problemen met de opvoeding van mijn Quarter?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spikers

Re: problemen met de opvoeding van mijn Quarter?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:01

Wat mooi dat het al wat beter gaat met je paard, en over die schop geven ja dat moet je zelf weten maar ik geef je wel gelijk hoor want ik heb ook reuma en als die van mij dus steigert krijgt hij een tik op de borst maar daar heb ik inderdaad mezelf mee dat doet mij pijn en ik betwijfel of hij er wat van voelt.
Die van mij liep vanmorgen weer eens heel braaf mee het heeft toch geholpen hoop ik maar ik hou vol.

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:08

ik moet wel nog even zeggen dat het echt tot nu toe misschien 3 keer in die 2 jaar is voorgekomen dat ik hem echt een schop gegeven heb, en als ik hem schopte, was het zeg maar met beleid Bloos niet uithalen en maar zo hard trappen als je kan, dat vind ik persoonlijk weer een beetje te Bloos

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:19

Een schopje met beleid hebben ze af en toe toch wel eens nodig Bloos

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:51

Ik heb een bijna 2 jarige, juni, haflingermerrie, die ook heeeeeel erg dominant is.

Wat inderdaad helpt, is heel erg dominant terug doen.
Ik heb vorig jaar een shetlandertje gekocht als vriendjke voor haar, en die vrouw waarvan ik hem heb gekocht heeft veen verstand van jonge paarden en vooral dominantie.
Ze heeft me een serreta geleend, sommige zijn hier heel erg op tegen, omdat ze echt streng zijn en met de verkeerde hulpen zelfs het neusbeen kunnen breken.
Maar hij is zo streng als je hem zelf gebruikt.
Ik weet nie tof je het kent, maar het is bijna hetzelfde als een kamtoom.

Als ze voorbij lopen, of bokken, steigeren of iets, dan geef je gewoon een paar rukjes aan je touw, en dan worden ze gecorrigeerd op hun neus, voor hun pijnlijk, maar bij mijn merrie de enigste manier die bij haar hielp!

Doe je dit een paar keer, die vrouw deed het 10 minuten in de bak, nou geloof me, ze was zo mak als een lammetje, je kon echt alles met haar doen!
Jr mag haar nooit vastzetten met een serreta, want als ze gana hangen, dan kunnen ze wel hun neusbeen breken.

Vind je dit te streng, probeer eens met een kaptoom te lopen, dan geef je druk op de neus, en heb je meer te vertellen dan dat je onder aan het halster een ruk geeft.

Wat ik inderdaad ook heb gehoord, met steigeren je paard omtrekken, bij de meeste is dit 1 keer nodig, dan doen ze het nooit meer, alleen natuurlijk wel op het zand of een zachte ondergrond.

Succes verder!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:47

...ik schrik eerlijk gezegd een beetje van het 'gemak' waarmee terug gegrepen wordt op geweldadige oplossingen....
Zelf vind ik het 'paarden-doen-het-onderling-argument' erg wankel...paarden hebben onderling een hele duidelijke lichaamstaal...die bijten en trappen elkaar echt niet zonder eerst allerlei (voor ons vaak onzichtbare) waarschuwingen naar elkaar...

Imo, ga je bij lastig gedrag van je paard, toch eerst kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Is het inderdaad een dominantie probleem, dan zijn er toch ook oplossingen zonder slaan en schoppen? Respect kan je imo niet afdwingen...dat moet je verdienen.
Ik heb ook een jong paard. Hij was nog hengst toen ie van het land kwam (2 jaar en 2 maanden oud) en moest erg wennen aan de stal vol dames...en aan mij...en ik aan hem... Soms kon ik hem alleen niet uit de bak krijgen...steigeren, slaan met zijn voorbenen... Ik ben toen (na twee maanden sukkelen en ondertussen geruind) begonnen met NH lessen. Heeft bij ons geresulteerd in goede verhoudingen en een 'zacht' en leergierig paard ... heb hem niet hoeven slaan en/of schoppen....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:45

