hengst trapt eigenaar in elkaar tijdens eten!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: hengst trapt eigenaar in elkaar tijdens eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:53

Tsja dan ga ik als endurance ruiter ff mn kont tegen de krib gooien..
Mijn mening is dat je een paard ALTIJD moet kunnen benaderen en zelfs tijdens het eten moet kunen "storen".
Een paard met respect voor zijn eigenaar/verzorger/berijder zal dit ook ten alle tijde toelaten.
Bij de endurance eten paarden ook tussendoor op de groompunten en in de vetgate en daar worden ze zeker niet met rust gelaten, immers er moeten hartslagen in de gaten gehouden worden, ermoet gekoeld worden, dekjes moeten gewisseld enz enz... en in de tussentijd eet het paard rustig zijn hapje en nuttigt wat drank voor het volgende deel van de rit gaat beginnen.
Door een paard hieraan te laten wennen kun je ook een groot deel van de voernijdproblemen voorkomen, immers het paard weet dat degene die zich met hem bemoeit tijdens zijn lunch of dinner niet zijn eten weg komt halen.

Of ik het wijs vind wat dit meisje doet is een 2e, ze is voor zover ik het begrijp nog vrij jong en de hengst is nog niet veel gewend.
Nu is hoeven uitkrabben misschien weer het andere uiterste misschien kan ze het dier beter wennen aan een beetje aandacht in het algemeen tijdens het eten, beetje borstelen ofzo.
Hoeven krabben bij ene jong dier zou ik zowizo niet in de box doen maar erbuiten, maargoed dat moet ieder voorzich weten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:00

wat moeten al die jongen kinderen met een jaarling >;) , Is dat omdat het goedkoper is ofzo..en ow wat schattig zn klein paardje. nja hun keuze, maar zoals dat meisje dat paardje behandeld vind ik niet kunnen..

overigens mijn paard intereseerd het geen ruk als ik hem poets ofzo bij het eten. Gelukkig Haha! , die komt eerst even kroelen en kijken of ik toevallig ook wat eetbaars heb en dan gaat ie eten.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:11

Vippie dat zijn niet alleen endurance ruiters hoor maar je hebt 100% gelijk volgens mij Knipoog

Voor de duidelijkheid: ik bedoelde ook tijdens de brokjes. Dit zowel bij onze eigen paarden als bij paarden die grotendeels op stal staan met maar 2~3 maal per dag een voerbeurt.
Nog nooit last mee gehad om eerlijk te zijn. Ik laat ze lekker eten, ze hebben hun hoeven toch niet nodig om te eten ^^ En sommige paarden schenen een borstelbeurtje tijdens het eten het einde te vinden Haha!

Dus denk meer dat de manier van benadering telt dan het feit dat de pony aan het eten was.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:26

Toen Michaela 2 jaar geleden bij mij kwam, wou ze maar 1 ding en dat was eten...Daarnaast was ze ook erg schuw voor mensen en die angst uitte ze door te bijten of te slaan. lekkere voernijd erbij die het compleet maakte, je moet toch wat als je verder niks gewend bent... Het enigste moment dat ik haar in mijn buurt kon houden was een bak eten en het heeft een aantal maanden geduurd dat ik van '' eten in mijn omgeving'' kon omzetten in ''eten uit de hand'' en haar dus ook mocht aanraken tijdens het voeren. Mijn boodschap was duidelijk bij haar: als ze niet bij mij wou komen, kreeg ze ook geen eten.....en dat heeft goed geholpen, want nu 2 jaar later kan ik alles met haar. Ze accepteerd en respecteerd dat ik haar meerdere ben. Ze wacht ook altijd netjes met het eten, tot ik haar toestemming geef te gaan eten en ik zie dat ze er van geniet als ik haar zachtjes kroel op haar hoofd of haar schoft als ze aan het eten is....heel af en toe kan ze nog heel link kijken bij het eten (ze zal niet meer slaan of bijten) en dan is het simpel: dan is het eten niet voor haar, ik geef der ook geen voer als ze tegen de wand trapt.....rustig blijven = eten krijgen