aaaargh! grow up! en verdien je paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Link zelf betalen & meer verantwoordelijkheidsgevoel + waardering?

ja!
57 (100%)

Totaal aantal stemmen: 57

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:11

he hallo
wat een gezeur zeg, mijn moeder betaald erg veel voor me, en ja ik ben een VERWEND NEST.
ik zit op een particuliere school, doe dus 2 jaar in 1 dat is best zwaar, daarnaast heb ik geen tijd voor een baantje.
ik heb al vanaf mijn 14 'eigen paarden' die zijn voor mij betaald.
ik heb in die tijd echt wel baantjes gehad en wat ik zelf kon betalen heb ik zelf betaald maar vaak zei mijn moeder bewaar je geld maar ik betaal je paardje wel.
ik ben nu 19 jaar en mijn moeder betaald nog veel voor me, en als ik zelf geld heb en wat kan / wil betalen doe ik dit echt wel hoor.
mijn moeder wil gewoon dat ik plezier heb.
groetjes

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:16

Even voor alle duidelijkheid: ik had heel goed gelezen Gail dat er ook uitzonderingen zijn (gelukkig Haha! ) Dus mijn reactie had ik ook kunnen plaatsten bij een soortgelijke topic, want er zijn er al meerder van geweest geloof ik. Weet je het is gewoon niet eerlijk dat er veel wordt beoordeeld door een stereotype beeld in ons hoofd. Zien we niet vaak wat we willen zien? Als ik een baaldag heb en eens uitval tegen iemand, ben ik dan niet gelijk het verwende kreng dat alles van pappie krijg, die denkt dat ze alles kan maken? Dat soort fouten worden dus echt snel gemaakt, en daar moeten we gewoon erg mee oppassen.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:43

Ik vind dat mensen zichzelf erg snel aangesproken voelen. Iedereen die veel van zijn ouders krijgt vliegt hier meteen de kast op. Volgens mij gaat het daar niet over en worden die mensen helemaal niet veroordeeld. Er wordt niet gezegd dat iedereen die veel krijgt geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft.

Stel het valt me op dat er de laatste weken veel mensen met grote, dure auto’s me er met invoegen niet tussen laten en ze snijden me af. En dat dat komt omdat ze zich heel wat voelen met dat imponerende voertuig onder hun gat en ik in mijn kleine roestige Golfje dan makkelijk weg te drukken ben. Dan zeg ik toch niet dat alle mensen die een grote, dure bak aso’s zijn die mensen met minderwaardige Golfjes van de weg afdrukken? LEES! En voel je niet zo aangesproken. Je kan je ook iets té snel aangevallen en beledigd voelen. Het wordt nu een discussie van ik wel of ik niet.

Ik herken wel iets van wat Gail zegt. Dus niet dat mensen die veel krijgen luie donders zijn zonder verantwoordelijkheidsgevoel. En als je 2 jaar studie in 1 doet heb je het dus al heel druk en als je daarnaast je steentje bijdraagt is dat prima. Ik heb op stal wel een stel meiden die zich altijd heel druk vinden en hup weer een anky-deken en mama gooit maar weer eens los. Het interesseert me geen biet, tot het moment dat ik vind dat het paard er onder lijdt. En helaas gebeurt dat met regelmaat (mama gooit nl hooguit 10 min. Los en de rest staat het dier dus op stal).

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:48

Citaat:
het gaat mij erom dat je er - op wat voor manier dan ook - zelf aan bijdraagt

Juist, en daar sla je de spijker op de kop. Mijn situatie? Ik rijd Iwaldo iedere dag. Zijn eigenaar betaalt de stalling, veearts, hoefsmid en spullen. Als ik iets nieuws wil bel ik even en kan ik het meestal 's middags nog kopen en op de rekening zetten. Het enige wat ik zelf betaal zijn mijn lessen en mijn startkaart.

