markt in elkaar gedondert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: markt in elkaar gedondert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:02

Ik heb 3 weken geleden Cayuse verkocht en die stond maar 1 week te koop.

En ja.. hij is voor best veel geld weggegaan. het is een tinker..

tja je moet die gek treffen.

IK heb een advertentie op de gele pagina staan en ik kreeg gister een mailtje of ik niet intresse had in een 3 jaarige tinker hengst.. want hij stond al lang te koop. ik had idd die al gezien. staat al maanden. ze vroeg er net zo veel voor als ik voor cayuse.. maar dievan mij is binnen 1 week weg.

( overigens een ad voor dekken.. zie mijn onderschrift)

maar tja.. ik weet niet.. ik heb er geen verklaring voor.

Meestal in het voorjaar kan je ze goed slijten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:17

Op advertenties zonder prijs reageer ik ook meestal niet. Ik wil graag een beetje weten waar ik aan toe ben.

Daarnaast zijn jaarlingen niet zo interessant voor een koper. De leuke veulentijd is al achter de rug en je koopt een paard waar je twee jaar lang alleen maar vanaf een afstandje naar kan kijken. Die twee jaar kost het dier ook nog aardig wat geld en er is natuurlijk altijd het risico dat het een blessure krijgt of toch niet uitgroeit tot het paard wat je voor ogen hebt. De kosten voor die twee jaar opfok moet je eigenlijk nog eens bij de aanschafprijs optellen. Meestal kom je dan heel duur uit voor een paard wat je alles nog moet gaan leren.

Met D-pony's wordt je bijna doodgegooid en E-pony's kan je het beste aan mensportliefhebbers proberen te slijten als ze nog jong zijn. In de mensport bestaan namelijk geen E-pony's, daar zijn het paarden en ze zijn vrij populair omdat ze vaak zeer wendbaar en snel zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:20

goede tip percy...

Het probleem met grote C en D pony´s is vaak ook dat ze net te groot zijn voor een jong kind en te klein voor een volwassenen.
E pony is groot genoeg voor een ouder kind, maar als ze wedstrijden rijden moeten ze toch overstappen op een paard wanneer ze boven de 18 zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:23

wat ik onbegrijpelijk vind is dat mensen voor hun zoon/dochter een pony zoeken en lijken te selecteren op prijs voor braafheid. (dus iets minder braaf als ie maar neit te duur is)

Goede en brave D-pony's zie ik weinig en daar is best een markt voor.
c-pony's weer minder... zijn op zich moeilijk te verkopen en toch zie ik ze weinig te koop staan (kindermakke rijpony's heb ik het dan over)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:28

ik reageer ook niet op advertenties waar geen prijs bij staat, omdat ik er dan al bijna vanuit kan gaan dat het boven mijn budget (of de prijs die ik wil betalen) ligt. Ik wil gewoon direct weten waar ik aan toe ben, en dan kan ik zelf wel beoordelen of de prijs in mijn ogen correct is. Misschien een tip om de prijs of een indicatie toch bij te voegen?

Als ik een paard zou kopen zouden papieren me echt niets uitmaken, maar voor een braaf paardje van 1.63m die door en door verkeersmak is, ongeveer L niveau en er wel correct bijstaat ga ik dus geen 4000/ 4500 euro neerleggen, en dat zie je toch vaak gevraagd worden..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:30

Ik lach me soms rot om de prijzen die mensen voor hun paarden vragen. Op marktplaats zie je de meest vreemde dingen: E-pony, 1.55 op L- niveau maar kan meer! 12 jaar oud, ruin vr.prijs: 4500,-!!! Doink! Denk ik dan.

Toen ik voor het eerst serieus nadacht over een eigen paardje (en dan hebben we het niet eens heel erg over vroegah maar 6 jaar geleden toen ik 16 was) kon je voor f3000,-/ 3500,- best een leuk paardje kopen: rond de 10 jaar, l1 niveau lekker recreatief. Nu zit de prijs voor zo'n paard op de €2500,- of in voorgaand voorbeeld zelfs hoger!

