wat doen jullie met jullie oudjes (18-20+)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: wat doen jullie met jullie oudjes (18-20+)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:50

20 jaar is tegenwoordig al oud? Ga fietsen, je vindt je vader (moeder) van 50 toch ook geen hoog-bejaarde, of wel?
De meeste paarden van die leeftijd gaan nog als de brandweer, zeker als de eigenaar/verzorger er regelmatig mee werkt. Mijn oude merrie is eens door "kenners" op een jaar of vijftien geschat, terwijl ze toen toch echt al 22 was. Er is eigenlijk maar een keer iemand geweest die wist te vertellen hoe oud ze was (23 op dat moment) de rest zal er altijd minimaal 5 jaar naast.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:03

Dit is een supertopic! Ik wist niet dat er zoveel mensen op Bokt waren met paarden die meer jaren tellen.. Leuk! Haha!

Mijn roodschimmel arabier Djirwa is 6 maart net 19 jaar geworden. Ze heeft een akelige periode in haar leven achter de rug en we zijn nu langzaam aan bezig om alles weer wat op te bouwen. We rijden dressuur, springen en maken de omgeving onveilig. Ze is erg intelligent, pikt dingen snel op en is zoals het lijkt compleet gezond. Ze blijft alleen qua omvang altijd ietsje achter.
Mijn andere paardje is 16 en die lijkt qua doen en laten ouder dan Djirwa!

helaas lukt het me nu niet om een foto te plaatsen maar zodra dat kan doe ik het wel.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:33

Mijn Haflinger is gisteren 19 geworden Pling . Ze heeft 2 dagen ervoor nog een marathon gereden met mij. Ik men ong 3x per week met haar. De rest van de week rijden we onder het zadel. Ze loopt nu gewoon bij oefenen L2. Maar zodra het wat lekkerder weer is gaan we minder onder het zadel weg, en gaan we 6x per week met de marathonwagen oefenen, en 1x per week les onder het zadel.

Ze staat in de winter op stal, en komt dan ong 1,5uur per dag buiten. Als het iig droog weer is, anders blijft er geen wei over. Ze staat nu overdag de hele dag buiten, en gaan snachts nog naar binnen. Maar zodra het beter weer is, dus niet de hele dag stortregen, dan gaat ze dag en nacht naar buiten.

Ook als je tegen mensen zegt hoe oud ze werkelijk is, dan kijkenm ze je echt aan van, meen je dat nou? Ze doet het nog perfect Vork Werkt super hard voor mij, en heeft me in de 8 jaar dat ze bij mij is, me nog nooit laten zitten, superpony dus Lachen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:51

idd ons "oudje" werdt op de boktmeeting ook een jaar of 12 geschat ("volwassen en verstandig maar nog wel goed fit") maar ik denk dat paardjes van 12 soms nog ouder voordoen dan de onze van 22.

Als ze goed in training zijn, vertrouwen en liefde krijgen en lekker in hun vel zitten verwacht ik dat de bovenstaande paardjes nog wel 10 jaar te gaan hebben hoor! Het risico op een blessure wordt natuurlijk wel wat groter, maar een getraind paard met levenservaring zal toch voorzichtiger zijn denk ik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:33

Orlanda is nu minimaal 24 jaar. Ze heeft altijd op de manege gelopen en mag nu bij ons thuis van de rust genieten. Ze staat 24/7 in een loopstal, met wei.

Ik rijd nu nog ongeveer 1 keer in de week met haar, en verder longeer ik haar vaak, of ik neem haar met de fiets mee.

Hier is een foto:

[img]http://www.nieuwboer.info/paarden/fotos/IMG_1214.JPG [/img]

Lekker van het zonnetje genieten........

Groeten, Angela

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:34

Ehmmm de foto werkt niet....

maar kijk maar eens op *knip* !

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:38

Afbeelding

daar is ze dan!

