Hoe mag je je paard wel of nie straffen (jullie mening ?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe mag je je paard wel of nie straffen (jullie mening ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:03

Er zijn paarden die niet eens een klein signaal geven
Tenminste niet dan. Niet, de jaren ervoor is daarvoor teveel gebeurd.
Wat er de jaren daar voor aan vooraf gegaan is, dat word je niet verteld.
En ja, dan is een paard de l*l van de vorige eigenaar, omdat hij het nu op zijn bordje krijgt.
Maar dat is maar een paar keer, dan weet hij hoe het zit en zijn het fijne paarden.
En kan hij een fijne toekomst tegemoed gaan zien Lachen

maar duidelijk dat sommige mensen dit soort paarden nooit tegen zijn gekomen.
paarden die echt niet onder de indruk zijn van een zwaai met de hand, jezelf groot maken. Ze worden daardoor alleen maar extra dominant.
Wat zouden jullie dan doen??
Dus niet steds over je iegen paard l*llen of die van een vriendin, nee, wat zouden jullie doen in bovenstaande vorbeelden??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:06

runningkawa schreef:
Er zijn paarden die niet eens een klein signaal geven
Tenminste niet dan. Niet, de jaren ervoor is daarvoor teveel gebeurd.
Wat er de jaren daar voor aan vooraf gegaan is, dat word je niet verteld.
En ja, dan is een paard de l*l van de vorige eigenaar, omdat hij het nu op zijn bordje krijgt.
Maar dat is maar een paar keer, dan weet hij hoe het zit en zijn het fijne paarden.
En kan hij een fijne toekomst tegemoed gaan zien Lachen

maar duidelijk dat sommige mensen dit soort paarden nooit tegen zijn gekomen.
paarden die echt niet onder de indruk zijn van een zwaai met de hand, jezelf groot maken. Ze worden daardoor alleen maar extra dominant.
Wat zouden jullie dan doen??
Dus niet steds over je iegen paard l*llen of die van een vriendin, nee, wat zouden jullie doen in bovenstaande vorbeelden??

Welke voorbeelden bedoel je RK? Ik gebruik mijn paard namelijk als voorbeeld om het uit te leggen of op welke reacties doel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:08

Voorbeelden in mijn reacties
onopgevoede handelspaarden dus

En ik zou graag horen wat bijv. Anouar daarmee doet

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:09

runningkawa schreef:
Voorbeelden in mijn reacties
onopgevoede handelspaarden dus

En ik zou graag horen wat bijv. Anouar daarmee doet

Ow oke, ik dacht al...volgens mij zitten wij toch aardig op dezelfde lijn van straffen of niet... Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:10

Ik wil het niet eens straffen noemen, maar corrigeren Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:21

runningkawa schreef:
Ik wil het niet eens straffen noemen, maar corrigeren Haha!

ook goed, maar de meeste noemen dat al straffen... Clown

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:40

Ik heb een beetje een rare manier van straffen, maar als mijn paard tijdens het rijden vervelend springt en ongevraagd weggaloppeert (bijv de hele tijd in 1 hoekje omdat daar ineens zogenaamd bakrandmonsters zitten) dan moet ie juist van mij (op de volte) extra veel rondjes in galop erlangs.
Dat is gebleken de enige manier om het hem op lange termijn af te leren Extreme duivel want slaan helpt echt niet, dan gaat ie alleen maar meer tegenstribbelen..
Ik heb in het algemeen een paar 'tactieken' die ik gebruik:
'wijziging van motivatie' zoals dus hierboven beschreven staat.
"o, wacht, dus als ik ongevraagd galoppeer dan moet ik alleen maar méér galopperen"
En 'negatieve verstreking'
Dat is een onaangename prikkel toevoegen aan het ongewenste gedrag totdat hij wel meewerkt.
Dus bijvoorbeeld: Als hij met zijn kop omhoog loopt, dan ga ik niet zagen of rukken en trekken aan de teugel, nee, ik hou nét iets meer dan prettige teugeldruk totdat ie weer normaal loopt.
Hij weet namelijk heus wel wat ik van hem wil, dat hebben we al eerder geoefend.