Me is not getting it anymore! Sigaar

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:47

Mensen hebben op dit moment niks te besteden.
Je wilt niet weten wat voor rijen er bij het cwi staan elke dag.

Mensen zijn werkeloos en hebben een uitkering...daar kan je geen paard van houden.

Alles is duur:Benzine, paardenstalling, huurhuizen, belastingen etc etc.

Mede dankzij dit en de achterlijke hoge prijs die sommige vragen trekt alles onderuit.

Alhowel ik wel veel friezen paarden zie die redelijk te betalen zijn.
Misschien is nu een goede tijd om een leuke fries te kopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:49

prijzen heb ik geen verstand van.
De merrieveulens met papier staan voor 2000 euro
De grote ruin ook
De D pony 1250, de E pony 1500 (allemaal VRAAGprijzen)

De papierloze veulens moet ik nog navragen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:00

de rassen waar puur alleen binnen het ras gefokt mag worden en nog trouw zijn aan hun origine zijn vaak duurder en meer waard ( arabieren, friezen en ga zo maar door).
Paarden waar mee gekruist kan worden via andere stamboeken zijn vaak minder duur. En dan natuurlijk de moegnlijkheiden van het ras meegerekend...

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:29

ja, er wordt al heel lang gezeurd over de prijzen en ik zeur lekker mee. Net nog twee ponies verkocht a-welshjes een van 11 voor 400 euro en een van 6 voor 175 euro. Je wilt niet weten wat het dekgeld was maar ja we zijn al blij dat we ze kwijt zijn.

Mijn mening is: ze moeten het basisboek afschaffen. Hengsten die niet goed genoeg zijn als echte dekhengst maar die wel dekken voor luttele bedragen. Mensen met paardenkennis van 0,0 bedenken zich niet of ze een veulen van 400 euro kunnen kopen zonder papier of voor 800 euro met. Boos!

Ik wil binnenkort mijn Z2-dressuur E-ponyruin van 9 jaar verkopen. Ik zou ook echt niet weten wat er voor te vragen. Verward Mijn instructrice zei dat in Duitsland veel vraag is naar goed doorgereden E-ponies, dus misschien moet ik het daar maar proberen. Probleem is dan dat alle goede ponies naar het buitenland verdwijnen. (inclusief vele goede dekhengsten)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:30

yarrah schreef:
Ik heb geen idee waarom mensen nog steeds veel paarden gaan fokken, want er is totaal geen afzetmarkt.

Inderdaad! Maar goed, ik zit niet in de recreatie sector, maar zelfs de bereden politie zoekt zijn heil elders..., dus hoe je het ook went of keert, de prijzen liggen inmens hoog, om nog maar niet te spreken over de "potentiële" klanten welke bij je op de stoep staan...

Kijken, maar niet kopen.... Het commentaar wat er geleverd wordt op drie jarige sportpaard is ronduit stuitend...
Mensen weten niet waar ze over praten, kunnen jonge paarden niet op waarde schatten en zien het liefst een Salinero look-a-like voor een paar duizend euro...

Ik laat mijn jonge paarden voorlopig dus staan, leid ze op en zie wel wat er van komt! ik hoef er niet van te leven en krijg liever geen punthoofd van commentaren (op een jong dier wat los loopt in een bak en op volle snelheid rond rent..) als "Jeetje die 2½ jarige remt wel vanuit de volle galop op de voorhand"....
Ja wat wil je nou??? Dat die remt als Salinero (om vervolgens een pirouette te draaien..) Knipoog

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar juist door onnozele mensen welke een dier niet op kwaliteit en waarde in kunnen schatten en zo dus onwerkelijke bedragen neertellen voor dochterlief wordt de markt opgedreven en opgejaagd....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:35

krientje schreef:

Ik wil binnenkort mijn Z2-dressuur E-ponyruin van 9 jaar verkopen. Ik zou ook echt niet weten wat er voor te vragen. Verward Mijn instructrice zei dat in Duitsland veel vraag is naar goed doorgereden E-ponies, dus misschien moet ik het daar maar proberen. Probleem is dan dat alle goede ponies naar het buitenland verdwijnen. (inclusief vele goede dekhengsten)

Nederlanders zijn gierig en kopen het liefst voor zo weinig mogelijk centen een pony! Dat wordt dan een groene, want voor kwaliteit betaal je en dat mag natuurlijk ook niet teveel zijn...

