Touwhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:09

ik werk hem los met het touwhalster, en werk ook met parelli met het touwhalster. je kan gewoon veel fijnere en duidelijkere hulpen geven.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:19

ik kon al niet meer wijzigen, iets te snel op verzenden gedrukt Lachen

hij heeft natuurlijk ook gewoon een stalhalster, die hij bijvoorbeeld om heeft in de wei (ze worden gezamelijk binnengehaald, dan is het voor diegene niet handig om eerst tig paarden een halster om te doen)
Daarnaast wil ik (iig de eerste tijd) ook niet met een bit gaan rijden, alles wat dus voor hem 'werken' is, gebeurd met het touwhalster. Een bit vind ik voorlopig nog niet nodig en niet fijn. Hij is pas drie (ik rijd hem nog niet hoor) hij is druk aan het wisselen waarbij een bit alleen maar in de weg zou zitten, en naar mijn gevoel zijn de hulpen met het halster logischer dan de hulpen met een bit, waar hij helemaal nog niet mee bekend is.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:19

Cassidy schreef:
@ Dovish.

Ook het gebruik van een musketon (die volgens jou dan breekt als hij gaat hangen) is niet veilig, en al helemaal geen excuus om je paard aan een touwhalster vast te zetten.

Hoeveel kracht denk je dat er op een touwhalster komt te staan als je paard gaat hangen?
Hoeveel kracht denk je dat er nodig is om een musketon te laten breken?
Bestaan er eigenlijk musketons die breken vanaf een bepaalde druk? Heb je de garantie dat hij dan ook bij dat bepaalde gewicht breekt? Nee, die musketons bestaan niet. Kans is groot dat de musketon helemaal niet breekt. En de verwondingen aan het paard zijn dan echt niet misselijk.

Het touwhalster is met opzet gemaakt van touw, omdat het met deze kleine oppervlakte van het dunne touw meer druk per vierkante cm uitoefent op de gevoelige plekken in het gezicht van het paard. Net zoals het drukken op bepaalde plekken in jouw lichaam zeer doet, of gemeen is (zoals je electriciteitsknobbeltje in je elleboog of je knie), zo werkt dat halster in op soortgelijke punten. Het is het meest verfijnde instrument van de Natural Horsemanshippers, en hoort ook alleen in die context gebruikt te worden.

Jij zet je paard toch ook niet vast aan een halster van dun ijzerdraad? Waarom eigenlijk niet? Als je een halster maakt van ijzerdraad, en je maakt er een musketon aan vast, dan breekt die musketon toch als hij gaat hangen? Clown

Zie een touwhalster als een halster van ijzerdraad. Daar kun je het, overdreven gezegd, een beetje mee vergelijken. Het is een fantastisch middel om hele fijne aanwijzingen te geven, maar beslist niet als vervanging voor een gewoon halster, en al helemaal niet voor de mooi, sjiek, of omdat het zo makkelijk onder een hoofdstel past of in je broekzak...

Niets aan toe te voegen OK dan! !

Touwhalsters zijn prima om grondwerk mee te doen; om vast te zetten absoluut ongeschikt!