Mijn paard heeft wel 1 heel vervelend ding; hij doet het het liefst als ik ontspannen aan het (uit)stappen ben ofzo, dan schiet hij er weleens heel af en toe (1 x per jaar?) inééns hard vandoor naar de andere kant van de bak met een 180 graden draai, zodat ik er bijna af lig. Zo van: HEE WAKKER WORDEN JIJ
Maar dat hoeft hij niet te bepalen dus dan sla ik hem echt hárd met de zwiep Bloos!

Als ie vervelend is tijdens het hoofdstel omdoen (en dat is ie Boos! omdat overal bij ons in de stal lekkere wortels en hooi staat) dan is het wel beter om 1x een flinke ruk aan het hoofdstel te geven ("eej" te horen krijgen weegt niet op tegen de kans om tóch een hapje van een lekkere wortel te kunnen bemachtigen...) want anders probeert hij telkens de worteltjes te pakken...
Verder moet ik zeggen dat ik niet met de extreem gevaarlijke gevallen te maken heb, want ik kom nooit op handelsstallen.
Meestal bij een vreemd of andermans paard hoef ik alleen maar te dreigen en/ of mijn stem te verheffen en ik laat het ook liever daarbij...
.... Inmiddels is er ook een vraag hierover voorbijgekomen van RK...
Deze vraag kan ik niet uit de praktijk beantwoorden want ik heb dit écht nog nooit meegemaakt.
Dat een paard zó vals is dat een welgemeende ruk aan het halster of zelfs een tik of schop niet meer helpt... Ja, als het me niet bevalt geef ik eventueel een schop, maar dat is echt zelden.
Ik heb wel één keer de mestvork hárd op mijn paard z'n kont laten landen en dat is toen hij (10 jaar geleden...) zijn achterpoot optilde naar een voorbijganger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:47

Idd, bij een paard dat denk dat galloperen oh zo leuk is en er van tussen pieuwt, kan extra door galoperen, in jou tempo (zachter kan dan niet, dus dan nog een standje harder, dan is het jou tempo weer) wel eens werken.

idem als simpel Shoudervoor om langs iets engs te komen.

En die van mij heeft er ook wel eens een handje van ineens 180 graden te draaien (nee ook geen klein signaal vooraf, door meerdere zo bevonden)
Maar hem moet ik dan niet straffen, want in zijn beleving ziet hij dan iets mega engs.
Hij zou dan helemaal flippen.

Dus zo zie je maar, voor elk ding iets anders en dan ook nog voor elk paard een andere aanpak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:50

Zo zacht als kan, zo hard als nodig Haha! Haha! Haha!

En dat per paard bekeken............... waar je de ene een schop voor zn kont geeft zeg je bij de andere foei............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:05

...of beloon je hem zelfs

Ik heb Kawa eens beloond toen hij loeihard achteruit trapte Haha!

Ik heb paarden ook wel eens beloond als ze stopte op een sprong

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:09

En inderdaad zoals RK zegt............. bij sommige paarden zie ik dingen door de vingers waar ik bij andere paarden heel grof op in kan komen Haha! Haha! Haha!

Tis maar net hoe het paard is

Als ik nou weet dat ik een angsttrapper heb, dan ga ik dat paard toch niet ongenadig op zn sodemieter geven als hij naar mij trapt...... Goed ik maak hem wel duidelijk dat dit niet kan, en dat ik dat niet op prijs stel, maar hem een trap terug geven gebeurt dan niet.......

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:49

Je mag je paard best straffen, als je maar concequent bent. En dat zijn een hoop mensen niet. Niet de ene keer wel en andere keer niet. 1 keer voor iets straffen betekend de volgende keer als hij het doet ook!!
Het zelfde geldt voor het belonen