Nu al deken dag en nacht af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Re: Nu al deken dag en nacht af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:04

Overdag heb ik bij mijn (geschoren) paard de deken er nu wel af, maar ik heb hem snachts nog lekker om Lachen

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:34

Mijn paard heeft de hele winter niet eens altijd een deken opgehad. Alleen als het echt extreem koud was. 't is een haflinger, die kunnen goed tegen kou. maar mun andere heeft ook al een maand of iets korter geen deken meer op. kan wel (die is ook ongeschoren)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:36

hlloo0wtJs...

Mijn verzorgpaardje staat nu ook al 3 weekjes ong. zonder deken op stal, dag en nacht. Maar zij is niet geschoren. Ik zou de deken niet op en af doen, dat is wel slecht. Kiezen op of af. En anders, als jij twijfelt een dunnere deken dan de winterdeken op doen. Maar het kan best zonder hoor, in het wild staan de paarden hele winter zonder deken. Mijn mening Bloos Knipoog

Groetjes XxX Debbie & Shiva XxX

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:42

Orlando staat op stal en heeft gewoon een dunne zomerdeken op,overdag en snachts. Hij voelt hier overdag niet warm mee aan

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:29

Ik had bij Dareng ook de deken eraf gedaan vorige week. Alleen als het regende heb ik een regendeken opgelegd. Nu zit ze met een verkoudheid. Dus heb ik de deken er maar terug opgezwierd. Zaterdag morgen zag alles hier wit van het vriezen. Ik vind het persoonlijk ook heel moeilijk

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:56

Hier staan ze al de hele winter zonder deken,alleen met die paar nachten dat het zo vroor hadden ze een deken op.
ze staan 's nacht in 'n open stal en hebben het niet koud.
Ze bliven straks ook 'snachts buiten.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:15

Mijn 2 verzorgshets die nu zo'n 5 a 6 weken geleden zijn geschoren hebben als het zonnetje een beetje schijnt hun dekens gewoon af, 'snachts gaan ze weer terup op en met regenachtige dagen houden ze de dekens gewoon om overdag. Ze staan dan ook helemaal niet op stal, en dag en nacht buiten.
2 andere shets op stal staan al zonder winterdekens maar dan met ongevoerde regendekens, zij staan ook dag en nacht buiten.

Mijn verzorgshets hebben geen ongevoerde regendekens dus het is of bloot of met winterdeken op dus dan is de keus snel gemaakt bij slecht weer.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:29

Mijn pony heeft de deken nog lekker op.
Ik heb deze hele week gecontroleerd, maar hij heeft er niet onder gezweet. Maar van de winter had hij ook twee dekens op en nu maar eentje (ook niet zo'n hele dikke)
Omdat het nu ook nog kouder wordt en de pony's erg lang buiten staan in een onbeschut weiland hou ik hem nog lekker op

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:37

Mijn geschoren shet hengstje staat al dag en nacht zonder deken.
Mijn kwpners staan nog met dekens, staan in buitenstallen

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:45

Mijn pony is in de kerstvakantie voor de 2e keer geschoren en staat overdag zonder deken buiten en s'nachts met een zweetdekentje op. gaat hartstikke goed. wordt ze tenminste weer bruin van want ze blijft na het scheren altijd zo lang grijs Vingers aflikken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:56

Uhh ik heb hem toch nog op gelaten. Regende heel erg. Anders word hij zeiknat en dan ben ik bang dat hij toch ziek word

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:03

van water worden paarden niet ziek hoor Verward

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:05

Als ze geschoren zijn en dus zo goed als kaal en buiten in de wind staan?

