voorpluk tijdens wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zusje

Re: voorpluk tijdens wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:39

Invlecht veel netter Ja

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:51

ik vlocht ook altijd de voorpluk in bij mijn oude pony, nu bij deze wel, ze kreeg er eerst een heel groot hoofd van dus deed ik t nie, maar nu dr hoofdje wat sprekender word vlecht ik m wel!
vooral bij de een beetje arabische pony's vind ik t supermooi, zo'n gevlochten voorplukje!!

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:07

Ik vind het ook heel slordig staan als de voorpluk niet wordt gevlochten. Ik vind het juist sjiek staan en ik vind het bij de dressuur horen. Los staat gewoon slordig.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:32

het ziet er zo half gebakken uit als je de manen wel vlecht en de voorpluk niet. Heb gister nog een handelspaard gevlochten die heeft dikke manen maar een kleine voorpluk, het was een klein knotje maat het zag er wel netjes uit. Ik vlecht het trouwens ook in, dus vanaf de oren invlechten steeds stukje haar erbij dan vlechtje afvlechten en dan knotje van maken Vingers aflikken

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:27

Ik vlecht de voorpluk altijd in, bij mn eigen paardje, maar ook bij mn bijrijdpaard. Ze krijgen er geen super mooi hoofdje van, maar met losse voorpluk vind ik nog veel minder mooi. Beetje hetzelfde als Breitling zegt, het is zo half wat, net niet af.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:08

Ach ja, smaken verschillen. Ik zou gewoon doen wat jij zelf het mooiste vind.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:10

Hermesdeux schreef:
Vlechten! Maar wel vanaf het begin...

ik probeer het, maar met die drie haren kom je niet zo ver
Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:00

Breitling schreef:
het ziet er zo half gebakken uit als je de manen wel vlecht en de voorpluk niet.

Ik heb vanmiddag een poging ondernomen met een kopschuw paard. Inmiddels kan ik haar normaal de manen trekken en invlechten. Tussenstukje knippen is al een drama en toen ik de voorpluk wilde pakken werd ze helemaal maf. Echt totale paniek, ogen draaien weg en ze ging bijkans liggen in de gang. Toen ik haar pas had kon ik niet eens de voorpluk onder de frontriepm vandaan halen.
Nu heb ik dus 2 opties... voorpluk niet vlechten of een praam erbij. Nou, ze gaat fijn mee zonder die gevlochten voorpluk, dan maar half gebakken. Haha!

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:04

ik zal het los doen dat staat veel stoerder!! Haha!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:33

Netjes ingevlochten, maar dan wel echt INgevlochten, zoals bij de staart. Als je dat (nog) niet kan iemand anders vragen en anders los laten hangen, dat is dan nog beter dan zo'n half gevlochten westernachtige vlecht.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:38

Chocolaatje schreef:
Netjes ingevlochten, maar dan wel echt INgevlochten, zoals bij de staart. Als je dat (nog) niet kan iemand anders vragen en anders los laten hangen, dat is dan nog beter dan zo'n half gevlochten westernachtige vlecht.

ik kan het pas sinds kort, daarvoor pakte ik gewoon zo hoog mogelijk 3 plukken(hoop dat je snapt wat ik bedoel) en dan zo strak mogelijk vlechten, en dan gewoon n knotje...
zag er niet eens zo heel belachelijk uit....
maar ingevlochten is mooier!!
Maar als je echt een panisch paard krijgt liet ik t lekker hangen Knipoog!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:59

Monday schreef:
Breitling schreef:
het ziet er zo half gebakken uit als je de manen wel vlecht en de voorpluk niet.

Ik heb vanmiddag een poging ondernomen met een kopschuw paard. Inmiddels kan ik haar normaal de manen trekken en invlechten. Tussenstukje knippen is al een drama en toen ik de voorpluk wilde pakken werd ze helemaal maf. Echt totale paniek, ogen draaien weg en ze ging bijkans liggen in de gang. Toen ik haar pas had kon ik niet eens de voorpluk onder de frontriepm vandaan halen.
Nu heb ik dus 2 opties... voorpluk niet vlechten of een praam erbij. Nou, ze gaat fijn mee zonder die gevlochten voorpluk, dan maar half gebakken. Haha!

met oefenen bereik je een hoop. Ik kon vorg jaar ook niet het stukje wegknippen bij zn oren. Zodra hij mijn schaartje zag was er al paniek in de tent. Zijn oren kon ik niet aanraken en manen trekken ook niet zijn voorpluk uitkammen was er ook niet bij. Door elke week even te oefenen, kan ik nu rustig alles knippen en doen terwijl hij gewoon los staat met het touw over zijn nek heen. Alleen trekken is hij nog niet zo blij mee. Als mijn paard zn voorpluk niet ingevlochten wil hebben blijf ik net zo lang oefenen tot hij dat wel wil. dat heeft hij maar te accepteren...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:40

Ik kon de voorpluk van mijn paard eerst ook niet vlechten, niet eens kammen, of in de buurt komen van de bovenkant van zijn hoofd of zijn oren. Nu kan ik inmiddels alles, kwestie van wennen. Hij blijft wel mutserig doen, maar niet meer compleet idioot.