Ik hoef inderdaad niet voor mijn paard te werken dus. Gelukkig niet zeg, want dan zou ik geen leven meer hebben (oftewel niet kunnen studeren omdat ik zou moeten werken om Iwaldo te betalen)

Maar waardeer ik het daarom minder? Nee. Ik lever mijn bijdrage. Ik hou ongelooflijk veel van dat paard en al met ik 's nachts om 3 uur mn bed uit om een uur te gaan stappen met dat beest als ie eens koliek heeft ofzo, dan doe ik dat. Ik ga er iedere dag naartoe, of het regent, waait of zonnig is. Ik snap natuurlijk dat ik een ideale situatie heb, maar waardeer het wel.

Stel dat je een auto wint van de staatsloterij.... of je koopt er zelf eentje. Ben je dan blijer met je auto omdat je daar zelf voor hebt gewerkt? Ik niet, want door er een te winnen of te krijgen kan ik mijn zuurverdiende geld aan iets anders besteden en waar dat geld vandaan komt, die auto rijdt en daar gaat het om.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Bij ons op stal zijn er ook jonge kinderen die niks anders kennen dan dat er een pony voor ze staat en betaald wordt door pa en ma, en zij hebben zoiets van 'ach ik ga liever voetballen'

Ik denk dat je die link 'geld - waardering' niet kan leggen. Ik denk dat het eerder gaat om 'liefde voor het paard - motivatie - waardering'

[/quote]

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 14:51

Ik kan het me best voorstellen dat het niet leuk is voor sommige mensen om te zien dat anderen veel krijgen enzo. Ik heb het geluk dat mijn ouders 1 stalling betalen maar de andere betaal ik zelf en alles eromheen, en echt al mijn geld stop ik in de paarden. Bovendien werk ik er ook nog eens keihard voor, ik doe heel veel op stal. Het interesseert mij niet wat anderen van mij denken. Ik zie verschillende situaties, mensen die werkelijk alles krijgen (maar die zijn dan ook erg rijk) en anderen die alles zelf moeten betalen.

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 15:57

Als je het niet zelf betaald vind ik absoluut niet dat dat automatisch betekend dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt! Sommige mensen maken er inderdaad gebruik van en zijn gewoon verwend maar zeker niet alle mensen! Iedereen verschilt, en niet iedereen is hetzelfde.

Ik heb gewoon de mazzel dat mijn ouders mijn paard volledig betalen, maar dat komt ook omdat mijn moeder zelf rijd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:20

Zo ken ik een jongedame die toen zij 16 jaar oud was, een eigen pony kocht, geheel betaald van haar krantenwijkjes. Nou, die meid had er een heleboel voor over, tsjong... zo veel karakter, door weer en wind ging ze. Daar heb ik echt bewondering voor.
Gelukkig had ze mazzel met haar paard, de onkosten bleven laag, het dier bleef goed gezond, want echt verantwoordelijk was het natuurlijk niet, er was geen gulden over, dus als hij eens wat zou hebben gekregen.... Maar zij werkte er keihard voor...

Sommige kinderen/jongeren krijgen een heleboel van hun ouders. ik ken er veel waarbij dat niet in positieve zin heeft uitgepakt...die zitten op hun 30ste nog te wachten tot pa zijn beurs trekt. Maar als je een paard of pony hebt gekregen toevallig, en je zorgt er ZELF elke dag voor, ook uitmesten enzo!, dat is ook prima karaktervormend.....

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:29

Imposante schreef:
Als je het niet zelf betaald vind ik absoluut niet dat dat automatisch betekend dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt!

Dat zegt toch ook niemand??

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:36

Ik denk dat het een vrij krasse uitspraak is.
Er zijn volgens mij zo veel uitzonderingen, dat je niet meer van uitzonderingen kan spreken.
Je hebt mensen die alles krijgen van hun ouders en daaronder heb je er die verwaand zijn en die dat niet zijn. Maar om een rechtsreekse link te gaan leggen tussen verwaand zijn en niets zelf te moeten betalen... mmmm... dat lijkt me niet zo gezond.