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:39

mijn paardje is 26 en rijd er nog elke dag mee, zelfs wedstrijden! zolang ze er maar plezier in heeft mag ze van mij lekker doortuffen Haha! en misschien zit er van de zomer nog een klein springwedstijdje aan te komen Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:53

ikke schreef:
20 jaar is tegenwoordig al oud? Ga fietsen, je vindt je vader (moeder) van 50 toch ook geen hoog-bejaarde, of wel?
De meeste paarden van die leeftijd gaan nog als de brandweer, zeker als de eigenaar/verzorger er regelmatig mee werkt. Mijn oude merrie is eens door "kenners" op een jaar of vijftien geschat, terwijl ze toen toch echt al 22 was. Er is eigenlijk maar een keer iemand geweest die wist te vertellen hoe oud ze was (23 op dat moment) de rest zal er altijd minimaal 5 jaar naast.

ja nou en als een paard zijn hele leven hard gewerkt heeft en hij haalt de 20 zegt dat toch wel wat. Door veel onprofesioneel gedrag tegenwoordig hebben sommige paarden toch behoorlijk wat te lijden. Denk aan met 2 jaar onder het zadel beleren, te vaak te hoog springen, de paardjes overvragen etc. Ondert het motto ja hij vind het ook leuk!

Oja toen mijn pony 25/26 jaar was heb ik het laten schatten door middel van haar tanden door de da tussen de 18 en de 25 jaar. Krijg ik even later een ervaren hoefsmid op bezoek zegt die ze is hooguit 15. Op bokt heb ik wel eens reacties gehad van 5 jaar enzo. Maar ze gedraagt zich ook jong.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:08

Arti word 4 april 18, maar is echt nog niet oud
Ze is wel wat stijver, zeker als ze net uit stal is, maar verder doet ze het nog goed hoor Haha!
Ze word nog 4/5x per week gereden, gelongeerd etc...volop in het werk dus Ja

Afbeelding
Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:19

Je paard is zo oud als ie zich voelt Haha!

Er is pas uit en Engels onderzoek gebleken dat de 'Top'Sportpaarden binnen Europa gemiddeld 5-8 jaar worden dan kun je je afvragen of 20 jaar 'oud' is.

(Ik heb zelf het onderzoek niet gelezen, maar via een vriendin gehoord die dit weer van C.v. Baalen had vernomen.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:30

Mijn jonge merrie wordt in april 20 en ziet er nog super goed uit. Rijdt er nog wedstrijd mee en als het een beetje mee zit is ze dit jaar ook nog drachtig Lachen

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:31

Mijn oudje word volgende maand 24 en mag lekker van haar pensioen genieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:38

lailapri schreef:
Door veel onprofesioneel gedrag tegenwoordig hebben sommige paarden toch behoorlijk wat te lijden. Denk aan met 2 jaar onder het zadel beleren,

Daar valt die van mij dus onder. 19 jaar en al 17 jaar onder het zadel, waarvan de eerste jaren wedstrijdmatig. Geen wonder dat ze het psychisch niet aankon.
Nu mankeert ze dus vanalles; zwakke maag/darm, hoefbevangen en COPD. Maar ze loopt nog steeds op haar betere dagen een lekker rondje hei, dan kan ze ook best gek doen.
Je moet qua voeren en omgang wel altijd rekening houden met haar 'toestand', maar verder is het een schat van een paard.
Afbeelding

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:45

cissie schreef:
Owwww gaan we foto's plaatsen Tong uitsteken dan mag mijn aankomend opaatje er ook wel bij, deze is van gister-avond

Afbeelding

Het lijkt wel of ik naar mijn eigen paard zit te kijken. Ben echt met stomheid geslagen.
Kijk zelf maar:
Afbeelding
Maar om op de vraag van de TS te antwoorden: Elan wordt "gewoon" gereden hoor. Na wat medische probleempjes gaan we nu full speed zogezegd en zijn conditie vliegt vooruit.
Ik ben overigens zelf ook al een "oudje" hoor en pas begonnen met rijden. Elan is voor mij dus een leerpaard en voor mijn bijrijder/schoondochter ook, maar meer dan dat. Zij rijdt langer dan ik, dus zij kan hem gelukkig meer bij de les houden.
Ik sta met Elan op een pensionstal en toevallig zijn bijna alle paarden al wat ouder. Elan's buurvrouw is deze week 20 geworden en ziet er echt fantastisch uit.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:05

Amigo m'n verzorgpaardje wordt dit jaar ook 19 alleen weet ie het zelf nog niet. Hij gedraagt zich als een jonge hengst! Ik vind dat leeftijd niets zegt bij een paard, conditie en uitstraling wel.
Amigo weet iig nog zeer goed hoe je iemand van je rug afkrijgt, en hoe je moet racen Bloos

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:08

onze pony is 33 geworden en heeft vanaf haar 29ste bij een rusthuis gestaan en daar nog 4 oude jartjes gehad. Helaas heeft ze in het land haar heup gebroken en moesten we haar in laten slapen. Ze liep daar met andere oudjes 4 uurtjes per dag buiten en de rest op stal en s zomers dag en nacht op het land.