Ik vind een ongevlochten voorpluk ook geen gezicht, er zijn maar heeel weinig paarden waarbij dat staat. Idd krijg je dan vaak 2 plukken die zo naar de zijkant wapperen in plaats van netjes te blijven hangen.
Zelfs bij die van mij vlecht ik de voorpluk, en ik heb een tinker.... Zijn voorpluk hangt tot op zijn neus. Kwestie van goed strak vlechten en er is een nette knot van te maken:
Afbeelding

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:54

Jij kan mooi strak vlechten, Supertje Lachen

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 09:41

Hmmm, smaakkwestie....ik vlecht alles in, dus manen incl. voorpluk en de staart ook. Vind ik netjes staan. Al hebben veel paarden een borstelstaart door het schuren en dan wordt het bijscheren, want zo'n staart krijg je niet meer mooi ingevlochten

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:06

Breitling schreef:
Als mijn paard zn voorpluk niet ingevlochten wil hebben blijf ik net zo lang oefenen tot hij dat wel wil. dat heeft hij maar te accepteren...

Gelukkig zijn we allemaal verschillend. Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:16

peeky schreef:
Hmmm, smaakkwestie....ik vlecht alles in, dus manen incl. voorpluk en de staart ook. Vind ik netjes staan. Al hebben veel paarden een borstelstaart door het schuren en dan wordt het bijscheren, want zo'n staart krijg je niet meer mooi ingevlochten

Jordy heeft dus ook zo'n borstelstaart, ziet eruit alsof het aan de bovenkant ontploft is. Hij schuurt niet, maar een ander paard heeft vorige zomer zijn staart bijna helemaal afgevreten, ook bij de staartwortel. Dat was bijna kaal, nu is het dus zo'n soort ragebol.
Maar meestal zijn de plukken helemaal aan de zijkant/achterkant van de staartwortel dan nog wel lang, en dan kun je er best een nette vlecht in krijgen, kwestie van de plukken die je van de zijkant pakt over het 'pluisgedeelte' heen leggen, zodat dat plat blijft liggen:
Afbeelding

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:39

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb uiteindelijk besloten om de pluk toch maar in te vlechten en een knot te maken. Ik was namelijk van mening dat het inderdaad niet mooi is wanneer de pluk tijdens het rijden in een scheiding valt of kleine plukjes achter de oren gaan hangen in plaats van ervoor.
Vond de grootte van de knot ook nog wel meevallen. Gelukkig maar.

Volgende week maar weer alles vlechten.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:42

Het hangt natuurlijk ook van het ras af, ik heb een Fries en daar ga je echt de voorpluk niet van vlechten, dat staat voor geen meter Afbeelding Ook vind ik de staart invlechten bij een Fries not done, met zo'n dikke Friezenkont is dat geen gezicht. Ik doe dus altijd een hengstenvlecht in en de voorpluk en staart blijven lekker los!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:56

Monday schreef:
Breitling schreef:
Als mijn paard zn voorpluk niet ingevlochten wil hebben blijf ik net zo lang oefenen tot hij dat wel wil. dat heeft hij maar te accepteren...

Gelukkig zijn we allemaal verschillend. Haha!

idd de 1 heeft er net iets meer voor over als de ander Knipoog

denk trouwens ook dat je minder hoge punten krijgt voor de verzorging

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:36

Plingan zouden ongevlochten paarden standaard 5-en scoren...

Vind totaal gevlochten, opgeschoren staart en opgeschoren benen nog het mooiste. Knotten moeten strak gevlochten zijn en niet te klein... dat vind ik mooiste

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:47

Citaat:
idd de 1 heeft er net iets meer voor over als de ander Knipoog

Dat vind ik nou niet bepaald een aardige opmerking. Als mijn paard compleet in paniek zou raken, door het invlechten van de voorpluk, zou ik het ook niet doen. Dat heeft er niks mee te maken of je er meer voor over hebt Afbeelding Ik heb vroeger bij mijn pony's ook nooit de voorpluk ingevlochten gehad en ik had meestal een 8 op verzorging, dus zoveel zal dat niet uitmaken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:13

dat is een mening. Ik vind het er half gebakken uitzien en denk velen jury's ook. Als je het vaak oefent went elk paard er aan alleen moet je het niet gelijk op geven. Zou wel een heel extreem paard moeten zijn wil je na veel oefenen het nog niet kunnen vlechten.

je paard moet ook niet in paniek raken als je gaat vlechten daarom moet je oefenen. beginnen met alleen de pluk kammen en dat opbouwen tot je het kunt vlechten terwijl je paard er ontspannen bij staat. Maar als je het los mooier vind moet je het los laten. Mijn mening is dus alleen dat ik het er niet uit vind zien Knipoog

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:22

Citaat:
Mijn mening is dus alleen dat ik het er niet uit vind zien

Ben je dan van mening dat de voorpluk bij Friezen ook ingevlochten moet worden? Dat vind ik echt geen gezicht hoor Afbeelding Of maak je daarin wel verschil tussen rassen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:29

licht er aan hoe het is ingevlochten. Met een hengsten vlecht vind ik het wel staan als de voorpluk los is. Maar als je knotjes maakt vind ik dat de voorpluk ook een knotje moet zijn.

Zag net nog een topic bij haw van een schimmel met knotjes in de manen en een losse voopluk. vind het gewoon zo half af Clown