paard overleden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LPtjuh

Re: paard overleden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:12

ik weet het niet gelukkig is hij er nu nog , maar ik denk niet dat ik zou kunnen denken dat het dan mijn vriend niet niet meer zou zijn. hij is er altijd geweest , en is er nog als ik hem nodig heb....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:15

Toch is het niet verkeerd om er even over te denken hoe je in geval van nood reageren zou, en waar je voor kiest. Je kunt niet alles voorspellen, het draaiboek zal nooit helemaal klaar liggen want het pakt toch altijd anders uit dan je hebt gedacht.

Zo weet ik van mensen die er absoluut niet tegen konden dat het paard op het erf zou liggen. Zij zijn naar een dierenkliniek gereden (paard was gewend aan reizen) en hebben hem daar laten inslapen. De dierenkliniek heeft er toen ook voor gezorgd dat het paard werd opgehaald.
En dan is er natuurlijk altijd nog de slager....

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:33

ik zou het niet kunnen de slager , maar dat is natuurlijk ieders mening , en al talloze discussies...."

maar er zijn dus geen richtlijnen over hoelang een paard maximaal op een terrein mag blijven liggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:46

Ik denk dat je het paard op een gegeven moment graag van je erf af wilt hebben. En de Rendac zal zo snel mogelijk proberen om het paard op te halen. Maar echter richtlijnen bestaan er niet. Als je paard bijvoorbeeld op een Donderdag voor Pasen komt te overlijden, zal de Rendac het kadaver pas op Dinsdag na Pasen kunnen ophalen (omdat ze in het weekend niet werken) En dat zijn dan 5 dagen dat je paard op je erf ligt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:39

Rij iedere dag door de polder naar mijn werk en zie de rendac wel eens bezig. Nog niet een paard zien liggen wel schapen en varkens e.d. wat een rotgezicht zo langs de weg. Zie je zo'n vrachtwagen brrr denk wanneer de tijd komt ik er zeker niet bij wil zijn als mijn paard in die bak moet. Mijn 1e 2 paarden zijn naar de slager gegaan dat ging toendertijd zo en mijn da raadde een spuitje af ging te vaak mis (lees stikken) zei hij. Maar nee die 2 maal zit nog zo in mijn gedachte ook al is het zo lang terug nee nooit meer wil ik een bebloed halster terug krijgen van een man in een witte jas. Een einde in een bak tussen andere dieren lijkt mij ook niet leuk maar ja het is niet anders. Echt gewoon vet balen dat cremeren/begraven nog steeds niet kan dat is wat ik (en denk menig paardenliefhebber) het liefste zou willen. Wie weet komt het eindelijk eens een keer.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:11

Mijn eerste pony is in de trailer op het erf van de ponyclub afgemaakt. De dierenarts heeft haar toen meteen weggereden.
Dat "inslapen" viel trouwens ook niet mee...
Ten eerste wilde ze die trailer al helemaal niet in, terwijl ze er altijd zonder enkel probleem inliep.
Vervolgens kreeg ze een spuitje in haar halsader, en die spuit liet ze zich niet zo makkelijk zetten, ze stond te trillen en te schudden, het wilde helemaal niet zo vlotten, zodat de dierenarts vrij snel besloot nog een inspuiting te geven. Dat inslapen klinkt zo vredig, maar ik vond het behoorlijk schokkend, ze vechtte er echt tegen. Ik was 12 toen het gebeurde, ik ben nu 32. Alweer 20 jaar terug dus.. dat blijft je wel bij hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:34

bij ons komt voor de koeien ook de rendac..is idd geen prettig gezicht om te zien hoe dat ie met de grijper word opgetilt...

verder even een vraagje:

als je de manen afknipt en verbrand..blijft er dan nog wat as over of helemaal niets??

ik ben hier heel benieuwd naar....stel dat je er wat aan overhoud kun je er een ketingkje van laten make ofzo...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:58

Rendac heeft idd een landelijk meldnummer. Wij hebben er helaas vrijdag gebruik van moeten maken; het veulen van onze merrie is toen tijdens de geboorte overleden. Het was 3 uur 's ochtends, maar alle meldingen die na middernacht do-> vrijdag binnenkomen, worden pas op maandag afgehandeld. Het veulen heeft dus vrijdag, zaterdag en zondag de hele dag op ons erf gelegen en werd maandag pas aan het eind van de middag opgehaald.

Dit geval viel uiteraard niet te plannen. Als je die mogelijkheid dus wel hebt: doe het op maandag t/m donderdag! Ook al is het je paard niet meer als het dood is, het is geen pretje om zo'n dood lichaam op je erf te hebben. Bovendien moet je het dan na een paar dagen nog gaan verslepen om het aan de weg te leggen. Ook niet fijn!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:21

Hallo,

Mijn pony is 3 jaar geleden ingeslapen op goede vrijdag en hij is de dag voor pasen 's morgens vroeg ( dus 1 dag erna ) opgehaald door de rendac.
Het verschil is misschien dat de boer waar ik sta ingeschreven en lid is bij de rendac. De kosten waren € 15,- Ze doen het op een hele nette manier met een grijper en leggen dan je paard voorzichtig in de laadbak. De voorwaarde is wel dat er geen ijzers of halster oid aan je paard mag zitten.

