Mondelinge overeenkomst bindend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: Mondelinge overeenkomst bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 06:11

kiana schreef:
Wat ik nou niet snap.....................

Eerst ben je het eens met de prijs anders maak je geen keuringsafspraak. Jij geeft het geld er voor uit wat jij er voor over hebt.

Dan ga je met een intructeur praten en is het paard ineens te duur !
Dat vind ik echt het stomste wat ik ooit gehoord heb.

Ik vind dat de verkopende partij gelijk heeft , betreft de keuring, jullie hadden een overeenkomst.
Jij hebt mazzel dat het paard niet goedgekeurd is.

Maar ik vind jouw handelen, stijlloos ten opzichte van de verkoper.
afspraak is afspraak.

Ik ben met je eens dat ik fout gehandeld heb. Als het paard goed was gekeurd had ik haar ook gewoon genomen. Ik heb zaterdag veel te overhaast gehandeld, waar ik nu ook spijt van heb. Dit zal me ook geen tweede keer gebeuren. Het paard is nu echter niet goedgekeurd, en ik koop geen paard met een gebrek.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:56

Twinklebel schreef:
kiana schreef:

Eerst ben je het eens met de prijs anders maak je geen keuringsafspraak. Jij geeft het geld er voor uit wat jij er voor over hebt.

Ik vind dat de verkopende partij gelijk heeft , betreft de keuring, jullie hadden een overeenkomst.

afspraak is afspraak.

Ik ben met je eens dat ik fout gehandeld heb. Als het paard goed was gekeurd had ik haar ook gewoon genomen. Ik heb zaterdag veel te overhaast gehandeld, waar ik nu ook spijt van heb. Dit zal me ook geen tweede keer gebeuren. Het paard is nu echter niet goedgekeurd, en ik koop geen paard met een gebrek.

Je heb groot gelijk hoor meid! Je moet geen paard kopen met een gebrek, je hebt al genoeg ellende meegemaakt als ik het zo lees.

@ Kiana: ben je blind dat je niet heb gelezen dat ze net d'r eigen paard heeft laten inslapen ofzo? Kun je daar niet een beetje rekening mee houden dan voordat je iets zegt? Ik kan me het namelijk wel voorstellen dat je na zo'n groot verdriet je snel weer wilt richten op iets leuks, iets nieuws. En DA kosten zijn al duur genoeg!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 17:16

BeLoVeD schreef:
@ Kiana: ben je blind dat je niet heb gelezen dat ze net d'r eigen paard heeft laten inslapen ofzo? Kun je daar niet een beetje rekening mee houden dan voordat je iets zegt? Ik kan me het namelijk wel voorstellen dat je na zo'n groot verdriet je snel weer wilt richten op iets leuks, iets nieuws. En DA kosten zijn al duur genoeg!

Lief dat je me wil verdedigen, maar dat hoeft niet hoor. Ik vind dat Kiana voor een groot gedeelte wel gelijk heeft. Ik heb fout en niet netjes gehandeld. Echter ,nu het paard niet goedgekeurd is, is er geen enkele reden om haar te moeten kopen. Stel je voor dat een dierenarts zegt, over een half jaar is alles weer in orde, en jij het paard dan alsnog moet nemen. Goed, hier gaat het waarschijnlijk om twee weken, maar het idee is hetzelfde. En wie weet wat de reden is van het klinisch niet goed zijn, wie weet is er ook wel een pees of bandje beschadigd.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:10

Je hebt inderdaad aardig blond gehandeld, maar het is nu wel aardig opgelost. Clown Jammer dat je bent overeengekomen om de helft van de keuring te betalen, want als je zo nog een paar paarden afgaat, heb je geen geld meer over! Afgekeurd? Kosten verkoper, goedgekeurd? Kosten koper.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:39

Tulandro schreef:
Jammer dat je bent overeengekomen om de helft van de keuring te betalen, want als je zo nog een paar paarden afgaat, heb je geen geld meer over! Afgekeurd? Kosten verkoper, goedgekeurd? Kosten koper.

