Is dit een reele prijs voor dit paard? (spoed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fien

Re: Is dit een reele prijs voor dit paard? (spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:40

Wow bedankt voor alle snelle reacties!
Een paar antwoorden op vragen die gesteld zijn:
ik wil er zelf voornamelijk recreatief, maar ook wel wat dressuur mee gaan rijden. Ik heb echter de laatste 10 jaar niet meer gereden en daarvoor alleen in manegelessen, dus heb zelf ook nog genoeg bij te leren. Ik vind het leuk als ik met dit paard wat kan bereiken, maar heb nou ook weer geen ambities om in de Z te komen.
Verder is het een paard met papieren met mooie ruime gangen dat mooi nageeflijk kan lopen. Ik weet de historie vanaf dat het paard 3 jaar is en weet in ieder geval dat het nooit gezondheidsproblemen heeft gehad, geen kreupelheid etc. Maar ik snap ook wel dat dat natuurlijk geen garanties biedt voor de toekomst. Het paard is onlangs klinisch gekeurd en daaruit kwam alleen het slijmprobleem naar voren, maar hoe ernstig dat is weet ik niet (ik heb die keuringspapieren niet gezien, kan ik nog wel uitzoeken).
Wat betreft het luchtzuigen, ze staat in de stal altijd met een band om en heeft daar tot nu toe nooit last van gehad.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:44

ik zou er echt geen 2800 voor geven! Bloos!
Maximaal 1500.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:46

Ik vind het best reeel, een beetje hoog maar zo gaat dat tegenwoordig, je zegt dat ze veel potentie heeft, dat is een voordeel, maar haar problemen zijn een nadeel, maar met de spullen erbij composeerd dat wel, ik vind het wel redelijk, in vergelijking met mijn pony zeker! Ja

fien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:50

O ja, nog vergeten te vermelden: in feite wil de eigenaar er 3000 voor hebben, maar dan nog met twee maanden doorbetaling van de stalling a 100 euro per maand. Vandaar dat ik 2800 schreef als prijs.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:32

In ieder geval eerst laten keuren of het niet te ernstig is (ligt eraan wat je er mee wil gaan doen natuurlijk)
Maar het luchtzuigen hoeft niet een al te groot probleem te zijn. OP de manege staat ook een paard die al 10 jaar luchtzuigt en ze is nog steeds verder helemaal gezond. Natuurlijk, het is ook weleens anders.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:01

er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Slijm op de longen kan verholpen worden door ventipulmin.
Maar als het chronisch is dan zou ik direct omdraaien.
Hoelang heeft ze dit slijm al op de longen en wat wordt er nu tegen gedaan?
Hoelang is ze al een luchtzuiger en heeft ze wel eens last gehad van koliek. Koliek is 1 van de vele gevolgen van luchtzuigen en hieraan kan je zien in hoever het een probleem gaat zijn.
Doet ze ook luchtzuigen als de band af is, bijvoorbeeld onder het rijden ( diep lucht inademen en lang vasthouden. Dit bijvoorbeeld door het bit vast te pakken of tanden op elkaar te klemmen)?

Hoelang geleden is die klinische test geweest? En waar is dit gedaan?
Zo wie zo zou ik een onafhankelijke dierenarts zoeken en de afspraak met de verkoper maken dat bij een gezondheids verklaring jij de rekening betaald en bij medische problemen de rekening voor hem is.
Als hij zo zeker weet dat ze buiten dat slijm en luchtzuigen geen verdere problemen heeft dan zal hij hier geen problemen mee hebben.
( heb je overgens wel rekening gehouden dat dat slijm en dat luchtzuigen met elkaar verbonden kan zijn en dus dat luchtzuigen wel een groter probleem zou kunnen zijn dan gezegt wordt?)

Verder, wat voor papieren heeft ze? Wie zijn de ouders en wat hebben die gepresteerd?
Heeft ze qua uiterlijk nog schoonheidsfouten?
Wil je er misschien nog een veulen mee fokken ( hierdoor zou je wat geld terug kunnen verdienen) ?
Moest dit het geval zijn, laat haar dan ook onderzoeken door een dierenarts op mogenlijke onvruchtbaarheids problemen ( baarmoeder, eierstokken, etc. Als ze nog nooit een veulen heeft gehad dan zou je hier op latere leeftijd iets meer moeite mee kunnen krijgen).