Ik begrijp heel goed over wat voor mensen je het hebt en ik kan alleen maar beamen dat dat soort mensen uiterst onaangenaam zijn, maar ik denk dat de oorzaak van het onstaan van deze mensen niet bij het geld ligt.

Je hebt een 'cathegorie' van mensen die erg verwaand is en veel ervan zullen misschien niet op geld moeten tellen, maar je hebt ook heel wat mensen met geld voorhanden die het niet zijn. De uitspraak werkt dus niet in beide richtingen.

Ennuh, je moet echt niet rijk zijn om verwaand te zijn/doen hoor! Schijnheilig Knipoog

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 16:57

Dit is niet de issue, verwaand zijn of niet. En ik concludeer niet dat rijke kids zo doen, ik constateer dat vaak dit gedrag wordt vertoond door kids waarbij alles uit handen wordt genomen.
Dit zijn helemaal niet per definitie verwaande mensen, ik mijn geval juist niet. Wel verwend. En ze waarderen ook wat ze hebben, alleen naar mijn gevoel minder dan zij die er hard voor werken of het zelf betalen of er veel voer doen of laten. En mopperen sneller als ze iets zelf moeten doen en mama een keer geen tijd heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 17:27

mmm misschien ben ik de enige die een beetje begrijpt wat gail probeert uit te leggen zonder mezelf aangesproken te voelen.

Ik heb dit zo vaak van dicht bij meegemaakt, ik stond er diverse malen met mijn neus boven op.
Het maakt in de regel niks uit of je nu mee betaalt of niet.
Een scholier kan het moeilijk of niet rond brengen om het te betalen, maar zal helemaal knettergek op dat beest zijn en er elke minuut doorbrengen.
Het gaat er gewoon om hoe ga je dan weer om met je dier en vooral ook met je mede mens.
Mensen met veel geld krijgen dat ook niet zomaar, daar hebben ze ook hard voor moeten leren of werken.(uitzondereingen daar gelaten.)

Maar Gail heeft wel een beetje gelijk, ik heb vaak op concours gezien dat ouders met een splinternieuwe wagen, trailer en een dure pony op het terrein verschijnen en dochter/zoon lief hoeft verder niks te doen.
Ook zonder mee betalen kan je een kind verantwoordelijkheid geven en respect.
Ik kreeg vroeger een best zakcentje, daar moest ik alles van doen, maar al het geld ging naar de huur en vervolgens naar de pension van Felix.
Mijn ouder hebben een enkele keer eens wat geld gegeven voor een zadel ofzo.
Misschien heb ik mazzel dat mijn vader een goede baan had(nu met de vut Haha! ). Maar ondanks dat besef ik wel wat het allemaal inhoud.
En nee ik zou me ook niet minder verantwoordelijk voor mijn paard voelen als mijn ouders de eerste jaren alles betaald zouden hebben.
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik alles zelf heb betaald en voor heb gewerkt en nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 17:55

Ik kan me wel vinden in het antwoord van Dees. Juist voor mensen die heel erg veel doen om hun paard te onderhouden heb ik heel veel waardering, dat toont je Karakter.

Wat ik bij veel mensen mis, die veel of alles van hun ouders krijgen, is dat ze zich vaak niet realiseren in wat voor een bijzondere situatie zich bevinden. Dat brengt zulke mensen toch in een soort van isolement.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 17:56

Ik ben het niet met je eens.
Tuurlijk zijn er mensen die liever in de kroeg hangen dan dat ze in het weekend naar hun paard gaan en 'm dan maar een weekend op stal laten staan want ze moeten bij komen van hun kater.
Volgens mij heeft dat er niets mee te maken of je geld zat hebt of dat er voor je betaald wordt.
Het is meer wat je er voor over hebt sommige mensen zien een eigen paard als iets waar mensen tegenaan kijken.
Je telt pas mee op de manege als je een eigen paard hebt.
Ik heb ze gekent hoor een eigen paard ouders amper geld en maar krom liggen maar ook kids die de pony zelf betaalden en er amper mee reden .
Op de duur ging ie toch maar weg omdat ze het werken er niet voor over hadden of het was niet zo leuk meer in de winter.