Helemaal mee eens!
En dan nog er bij dat het paard geheel door de verzekering moet worden opgenomen!
Dus het beste kan je keuren bij een arts die rechtstreeks voor de verzekering mag keuren!
Dan sta je nog wat sterker!
Vaak kan een verzekering een paard niet opnemen,terwijl een dierenarts het paard wel volledig heeft goed gekeurd,dit soort gevallen komen ook nog wel eens voor nl !
Sucses met zoeken naar een nieuw paardje!
Groetjes Lundi

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:07

lundi schreef:
Tulandro schreef:
Jammer dat je bent overeengekomen om de helft van de keuring te betalen, want als je zo nog een paar paarden afgaat, heb je geen geld meer over! Afgekeurd? Kosten verkoper, goedgekeurd? Kosten koper.

Helemaal mee eens!
En dan nog er bij dat het paard geheel door de verzekering moet worden opgenomen!
Dus het beste kan je keuren bij een arts die rechtstreeks voor de verzekering mag keuren!
Dan sta je nog wat sterker!
Vaak kan een verzekering een paard niet opnemen,terwijl een dierenarts het paard wel volledig heeft goed gekeurd,dit soort gevallen komen ook nog wel eens voor nl !
Sucses met zoeken naar een nieuw paardje!
Groetjes Lundi

Deze dierenarts mag direct voor de verzekering keuren.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:26

Twinklebel, ik zou ook geen paard kopen wat niet goedgekeurd werd.
Het antwoord wat ik gaf had ook betrekking op de overeenkomst voordat het paard gekeurd werd.

Uit ervaring begrijp ik ook dat een nieuw/ ander paard een hoop verdriet kan verzachten, dat deze gezond moet zijn is niet meer dan logisch.
Betreft je instructeur, een paard is waard wat jij er voor over hebt, of je het paard hebt voor die prijs is een tweede.
Ik wens je dan ook veel succes met het zoeken naar een "nieuwe" troef.

BeLoVeD : Ik reageer niet om hier uitgescholden te worden door jou !!!
Dit slaat werkelijk nergens op. Ik geef alleen antwoord op de vraag en een eerlijk antwoord, want daar kan iemand iets mee.
Ook ik heb 9 weken geleden afscheid moeten nemen van mijn vorige paard, maar dat heeft niks met de vraag over de mondelinge overeenkomst te maken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:52

Tja, denk inderdaad dat dit een goede les is geweest. Altijd twee of drie keer terug komen en duidelijk maken als je nog twijfeld of iemand anders laat kijken dat je nog belt. Pas over prijs gaan onderhandelen als je daadwerkelijk zeker weet dat je het paard wilt kopen.
Bij een keuring zou ik ook aanwezig zijn. Liefst een gerenomeerde kliniek en niet een dierenarts om de hoek. Dat de verkoper een dierenarts uitzoek schijnt juridisch gezien beter te zijn, maar wel zelf aanwezig zijn en de keuringslat hoog leggen. Dus als jij nu denkt maar recreatief mee te boscrossen, springen en dressuur wedstrijden opgeven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:27

Gelukkig voor jou is het zo nog afgelopen. Gelukkig sta je er heel realistisch in en weet je voor de volgende keer wat je niet meer moet doen! Ook altijd een 2e of 3e keer gaan kijken, eventueel met instructrice erbij.

Hopelijk vind je snel een ander paard waar je weg van bent Ach gut.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:31

kiana schreef:

Waarschijnlijk is zij afgegaan op de mening van haar instructrice, die er misschien meer verstand van heeft. En waarom een groot bedrag voor een paard gaan neerleggen als het niet zoveel waard is?

Waarom moet de verkopende partij eigelijk zo ontzettend moeilijk doen? Ze handen het kunnen bespreken,....de prijs bedoel ik. En zoniet, dat was de verkoop IMO gewoon niet door gegaan

afspraak is afspraak.
Valt best mee naar mijn mening, ik vind het handelen van de verkopende partij juist stijlloos, ze hadden het kunnen bespreken. En dan gaat de verkopende partij ook nog eens het paard laten keuren terwijl de kopende partij dat heeft gezegt niet te doen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:11

Sorry hoor Vossebier, maar ik vind jouw reacties nergens op slaan. Ze waren een prijs overeengekomen, dan kun je niet later alsnog op de prijs terugkomen. Ja het kan wel, maar ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend dat de verkopende partij geen centimeter heeft toegegeven. Afspraak = afspraak.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:14

Citaat:
Kiana schreef:

afspraak is afspraak.