Kind-lief moet dus zelf de pony maar opleiden en 7 van de tien keer gaat het mis, en verdwijnt de pony in de recreatie sector....
Getalenteerde kinderen lukt het wel, maar die zijn er zo weinig en vaak krijgen deze kinderen wel degelijk opgeleid materiaal!!!

Waar blijf je dan??

Juist het buitenland... In Duitsland zijn ze niet zo gierig en wordt er begonnen met goed opgeleidde Z pony's...
Vandaar ook dat het algehele niveau van de kinderen hoger ligt dan bij ons Nederlanders...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:58

Kaja schreef:
Inderdaad! Maar goed, ik zit niet in de recreatie sector, maar zelfs de bereden politie zoekt zijn heil elders..., dus hoe je het ook went of keert, de prijzen liggen inmens hoog, om nog maar niet te spreken over de "potentiële" klanten welke bij je op de stoep staan...

Ik vind dit een nogal rare conclusie om de de aankoop van politiepaarden te relateren aan de vraagprijs.. al eens gedacht aan het gebruik en gebruiks gemak?

Kaja schreef:
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar juist door onnozele mensen welke een dier niet op kwaliteit en waarde in kunnen schatten en zo dus onwerkelijke bedragen neertellen voor dochterlief wordt de markt opgedreven en opgejaagd....

Ik betaal voor mijn dochter liever 5000 euro voor een doodbrave pony dan 1000 euro voor een twijfel geval... ik heb daar nl maar 1 van en die is me meer waard dan alle geld in de wereld... idem voor mijn andere kids.

Dit soort uitspraken vind ik kant noch wal raken...

en laten we eerlijk wezen.. de handelaren kopen ook het liefst in voor 1 euro met een verkkopprijs van 100 000 euro en dan het liefst binnen 5 minuten na aankoop...

en wat is kwaliteit?
een 6 jarige die Z heeft gelopen of een 8 jaige die nog niet uitgebracht is?

en in Duitsland begonnen met goedopgeleide Z-pony's? waar komen die vandaan dan? van die gierige Nederlanders of zijn het pony's met het eeuwige leven?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:09

Alane schreef:
Ik vind dit een nogal rare conclusie om de de aankoop van politiepaarden te relateren aan de vraagprijs.. al eens gedacht aan het gebruik en gebruiks gemak?

Ook aan gedacht dat werkelijk alles met elkaar in verband staat???
Dus ook waarom de hedendaagse (sport)paarden merendeel neuroten zijn die je niet gemakkelijk kwijt raakt??
We fokken maar door, maar staan niet stil dat nederland meer recreatie ruiters bevat dan wedstrijdruiters..
Persoonlijk ligt het karakter mij goed, maar geldt dat ook voor anderen en dus ook de politie...

Als wij onze eigen fok niet eens meer kunnen verkopen aan onze staat, waar strandt het schip dan... Lekkere reclame ook!!

Alane schreef:
Ik betaal voor mijn dochter liever 5000 euro voor een doodbrave pony dan 1000 euro voor een twijfel geval... ik heb daar nl maar 1 van en die is me meer waard dan alle geld in de wereld... idem voor mijn andere kids.

Dit soort uitspraken vind ik kant noch wal raken...

De markt verzadigd... Hoeveel ouders zijn niet onwetend in de aanschaf van een pony en welke ouder kan een bedrag van 5000 euro ophoesten voor een braverik???