Het heeft er gewoon mee te maken wat je opvoeding is.
Mijn vader heeft een erg goede baan.
Wij gingen wat verder en langer op vakantie dan de meeste kinderen uit mijn klas.
Naast mijn manege les mocht ik soms een priveles extra erbij pakken.
verder heb ik er destijds nooit wat van gemerkt . ofja het merk auto dat boeide me nooit zo.
Ik kreeg evenveel zakgeld als mijn vriendinnetjes en later zelfs wat minder kleedgeld dan de meeste meiden uit mijn klas.
als ik wat nodig had moest ik daar of de auto voor wassen of de ramen lappen etc.

Op de manege hielp ik zadels poetsen en stallen uitmesten om de week mocht ik dan gratis mee met een buitenrit.
Toen ik een jaar of 12 was begon het gezeur al dat ik mee naar buiten mocht omdat mijn ouder het zouden betalen.
En ik kon wel trakteren want ik kreeg alles van mijn ouders etc. etc. ookal was het niet zo.
Nu nog hoor ik wel eens dat ik maar een verwent nest ben.
Mijn ouders hebben geld en dus krijg ik alles.
jammer maar zo werkt het niet.
Ik heb geweldige ouders ze staan altijd voor mij klaar altijd naar wedstrijd met de trailer etc. maar wel naar wedstrijden die ik zelf betaal met mijn zelf betaalde startkaart op mijn zelf betaalde zadel en het door mij onderhouden paard.

Tuurlijk ik krijg veel Lodewijk was een kerstkadootje maar vanaf dag 1 hebben mijn ouders er geen cent aan mee betaald.
We hebben een grote luxe auto.
als ik geen paard had gehad was het geen auto voor een 2 paardstrailer geweest ,dan was het vast een gewone personenauto in dezelfde prijsklasse geweest dus in zoverre denken mijn ouders met mij mee.

Nogsteeds hoor ik dat ik mazzel heb want mijn vader betaald alles. zodra je ouders iets boven gemiddeld verdienen krijg je die stempel al.
In mijn ogen een vreselijk vooroordeel.
Ik heb namelijk nog steeds zelf een baan waarmee ik zelf alles betaal.
over 2 maanden ga ik een week naar ameland en dat betaal ik helemaal zelf sterker nog ik betaal de overtocht voor! mijn vader omdat hij zo lief is ons weg te brengen Lovers

Ik ga 7 dagen in de week naar mijn paard toe en op zaterdag zondag ben ik om 8.30 al op stal want voor 9 uur wil ik gevoerd hebben.
soms kom ik op zaterdag niet aan rijden toe omdat ik alles uitmest en naar buiten doe en alles moet voor 17.00 binnen staan want dan wil ik weer klaar zijn met voeren.

verwent ben ik zeker want ik voel me de gelukkigste mens op aarde als ik 15 paarden naar me hoor mummelen op zondagochten om 8.30 omdat ze eten willen en het kost geen eens geld Knipoog