Ik weet dat een dierenarst geld kost, maar als je het geld neerlegt en uiteindelijk blijk je met een kat in de zak te zitten dan ben je nog verder van huis af... En vraag je dierenarst zeer zeker wat zijn verwachtingen zijn voor het paard zijn gezondheid ( met name dat slijm gedeelte) over 5 jaar? Neem buiten een dierenarts bijvoorbeeld een ander onafhankelijk persoon mee die het paard controleerd ( ik neem altijd mijn hoefsmit nog s mee, die ziet dingen waar een dierenarts niet zo snel op let).

Er zijn behoorlijk wat dingen die je zelf moet overdenken... Is het karakter het karakter dat ik zoek.
Is ze lief onder het zadel?
Noem maar op...

Bij echt goede papieren en een goede gezondheid vind ik het niet waanzinnig veel geld. Het is natuurlijk een flinke duit, dus weet zeker dat dit echt is wat je wil en dat ze gezond is voor de rest.
Vraag bijvoorbeeld bij een verzekeringsbedrijf wat de taxatie waarden bij hun is voor een luchtzuiger met slijm op de longen. Het is normaal dat het bedrag onder het verkoop bedrag ligt, maar als het nou dramatisch laag ligt dan zou ik het nog eens overdenken.
Buiten dat, houd er ook rekening mee dat als je haar koopt het een klus gaat zijn om haar te verkopen, mensen hebben graag gezonde paarden.

En buiten dit alles... Je kan voor ditzelfde bedrag een leuk, gezond en eerlijk paard kopen met goede papieren...
Dus overdenk alles nog s goed en weeg het goed af. Vind jij het paard echt bijzonder, doe er dan wel wat onderzoek naar...

dit is allemaal maar mijn mening, dus mensen ga nou niet struikelen over dingen die ik schrijf... pik er alleen uit waar je het wel mee eens bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:04

zo, heb het even gelezen. helemaal mee eens Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:11

Faniek schreef:
elinax21 schreef:
dat luchtzuigen vind ik geen al te groot probleem. mooi haldbandje erom.

dat is bewezen dat 9 van de 10 paarden er problemen mee krijgen. Achter de oren kapot. last van stembanden en andere dergelijke.

Als het koopt doe haar dus geen luchtzuigband om!

Van prijzen heb ik geen verstand Knipoog

daar heb jij helemaal gelijk in...bovendien kun je een luchtzuigplek maken in je stal zodat de tanden heel blijven en dit geeft minder stress

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:18

Ik weet niet waar je woont? Maar hier in het Westen is de lucht heel vies en krijgen paarden snel slijm in hun longen etc. Maar op plaatsen waar de lucht een stuk schoner is, denk aan het oosten, daar verdwijnt het slijm vaak ook weer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:46

elinax21 schreef:
dat luchtzuigen vind ik geen al te groot probleem. mooi haldbandje erom.

dat is bewezen dat 9 van de 10 paarden er problemen mee krijgen. Achter de oren kapot. last van stembanden en andere dergelijke.

Als het koopt doe haar dus geen luchtzuigband om!

Van prijzen heb ik geen verstand Knipoog
[/quote]

daar heb jij helemaal gelijk in...bovendien kun je een luchtzuigplek maken in je stal zodat de tanden heel blijven en dit geeft minder stress
[/quote]

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik heb ook een luchtzuiger. Die echt met een band om moet staan zodra hij zonder band staat begint hij heel erg te luchtzuigen (alleen op stal) en krijgt koliek.
Ik hoef de band maar heel losse om te doen en hij doet het niet.
Bij hem gaat het echt om het idee dat hij er een om heeft.
[/quote]

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:54

felicity schreef:
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik heb ook een luchtzuiger. Die echt met een band om moet staan zodra hij zonder band staat begint hij heel erg te luchtzuigen (alleen op stal) en krijgt koliek.

Paarden krijgen bijna geen koliek van luchtzuigen Verward

Het is bewezen dat paarden die luchtzuigen en paarden die niet luchtzuigen net zo vaak koliek krijgen en het meestal niet door het luchtzuigen komt...

En echt die band maakt veel kapot meer dan je denk.

anoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:13

hoi hoi voor een luchtzuiger is het inderdaad wel aardig duur en omdat ze slijm in de luchtwegen heeft vind ik het eigenlijk ook te duur want dat slijm is niet goed zeker niet in de luchtwegen het is nog gevaarlijk ook, want als er teveel slijm in de luchtwegen komt te zitten krijg je verslikking in zijn eigen luchtwegen ( ik vind 1200 euro meer als genoeg misschien mag ze nog wel goedkoper zijn want er kunnen echt veel problemen komen van dat slijm).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:29

Faniek schreef:
felicity schreef:

Paarden krijgen bijna geen koliek van luchtzuigen Verward

Het is bewezen dat paarden die luchtzuigen en paarden die niet luchtzuigen net zo vaak koliek krijgen en het meestal niet door het luchtzuigen komt...