ik ben het helemaal eens met geweld lost niets op, maar wat zouden andere paarden doen als hij zich zo tegen hun zou gedragen?
precies geweld. schoppen bijten en slaan.
hij is op dit moment de baas over jou en jij moet nu vechten om het leiderschap terug te krijgen. dus moet jij een alva merrie worden die de jonge hengst die haar wil dekken afwijst ( het klinkt een beetje raar zoals ik het nu stel maar het komt goed) zij stuurt hem weg door heel boos op hem te worden, zij kan nog hoger steigeren dan hij maar zij kiest er voor om hem een rot schop te verkopen met haar achterbenen tegen elke plek dat zij hem maar kan raken maar wel 1x dan loopt zij weg en laat hem met een deuk in zijn ego achter, probeert hij het opnieuw legt ze haar oren in haar nek en kijk hem aan met de tanden bloot ( wij noemen het de schoonmoederblik) en reageert hij daar niet op valt ze hem opnieuw aan.
aan het eind van de dag loopt ze weer gewoon samen met hem aan grasjes te peuzelen, maar ze laat hem wel weten ik ben hier de baas niet jij.
schoppen naar je paard kan ik mijn ogen geen kwaad als je het maar rechtvaardig doet en alleen onder de buik waar de ribben zitten niet op plekken waar zijn darmen zitten.
en bedenk als je het zielig vind om te slaan en te schoppen zijn moeder sloeg harder als hij als veulen haar zat te klieren

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:41

piggeljay schreef:
zijn moeder sloeg harder als hij als veulen haar zat te klieren

Nou uhm... Rolleyes Wij hebben veel veulens geboren zien worden en op zien groeien maar ik heb echt nog nooit gezien dat de merrie haar eigen veulen een doodsschop gaf hoor... Bloos

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:10

Nee ik heb dat ook nog nooit zo extreem gezien ze dreigen met een been of bijten het veulen, wel andere paarden die erbij staan willen wel eens laten zien dat ze niet van dat soort manieren gediend zijn en geven een trap, beet of rennen er achteraan maar dat is opvoeding het veulen moet leren dat het laagste in rang is en respect moet hebben voor oudere paarden.

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:55

trappen wordt pas mishandelen als je zonder reden en vaak uit onkunde of onmacht je paard wilt laten weten dat je boos bent over je eigen inconsecuente gedrag. Het moment dat een paard gaat denken dat er wat te winnen valt moet hem duidelijk gemaakt worden dat hij nog steeds niks in te brengen heeft, soms is wegjagen genoeg soms achteruit zetten en soms een schop met de wreef onder zijn buik een reden om toch maar in te binden. Niets doen maakt hem aleen maar duidelijk dat hij gelijk had en zal hij steeds vaker zijn dominantie gaan tonen wat er helaas toe leid dat er vaak meer geweld gebruikt wordt

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:10

Hey hey,

Ik wil iedereen even bedanken voor de nuttige tips!! Ik heb een aantal tips van jullie in de praktijk uitgevoerd, en het heeft super geholpen!!! *LOL*

Ik kan nu normaal met hem wandelen, hij moet natuurlijk nog wat wennen dus springt wel eens hier en daar omdat er weer iets enorm eng is, maar voor de rest gaat het super!!

Als het zo doorgaat kan ik binnenkort de ketting ook al achterwege laten Lachen

Ik ben ook weer begonnen met longeren, dus dan kan er nog wat meer overtollige energie uit en hij vind het geweldig. De eerste paar rondjes, bokt hij netjes in een cirkel om me heen *lol* erg komisch, en als hij uitgebokt is doet hij een mooi drafje of galopje OK dan!

(stiekem ben ik nu dus wel een beetje heel erg trots Knipoog)

anyway, bedankt allemaal!!!