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:25

Nimber zo denk ik er ook over.
Ik weet niet wie het suggereerde, maar aangevallen voel ik mij zeker niet. Integendeel, waarom zou ik?
Mijn felheid komt alleen omdat er gewoon te snel stempels worden uitgedeeld, althans, zo komt het op mij over (lees de titel). Oké mensen weten dat er een groot deel voor mij wordt betaald, maar waarom is er bij voorbaat al meer waardering voor iemand die door heel hard werken een paard kan kopen in tegenstelling tot iemand die hem krijgt? Ik heb ook ontzettend veel waardering voor dat soort mensen, maar niet minder voor mensen 'zoals ik'. Ik heb op een andere manier ontzettend veel geinvesteerd, en ik had liever via een krantenwijk mijn paard gekocht en onderhouden. Maar mijn leven liep even anders, en mijn paard is een soort van beloning waar ik heel hard voor hem moeten werken. Dat is iets waar ik mensen juist op wil attenderen. En tuurlijk, ik ken ze ook wel, die ontzettende verwende mensen die alles krijgen en waar ik van Misselijk maar er lopen er ook genoeg rond met de stempel 'verwend' terwijl dan alleen maar naar de materialistische kant wordt gekeken. Ik heb ook een anky-deken (weliswaar zelf betaald) en ik zie mensen ook weleens met scheve gezichten kijken, denken gelijk dat ik het heb gekregen. Een oordeel is echt heel snel gevormd, dat is mijn ervaring, en helaas krijg je dat niet zo snel meer weg.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:33

Gedeeltelijk mee eens. Als je je paard gewoon krijgt en er dus niet zelf voor moet werken besef je veel minder wat een eigen paard is en vind ik dus ook dat je niet alle verantwoordelijkheden draagt over dat dier.

Ik betaal Pinky helemaal zelf en ben dus ook echt zwaar trots als ik die prachtige stal zie met die box waar pinky tot zn knienen in op het schonen zaagsel staat. Allemaal van en door mij!!! Dat geeft echt een super gevoel. Ik zou nog trouw aan pinky zijn als mijn ouders alles zouden betalen, maar ik zou er minder bij stilstaan. Dat ik bijvoorbeeld 1 dag in de maand alleen werk voor zaagsel Lachen

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:36

uhm, ik ben 15, heb 4 paarden en zit op het VWO. Ik zou niet weten waar ik tijd vandaan zou moeten halen om te werken om zelf mee te betalen....

Mijn werk in ons huishouden is mijn paarden rijden. Ja, ik ben een verwend nest, denk dat iedereen die een paard kan hebben wel een beetje verwend is, ( met uitzonderingen), en ben mezelf hier volledig van bewust. Maar ik denk dat als je er hard voor werkt, het niet uitmaakt. Maar je moet het wel verdienen...

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:48

Tja, ik heb 'mijn'pony's ook van mijn ouders 'gekregen'. Tussen aanhalingstekens omdat ze niet van mij alleen zijn,m'n moeder rijdt zelf ook en als dat niet zo geweest zou zijn had ik NOOT een eigen paard gehad. Ze betalen alles, alleen de dingen die niet noodzakelijk zijn(een extra rijbroek, dat mooie dekje enzo) vinden ze onzin en komen uit m'n eigen zak.
Ik zou het ook nooit kunnen betalen en ik heb het er idd niet voor over om na 8 uur school ook de hele dag te werken om 's avonds van mijn paardjes genieten,maar toch vind ik dat ik er best veel voor opoffer.
Ten eerste moet ik een flink stuk fietsen door dat we verhuisd zijn naar een huis met stallen,dat echter wel verder weg is. De stallen moeten uitgemest worden, ik rijd vrijwel elke dag, als zoals zaterdag Spot heel bezweet is stap ik nog 20 minuten met haar door de bak, terwijl ik me eigenijk klaar moest maken om weg te gaan. Er zijn mensen die er door af geschrokken worden, iemand die een groot deel van de vrije dag met die beesten bezig is, maar dat neem ik er toch maar bij. Ik vind het heerlijk ook, ik voel me verantwoordelijk voor de zorg die ik voor mijn beestjes heb, niet voor he geld dat ik er voor zou betalen, en sta elke dag als ik bij het opstaan begroet wordt door hinniken bij stil dat ik zo'n mazzel heb..

