Enquete over nieuwe HBO opleiding paardenhouderij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Sun

Re: Enquete over nieuwe HBO opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:01

1. Zou je interesse hebben in deze opleiding?
Nee, ik denk dat er niet veel vraag is naar zulke afgestudeerden.

2. Heb je op of aanmerkingen op het bovengenoemd beleid?

3. Zou je er bezwaar tegen hebben intern op de accomodatie te zitten?
Nee, lijkt me wel leuk

4. Denk je dat je een toekomst hebt met deze opleiding?
Nee

5. Vind je het terecht dat aan deze hoogkwalitatieve opleiding een strenge selectie voorafgaand zal gaan? (Mensen zullen geselecteerd worden op hun motivatie om aan de opleiding te beginnen)

Nee, eerst nog niet. Ik vind dat de opleiding zich eerst moet bewijzen dat hij kwalitatief beter is en meer biedt dan de andere opleidingen. Als dat echt zo is, dan kun je later wel selecteren.

6. Vind je het terecht dat men gecontroleerd word op opdrachten maken?

Zelf vind ik zoiets totaal niet fijn. Vooral niet als de leerling gewoon goede cijfers haalt. Als je wil controleren, bouw dat wel langzaam af.
Is immers hbo-opleiding en beetje zelfstandigheid mag je wel verwachten (moet later immers ook)

7. Vind je het terecht dat de leerlingen door de intensiteit van de opleiding ook echt 40 uur met de opleiding bezig zullen zijn? (dus niet zoals de reguliere hbo's even les en dan weer 2 uur niksen)

Is niks mis mee.

---

Succes nog ermee! Is heel wat wat je wil Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:09

Jammer, want ik vind het wel interessant.
Ik ben erg benieuwd, heb je concrete ideeen over hoe je het hogere niveau tot uitdrukking gaat brengen?

Op HBO's die ik ken word veel projectgestuurd onderwijs gedaan. Dan word je geacht die 'tussenuren' ook te gebruiken. Of je kunt hetzelfde werk thuis in een andere tijd doen. Ik ken aardig wat HBO-opleiding die best veel tijd vragen. Misschien niet helemaal precies 40 uur, maar toch meer dan hier en daar een uurtje.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:02

Ik zie het niet als een HBO opleiding. Voor mijn gevoel hoort dit een MBO opleiding te zijn zoals jij het omschrijft 70% paard en 30% management. Als je geen eigen onderneming opricht kun je bij een stal aan de slag, maar die nemen liever MBO'ers aan omdat die goedkoper zijn.

Met andere woorden: wat kun je met deze opleiding in de toekomt?
Met de CAH kun je door je managementkant bij ieder bedrijf aan de gang. Dat zie ik niet met deze opleiding gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:58

Salinero85 schreef:
CAH dronten, ik ken de opleiding management en paardenhouderij, ik ben naar de open dag geweest toen der tijddus leuk dat je het aanhaald:) Het verschil zal er zeker zijn. Voornamelijk vergeleken met CAH: M&P op CAH gaat maar 30% over paarden. Dat is geen cijfer wat ik uit mijn duim zuig, ik weet dit door vriendinnen van mij die er gezeten hebben of nog zitten, bij de cah valt het paarden gedeelte dus tegen, het verschil met wat ik wil beginnen moet dan zijn dat de opleiding 'van mij' uit 70% paardenkennis/rijden moet gaan bestaan. Het overige is dan management, ondernemerschap etc. Het volgende verschil is dus idd het rijden en daarnaast is het verschil de leerstof. Ik wil niet uit algemene boeken les gaan geven maar door mijn opleiding kan ik zelf leermateriaal gaan ontwikkelen. Eigenlijk moet het er dus uit gaan springen omdat alles geintensiveerd is en alles speciaal voor de opleiding is gemaakt/ word gedaan.

Ben ik niet met je eens. Het percentage paard ligt idd lager, maar verder wordt alle paardenspullen die jij beschrijft behandeld, wij krijgen les van dierenartsen en de stof is goed. Wat jij wel aanbiedt, en op de CAH niet standaard is, is lesgeven. Maar, het is wel mogelijk om ORUN te volgen in je vrije tijd hier, wat deels vanuit de school gaat. Dus ik zie niet zo goed wat jouw opleiding zou toevoegen. Immers, het is veel paard ja, maar juist weinig management/bedrijf. En dat heb je gewoon nodig wil je nog ergens anders aan de bak komen...

