waterbak schoonhouden: goudvis erin???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

Re: waterbak schoonhouden: goudvis erin???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:36

klopt hoor, vroeger durfde ik als kind de visjes uit de bakken van de koeien gaan halen. Het waren dan wel geen goudvissen maar kleine stekelbaarsjes. Nu dat waren echte ruime stenen bakken, de onderzijde daarvan was niet glad maar er zaten putten in. Als de koeien kwamen drinken kropen de visjes vlug weg in de gaten waar de koeien niet aan konden met hun snuit. Dus nu is de situatie voor de visssen duidelijk anders of je moet misschien op de bodem van de ton wat afgeronde keien leggen zodat het vuil van de vissen daar tussen zakt en de vissen zich kunnen verschuilen.
Waar is die goede oude tijd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:12

Als je een regenton hebt of een koeien bak, dan is dat geen probleem. Ze komen niet tot de bodem met hun snoet. Die beesten houden zichzelf schoon, ook omdat regenwater ververst, verdampt en in waterbakken stromend water zit, dus ook geen probleem. Probeer het maar eens, thuis in de regenton een paar vissen doen en het wordt echt schoon...!!

Als je een waterbak trouwens echt schoon wilt houden moet je hem gewoon elke dag omspoelen (geen stromend water), omdat anders idd algenaanslag komt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:55

Dat is wel handig. Maar ik zal het hier toch niet doen.

Die shetlanders vreten alles Tong uitsteken. En ik heb er 2 die wel eens vol in de waterbak staan te springen Tong uitsteken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:10

Hmm, het zou idd best wel eens kunnen werken als je zo''n oud bad of speciekuip gebruikt...

Als zag ik bij de titel van die topic iets heel anders voor me (oranje visje in het automatische drinkbakje van mij merrie, en de merrie die ernaar staat te kijken van 'wát is dat??')
Haha! Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:31

zoiets zag ik dus ook voor me Haha! Volgens mij kwam Pablo er de komende maanden niet meer in de buurt *LOL*

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:40

In een van de landjes bij ons op stal staat een oud ligbad,
er liggen keien in onder in en er zwemmen al 3 jaar een paar visjes in
zodra je bij die bak in de buurt komt zijn de vissen al verdwenen, en in de zomer wordt het bad om de dag gevuld, en in de winter nooit, dan komt er genoeg regenwater in!

Ik moet zeggen, het werkt goed. Ondanks dat mijn paard alles eet, en overal bang voor is, is dit altijd goed gegaan!

Groetjes

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:23

Toen het eindelijk eens winter was in Nederland MET sneeuw en ijs kwam ik toevallig op een stal bij ons in de buurt. Daar zag ik een kennis met een schep een wak slaan in het ijs dat in een bad zat. En dat deed ze om de visjes die erin wonen te redden! Het was de drinkbak voor de paarden op het erf en daar woonden ook visjes in. Deze bak had ook een paar waterplanten erin en onderin lagen stenen.

Vond het zo leuk om te zien! En ze hadden dit al jaren zo. Alleen de reiger die weleens kwam snacken was een probleem verder niks aan de hand.. Tong uitsteken

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:15

Ook hier zwemmen wat visjes in de waterbak van de koeien.
Nou, visjes, je kunt ze gerust joekels van vissen noemen.
Het waren normale kleine goudvisjes toen ze kwamen, ze zijn volgens mij nu wel 20 maal groter, in lengte en breedte.

Niks geen speciale voorzieningen als stenen of waterplanten in de bak of bijvoeren met vissenvoer.
De bak is diep genoeg, dus als de koeien met hun snuit in de waterbak duiken, kunnen de vissen naar onderen waar de koeien niet bij kunnen zonder hun halve kop in de waterbak te steken.
En als de koeien weer weg zijn, zwemmen ze naar boven of wachten ze tot de mais naar beneden is gezonken.
Want daar zijn ze voor, de rotzooi zoals mais ed die in de waterbak valt als de koeien water drinken, op te ruimen.

Dit is wel een bak waar constant water inzit, die wordt er automatisch weer bijgepomt, gewoon leidingwater hoor.

