Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Faniek schreef:elinax21 schreef:dat luchtzuigen vind ik geen al te groot probleem. mooi haldbandje erom.dat is bewezen dat 9 van de 10 paarden er problemen mee krijgen. Achter de oren kapot. last van stembanden en andere dergelijke.
Als het koopt doe haar dus geen luchtzuigband om!
Van prijzen heb ik geen verstand
elinax21 schreef:dat luchtzuigen vind ik geen al te groot probleem. mooi haldbandje erom.
dat is bewezen dat 9 van de 10 paarden er problemen mee krijgen. Achter de oren kapot. last van stembanden en andere dergelijke.

felicity schreef:Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik heb ook een luchtzuiger. Die echt met een band om moet staan zodra hij zonder band staat begint hij heel erg te luchtzuigen (alleen op stal) en krijgt koliek.
Ik hoef de band maar heel losse om te doen en hij doet het niet.
Bij hem gaat het echt om het idee dat hij er een om heeft.
Faniek schreef:felicity schreef:Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik heb ook een luchtzuiger. Die echt met een band om moet staan zodra hij zonder band staat begint hij heel erg te luchtzuigen (alleen op stal) en krijgt koliek.
Ik hoef de band maar heel losse om te doen en hij doet het niet.
Bij hem gaat het echt om het idee dat hij er een om heeft.
Paarden krijgen bijna geen koliek van luchtzuigen![]()
Het is bewezen dat paarden die luchtzuigen en paarden die niet luchtzuigen net zo vaak koliek krijgen en het meestal niet door het luchtzuigen komt...
En echt die band maakt veel kapot meer dan je denk.

Citaat:Luchtzuigen behoort tot de stalondeugden, wat het dier vaak doet als hij/zij zich verveelt. Dit ontstaat vaak al in de jeugd, te weinig weidegang als b.v. jaarling (één jarige). Soms gaat dit samen met kribbenbijten, waarbij het paard de rand van de voerbak of ruif beetpakt. Bij luchtzuigen slikt het paard lucht in. Dit geeft soms verteringsstoornissen, winderigheid en vermageren. Soms ontstaan er meer serieuze problemen zoals koliek.
Om luchtzuigen te verminderen is het van belang om verveling tegen te gaan, veel beweging te geven en de hele dag wat te knabbelen te geven zoals wat (oud en kruidig) hooi of wat stro. Operatief ingrijpen is ook mogelijk, maar dit is een zware ingreep, die niet altijd verbetering geeft. Daarom is dit niet echt een aanrader. Deze operaties worden o.a. uitgevoerd op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.