Ik denk niet dat jouw opleiding levensvatbaar gaat zijn. Mssn dat je wel wat mensen krijgt, maar die betalen wel heel veel, en wat kunnen ze met jouw opleiding? Wat voor titels zijn eraan verbonden? Wordt jouw diploma landelijk en internationaal geaccepteerd? En zal er genoeg werk zijn?

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:20

Ja, ik wil ook graag een paardenopleiding volgen maar het is inderdaad lastig deze te volgen als je ouders niet al een bedrijf hebben.

Nee, ik vind het een super idee.

Nee, dat heeft juist mijn voorkeur.
Nou dat vind ik moeilijk om te zeggen, ik denk dat het altijd er aan ligt hoe jij je ervoor inzet.
5. Vind je het terecht dat aan deze hoogkwalitatieve opleiding een strenge selectie voorafgaand zal gaan? (Mensen zullen geselecteerd worden op hun motivatie om aan de opleiding te beginnen)
Ja dat vind ik wel terecht, je hebt er immers niks aan als mensen niet gemotiveerd zijn.

Ja.

7. Vind je het terecht dat de leerlingen door de intensiteit van de opleiding ook echt 40 uur met de opleiding bezig zullen zijn? (dus niet zoals de reguliere hbo's even les en dan weer 2 uur niksen)
Ja, ik denk dat dat ook voor de leerlingen een voordeel is.

Ik had wel ook nog een vraagje voor jou Bloos . Tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn hbo opleiding (volgend jaar) is mijn paard 15 is dat dan te oud? En ik zou ook graag willen weten wanneer de plannen voor deze opleiding klaar zijn en je dus leerling kunt worden?

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:41

Ik zou ook wel intresse hebben in zo'n opleiding, maar ik vroeg me inderdaad ook af wat je ermee kan worden? Ja je kan zelf ondernemen maar voordat je dat doet wil je vaak eerst even 'gewoon' werken denk ik. Maar je kan dus instructrice erna gaan doen en gewoon in stallen werken? Krijg je dan ook over hoe je met 'probleem' paarden omgaat en/of met jonge paarden?
Ik zou als je het opzet wel een beetje breed houden, niet breed van met andere dieren maar wel dat je echt alles van paard en erom heen belicht.

En je wil heel intensief dat gaan doen opzich zou me dat wel aanspreken maar wel dan als je bijvoorbeeld ook projecten doet, dingen zelf moet uitzoeken. En ik neem aan dat er ook stage bij komt? Want bij veel opleidingen kun je 3e jaar half jaar in buitenland stage lopen en denk dat dat veel mensen ook wel aanspreekt.

Nou ja ik zou er zeker wel voor zijn, ook gezien mijn ouders geen paardenbedrijf hebben of er "uberhaupt intresse in hebben. En ook vind ik het goed dat je paarden beschikbaar stelt want ik kan zelf geen paard kunnen onderhouden en me ouders willen hooguit de verzekering maar betalen dus ik vind dit een hele goede kans!!

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:45

Nog een kleine toevoeging: Je wil dressuur les ook gaan geven maar als je ook les wilt gaan geven zou ik ook spring les geven. Of mensen de kans geven om eventueel te leren mennen (maar dat word denk ik erg lastig) En dan je ze leert als je buitenrit met groep maakt hoe je dan orde houd en dergelijke. Dit is opzich niet echt hbo niveau maar toch goed om te weten dus zou ik wel beetje aandacht aan geven als ik jou was.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:38

ja, ik doe nu mbo dierverzorging, en wil eigelijk een hbo paardenhouderij gaan doen, en dit klinkt super
neej, dat niet, is wel goed dan doe je teminste een keer wat
niet zolang mijn paard mee kan, en anders als de opleiding goed bevalt ook niet
ik weet niet, denk dat dat afhankelijk is van en eigen inzet, en het is ook wel een risico, met de economie, als die slecht is, zal er minder in de paardenwereld te verdienen zijn, zou dus wel voor voldoende mangement vakken zorgen.
nee, zolang het maar goed gebeurt, en je ook te horen krijgt waarom je niet bent aangenomen, zodat je aan jezelf kan werken en het eventueel nog een keer kan porberen
als het redelijk gebeurt ja, als je een keer wat niet af hebt, of niet helemaal, dan heb ik zoiets van niet kinderachtig doen, zolang verder de inzet goed is. maar mensen die niks doen, zou ik er inderdaad uitwerken, hou je plaatsen over voor anderen die wel gemotiveerd zijn
als je naast de lessen ook tijd hebt om zelf aan je opdrachten te werken, enzo geen problemen mee.