Lui worden van buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Re: Lui worden van buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:44

Wij hadden een paar jaar geleden mensen bij ons in de pensionstal staan en die zeiden we gaan niet rijden want onze paarden zijn moe van het land. Ik vind dit nergens op slaan ik doe mijn pony's zo lang mogelijk buiten.

groetjes Suzanne

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:48

hallooo..

mijn verzorgponies staan ook hele dage buiten.. enhij is niet lui!!.. als je hem ziet rennen..!!.. in het wild staan paarde toch ook buiten waarom in het weiland dan ook niet.. als ze het in het wild kunnen kunnen ze t zoo ook!.. maarre mijn fjordoo is dus ook de hele dag int land en als ik ga rijden is hij niet sloom!!!!!

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:55

Van de hele dag stilstaan, daar word je pas lui van, ga zelf eens een hele dag op de bank hangen, dan heb je nergens meer zin in, maar ga je lekker wat leuks en actiefs doen, kan je de hele dag doorgaan.

Ik merkte aan mijn pony dat als ze buiten stond gewoon veel meer looplust had dan wanneer ze binnenstond. Nee, voor mij geen stal meer waar ze alleen 's zomers naar buiten kunnen, lekker in de winter ook de hele dag naar buiten, is alleen maar goed. Een paard moet lekker paard kunnen zijn!

En Knollover, liever niet rijden omdat ze moe zijn van het land, dan wel rijden en niet op het land omdat ze anders moe worden!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:50

Wanneer de paarden buiten staan hebben ze geen last van stalmoed.Dus wanneer je dan gaat rijden zul je zelf door het paard netjes aan de hulpen te stellen moeten zorgen dat de benodigde impule door jouw opgewekt kan worden.

Als je gewent ben te rijden op de `impulse`van de stalmoed lijkt het of het paard lui is maar eigenlijk ben je als ruiter niet in staat om je paard aan de voorwaartse hulpen te zetten.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:12

Ik weet niet wanneer haar paardje lui werd, maar mijn vorige pony (zwart exemplaar) had het zomers wel heel warm buiten. Hierdoor bewoog hij zo min mogelijk en ook met het rijden was hij erg loom.
Hij wilde gewoon niks meer. In de proef halthouden op X en dat was het, in de M2 mag je geen zweep en na een paar keer had die slimmerik dit door en was hij niet meer vooruit te branden!
Dit had natuurlijk met de warmte te maken!

's Winters was er helemaal niks aan de hand!

alies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:41

ZE WORDEN HELEMAAL NIET LUI!
ze lopen juist in de wij dat is goed voor ze!
ze mogen best een poos in de wij staan en 's avonds binnen!
en weet je... ik heb n SPORTPAARD rij ik wedstrijden mee en verder staat ze ook gwn hele dag bijna op wij van smorgen 9 uur tot 'savonds 5 uur kunnen ze lekker dollen en ze vullen hun buik!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:06

Het is WEI en niet wij. Dat is een groepje mensen, incl. jezelf.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:06

Mijn paard komt elke dag buiten, maar van de winter stond alles blank en zijn ze 2 weken niet buiten geweest. Ze werden juist allemaal hartstikke suf in de omgang, behalve met rijden, maar die beesten waren gewoon blij hun benen te kunnen strekken Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:59

De kleur van een paard maakt nieteens zo veel uit voor een paard ..
Als hij het echt zo heet heeft ztaat hij dn ook zeiknat van het zweet op de wei?

Paarden kunnen zich goed aanpassen aan verschillende temperaturen en kunnen ook zweten om af te koelen. Dus zo'n vaart loop dat niet en de dagen dat het hier in nederland boven de 30 graden is zijn ook op 1 hand te tellen.
Een ontspannen paard is vn nature wat lui en ze zullen uit zichzelf echt niet gaan rennen met warm weer als het niet nodig is .. dat is instinct..

Maar bijn normale temperatren en zeg van 15 tot 25 graden heeft een paard echt niet vreselijk last van de temperatuur.

En je paard opsluiten in een hok omdat ie anders niet vlot genoeg loopt is op het waanzinnige af! Dan geef je hem op het land een extra schep krachtvoer, en dan heb je beide een blij én fit paard.