Het gaat hier al jarenlang goed, geen 1 april grap dus Koe .

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:45

maartjevO schreef:
Als ik mijn vissen niet om de week/twee weken verschoon
(aquarium).......Gats! Misselijk

Helemaal mee eens!
Beetje respect voor de goudvis, het is en blijft een dier en geen schoonmaak product.

kan-ie wel veel zwemmen Clown ....maar die poep is NIET goed voor je paard/pony.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:18

Ik heb het ook gelezen. Dit stond in het boekje Paard & Voer (volgens mij van Pavo). Ik keek er ook wel van op, maar aan de andere kant is het wel logisch. Goudvissen zijn zeer sterke beesten, eten alles en kunnen veel hebben.

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:00

Xx_Mitt_xX schreef:
maartjevO schreef:

Helemaal mee eens!
Beetje respect voor de goudvis, het is en blijft een dier en geen schoonmaak product.

kan-ie wel veel zwemmen Clown ....maar die poep is NIET goed voor je paard/pony.

Een vissenkom/auquarium is heel wat anders dan een drinkbak voor koeien waar constant water instroomt (nouja, constant niet in elk geval, iig water eruit, water erin).

Daarbij vraag ik me uberhaupt af of paarden/koeien die vissenpoep binnenkrijgen (volgens mij zakt dat naar de bodem hoor) en als dat zo al is, of dat schadelijk is?
Heb er iig nog nooit van gehoord dat koeien/paarden daar ziek van werden, daarintegen hoor ik vaak genoeg dat beesten uit sloten ed drinken.

En uh, respect?
Waar haal je dat disrepect vandaan dan?
Deze vissen hebben het vaak beter dan menig visje in de vissenkom.
Die vissen van ons leven al jaren in de waterbak, en dan heb ik het echt over jaren.
Daarnaast zien ze er goed uit, te goed zelfs.
En nee, het is geen schoonmaakproduct, maar je kan ze daar wel voor gebruiken, wat is daar het probleem van?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:10

wel een slim idee. De paarden zullen heus die vissen niet te pakken krijgen, ze zwemmen toch niet de hele tijd aan de oppervlakte? En de paarden duwen ook niet hun hele kop onder water hoor.
Daarbij hebben die vissen dat snel genoeg in ded gaten.
Moet je natuurlijk el zorgen dat er genoeg water in zit, en dat je geen paard hebt die in de waterbak gaat staan plonzen. Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:13

Xx_Mitt_xX schreef:
maartjevO schreef:

Helemaal mee eens!

Respect? Een schoonmaakdier? Waarvoor gebruik jij jouw paard dan? Om hem vrij en blij door de wei te zien huppelen?
Ik dacht toch echt dat je een paard ook deels voor je eigen hobby/plezier gebruikt. een hobbydier dus, plat gezegd. (discussie apart Lachen ) Wat is er dan mis met een 'schoonmaakdier'? En die vissen die de hele dag rondjes zwemmen, in een kop van 20 x 20 cm? Is dat dan niet zielig?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:33

Mijn oom heeft ook vissen in de grote drinkbakken zitten..
Water blijft idd mooi zuiver!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:37

haha ik had dat ook gelezen, maar ik vind het maar raar. Zo'n stelletjes goudvissen in de drinkbak, volgens mij leven die beesten niet lang in onze drinkbak Clown ik zie de paardjes er nog wel voor aan om er mee te gaan spelen ofzo Vork

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:18

de mijne gaat binnekort de wei op en krijgt dan water uit de sloot, als ik daar dan 2 goudvissen bijgooi blijft het water dan schoon?
En wat als je pony per ongeluk een vis opeet, kan dat kwaad?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:21

Kan ik hieruit concluderen dat een paard ook gewoon uit een sloot kan drinken????? Haha! Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:23

Ik heb het net andersom, zolang mijn kat nog uit het aquarium drinkt, hoef ik het water niet te verschonen. Tong uitsteken (even heeeeel errug off-topic)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:40

Monster schreef:
whahaha een eb en vloedbak Clown

En een automatisch drinkbakje dan Tong uitsteken.

Ik heb het ook gelezen, zat opzich wel iets logisch in, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer een beetje sneu...