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:59

Ik denk dat je aan de ene kant wel een beetje gelijk heb, een beetje dan Tong uitsteken .
Ik zeg niet dat dit voor veel mensen geldt, maar ik denk dat als je al je geld zelf bij elkaar moet sparen om een eigen paard te kunnen kopen en stalling enzo te kunnen betalen, dat je het dan meer waardeerd.
en ik denk dat als je ouders alles betalen (de aanschaf van je paard, stalling, DA en hoefsmid en verder onderhoud enzo) En dat als het voor je betaald word, dat het dan wel "vanzelf sprekend is" (dit hoeft niet te betekenen dat je het minder waardeerd wat je heb)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:05

Ik krijg ook mijn pony helemaal betaalt door mijn ouders. En als ik toetsweek heb mist hij mij ook een weekje, dan wordt hij overigens wel goed verzorgt en krijgt beweging.
Maar mijn ervaring is dat als je ouders iets meer geld hebben dan anderen dat je snel als verwend wordt gezien. Maar ook ik kan een rotdag hebben en ik mag ook verdrietig zijn. Kreeg laatst te horen van een vriendin dat ik niet verdrietig mocht zijn (ging over totaal iets anders dan paarden) omdat ik een eigen paard had!
Ik denk dat jaloezie hierbij een grote rol kan spelen, en daar kan ik mij weer behoorlijk aan ergeren.
Zo zit het leven nou eenmaal in elkaar. De een heeft wat meer geld als de ander maar dat hoeft niets met je karakter te maken (hoewel het er wel door beïnvloed kan raken maar waar wordt je karakter nou niet door beïnvloed?).
En ik denk ook dat er meer uitzonderingen zijn die echt verwende nesten zijn dan uitzonderingen die wel veel krijgen maar geen verantwoordelijksgevoel hebben

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:16

Ik betaal ook alles zelf wat met de paarden te maken heeft.
Maar of ik het daardoor meer waardeer?
Nee, ik zou het nog net zo waarderen als wanneer ik een suikeroom had die alles voor me betaalde. Want het gaat niet om het geld dat je erin stopt, het gaat om de vriendschap met en het genieten van je paard.
Het paard weet niet wie het betaalt hoor, dus die gedraagt zich daar niet anders door.

Ook al krijg je alles betaald voor je paard, ik blijf erbij dat paardrijden voor de meeste mensen geen elitesport is.
Er moet uitgemest worden, ook als het regent en het vriest.
En je paard moet beweging hebben, ook als je een dagje niet zoveel tijd of zin hebt.
En ja, als je paard ziek is moet je er zo lang mee lopen als nodig is. Ook als is het midden in de nacht.

Ondanks alles waardeer ik het enorm dat ik met paarden bezig kan zijn. Wie het ook betaalt.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:38

Ik heb mijn pony zelf betaald maar mijn ouders hebben tot nu toe voor het onderhoud en allen gezorgd. Ik heb bijbaantjes gehad maar kan nu vanwege school niet werken.
Sterker nog mijn ouders gaan een nieuwe woning kopen met voorziening voor mijn paarden, omdat als ik later ga werken nooit voldoende geld heb om 4 paarden te onderhouden.
Waarom omdat ik een verwent nest ben? Neen, er zijn ook nog ouders die het geweldig vinden met dieren om zich heen! mijn moeder is zelfs van de paarden gaan houden. Mijn pa heeft regelmatig een paard goed kunnen verkopen en zo houden we de hobby in stand. Ik lees ook nergens terug wat het eventuele standpunt is van de ouders. Mijn pa wil graag een veulen fokken en dat is zijn plezier in de hobby, helemaal als de dieren het goed doen in de sport.
Mijn ouders zijn niet gek en betalen niet voor de paarden als hen dat enorm veel geld kost en dat ze daar zelf geen plezier aan beleven! gr gabrycha

