je pony)

Ze weet dat ze niet mag lopen dan. En als ze wel loopt en ze komt erin blijft ze gewoon staan en wacht tot ik haar eruit haal... En ik sta er niet in want ik weet dat ze er liggen he Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:21

Anya schreef:
Ik vraag Lanna eerst 'buk'. Zodat haar hoofd op een voor mij makkelijke hoogte is. (kan iedereen dat aanraden om zijn paard te leren). Dan gooi ik de teugels op de grond en doe het hoofstel in. Bit eerst. Zolang de teugels op de grond liggen mag zij niet lopen weet ze. Dan singel ik aan, doe het keelriempje vast en pak de teugels om ze over de hals te gooien.

Idd erg handig, een paard wat bukt. Mijn paard is dan wel niet groot, maar ik ben ook maar een klein opdondertje Haha!
Ik heb hem alleen nooit geleerd te bukken, hij heeft het eigenlijk zichzelf geleerd. Zodra ik het hoofdstel om wil doen, houd ik de teugels voor zijn neus, en hij steekt zijn hoofd erdoor, en houd het daarna laag. Ik heb hem dit dus niet aangeleerd, hij is dit zelf gaan doen. Ook het bit pakt hij uit mijn hand aan als ik het voorhoud, is hij ook zelf gaan doen. In het begin had ik de grootste moeite er een bit in te krijgen.

Jordy heeft trouwens vrijwel nooit een halster om als ik zijn hoofdstel omdoe, maar als hij het omheeft, doe ik eerst het halster af en dan de teugels om het hals. Hij heeft gewoon goed geleerd stil te staan.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:52

Halster af (pony's blijven altijd wel staan Haha!) teugels over hals en dan het bit in.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:00

Okee! bedankt voor alle reakties!

Dan nog even een vraagje aan de mensen die hun pony los laten staan, hoe doen jullie het op wedstrijden? Gewoon hetzelfde? Of op een terrein waar hij weg kan?

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:05

Anya schreef:

Dat is inderdaad makkelijk dat je paard zijn hoofdje op jouw hoogte houdt! Ideaal, ben zelf ook zo'n onderdeurtje Haha! ... en een paard, tja dat is altijd lastig!! Bloos

Supertje schreef:
Jordy heeft trouwens vrijwel nooit een halster om als ik zijn hoofdstel omdoe, maar als hij het omheeft, doe ik eerst het halster af en dan de teugels om het hals. Hij heeft gewoon goed geleerd stil te staan.

Waar poets jij je paardje dan? In de stal?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:49

Teugels om hals, halster helemaal af (dus ook niet om de hals) en dan hoofdstel om. Ik vind het lastig om het halster nog eens om de hals (en er later weer af) te moeten frunnikken. Is veel te veel werk. Mijn paard moet gewoon het fatsoen opbrengen om te blijven staan.
Bij vreemde paarden doe ik overigens wel het halster eerst om de hals.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:14

Ligt er een beetje aan waar ik ben. In de stal halster af, teugels over de hals en dan de rest.

Als ik in het gangpad oid sta, teugels over de hals, halster af, hoofdstel verder om.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:34

Lanna staat los voor de stal, zonder halster dus. Ze weet dat ze niet weg mag. Ze mag ook niet uit de stal als de deur open staat. Op wedstrijden doe ik het ook zo eigenlijk. Tenzij op een heel druk terrein. Dan sla ik een touw om haar hals voor de zekerheid.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:55

Teugels over het hoofd, halster los, bit erin Lachen.

Silvana wil nogal eens weglopen, dus dan vind ik de teugels wel handig enzo Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:00

Bobbielover schreef:
Teugels over het hoofd, halster los, bit erin Lachen.

Silvana wil nogal eens weglopen, dus dan vind ik de teugels wel handig enzo Haha!.

Ik doe precies hetzelfde Lachen Tong uitsteken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:26

jen_iis schreef:
halster om de hals, teugels over de hals, bitje in, halster af, weg:) mn vp loopt snel weg vanddaag dat halster om de hals

idem Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:23

halster OM !!! teugels eraan vast klikken,en rijden maar.( ik rij bitloos,hahahihiihih)