kunnen ze mij voor de kosten op laten draaien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

Re: kunnen ze mij voor de kosten op laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:46

ik denk niet dat je aansprakelijk bent. ik zou het ook niet eerlijk vinden van haar als ze jou voor de kosten op wil laten draaien.
het is haar paard en je hebt haar niet gedwongen hem bij jou paard te zetten. daarbij is het niet eens zeker welk paard de trap gaf.
heel jammer voor haar maar het zou echt niet eerlijk om jou er voor op te laten draaien

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 22:53

heb er ook nog niks van gehoort hoor, maar was bang voor als het wel dat geval zou worden

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:49

is het niet zo dat die ene vrouw van dat paard wat niet trapte maar zei dat het die van jouw was om de schuld bij haar weg te houden ?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:57

Breitling schreef:
mijn paard is niet verzekerd. Ook is het denk ik mijn woord tegen die van hun. Alleen wij 3 zaten buiten, ik ben er van overtuigt dat het niet mijn paard was die trapte terwijl het meisje van dat andere paard (dus niet het getrapte paard maar die andere die er bij stond en de hele tijd al aan het trappen was) wel zegt dat mijn paard trapte. Dan is het toch mijn woord tegen dat van haar of zie ik dat fout? Ik ben wel wat gerust gesteld door een aantal reacties, ik denk nu idd ook niet dat ik aansprakelijk ben maarja het is toch ff een nare situatie

Het maakt niet uit of je paard verzekerd is, het gaat erom of jijzelf een WA-verzekering hebt. Daar valt je paard dan ook onder.

Naar mijn mening is het eigen risico maar met verzekeringen weet je het maar nooit, die geven er soms een rare draai aan. Maar vertel eens, heeft de eigenaar van het paard jou dan aansprakelijk gesteld?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:59

Vorig jaar heeft mijn paard haar griffelbeen op 2 plaatsen gebroken toen ze werd getrapt door een ander paard. Ik had haar bij een merrie in de paddock gezet waar ze normaal ook mee in t land staat, dus dacht dat t geen kwaad kon. Daisy ramde de merrie bijna de sloot in maar de merrie had niks, en Dees kwam op 3 benen de paddock uit.
Ik heb er geen moment aan gedacht de eigenaar van de merrie verantwoordelijk te stellen. Ik had Dees tenslotte er zelf bij gezet, en ik weet wat de risico's zijn als je paarden bij elkaar zet.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:59

als de eigenaar erbij was en het ermee eens was dat de paarden bij elkaar werden gezet dan is het erg banketstaaf maar wel eigen risico.

Groeten Maartje

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:39

Bij ons op stal heeft een merrie een ruin getrapt. Ze stonden samen in de wei. Ongelukkige omstandigheid. De ruin had een grote open beenwond, DA erbij gehaald. Was best ernstig.
De verzekering van de eigenaresse van de merrie heeft wel de DA kosten vergoed (zal wel een "eigen risico"-bedrag vanaf gehaald zijn). Dus het ligt er maar aan hoe je het aan de verzekering brengt.

Maar in jouw geval: het is niet zeker of jouw paard die verwonding veroorzaakt heeft, toch? Dan is het pech voor de eigenaar van het gewonde paard, denk ik. Een verzekering keert ook alleen uit als je/jouw paard (bewijsbaar) veroorzaker is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:00

Citaat:
Maar vertel eens, heeft de eigenaar van het paard jou dan aansprakelijk gesteld?

Nee nog niks van gehoort gelukkig. Maar je weet maar nooit. Ik denk ik vraag het even voor de zeker heid voor het geval ze het wel doen, dan kan ik gelijk aangeven dat het ten eerste niet eens mijn paard was en ten 2e als het hem wel was ik nog niet aansprakelijk ben omdat het eigen risico is omdat ze zelf toestemde dat mijn paard er bij mocht.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:57

Is het niet zo dat als jouw dier schade aan andere brengt dat jij verantwoordelijk bent?

Een tijdje terug heb ik namelijk een uitzending gezien bij de rijdende rechter waarbij partij 1 zijn hond aan het uitlaten was en partij 2 tegen kwam. Ik meen me te herinneren dat de hond (een teckeltje)van partij 1 losliep en de hond van partij 2 tegen kwam (rotweiler) aangelijnd (weet ik niet 100% zeker) De rotweiler pakte de teckel en deze moest dus naar de dierenarts. De eigenaar van de rotweiler heeft toen 80% voor de kosten moeten opdraaien. Omdat de hond onder zijn verantwoording viel.

Maar of dit dan ook geldt als de andere eigenaren vrijwillig hun paarden bij elkaar gezet hebben weet ik niet. Ik denk dat dit wel uit te zoeken is of als je even kontakt opneemt met je verzekering. En het is jouw woord tegen de zijne en veel bewijs hebben ze niet dus als het echt uit zo draaien op een rechtszaak denk ik niet dat ze ver komen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:09

aanprakelijkheid van de dieren (risico- aansprakelijkheid) is geregeld in artikel 6:179 van het burgerlijk wetboek, ik zal even de tekst voor je over typen:

"De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier toegebrachte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad."

Het paard moet dus uit eigen energie handelen, jij had hem niet in je macht op dat moment...

anders is het als je je paard als wapen gebruikt Extreme duivel dan is de "onrechtmatige daad" 6:162 van toepassing...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:06

ik denk dat als ze wel mij verantwoordelijk stellen (wat ze denk ik niet doen) dat ik dan gewoon zeg dat het mijn paard niet was, dat andere meisje kan wel volhouden dat het mijn paard wel was maar volgens mij wil ze gewoon de schuld op mijn paard afschuiven ipv haar paard (zei is bevriend met de eigenaar van het getrapte paard) ze kunnen niks bewijzen dus denk dat ik het hier maar bij laat. Denk niet dat ze me wat kunnen maken, ook een aantal reacties hier klinken wel erg reeel dus denk dat het wel goed komt Haha!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:08

ikkuh15 schreef:
Is het niet zo dat als jouw dier schade aan andere brengt dat jij verantwoordelijk bent?

Een tijdje terug heb ik namelijk een uitzending gezien bij de rijdende rechter waarbij partij 1 zijn hond aan het uitlaten was en partij 2 tegen kwam. Ik meen me te herinneren dat de hond (een teckeltje)van partij 1 losliep en de hond van partij 2 tegen kwam (rotweiler) aangelijnd (weet ik niet 100% zeker) De rotweiler pakte de teckel en deze moest dus naar de dierenarts. De eigenaar van de rotweiler heeft toen 80% voor de kosten moeten opdraaien. Omdat de hond onder zijn verantwoording viel.

Maar of dit dan ook geldt als de andere eigenaren vrijwillig hun paarden bij elkaar gezet hebben weet ik niet. Ik denk dat dit wel uit te zoeken is of als je even kontakt opneemt met je verzekering. En het is jouw woord tegen de zijne en veel bewijs hebben ze niet dus als het echt uit zo draaien op een rechtszaak denk ik niet dat ze ver komen.

Onze pup is vorige week ook gebeten door een jack russel die aangelind was (en onze hond was ook aangelijnd), gevolg, zijn oor heel kapot en moest gehecht worden. De DA zei dat ze eigenlijk niets hoefden te betalen omdat die hond was aangelijnd. Maar die mensen hebben toch wel de rekening betaald. (en later hoor je dan dat die hond dat weekend alleen al nog een andere hond had aangevallen Boos! )

Maar volgens mij ben je ook niet aansprakelijk. Het is ook geen eens duidelijk of jou paard wel de schade heeft toegebracht.