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 21:08

Ik ben het over het algemeen met Kim (Nimber) eens.
Ik ken echter ook een meisje, 15 jaar: dure pony onder haar kont, van alle spullen dure merken en alles wat maar een kleurtje kan hebben (shabrakjes, bandages, hoofdstel, kleding) de nieuwste mode, en die verandert nogal eens *LOL* .
Haar ouders kunnen het betalen, en betalen ook haar privelessen met plezier. Superdure les trouwens.
Na school wordt het meisje opgehaald door moeder met auto, en naar de manege gebracht zodat ze priveles kan volgen, en ondertussen doet moeder wel ff de stal...
Tja verantwoordelijkheidsgevoel voor haar pony... heeft ze wel. Maar soms lijkt het alsof ze haar pony meer als een statussymbool ziet.
Zovan: ik heb een wedstrijd, pony is daar maar blijkt ineens kreupel, daarna brengt mijn vader die met de trailer naar huis terwijl ik de rest van de dag lol heb in de kantine.
Totaal geen zorgen maken over de pony, wat hij zou hebben. Dat soort types heb je ook. Ook al betalen ze wel hun paardje, dan nog kunnen ze zo reageren, echt heel raar.
Wat dat betreft, ben ik blij dat de meesten op Bokt anders zijn.
Tenminste...
Dat zijn we toch? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 23:18

Het poor-little-rich-girl-syndroom is een beeld dat veel mensen aanspreekt omdat het dan tenminste lijkt alsof de wereld nog een beetje eerlijk verdeeld is. Waarom is een soap als "the Bold..." zo immens populair? Omdat deze mensen sterkt in het idee dat mensen met veel geld zo nodig nog ongelukkiger zijn dan het gemiddelde gezin dat aan de andere kant van de buis zit. Dat idee hebben veel mensen nodig om zich in hun eigen situatie te kunnen schikken, een soort ingebouwde verdedigingsreactie; "maar bij hun is het altijd nog erger!".

Datzelfde zie je terug in alle aspecten van de paardenwereld. De mensen die de loterij winnen en daarom een goed paard, prima instructie en een dito trailer kunnen kopen zouden minder gelukkig zijn met het paard, minder verantwoordelijkheidsgevoel hebben ('ze kunnen zo een nieuw paard kopen) en zijn door dat beest waar alle knopjes al op zitten vanzelf in de Z terecht gekomen zonder een greintje talent te bezitten. En dat is een hele opluchting voor degene die elke dag z'n beest uit de klei kan trekken en hemel en aarde moet bewegen om er ook maar iets van verzameling uit te krijgen.

Hetzelfde is aan de hand met paarden die in een pensionstal staan. De eigenaren hoeven daar alleen te komen rijden en geven hun paard dan wel dagelijks beweging maar kunnen nooit zo'n band opbouwen als iemand die elke dag krom ligt voor z'n paarden en naast het beweging geven ook iedere dag de stront moet opruimen. Als die persoon direct na het werk de paarden gevoerd heeft, een oud beest zijn medicamenten toegediend heeft, stro in de schuilstal heeft gepropt en de poep heeft opgehaald en dat alles in de stromende regen zodat hij languit op de bank valt en eventjes geen paard meer kan zien is het heel geruststellend als de buurvrouw opbelt met een verhaal over "dat meisje met dat gigaaantisch dure sportpaard dat altijd door d'r instructrice wordt gereden" dat afgelopen wedstrijd van d'r paard is gestuiterd en een gebroken tand had en direct haar paard verkocht heeft... Dan kan die harde werker eventjes vergeten dat hij vandaag alleen de rotklusjes heeft gedaan en niet eens aan het rijden toegekomen is, want gelukkig heeft ook die ander het erg. }>

De mens is de maat van alle dingen; als ik me down voel ga ik het liefst de rest van de wereld een schuldgevoel aanpraten of tenminste iemand vinden die het zo mogelijk nog erger heeft. En dan komen de extremen (Poor Little Rich Girls en dergelijke) goed van pas, terwijl er daar eigenlijk helemaal niet zoveel van zijn.