Jouw uitspraken raken kant noch wal... aangezien je realistisch moet blijven denken...

Alane schreef:
en in Duitsland begonnen met goedopgeleide Z-pony's? waar komen die vandaan dan? van die gierige Nederlanders of zijn het pony's met het eeuwige leven?

Zoals ik al zei 7 van de 10 keer gaat het mis en van die drie keer dat het wel goed gaat worden er twe verkocht voor groot geld naar het buitenland!!! Je kunt je op de borst kloppen wat je wilt maar feit is en blijft dat Duitsland zeker in de ponysport domineert!! Zij geven het geld uit wat wij liever elders besteden!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:24

Ik denk dat het ook zeker te maken heeft met de bijkomende kosten (stalling, smid, DA etc), wat mensen tegenhoud in het aanschaffen van een paard. Hoeveel mensen zie je niet een betalende bijrijder zoeken om de kosten te drukken, of zelfs het paard samen met iemand houden (ieder betaalt de helft). De aanschaf is vaak het ergste niet, maar het onderhoud zal voor een boel mensen de belemmering zijn. Ik zou mijn paard voor geen goud willen missen, maar de fokplannen heb ik ver achter in de ijskast gestopt, want ik zie mezelf echt geen twee paarden onderhouden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:29

krientje schreef:
ja, er wordt al heel lang gezeurd over de prijzen en ik zeur lekker mee. Net nog twee ponies verkocht a-welshjes een van 11 voor 400 euro en een van 6 voor 175 euro. Je wilt niet weten wat het dekgeld was maar ja we zijn al blij dat we ze kwijt zijn.

Als je snel wilt verkopen of aan een opkoper/handelaar dan krijg je geen spectaculaire prijzen (of het moet wat aparts zijn)
ik heb een 2 jarige staan die toch echt 500 euro moet opbrengen, a-welsh merrie. (dinsdag iemand geweest en die bood 325 euro)
kwaliteit verkoopt inprincipe altijd wel

Omdat de vraagpijs niet betaalt wordt zijn het neuroten of vanwege het neurotische gedrag zijn ze onverkoopbaar?
We treden dan nu in details en uitzonderingen.

vwb die ouders, gaat het jou als verkoper geen ene moer aan wat ik als koper heb te besteden en/of wil besteden. Wat voor jouw kwaliteit is kan voor mij bagger zijn.
Realistisch...
Ik vind het knap dat je zulke cijfers naar boven durft te toveren... 7 van de 10 keer gaat het mis...
Hoeveel topplaatsen zijn er te vergeven in de sport? hoeveel pony's met potentie worden er gefokt? Welke afzetmarkt bereik jij en welke bereik ik?
en een toppony heeft een topruiter nodig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:51

Alane schreef:
Omdat de vraagpijs niet betaalt wordt zijn het neuroten of vanwege het neurotische gedrag zijn ze onverkoopbaar?
We treden dan nu in details en uitzonderingen.

Volgens mij wordt hier bedoeld dat het huidige KWPN steeds meer doorfokt met de nerveuze, frisse dressuurpaarden, terwijl het gros recreatieruiter is en dus eigenlijk niet zo'n moeilijk paard aankan.
Dit is ook de reden geweest waarom de politie geen KWPN paarden voor zichzelf wilde.
Echt details zijn dit niet, vind ik.
Alane schreef:
en een toppony heeft een topruiter nodig.
Het leuke is nou net dat bijna iedereen dat van zichzelf of van zijn kind vindt of in elk geval hoopt! Knipoog

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:55

Ik heb vorig jaar een E-pony die helemaal groen was, 4 jaar. Ze kon aan de hand lopen met een halster in. En met helemaal geen papieren en is van karakter nerveus en wat schrikkerig als ze niet op eigen terrein is.

