Is dit niet zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Is dit niet zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:59

ik heb bij al mijn pony's evenveel te zeggen met als zonder neusriem. Eentje opend altijd haar mond, altijd al gedaan. DIe geef je indien nodig een flinke ophouding en dan lange teugels, stopt ze gelijk.
De andere heb ik nog nooit zijn mond zien openen en rij ik nu zonder neusriem. Me shet ja ze opende nooit haar mond maar omdat die andere zo scheuren en trekken begint ze het al mer te doen. Zo zie je maar, meestal veroorzaak je het zelf en wordt het paard ervoor gestraft...

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:50

Ik heb wel eens van een stagaire gehoord toen ik nog paardenhouderij opleiding deed, dat er van die manier van aansnoeren wel vaker gebruikt wordt gemaakt op dressuurstallen. (!)
Zelf maak ik er geengebruik van, ookal opent jambo wel snel zijn mond, ik krijg al een naar gevoel als ik dat ding strakker trek. Haha!
Maar ik denk dat er genoeg voor of tegens op te noemen zijn, maar dat is denk ik bij veeeel meer manieren van rijden. Je zult altijd mensen tegen komen die er nix van moeten hebben en die het belachelijk vinden...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:59

nicole1985 schreef:
ik ga hier niet eens op reageren jullie weten het toch wel beter

aan je leeftijd te zien heb jij natuuuuuuuurlijk al jaaaaaren ervaring...ahum!

even serieus; zou jij het prettig vinden als er zo'n riempje strak om je mond en neus word gebonden en dan een uurtje moet hardlopen???
denk je dat je dan voldoende lucht krijgt??
denk het niet!!!! probeer het anders eens...wedden dat je er gek van wordt!!

iedereen weet toch dat dat sperriempje enkel is om het bit op de plaats te houden en de mond gesloten houd. en dat er 2 vingers tussen moeten passen....regels zijn er niet voor niets...en dan kom ik weer op het mooie spreekwoord terug:

waar de kunde ophoud, begint de grofheid van zijn ruiter!!!!!!!!!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:05

nicole1985 schreef:
niet mega strak, zo strak dat hij het bit niet kan vastpakken.
maar zoals ik al zei, ga hier niet op reageren, jullie weten toch alles.
he ik zit voor het eerst van mijn leven op een paard, dus weet er toch niks van

tsja, je zegt het zelf he Haha!

heb je er ooit bij nagedacht dat je de wijsheid niet in pacht hebt? als je logisch redeneert snap je best dat je paard zijn mond niet open doet "om onder het werk uit te komen", daar heeft hij veel effectievere trucjes voor. Maar goed, je bent vast zo'n topruiter dat de fout onmoooogelijk bij jou kan liggen.. tsja is het makkelijkste om het dan maar op je paard af te schuiven he, die kan zich niet verdedigen...

sperriempje moet je net als de gewone neusriem gewoon 2 vingers tussen kunnen doen om je paard niet te belemmeren. kijk voor de grap eens naar een plaatje van hoe het hoofd van een paard in elkaar zit en waar de sperriem loopt. Dan snap je direct waarom hij niet te strak mag.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:49

Als het beter gaat met sperriem, is er imo niks op tegen (mits je paard zich er natuurlijk ook goed bij voelt)

Zelf rijdt ik zonder, het is niet nodig bij Auk, dus waarom zou ik er een ectra riempje bijhangen? Voor de sier? (Zulke redenen kom je namelijk ook nog wel eens tegen hier op Bokt Clown)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:36

Auky schreef:
Als het beter gaat met sperriem, is er imo niks op tegen (mits je paard zich er natuurlijk ook goed bij voelt)

Zelf rijdt ik zonder, het is niet nodig bij Auk, dus waarom zou ik er een ectra riempje bijhangen? Voor de sier? (Zulke redenen kom je namelijk ook nog wel eens tegen hier op Bokt Clown)

Ja klopt. Ik heb een hoge neusriem zonder sperriem. Ik heb eigenlijk geen neusriem nodig. Maar zonder mag je niet starten. Ik heb wel een neusriem voor de sier. Hij zit ook heel los.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:09

als je het lusje waar de sperriem doorgaat van je hoofdstel sloopt Haha! Mag je wel starten. Je mag gewoon met een hoge neusriem starten nl

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:28

stef schreef:
als je het lusje waar de sperriem doorgaat van je hoofdstel sloopt Haha! Mag je wel starten. Je mag gewoon met een hoge neusriem starten nl

Ja dat bedoelde ik. Ik heb het lusje eraf laten slopen. Is wel netjes gedaan. Lijkt net of het altijd al een een hoge neussriem is geweest.
Die heb ik ook niet nodig. Zit er meer voor de sier zit ook heel los.