En echt die band maakt veel kapot meer dan je denk.

Is dan wel toevallig als hij zonder staat hij koliek krijgt. Hij heeft hem wel om maar niet strak. Hij werkt ook niet in als hij zuigt. Maar hij doet het niet als hij hem voelt zitten.

fien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:29

Het luchtzuigen doet ze in ieder geval al sinds haar 3e en ze heeft nog nooit koliek gehad. Ze doet het niet tijdens het rijden, alleen op stal. Slijm is volgens mij ook al sinds die tijd, maar dat weet ik niet zeker. Ventipulmin had een vriendin van mij me ook al aangeraden. Op dit moment wordt er door de eigenaar niets aan gedaan.
Ik kan uit de meeste reacties wel opmaken dat het best een hoge prijs is. Het laatste bod dat ik zelf had gedaan was overigens 2650 euro, maar de eigenaar wil niet verder tegemoet komen dan 3000 + 2 mnd doorbetaling van de stalling. Ik kan natuurlijk ook nog voor alleen het paard gaan, maar dan wil ik toch ook niet hoger dan zo'n 1750 euro gaan. Dan zoek ik er zelf wel een zadel en hoofstel etc bij.
Eigenlijk begin ik nu zelf toch wel te twijfelen of ik inderdaad dan niet beter een gezond en evt. jonger paard kan kopen voor hetzelfde geld. Dit paard is leuk om te zien, goed karakter, lief en gemakkelijk in de omgang, zeker geschikt voor mij om het rijden weer op te pakken (ik heb er ook al een paar keer op gereden), maar aan de andere kant zijn er natuurlijk wel meer leuke paarden te vinden. Aaah moeilijk hoor...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:14

zeker laten keuren voordat je d'r zou kopen. ik zou max. 1300,- voor haar neertellen excl. de spullen maar het is lastig omdat je geen fot ziet of het paard in levende lijven ziet lopen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:14

ik weet niet wie dat onderzoek heeft gedaan, maar het is dus wel bewezen dat paarden van luchtzuigen koliek kunnen krijgen

dit stukje bijvoorbeeld van het internet over luchtzuigen...

Citaat:
Luchtzuigen behoort tot de stalondeugden, wat het dier vaak doet als hij/zij zich verveelt. Dit ontstaat vaak al in de jeugd, te weinig weidegang als b.v. jaarling (één jarige). Soms gaat dit samen met kribbenbijten, waarbij het paard de rand van de voerbak of ruif beetpakt. Bij luchtzuigen slikt het paard lucht in. Dit geeft soms verteringsstoornissen, winderigheid en vermageren. Soms ontstaan er meer serieuze problemen zoals koliek.
Om luchtzuigen te verminderen is het van belang om verveling tegen te gaan, veel beweging te geven en de hele dag wat te knabbelen te geven zoals wat (oud en kruidig) hooi of wat stro. Operatief ingrijpen is ook mogelijk, maar dit is een zware ingreep, die niet altijd verbetering geeft. Daarom is dit niet echt een aanrader. Deze operaties worden o.a. uitgevoerd op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.

als je wil kan ik nog wel honderd van die dingen opzoeken voor je...

Luchtzuigen kan een heel erg gevaarlijk iets zijn als het niet goed wordt tegengewerkt...

De functie van die band is dat een paard niet een grote hoeveelheid lucht in een keer naar binnen kan trekken omdat die band niet de gelegenheid geeft aan de luchtpijn om te verbreden.
Dus op deze manier worden ze gedwongen om normaal te ademen anders doet die band pijn door de tegendruk op de luchtpijn.
Er is echter veel onderzoek gedaan naar luchtzuigen en de moegenlijkheden hiervoor. Als je een beetje zoekt zal je merken dat er nog andere oplossingen zijn dan een band, maar deze is vaak het makkelijkste...

Zoals boven ook wordt verteld is luchtzuigen vaak een oorzaak van verveling. Zorg dat je paard leuke dingen ziet en kan doen. Dit kan de kans verminderen, maar net als weven wordt dit vaak een automatisme geworden en kan je het niet meer afleren.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:31

Voor dat geld kan je ook een leuke 11 jarige kopen, misschien zonder papieren, wat gezond is!!! Ik vind het een boel geld voor zo'n paard!!!