Dikmakers PLEASE!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: Dikmakers PLEASE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:38

meid, een paard wordt niet dik van krachtvoer, maar alleen maar hoefbevangen !! Ook al is hij dan nog zo druk een haflingertje zoals de jouwe heeft meer dan genoeg aan 2x op een dag een halfje basisbiks met hooi of kuilgras erbij. Als je hem dikker wilt laten worden, geef hem dan pulp of brood erbij of geef hem 1x per dag slobber, liefst van zemelen. Kuilgras is een goeie vervanger voor hooi, daar zitten nl. meer eiwitten in en ze worden er dikker van. Het is een soort van kruising tussen gras en hooi en de meeste paarden vinden het ook heel lekker !! Ik heb een onwijs ouderwets gebouwde haf (egte koudbloed, past nog nie eens zadels die normaal op trekpaarden liggen !!!) en sta met hem op manege meeuwenoord in Noordwijk. Dat zul je wel kennen, aangezien jij op Stal Wassenaar staat wat ook vlakbij Noordwijk ligt. Ik rij dus elke dag ong. 1 uur a 1½ uur door het duin (das heel mul en dus zwaar !!) en strand. ik heb 1x per week ponyclubles wat heel intensief werk is en daar ben ik de hele ochtend (van 9 tot 12) mee bezig. Heen rijden, intensieve les, terug rijden. Hij heeft 1x per week een dagje vrij en staat meestal op stal, maar hij stata elek week wel een aantal keer los in de bak met zijn vriendje. Zoals je ziet, moet deze pony heel hard werken en hij is ook nog es heel groot, dus hij eet ook wat meer dan zo'n iel hafje als Candor. dit is mijn voerschema :

ochtend : 3/4 biks en bos kuil
middag : 3/4 biks
avond : 3/4 biks en bos kuil

hij krijgt een aantal keer per week een volle emmer wortels en soms krijgen ze ook brood of slobber. Na het rijden krijgt hij altijd fruit of brood van me. ik laat hem ook weleens grazen en hij gaat elke zomer 1 maandje naar t land.

Zoals je ziet krijgt mijn paard behoorlijk veel te eten, waarom heb ik net uitgelegd. Candor heeft echt niet veel nodig. Als hij van mij was geweest, had ik hem dit gegeven :

ochtend : 1/2 biks en plakje hooi
middag : 1/2 biks en wat wortels
avond : 1/2 biks en wat kuil

dan kan je hem evt. ook nog slobber voeren of extra kuil zodat hij wat dikker wordt. Dat hij zo druk is geworden begrijp ik wel, met zoveel krachtvoer !! Zo hard zal hij waarschijnlijk niet werken en aan wat biks heeft hij echt genoeg. Je kan er om het wat lekkerder te maken wel evt. een handje muesli doorheen doen of wat worteltjes ofzo.
Hopelijk kan je er iets mee, veel succes !! Knipoog

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:48

My Way wordt voornamelijk als hij het land op gaat heel dun. Hij is dan zo bezig met lopen en rennen en kijken dat ie gewoon vergeet te eten Tong uitsteken maar ja, hij word steeds dunner... Daarom ben ik al voor het weideseizoen begonnen met slobber geven iedere middag. Vind ie heerlijk! Nu hij op het land staat krijgt ie het nog zo vaak mogelijk (meestal een keer of 4 in de week omdat ik er niet iedere dag ben) en ik heb gelukkig nog geen ribje gezien....

Hij krijgt ook wel flink wat hooi, nu wel iets minder vanwege het land maar toch nog flink wat....

colletje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:57

Mais werkt echt!! Ik heb er al een paar paarden die niet dik wilde worden kogeltje rond mee gekregen Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:02

Ik geef sinds 2 maanden ofzo mijn pony ook een heel ander menu Lachen

Hij krijgt nu 2x per dag:
*1 schep basisbrok
*1 schep muesli
*1 schep geplette mais

En hij komt écht goed bij!
Ik zal zometeen even een foto zoeken van een tijdje terug, en een foto van nu Lachen
Hij is nog lang niet op gewicht, dus we gaan nog even door.
Die mais werkt echt super!
Bovendien is het ook goed voor z'n tanden, omdat 'ie flink moet kauwen erop.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:19

wat ik niet snap, hij wordt maar 6x per week kort gereden, staat veel op stal, en dan krijg ie zoveel krachtvoer Gaaaap

Als je hem dikker wilt hebben, haal hem van die krachtvoer af en zet hem lekker de hele dag op t land, geef hem hooi tot ie er bij neervalt en voer mais/muesli o.i.d bij.. Dat arme beest wordt volgepomp met veeeeeeelste veel eiwitten en energie terwijl hij niet eens de kans krijgt om de energie kwijt te raken... Daarom doet ie waarsch zo druk opstal en komen die kilos die je er zo nodig bij wilt ook niet bij....