Ons vorige paard is helaas maar 19 geworden. Vanwege een heupfractuur hebben we m in moeten laten slapen.

Het paard wat we nu hebben is pas 3 dus ik hoop dat we daar nog heel wat jaartjes plezier van zullen hebben.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:17

19 jaar oud??? ........... Lachen neh.....

anouskaB hier op bokt heeft pas oudjes op stal staan.
ik weet niet precies, maar die komen toch wel rond de 35 jaar.
(als het niet waar is, moet je het zeggen gea Tong uitsteken )

toen die paardjes 28 waren werd er nog op gereden, ja oke, niet heel intensief, maar toch.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:43

Wat een leuk topic ik zelf sta net op het punt een oudje van 24 over te nemen ik twijfelde eerst maar na een topic met de vraag of die oudjes nog lang meegingen en de posetieve reacties van vele mensen en hun oudjes denk ik toch da ik het ga doen zeker als ik dit topic zo lees. Het is een vos merrie van 24 en we willen der graag meenemen op buitenrit als rustig paard voor mijn moeder en vriend.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:04

Afbeelding

Hey,

Nou zeg idd, haha heb je al pb-tje gestuurd Knipoog

Ik vind jouw paard meer 'paard' zeg maar die van mij heeft op de 1 of andere manier iets pony-achtigs Ach gut maar die hals komt aardig overeen Cool
Leuk om te zien hoor en wbt de afstamming zijn ze ook familie haha.

die van mij heeft 1 zwart beentje das toch wel even een verschil hoor

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:28

Desire van afgelopen voorjaar (04), hopelijk gaat het deze zomer ook weer zo goed met hem. (toen was ie net 19)

De senioren zetten hun beste beentje nog voor hoor *o/*
Afbeelding

En een sprintje trekken gaat een dampig paardje soms ook nog best af
Afbeelding

Of een beetje wijs om je heen kijken Gaaaap
Afbeelding

De mede senioren (om sommige niet tegen de haren in te strijken Schijnheilig ) zien er ook goed uit zeg, leuk om ze voorbij te zien komen Cheese!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:33

Ik heb een merrie van 23 jaar jong, in juli 2004 hadden we onze laatste wedstrijd in de M1 met winst afgesloten, sindsdien is ze verdiend met pensioen, loopt overdag lekker in het land met allemaal jonge vriendinnnen en s'nachts lekker op stal. Wil er wel een foto bijdoen maar weet niet hoe??!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:34

cissie schreef:
Er is pas uit en Engels onderzoek gebleken dat de 'Top'Sportpaarden binnen Europa gemiddeld 5-8 jaar worden dan kun je je afvragen of 20 jaar 'oud' is.

Joh, méén je dat nou?? Da's toch wel schrikbarend!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:49

Afbeelding
Afbeelding

De vos met deken op Lachen
30 jaar.
Hier te zien tijdens zijn werk, het opvoeden van afgespeende veulens.
Door een peesblesure is hij op zijn 24e met pensioen gegaan, daarvoor liep hij nog wedstrijden in dressuur en springen en werd er mee gecrosst en werd hij af en toe gebruikt voor voltige.
Hij heeft wat problemen met zijn vacht en loopt zonder ijzers zeer gevoelig. Met ijzertjes voor galopeert hij nog over een bevroren bodem en met -10 heeft hij veel plezier in de sneeuw samen met "zijn" kinders Knipoog
Enige speciale aan hem is dat hij 1x in de maand een vitamine spuit krijgt en hij extra brok eet.
Ondanks dat hij nog maar zeer weinig kiezen heeft, krijgt hij zijn kuil nog prima weg.
Zijn vacht is niet meer waterdicht, vandaar dat hij een dekentje op heeft buiten.
Inmiddels loopt hij al weer 24/7 buiten met zijn kudde en draagt hij alleen nog 's nachts een deken. Hij komt al weer mooi in zijn zomervacht.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:59

Afbeelding
Dit is mijn 18 jarige arabiertje!
Vorig jaar heb ik nog een seizoen met hem gecrosst en na de cross kon hij nog een rondje! Word nog 5 keer per week [best wel] intensief gereden!