Al met al is het dus niet vreemd dat er eens in de zoveel tijd zo'n discussie losbarst waarin de extremen en de generalisering hoogtij vieren. Natuurlijk zit er altijd wel een kern van waarheid in, maar die zit overal wel in en overal is erg groot... Knipoog Dan kan iedereen z'n ei kwijt en dat lucht op. Wel is het jammer dat er zo ook mensen gekwetst door worden, juist omdat die generalisatie al snel in 'in hokjes stoppen' overgaat (Ankydeken = rijke stinkerd, rijke stinkerd = ongelukkig, Als Anky haar paard mept is het dierenmishandeling en als een doorsneeruiter met een doorsneepaard dat doet is het dapper dat die ruiter toch volhoudt met zo'n moeilijk dier, en ga zo maar door) terwijl het toch juist de uitzonderingen zijn waarop dit soort vooroordelen gebaseerd worden.

Wat nou precies de moraal van het verhaal is weet ik eerlijk gezegd niet meer maar het luchtte wel op om dit te schrijven. Want is het niet "Gedeelde smart is dubbele vreugd"? Haha! Knipoog

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:23

Ik wil hierop reageren als ouder van een kind van 9 die drie ponys tot haar beschikking heeft. Ook ik rij haar overal naar toe waar zij naar toe moet, breng haar met de auto naar stal, zorg voor het opzadelen, de stal en het stalgeld,enz. Koop dat wat nodig is en vaak een extraatje. Ik vond het grappig om dit topic te lezen, want ik ging eens kijken als ik sommige dingen op mezelf zou projecteren. Zouden de mensen nu ook denken van, mammie doet alles, ze krijgt van alles of wat een verwent kind. Ik hoop het niet, want dat is absoluut niet het geval. Sommige zullen mijn dochter een verwent nest vinden, maar zolang zij op wedstrijden, de winnaar nog steeds feliciteerd met het behaalde resultaat en andere kinderen/ volwassenen helpt dan denk ik dat mijn opvoeding nut heeft gehad. Vaak moet je verder kijken dan het uiterlijk vertoon. Wat ook heel belangrijk is, is het waarom iemand een paard heeft. Is het een statussymbool of is het paard daar omdat er een voorliefde is voor paarden. Als het als statussymbool is dan krijg je dit soort situaties. Deze mensen hebben geen waardering voor het paard zelf en dat wat er om heen hangt. Is het uit voorliefde, dan is het paard op de goede plaats, of de kinderen/volwassenen hun paard nu zelf gekocht hebben of niet.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 14:46

Ik heb het gevoel dat ik mijzelf blíjf verduidelijken, maar a la, een mens kan niet duidelijk genoeg zijn, toch? Ik heb het niet over verwend zijn. Met ‘verdienen’ bedoel ik niet dat je zelf al het geld bij mekaar moet sprokkelen, het gaat mij erom dat je er iets voor doet waardoor je het verdient. Ja, ik ben er van overtuigd dat je het dan meer waardeerd en vaak je verantwoordelijkheidsgevoel beter is. Het vergt nou eenmaal meer waardering en liefde om een paard moet houden als je er heeel veeel voor moet doen en/of laten dan als jet het gewoon allemaal krijgt. Wat niet wil zeggen dat iedereen die zijn paard krijgt het niet waardeerd, als je dat denkt draai je mijn redenatie om. Ik zeg: niet iedereen die alles krijgt waardeert zijn paard niet cq heeft geen of weinig verantwoordelijkheidsgevoel. Ik zeg: mensen die vaak op e eerder door mij beschreven wijze met hun paard omgaan, zijn naar mijn ervaring en mening vaak mensen die alles maar krijgen en er zelf geen offers voor hoeven geven, mensen die alles aan komt waaien en waarbij de verantwoordelijkheid vaak uit handen wordt genomen door de ouders. En ik heb dus respect voor iedereen die goed met zijn paard omgaat, veel ervoor over heeft, er blij mee is en er tijd in steekt, ook als het even tegen zit, of die persoon nou krom ligt of alles betaald krijgt maakt dus niet uit! Ik hoop dat dit zo helder is.. Haha!