Als je verzekerd bent voor je paard heb je nog een hele rompslomp vooraf. De verzekering wil een rapport van de DA waarop staat dat het paard niet meer geschikt is voor de doeleinde waar jij hem voor gebruikt. Hun moeten dan eerst een goedkeuring geven voor het afmaken van je paard. Je krijgt dan een telefoonnummer van een persoon en met die moet je dan een afspraak maken voor de slacht, dan krijg je het volledige bedrag uitgekeerd.
Wil je je paard bij je houden en op het erf in laten slapen dan moet je onderhandelen met die man om je paard terug te kopen van de verzekering. Ze maken wel gebruik van de situatie want die prijs is hoog. Natuurlijk om hem bij je te houden maakt dat je niet uit, dus je gaat toch wel akkoord.
En dan mag je je paard inlaten slapen en krijg je het verzekerde bedrag min het bedrag wat je met die man/vrouw hebt afgesproken voor het terug kopen van je paard.

Ik kan je vertellen ik heb het nu 2 keer mee moeten maken en je eerste paardje blijft het langst bij je.
Je bent even goed wel verzot op die andere paardjes en je bent er ziek van maar het is toch anders.
Door de emotionele klap die je er van krijgt durf je uit zelf behoud je minder te binden, teminste dat heb ik.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 06:51

Heb zelf ook al een paar keer gezien hoe zo'n kadaver in de vrachwagen bak werd getakeld,dat is echt geen pretje.
Het blijft op je net vlies gebrand, die grijper word vaak goed dicht geknepen, zo stevig dat ze soms de botten breken.
Het er inleggen gaat helaas ook niet altijd even soepel, wanneer er meerdere dieren in liggen is het vaak toch een beetje passen en meten.
Ja het blijft niet het leukste om naar te kijken, maar soms ontkom je er niet aan.

Over het inslapen of naar de slacht brengen, kan ik je vertellen dat de paarden het aanvoelen.
Heb 10 jaar geleden mijn paard weg moeten doen, ging haar toen uit de wei halen. Normaal gesproken kwam ze in galop naar het hek toe, behalve die bewuste dag, ze bleef achter in de wei staan en ben 1 uur bezig geweest om haar te vangen.
Ze voelen het gewoon aan, het is niet anders.

Wens je heel veel suc6 met je beslissing en het verwerken van je verdriet

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:33

mirellakuijl schreef:
. De voorwaarde is wel dat er geen ijzers of halster oid aan je paard mag zitten.

hoe ga je die er nog afhalen als je paard is overleden....
pff... je ontkomt er bijna niet aan , maar moet er nog niet aan denken het mee te gaan maken ....

allemaal heel erg bedankt voor het anwoorden!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:09

De kosten zijn zo laag, omdat Rendac zelf ook nog verdient aan het dode dier. Van de hoeven en botten kan lijm gemaakt worden en ik weet het niet zeker, maar vroegâh ging het vlees van zo'n dier naar de veevoederfabriek.

Ik zie mezelf ook niet echt de ijzers van mijn dode paard afhalen, maar goed...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:02

Toen mijn paard bij de dierenarts ingeslapen werd, zijn de ijzers er niet onder vandaan gehaald. Ik heb toen zelfs nog gevraagd of die er nog onder vandaan gehaald moesten worden, maar dat was niet nodig volgens de dierenarts. (dat had ik ook niet willen zien, brr)

Het halster was er al voor het definieve spuitje afgehaald.

Het inslapen ging ook wel netjes (voor zover mogelijk op zo'n emotioneel moment).

Eerst gaf de da een kalmeringsmiddel, vervolgens krijgt het paard een narcose waarbij het echt een rotgezicht is om te zien hoe je paarje zwalkend gaat liggen. Ik moest zelfs nog helpen door haar hoofd vast te houden zodat ik die voorzichtig op het gras kon leggen. Ondertussen stond de assistente bij haar staart om ervoor te zorgen dat ze op de goede kant zou gaan liggen (het was namelijk op een stukje gras aan de zijkant van het erf).
Als het paard eenmaal onder narcose is (het paard ademt dan heel zwaar, een heel naar geluid), dan geeft de da een middel dat direct werkt, dus dan is het binnen enkele seconden gebeurt.