Lijkt me wel

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:08

mij niet Haha! anders had ik er allang een ziek op stal staan Haha!
ziek wordt je van een virus of bacterie niet van water.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:11

Nou snap ik er niets meer van. Als een paard kaal is en nat word word hij dus nat op zijn huid. Als dan de koude wind komt word hij toch verkouden. Dat is mij altijd zo geleerd. als ze een vacht hebben worden ze er neit ziek van omdat de vacht de regen van de huid weg houd.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:21

verkoudheid is ook een virus waar je op dat moment vatbaar voor bent. Wel is het zo dat je de weerbaarheid kunt verlagen op het moment dat hij zijn "natuurlijke" jasje verliest. Maar als ik kijk naar sjaak hij heeft een paar langere haren aangemaakt over zijn geschoren vast (beetje sprieterig) en een lekkere laag huidvet. Oftewel lekker warm en waterdicht en toch functioneel voor mij. al zal hij aan het laatste niet bewust hebben meegewerkt Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:54

Zo snap ik niet wat er nou slecht aan is om de dikte van de dekens van paarden aan te passen aan het weer?? Wie kan me dat dan uitleggen?? Ik doe het namelijk al jaren en die van mij is nog werkelijk nooit ziek geweest.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:45

karoliena schreef:
Nou snap ik er niets meer van. Als een paard kaal is en nat word word hij dus nat op zijn huid. Als dan de koude wind komt word hij toch verkouden. Dat is mij altijd zo geleerd. als ze een vacht hebben worden ze er neit ziek van omdat de vacht de regen van de huid weg houd.

Verkouden worden ze van een virus (zoals Sjakie al heeft uitgelegd) en niet van regen of kou.

Wel kunnen ze met zo'n dun vachtje en in de regen last krijgen van kou op de spieren, vooral als je ze na arbeid met nog warme spieren buiten zet. Als ze de hele winter al zonder deken staan, kunnen ze dat vaak wel hebben. Maar bij een geschoren paard of een paard met een heel dun vachtje kun je daar beter wat meer alert op zijn. Knipoog

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:54

op zich kan het denk ik niet zo heel veel kwaad, maar als je ze een beetje aan de warmte wil laten wennen kan je het beste zo lang mogelijk dekens op houden, zo kunnen ze van de zomer wat beter tegen de warmte!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:11

En dan in september al scheren en zonder deken laten staan zodat ze in de winter beter tegen de kou kunnen? Knipoog

Hmm nee, die theorie van zo lang mogelijk onder deken laten staan zodat ze in de zomer beter tegen de warmte kunnen, daar kan ik niet achter staan. De ene mens kan ook beter tegen de warmte dan de ander, dan zeg je toch ook niet: ga maar tot in mei met je winterjas aan lopen? Nee hoor, zodra het lekker weer is: deken eraf en lekker dat paardenlijf blootstellen aan de frisse lucht.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:05

Volgens mij regelt hij zelf z'n temperatuur wel hoor. Lachen
Bij ons op de manege staan de meeste ook dag en nacht zonder deken. (binnenbox)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:48

mijn pony is in nov geschoren en staat nu ook al 3 weken zonder deken.

de vacht heeft zich al aangepast,die is wat voller geworden.

over 2 weken gaat de wei open en dan blijft ze gelijk [na wennen] dag en nacht op de wei.

ik heb ook zoiets van af is af,anders blijf je aan de gang en de vacht past zich erg snel aan hoor!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:06

Ik heb de deken overdags meestal af maar 's avonds staat hij nog met deken. Bij ons op stal staat de ene helft al zonder deken en de andere helft staat nog met deken. Mijn paard is net als zijn baasje een koukleum... ik loop dus wel nog met mijn winterjas aan...tot het erg lekker weer is.
Maar ja ik loop in de zomer als het warm is ook vaak nog met een trui en lange broek aan. Mijn paard staat in ieder geval eerder zonder deken op dan dat ik mijn winterjas uit heb.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 15:53

Maar als het van de week 7/8 graden wordt met langdurige regen, is het dan nog handig om een dekentje af te laten? Er worden zelfs winterse buien voorspeld? En mijn paard staat overdag 8 uur buiten! Wat raden jullie aan? Ik heb nu de deken af.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:59

Pompidou staat al een paar dagen zonder deken omdat het echt warm was.
Nu was het afgelopen nacht weer 8 graden, toen heeft ze de highliner opgehad.
Nu gaat ze voorlopig dag en nacht met de ongevoerde regendeken op, omdat het gaat plensen de hele week. Vork