Nou ik vind het logsich van dr. Als jij voor de eerste of tweede keer een eigen paard gaat kopen dan wil dat niet zeggen dat je meteen goed kunt zien hoeveel dit paard waard is. Het is toch logisch dat je dan een ervaren iemand om advies vraagt? En als er dan teveel voor wordt gevraagd dan zou jij toch ook geen paard kopen?? Verward

Tuurlijk is een paard waard wat de gek ervoor geeft. Maar als iemand een paard gaat kopen en het dan toch goedkoper kan krijgen, nou dan sorry hoor maar ik neem dan toch aan dat de meeste mensen dan idd voor goedkoper gaan. Maar dat kan aan mij liggen hoor Lachen
Ik vind dat ze de juiste beslissing heeft genomen.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:24

Heb de hele discussie even gelezen en daar kan je van vinden wat je wil, maar wat ik nou echt niet snap...Je hebt een paard gevonden wat je helemaal geweldig vindt. Die is dan röntgenologisch in orde maar heeft een blessure. Een zoolkneuzing is toch tijdelijk en kan heel goed genezen dacht ik...

Waarom zie je dan nu helemaal van de koop af?. Kijk die prijs is een ander verhaal maar als het paard zo leuk is dan kom je daar toch ook wel over uit... Heb net zelf vorige week een paard laten keuren en die was dus echt afgekeurd op van alles en nog wat. Ben daar nu nog echt ziek van, was zo'n geweldig leuk paard...

Dat stukje begrijp ik dus niet..zo lijkt het net of je zomaar een paard wil kopen..je moet toch echt verleifd zijn op je nieuwe aanwinst lijkt mij..Anders is het hem/haar toch gewoonweg niet...of denk ik daar alleen zo over?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:01

Ik vind het geen stijlloze actie maar wel onnozel. En helaas, met onnozele acties kan je jezelf erg in de vingers snijden want als iets juridisch geldt (en dat is zo bij een mondelingen overeenkomst) dan kan je nu wel zeggen datdat dom is van de verkoper, maar dat is dus niet zo.

Gelukkig is de TS zelf nuchter genoeg om dat te begrijpen en is gelijk weer een ervaring rijker.

En verder: geen prijsafspraken meer maken voordat je zeker bent en je instructrice mee is geweest
ALTIJD bij de keuring aanwezig zijn (lag in dit geval anders, dat snap ik).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:04

Ben t wel met je eens, maar ik heb in dezelfde situatie gestaan. Mijn oude paardje was net weg, en toen werd ik verliefd op een ander paardje. Maar hoe verliefd ik ook was, hij moest 100% goed zijn. Had al genoeg ge*piep* met de vorige. Hij werd uiteindelijk wel goedgekeurd, dus ik had mazzel, maar als ie iets had gehad, had ik t denk ik ook niet door laten gaan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 17:09

Shasadee schreef:
Heb de hele discussie even gelezen en daar kan je van vinden wat je wil, maar wat ik nou echt niet snap...Je hebt een paard gevonden wat je helemaal geweldig vindt. Die is dan röntgenologisch in orde maar heeft een blessure. Een zoolkneuzing is toch tijdelijk en kan heel goed genezen dacht ik...

Er is dus niet uitgezocht wat de reden van het klinisch niet goed zijn is. Het vermoeden is een zoolkneuzing, maar dat is dus nergens op gebaseerd. Het kan net zo goed iets ernstigers zijn.

Waarom zie je dan nu helemaal van de koop af?. Kijk die prijs is een ander verhaal maar als het paard zo leuk is dan kom je daar toch ook wel over uit... Heb net zelf vorige week een paard laten keuren en die was dus echt afgekeurd op van alles en nog wat. Ben daar nu nog echt ziek van, was zo'n geweldig leuk paard...
Omdat het vertrouwen tussen mij en de verkoper wederzijds niet meer optimaal is. Ik vind het jammer, het was een erg leuk paard, maar er zullen vast meer leuke paarden zijn. Ik heb geen haast om een paard te kopen, als het nog een half jaar duurt voor ik de ware koop is het ook prima. Dit paard kwam misschien wel iets te snel, voor mijn gevoel, na het verlies van Tos.

Dat stukje begrijp ik dus niet..zo lijkt het net of je zomaar een paard wil kopen..je moet toch echt verleifd zijn op je nieuwe aanwinst lijkt mij..Anders is het hem/haar toch gewoonweg niet...of denk ik daar alleen zo over?