Een heel vervelend iets om mee te maken, maar ik ben nog steeds 'blij' dat ik erbij gebleven ben, zodat ik in ieder geval weet dat ze mij nog tot het laatst gezien, gevoeld en gehoord heeft... is misschien stom, maar ik vond dat dit wel het minste was wat ik voor haar kon doen, nadat ze mij zoveel plezier heeft gegeven in al die jaren.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:03

Een vriendin van mij d'r ouwe Fries is dinsdag door de DA ingeslapen. Het beest was òp en na het 2e spuitje was het heel snel gebeurd. De pensionbaas heeft het dinsdag rond 17.00 aan de Rendac doorgegeven maar ze is vandaag pas van het erf gehaald. Ik reed langs en zag het dekzeil nog liggen met allemaal mest eronder. Dat moet vriendin zelf opruimen. Je kan dus het beste je paard voor het inslapen ook geen eten meer geven want als de maag opzet na het overlijden loopt alles eruit.
Ik vind de kosten van het ophalen heel erg meevallen maar als je de site van Rendac goed leest kunnen de prijzen volgend jaar weleens veranderen.
En nee, er wordt geen diervoeder van gemaakt, imker, lees hun site maar.
Cremeren is nog geen mogelijkheid omdat we hier geen grote ovens hebben. Het paard zou nu in stukken gezaagd moeten worden en dat wordt voorzover ik weet niet gedaan. Nou, ik zou dat ook geen prettig idee vinden.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 11:59

brr erg he als je dat allemaal leest....
ik ben wel blij dat ik nu een hoop weet, en ik niet op dat moment zou moeten nadenken hoe en wat...

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:29

Bron: De Gelderlander, Copyright DierenNieuws © 4 januari 2005
Crematorium paarden moet langer wachten

HEELWEG. De Raad van State heeft de milieuvergunning die de provincie Gelderland had verleend voor het paardencrematorium in Heelweg vernietigd. Volgens de Haagse bestuursrechter heeft de provincie vergeten om in de milieuvergunning te vermelden wanneer de oven niet gebruikt mag worden.

De Raad van State oordeelde verder dat de metingen die voor het milieuonderzoek zijn gedaan niet deugen. Daardoor is niet precies duidelijk hoe nadelig de emissie, die het crematorium veroorzaakt, voor de omgeving is.

Marcel Overbeek, woordvoerder van het Comité verontruste Buurtbewoners, is wel blij met de uitspraak, al tempert hij meteen te hoog gespannen verwachtingen. ¨We hebben wel een vreugdesprongetje gemaakt, maar het aanpassen van de vergunning door wel tijden te noemen waarop het crematorium in werking mag zijn, is vrij eenvoudig te doen. Lastiger is het uitvoeren van een beter milieuonderzoek, maar dat zal uiteindelijk wel lukken. Ik denk dat het paardencrematorium er uiteindelijk wel zal komen, maar we willen hoe dan ook de scherpst mogelijke voorwaarden¨, laat Overbeek weten.

De het buurtcomité, waar zo'n 58 huishoudens bij zijn aangesloten, heeft ook bezwaar gemaakt tegen de bouwvergunning die burgemeester en wethouders van de gemeente Wisch verleende. De buren zijn bang voor de toename van verkeer, stof en geurhinder. Het dierencrematorium en begaafplaats Kolleweidenhof is gevestigd aan de Bosboombroekweg in Heelweg

Artikel uit Provinciale Zeeuwse Courant van 10-12-2004
Plannen voor Goes’ paardencrematorium door Freek Janssen
GOES - Paardenliefhebbers kunnen hun lievelingsdier over een tijdje misschien laten cremeren in Goes. J. de Kok, een im- en exporteur in paardenvlees uit Kapelle, heeft een vergunning aangevraagd voor een paardencrematorium aan de Livingstoneweg.
De Kok was vier jaar geleden ook al betrokken bij plannen voor een dergelijk crematorium, toen nog met het bedrijf Slachthuis De Kok uit Wolphaartsdijk. Inmiddels heeft J. de Kok zijn eigen handel in paardenvlees in Kapelle, zijn broer is verder gegaan met het slachthuis.

Het idee voor een paardencrematorium werd destijds geboren, omdat het slachthuis veel noodslachtingen verrichtte. De meeste paarden worden niet voor het vlees gehouden, maar voor de liefhebberij. Eigenaren zien hun overleden dier liever niet in de vleesverwerking belanden, of afgevoerd worden via een destructiebedrijf.

Toen in 2001 door een wetswijziging paarden de status van huisdier kregen, mochten de dieren ook gecremeerd worden. De broers van het slachthuis zagen een kans en dienden een plan in bij de gemeente Goes voor een paardencrematorium.

Ook die zag het idee wel zitten. De gemeente was bereid het bestemmingsplan te wijzigen om een paardencrematorium mogelijk te maken. In 2002 zagen de broers toch maar af van de investering. Het was niet zeker dat er genoeg belangstelling zou zijn voor het cremeren van paarden. Bovendien moest er een peperdure gasleiding worden aangelegd naar de Oude Veerweg in Wolphaartsdijk, voor de oven. Nu probeert J. de Kok het dus opnieuw. Hij heeft een vergunningsverzoek ingediend. Het bestemmingsplan van bedrijventerrein De Poel II, waar de Livingstoneweg in ligt, moet gewijzigd worden. Goes heeft daar geen moeite mee, omdat De Kok heeft beloofd dat het gebouw geen rookwolken of geurtjes zal opleveren.

De Kok moet ook een milieuvergunning aanvragen bij de provincie.