meid, een paard wordt niet dik van krachtvoer, maar alleen maar hoefbevangen !! Ook al is hij dan nog zo druk een haflingertje zoals de jouwe heeft meer dan genoeg aan 2x op een dag een halfje basisbiks met hooi of kuilgras erbij. Als je hem dikker wilt laten worden, geef hem dan pulp of brood erbij of geef hem 1x per dag slobber, liefst van zemelen. Kuilgras is een goeie vervanger voor hooi, daar zitten nl. meer eiwitten in en ze worden er dikker van. Het is een soort van kruising tussen gras en hooi en de meeste paarden vinden het ook heel lekker !! Ik heb een onwijs ouderwets gebouwde haf (egte koudbloed, past nog nie eens zadels die normaal op trekpaarden liggen !!!) en sta met hem op manege meeuwenoord in Noordwijk. Dat zul je wel kennen, aangezien jij op Stal Wassenaar staat wat ook vlakbij Noordwijk ligt. Ik rij dus elke dag ong. 1 uur a 1½ uur door het duin (das heel mul en dus zwaar !!) en strand. ik heb 1x per week ponyclubles wat heel intensief werk is en daar ben ik de hele ochtend (van 9 tot 12) mee bezig. Heen rijden, intensieve les, terug rijden. Hij heeft 1x per week een dagje vrij en staat meestal op stal, maar hij stata elek week wel een aantal keer los in de bak met zijn vriendje. Zoals je ziet, moet deze pony heel hard werken en hij is ook nog es heel groot, dus hij eet ook wat meer dan zo'n iel hafje als Candor. dit is mijn voerschema :
ochtend : 3/4 biks en bos kuil
middag : 3/4 biks
avond : 3/4 biks en bos kuil
hij krijgt een aantal keer per week een volle emmer wortels en soms krijgen ze ook brood of slobber. Na het rijden krijgt hij altijd fruit of brood van me. ik laat hem ook weleens grazen en hij gaat elke zomer 1 maandje naar t land.
Zoals je ziet krijgt mijn paard behoorlijk veel te eten, waarom heb ik net uitgelegd. Candor heeft echt niet veel nodig. Als hij van mij was geweest, had ik hem dit gegeven :
ochtend : 1/2 biks en plakje hooi
middag : 1/2 biks en wat wortels
avond : 1/2 biks en wat kuil
dan kan je hem evt. ook nog slobber voeren of extra kuil zodat hij wat dikker wordt. Dat hij zo druk is geworden begrijp ik wel, met zoveel krachtvoer !! Zo hard zal hij waarschijnlijk niet werken en aan wat biks heeft hij echt genoeg. Je kan er om het wat lekkerder te maken wel evt. een handje muesli doorheen doen of wat worteltjes ofzo.
Hopelijk kan je er iets mee, veel succes !!