Paard kopen van bekenden, toch keuren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:04

zo kom je wel te weten of het paardje helemaal gezond is, en misschien niets in zijn benen heeft.
ik zou hem wel laten keuren, het is geen zak aardappels wat je even koopt toch? ook al vertrouw je die mensen, het ligt niet aan het vertrouwen maar of het paard wel helemaal in orde is, daar is toch helemaal niets optegen?

ik weet niet hoe lang zo'n keuring goed is, maar mijn paardje is gewoon verzekerd, en als hij volgens mij 1 keer gekeurd is hoeft dat helemaal niet meer, tenminste dat denk ik....

succes ermee rianne

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 13:09

Uh Silvia, als je je paard wilt laten verzekeren, moet je hem eerst laten keuren. En als je je paard boven een bepaald bedrag wil laten verzekeren (dat was vorig jaar voor paarden boven de 9000 gulden) dan moet je je paard zowel klinisch als rontgenologisch laten keuren.
De verzekering wil eerst weten of het paard op dat moment niets mankeert, om het risico te verkleinen. Dus jouw stelling over geld besparen door een paard wel te verzekeren en niet te keuren gaat niet op.

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:44

Suzan schreef:
Dus jouw stelling over geld besparen door een paard wel te verzekeren en niet te keuren gaat niet op.


Suzan, ik was niet volledig in mijn berichtje.
Ik bedoel dat je natuurlijk een paard moet laten keuren (moet ook voor de verzekering zoals je terecht zegt) maar waarom zou je een paard helemaal van top tot teen rontgenlogisch laten keuren als het niet hoeft van de verzekering? Dus als jij je paard verzekert voor max. 9000 piek dan volstaat een klinische keuring. Het geld wat je anders kwijt was voor de foto's kun je nu in een ziektekostenverzekering stoppen.
Nu misschien wat duidelijker? Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:25

Ik vind de aanpak van Silvia ook praktischer. Zo'n rontgenologische keuring is wel zo vaag, biedt je te weinig zekerheid en dat voor zo'n hoge prijs die je ervoor moet betalen.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:27

KEUR HEM WEL

Ik had een pony gekocht (jameela) die door onze eigen staleigenaresse goed werd aangeprezen omdat ze haar al langer kon (mhh)...gekocht zonder te laten keuren en daarna begonnen de problemen.Wel laten keuren en afgekeurt.Pony teruggebrach....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:39

Silvia schreef:
maar waarom zou je een paard helemaal van top tot teen rontgenlogisch laten keuren als het niet hoeft van de verzekering? Dus als jij je paard verzekert voor max. 9000 piek dan volstaat een klinische keuring. Het geld wat je anders kwijt was voor de foto's kun je nu in een ziektekostenverzekering stoppen.
Nu misschien wat duidelijker? Knipoog


Je zou rontgenfoto's kunnnen overwegen als je niet zeker bent of er nooit wat geks is gebeurd. Net voordat wij onze Nappie kochten is hij rontgenologisch gekeurd omdat een andere "doos" hem wel even dacht in te rijden met haar veel te zware lichaam op een 2,5 jaar oud paardje. Hierdoor wist ik dus wel zeker dat zij hem niet had beschadigd met haar domme praktijken. Wij hebben Nappie dus pas na de keuring gekocht Haha! , en hij is niet boven de 9000 piek verzekerd. Ik wilde gewoon het zekere voor het onzekere, na alle ellende die ik om me heen heb gezien!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 18:01

Maar volstaat dan alleen klinische keuring of is het juist de röntgenologische keuring die het hem doet, of allebei? Ik hoorde bij een paar reacties dat een dierenarts een x bedrag vraagt per foto. Mag je dan zelf bepalen waar je die foto's van laat nemen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Ik hoorde ook een paar keer het woord verzekering vallen, maar mijn reden om het paardje te laten keuren is gewoon voor mijn eigen zekerheid. Niet dat ik dalijk met een ongeschikt paardje zit.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:05

Eigenlijk is je vraag al beantwoord, op een ding na.
Ga er niet vanuit dat als het paard afgekeurd word, dat de verkoper betaald. Dat ligt eraan wat voor een afspraken je gemaakt heb met de verkoper. Soms zijn alle keuringen toegestaan, mits de verkoper er geen kosten aan heeft. Dus spreek dat van te voren heel duidelijk af, anders kom je straks voor een teleurstelling te staan.