Vinden jullie proef dier vrij onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vinden jullie proef dier vrij onzin?

ja, dom gelul. Beter op een dier dan een mens.
4 (8%)
Nee! Het kan niet langer zo meer!
33 (67%)
Beetje, ik heb er niet echt medelijde mee
12 (24%)

Totaal aantal stemmen: 49

Schatjes

Re: Vinden jullie proef dier vrij onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:34

[quote="Riëtte
De dieren moeten wel goed verzorgd worden, want anders krijg je valse resultaten. men moet namelijk weten of de dieren hinder hebben van het middel wat getest word, en bij een slechte verzorging ondervinden de dieren daar hinder van en krijg je dus valse resultaten.
Neem maar van mij aan (heb zelf een dag meegelopen in een proefdierencentrum) dat die beesten het zo slecht niet hebben![/quote]

Inderdaad, dat denk ik ook. Je hoort alleen vaak de erge gevallen, en niet de goede gevallen die jij nu verteld.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:36

Hey,

Ik vind dat het voor make-up etc. echt niet meer kan! Maar wel bijv. tegen een middel voor kanker.. dat vind ik wel belangrijk!

xx

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:00

Moeilijk hoor...ik weet niet wat proefdiervrij allemaal doet.
Ik heb hun spotjes bekeken, en ja, tuurlijk spuit je niet zomaar troep in de ogen van een dier.
Maar sommige experimenten zijn helaas nodig, tenzij je het belang van het dier hoger stelt dan de mens..
Zelf probeer ik toch zo veel mogelijk proefdiervrije make up te kopen.

En volgens mij worden de dieren indd wel goed verzorgd (zijn natuurlijk uitzonderingen.)
Waar ik op school zit (Groenhorst College) kun je daar een speciaal certificaat voor halen, anders mag je jezelf geen proefdierverzorger noemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:36

Ik ben er heel erg tegen als het bijvoorbeeld voor cosmetica word gebruikt. Daarom probeer ik altijd proefdier vrije makeup te kopen. Toch hebben ze bij ziektes wel dieren nodig, al vind ik dat nog zielig. Maar ja er zullen vast geen mensen zijn die zich daar voor aanbieden. Dus dan hoop ik maar dat ze snel betere alternatieven vinden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:39

Proefdiervrij is totaal niet objectief. Ik weet zelf hoe het er toegaat bij proefdieren, en het beeld wat proefdiervrij schetst is gewoon 100% onjuist. Veel filmpjes van hun komen niet eens uit NL. In NL is alles al netjes, en de dieren worden juist behandeld.
Verder lijkt het me vrij logisch dat er gewoon dieren nodig zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Cosmetica mag in NL al niet meer op dieren worden getoetst. Proefdieren zijn er dus echt voor onderzoek (medicijnen ed.) en onderwijs.

Overigens zijn 99% van de proefdieren muizen en ratten. Er worden echt maar heel weinig honden / katten / paarden en apen gebruikt, dat zijn er echt maar enkelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:41

Ik lees net dat er niet meer met cosmetica getest word, gelukkig maar, want dat vind ik best ziek. Maar ik heb ook ergens gehoort dat in 2009 (?) in heel euopa dierproeven gestopt worden? weet iemand hier meer van?

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:15

WormBoy schreef:
Riëtte schreef:
Neem maar van mij aan (heb zelf een dag meegelopen in een proefdierencentrum) dat die beesten het zo slecht niet hebben!

Totdat ze voor een test gebruikt worden Whoosh!. Voor die tijd worden ze netjes verzorgd (hoewel het altijd beter kan natuurlijk, maar er zijn heel wat huisdieren die het slechter hebben). Bij het testen hebben ze wel heel wat te lijden!

helemaal mee eens !! ze zullen heus niet laten zien hoe ze iets testen op een dier
[/quote]
Dat hebben ze dus wel laten zien! We hebben uitleg gekregen met wat voor experimenten ze daar op dat moment bezig waren, wat voor dieren en hoeveel daarvoor nodig waren en we mochten zelf zien hoe die gehouden werden. Overigens was dit op een Proefdierencentrum in Groningen.
Er was oa een koe die drachtig was, tig snoertjes aan haar en aan haar ongeboren kalfje, ze waren met een bepaald onderzoek bezig hoeveel een ongeboren dier meekrijgt van bepaalde medicijnen. Er werd ook eerlijk verteld dat de koe aan het eind van het experiment zou worden geeuthenaseerd voor sectie, waarbij ook het kalfje aan zijn einde zou komen.
We hebben dus wel degelijk gezien wat en hoe er getest werd. Behalve die koe waren er ook geiten, cavia's, ratten, konijnen, maar bv ook grote hoeveelheden fruitvliegjes.
Deze dag was in het kader van een keuzevak (Proefdieren) op de HLO-medisch die we zelf op poten hebben moeten zetten, maar waarbij de leraar (anders was het waarschijnlijk niet gelukt) een goed woordje voor ons heeft gedaan.
[/quote]
[/quote]

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:47

carola schreef:
In NL is alles al netjes, en de dieren worden juist behandeld.

Tja, ze worden wel blootgesteld aan chemicalien ... Voor alle nieuwe stoffen die op de markt komen is bijvoorbeeld een acute proef nodig. Dat betekent een kortdurende proef waarbij een groot deel van de dieren dood moet gaan door de stof (omdat je de dosis wilt inschatten waarbij 50% sterft). Dat kan dus een heel akelige dood zijn (een grote groep bestrijdingsmiddelen heeft bijv. eenzelfde werking als zenuwgassen zoals Sarin, niet echt leuk dus!).

carola schreef:
Verder lijkt het me vrij logisch dat er gewoon dieren nodig zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Cosmetica mag in NL al niet meer op dieren worden getoetst. Proefdieren zijn er dus echt voor onderzoek (medicijnen ed.) en onderwijs.

Voorlopig kunnen we echt niet zonder proefdieren, dat ben ik met je eens. Maar dat neemt niet weg dat er een hele hoop testen echt niet nodig zijn (zoals die acute testen nauwelijks informatie opleveren voor de risicobeoordeling). Oftewel, ik vind het heel goed dat een organisatie als proefdiervrij daar kritisch op let.

carola schreef:
Overigens zijn 99% van de proefdieren muizen en ratten. Er worden echt maar heel weinig honden / katten / paarden en apen gebruikt, dat zijn er echt maar enkelen.

En muizen en ratten lijden geen pijn? Ratten zijn minstens even intelligent als honden (waarschijnlijk zelfs wel slimmer), als dat een criterium is. Ik denk dat het heel goed is als de overheid en de wetenschappers kritisch kijken welk proefdieronderzoek echt nuttig is en de rest schrappen. Nu gebeurt er nog heel wat onderzoek dat eigenlijk toch niets oplevert (maar het staat nu eenmaal in de richtlijnen).