Heb daar 1200 euro voor betaald.

is dit nu eigenlijk veel of niet veel, ik vind dit toch een redelijke prijs. Er zijn er die veel meer kunnen en voor niet veel meer dan dit bedrag aangeboden worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:57

laat ik het zo zeggen,

Als je weer een paard gaat kopen ben je van harte welkom Haha! Haha! Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:57

Nicolletje schreef:
Volgens mij wordt hier bedoeld dat het huidige KWPN steeds meer doorfokt met de nerveuze, frisse dressuurpaarden, terwijl het gros recreatieruiter is en dus eigenlijk niet zo'n moeilijk paard aankan.
Dit is ook de reden geweest waarom de politie geen KWPN paarden voor zichzelf wilde.

Zullen we ons dan maar gaan toeleggen op het fokken van Gelderse paarden (zijn trouwens wel KWPN'ers)? Die schijnen het 'goed te doen', maar er is niet zoveel keuze, omdat het een uitstervend ras is. (En ik wil wel een veulen fokken van mijn Gelder, maar ja... de kosten he.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:35

Nee, de markt is niet ingedonderd, de markt is weer langzaam terug op het oude nivo aan het komen. Na de komst van de euro zijn de prijzen belachelijk geworden. 10 jaar geledem hebben we nog een D-pony gekocht, Z springen Z dressuur, voor 2500 gulden. Omgerekend dus 1136 euro...... Nu vind je nog amper pony's in die prijsklasse, en als ze er zijn zijn ze onbeleerd of B/L dressuur en 12 jaar oud of zo. Als ze daar al niet 3000 euro voor vragen! De mensen die nog pony's/paarden te koop zetten hebben nog steeds de prijzen van de afgelopen jaren in hun hoofd en de vraagprijzen zijn nog steeds erg hoog over het algemeen. De mensen die iets willen kopen willen toch goedkoop kopen, zoals in de guldentijd, en lopen tegen die hoge prijzen op. En als er dan een keer een paard goedkoop geprijsd is vertrouwd men het niet want er zal dan wel iets mis mee zijn???

Overigens zullen de prijzen nooit meer zo laag worden als in de guldentijd, nu ook de dekprijzen zo belachelijk hoog zijn. De hengstenboeren doen vrolijk mee. Vraag me af hoe lang nog, want de fokkers krabbelen toch terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:19

Voorlopig kunnen die duitsers het alleen nog niet van ons winnen Haha! Haha! Haha!

Ondanks dat er daar ruim een 500.000 meer mensen paardrijden Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:48

Vooral dat "erop los fokken aan banden leggen" dat spreekt mij enorm aan..........

Dat het niet goed gaat ik fokkerijland daar wordt al heel lang over gediscusseert, maar er zitten een stel diehards bij het KWPN die allang over de uiterste houdbaarheidsdatum heen zijn die nog steeds de touwtjes veel te veel in handen willen houden............

over een jaar of 5, dan gaat het wel gebeuren

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:56

Ik heb mijn welsh merrie goedkoop gekocht!
Toen was ze 10 jaar M-niveau, 1.29m en super makkelijk in de omgang.
oja incl. Zadel, hoofdstel, halster, dekens, sjabrak.
Voor 2000 GULDEN!

En als ik nu kijk naar een leuke E-pony die wat kan is een echte leuke pony vaak al achterlijk duur!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:54

Monday schreef:
Zullen we ons dan maar gaan toeleggen op het fokken van Gelderse paarden (zijn trouwens wel KWPN'ers)? Die schijnen het 'goed te doen', maar er is niet zoveel keuze, omdat het een uitstervend ras is. (En ik wil wel een veulen fokken van mijn Gelder, maar ja... de kosten he.)

Of het Groninger ras. Ik geeft toe het is niet het ideaalplaatje, maar jongens wat een mooi rustig maar wel werklustig karakter hebben deze paarden. Je kunt er alles mee. Mennen, dressuur, springen, endurance en zelfs vrijheidsdressuur.

Eens een Groninger.... altijd een Groninger...