Maar ik moet zeggen dat ik op die foto ook geen mager paard zie? Juist een stevig paardje.. Te dik is erg slecht voor de gezond heid voor een paard, terwijl een iets aan de magere kant juist veel beter is....

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:20

Wat voeren jullie verschrikkelijk veel eiwitten! Vind je het gek dat je paard staat te springen op stal! Ik vind ook dat jullie wel erg weinig ruwvoer geven zoals hooi, terwijl dit juist normaal 'paardeneten' is. Mijn merrie heeft momenteel een veulen en krijgt gewoon een hooibaal per dag (verdeeld over de hele dag) i.p.v. een 'plakje' 's morgens en 's avonds. Ze is trouwens een halve haf. Ze krijgt nu wel wat brok bijgevoerd i.v.m. de melkproductie, maar zonder veulen krijgt ze geen brok en heeft ze dat ook niet nodig. Wel voldoende hooi (heb niet veel gras), anders valt ze in. Ik begrijp dat jouw haf 3 x per dag gevoerd wordt, waarom geef je hem tussen de middag niet ook een flinke lading kuil/hooi i.p.v. brokken? Het is echt niet alleen maar buikvulling hoor! Misschien helpt het ook om je paardje meerdere malen per dag een plak hooi te geven i.p.v. in een keer heel veel, paarden hebben maar een kleine maag en zo kan hij het veel beter verteren en opnemen. Kijk ook eens bij www.paardnatuurlijk.nl, misschien begrijp je dan wat te veel eiwit met je paard doet. Succes!
PS. het is trouwens normaal dat je de ribben van je paard kan voelen, anders is hij te dik.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:21

Informeer eens naar een DFK-brok. Dat is een basisbrok met wat extra maismeel erin verwerkt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:30

Het wordt zo wel duidelijk dat het voeren van paarden/pony's geen eenheidsworst is!
Elk paard heeft zijn eigen menu nodig, want er zijn er geen twee hetzelfde. Jouw Haf krijgt teveel en verkeerde brok, te weinig ruwvoer en te weinig beweging.
Een Haf is een koudbloed, die sober gevoerd moet worden. Dat betekent veel ruwvoer = hooi, kuil, gras. Minstens vier keer per dag een flinke hoeveelheid. Het liefst in de wei zetten!
Als hij echt werkt, dus niet een half uurtje per dag, is het voor een Haf meestal genoeg om 1 à 1,5 kilo krachtvoer te voeren. Neem een voer met laag eiwit gehalte en weeg dit zorgvuldig af.
Dit paard is druk op stal door teveel en verkeerd voer, waardoor hij juist afvalt!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:51

met teveel krachtvoer wordt je paard hoefbevangen, met een flinke hoeveelheid ruwvoer krijg je je paard dik. Zoek dus een evenwicht hier tussen. bv :

ochtend : kwart muesli, kwart basisbiks en plakje hooi
middag : emmer wortelen en een flinke bos kuil
avond : kwart muesli, kwart basisbiks en plakje hooi

evt. voer je hem bv. 3x per week slobber bij of geef je wortels. Zoals iedereen al zegt helpt maispoeder en geplette mais ook goed, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb maar wel van verhalen weet. Ga dus over op onbeperkt ruwvoer en geef hem zo min mogelijk krachtvoer, alleen wat hij nodig heeft !! Jouw voerschema ligt zo ong. gelijk aan het voerschema van onze manegepaarden. Die krijgen op de drukste dagen 3x per dag 2 kilo biks en 2x per dag kuil, die biks is prestatiebrok. Dat hebben ze ook nodig, omdat ze elke dag 6 uur moeten werken door mul zand en door weer en wind. Bovendien zijn dit allemaal grote paardne, jij hebt een miezerig hafje met dit voerschema !!! kijk echt uit wat je doet, want voor je het weet is hij hoefbevangen !!!! veel succes, hopelijk doe je er wat mee.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:10

Hoi,

Heb het ook een keer met mijn paardje gehad en idd pulp werkte wel.
Alleen goed uitkijken en goed laten weken met voldoende water zet ontzettend uit.

gr

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:21

ik krijg regelmatig paarden hier die veel te dun zijn...
Ik voer ze 2x per dag slobber!!
En dan lekker na buiten en volop hooi.. die sportbrok gauw achterwege laten want daar wordt hij drukker van en verlies dan meer gewicht..
basisbrok met slobber!!
succes..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:24

Trouwens...
Als je een haf/fjord moet je niet teveel brok voeren...
daar worden ze veel te druk van....
ze hebben niet veel nodig maar teveel brok is teveel energie en teveel afvallen en teveel drama's.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:57

ja dat klopt die paardjes worden meteen dikker bij jentel heb ik gezien! Helpt echt!