Jullie mening.. Horen ze niet vrij te zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Jullie mening.. Horen ze niet vrij te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:23

tjah wat is vrij denk ik dan..

mijn paardje staat in de zomer dag en nacht buiten,
swinters staat ie overdag buiten..
ik rijd hem niet elke dag,
maar hij heeft wel plezier in wat we doen..

als ik hem in de zomervakantie zelf 2 tot 3 weken stil laat staan en hij geen aandacht krijgt omdat ik op vakantie ben (word wel verzorgd kwa eten en drinken)
nou dat laat ie dan merken als ik terug ben !
hij negeerd me dan,
lijkt wel alsof hij wil zeggen : je hebt me in de steek gelaten,

kortom,
veel paarden genieten juist van alle aandacht die mensen hen geven !

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:06

Saskia9 schreef:
tjah wat is vrij denk ik dan..

mijn paardje staat in de zomer dag en nacht buiten,
swinters staat ie overdag buiten..
ik rijd hem niet elke dag,
maar hij heeft wel plezier in wat we doen..

als ik hem in de zomervakantie zelf 2 tot 3 weken stil laat staan en hij geen aandacht krijgt omdat ik op vakantie ben (word wel verzorgd kwa eten en drinken)
nou dat laat ie dan merken als ik terug ben !
hij negeerd me dan,
lijkt wel alsof hij wil zeggen : je hebt me in de steek gelaten,

kortom,
veel paarden genieten juist van alle aandacht die mensen hen geven !

Zo behandel ik mijn paardje ook Knipoog
Zomers lekker 24 uur per dag buiten, en in de winter van 9 tot 5 buiten en dan snachts binnen. Ik rij hem ongeveer 4 keer per week, de ene keer een uur in de bak, de andere keer een buitenrit van een paar uur.
Wat ik helaas veel te veel zie, zijn paarden die 23 uur per dag op stal staan, en dan 1 uurtje eruit komen om in de bak bereden te worden. Dat vind ik heel erg fout. Een paard is een bewegings dier, en hoort elke dag buiten te komen vind ik. Al is het maar een halve dag in de paddock.
Maar helaas, veel paarden worden niet zo behandeld, ik zie het vaak genoeg Verdrietig
Tegenwoordig komen de paarden al niet meer buiten als het regent, veel mensen denken blijkbaar dat hun paard smelt in de regen Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:53

Coentjuh schreef:
Vele paarden worden zwaar bereden, er wordt piaffe en passage ingegooid, pirouettes, en nog veel meer..

Dit vind ik nog al een zware overdrijving. Lijkt mij niet dat VELE paarden pirouettes en piaffes etc moeten maken, het lijkt mij juist dat dit een beperkt groepje is, want ik vraag mij af hoeveel paarden alleen al op bokt een fatsoelijke piaffe of passage kunnen laten zien(die van mij alleszins al niet Clown )

Houdt wel niet tegen dat er vele zijn die vrij hard moeten werken(waaronder die van mij wsl ook), maar ach wat krijgen ze toch niet allemaal in de plaats?

1)gratis eten =>vinden ze het niet in het wild dan komen ze maar om van de honger
2)gratis zuiver water=>niet vinden in het wild of verontreinigd: pech
3)Hoefsmid=>in het wild en slechte hoeven? Jammer dan
4)Medische verzorging=>ziek, geïnfecteerde wond in het wild? Je kan alleen hopen op beterschap
5)Voorkoming lijdensweg=>doodziek in het wild? Geen verlossend spuitje, lijden tot de dood
6)bescherming tegen roofdieren=>in het wild voortdurend opletten omdat je elk moment kan moeten vluchten

Als ik het allemaal op een rijtje zet, mogen paarden dankbaar zijn dat ze zo'n luizenleven hebben. Het enige wat ze moeten doen, is een uurtje per dag zich eens inspannen. En de meeste paarden hebben hier geen problemen mee. Die van mij doet echt niets waar ze geen zin in heeft. Ze loopt voordurend met pretoogjes en de oortjes naar voren of naar mij gericht, zonder tegenzin want als ik haar overvraag dan krijg ik negen van de tien keren een bok terug.
Daarbij is werken nog lang niet zo slecht voor een paard(mits het op een paardvriendelijke manier gebeurd natuurlijk Clown), sporten is gezond, ook voor een dier Haha! . Je bouwt er spieren en conditie mee op, bij oudere paarden is het zelfs zo dat als ze het nog aankunnen je beter nog regelmatig wat werkt, dan gaan ze minder vlug achteruit dan paarden die op pensioen staan en niet moeten werken Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:15

ik ben het met de voorgaande reacties eens hoor!
maar ik ben er wel een voorstander van om de veulens tot ze drie zijn in een groot weiland met elkaar ze zetten en veel met rust, dus vrij te laten.
het is erg belangrijk voor de karaktervorming, en buiten dat heeft een jong paard niks in een stal te zoeken.
maar een doorgefokt en getraind paard zou tegenwoordig heel raar opkijken als hij werdt achtergelaten in een groot weiland.
als een paard niet in vrijheid is geboren is het gedomesticeerd, klaar.
ik ben het er wel mee eens dat het helemaal niet goed is, maar wel veel gebeurd, dat de paarden inderdaad 23 uur per dag op stal stal staan! dat is echt lang, moet je je eens voorstellen, phoe!!

groetjes loveblacky.