Antoine de Bodt, alle info welkom! (en meer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Re: Antoine de Bodt, alle info welkom! (en meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:24

Ik ben afgelopen vrijdag naar een clinic geweest van... *kan echt even niet op de naam komen* die werkt volgens het systeem van Antonie de Bodt.
Eerst een heel stuk theorie over het natuurlijk scheef zijn van je paard, en hoe je dan moet rijden om ze recht te rijden.. *even kort samen gevat*
Ze heeft drie paarden gedaan, en je zag idd verbetering..

Het stukje over het natuurlijk scheef zijn van je paard kan ik me vinen, maar het rijtechnische deel minder, ik hou er niet van een binnenhand extreem hoog zodat het paard wel MOET buigen, en je ziet dat hij protest toont voor, maar nee dat is ontspanning.. Daar kan ik me minder in vinden.
Ben het er wel mee eens dat je rekening moet houden met de natuurlijke scheefheid, en dus zijn mindere kant extra moet trainen. Maar dat kan ook op een andere manier Knipoog

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:43

Ik was eerst een felle tegenstander van het systeem van AdB, medische problemen ritechnischi willen oplossen.Hoe komt men daaraan????

Tot ik zelf een paard met een medisch probleem had en vanafdan werd het leuk. Heb mij toch laten overhalen om is 1 keertje bij AdB les te nemen en ik had duidelijk gezegt maar EEN keertje.

Daar aangekomen halen we mijn paardje van de trailer( ze kon er bijna niet af omdat ze zo kreupel was. Zielig voor te zien! A zei voor ze op te zadelen, dan wou ik al terugkrabbelen en zeggen dat ze serieus kreupel was en dat de DA had gezegt dat ze niet mocht lopen en dat ze stalrust moest hebben.
Heb dan even op mijn tanden gebeten en ze opgezadeld. Als we in de piste aankwamen stond A al klaar met zijn longes. Hij nam mijn paard aan de dubbele longe, kreupel natuurlijk! Maar.... niet voor lang! Mijn kreupele paard liep op nog geen half uur terug zuiver, nog iets onregelmatig maarja wat wil je. Wonderen bestaan immers niet. Na een uur werken was deze onregelmatigheid ook weg. Vanaf dan heeft mijn paard geen voet meer onregelmatig gelopen. En vanaf die dag was ik geen tegenstander meer, nee zeker niet ik zal er alles aan doen om zoveel mogelijk mensen hiervan op de hoogte te brengen.
Daarom dank ik ook diegenen die tegen AdB zijn. Hoe meer jullie kritiek geven des te meer dat mensen zoals ik hun positieve ervaringen en hun verhalen kunnen vertellen.
Een soort van gratis reclamen. Hartelijk dank daarvoor!!

Laatst zag ik nog een paard met artrose, dat normaal naar de slachtbank ging. maar dankzij AdB heeft deze zinloze MOORD niet plaatsgevonden. Aan dit paard was na nog geen uur werk ook niets meer te zien en liep ontspanne door de bak.

Als je problemen hebt met u paard eender wat artrose, kissing spine, spat, hoefkatrol of andere onverklaarbare kreupelheden. Wees dan geen lafaard en geef U PAARD dan teminste de kans om het te proberen.
Maar daar zit voor de meeste mensen het probleem omdat AdB zegt dat het probleem niet bij het paard is, maar bij de ruiter! maar die kan er ook niets aan doen als men het zo is geleerd geweest.

Dus laat al u handelingen voortvloeien uit het verandwoordelijkheidsgevoel voor u paard, geef het de kans en laat het niet meteen inspuiten, afmaken of andere duure behandelingen ondergaan. Kijk eens eerst naar jezelf, naar, is mijn paard scheef, richt ik hem wel recht, en hoe richt ik hem recht, ben ik wel juist bezig. Zit ikzelf wel in balans.

Dus geef het paard niet al de schuld, dat is veel te gemakelijk!!!!!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:49

Wat ik me dus afvraag... Elk paard dat bij die Antoine de Bodt komt is dus extreem links- óf rechtsgebogen? Want hij richt alles recht...? Het komt nooit voor dat er iemand met zijn paard komt waarbij hij zegt: "Je paard is al recht, dus ik kan niets meer doen"?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:08

Wel Effy, daar sla je een beetje de bal mis.

Ik ben helemaal niet met een probleem naar AdB gegaan. Ik wou gewoon eens met mijn eigen paard een dressuurstage volgen. En De Bodt leek mij wel interessant, omdat hij werkt volgens de principes van de klassieke rijkunst. Het is heus niet dat ik in zijn lessen enkel geleerd heb recht te richten, ik heb er ook ge-appuyeerd, gaopwissels gemaakt etc.
Ik heb geen extreem scheef paard, maar elk paard bezit nu eenmaal zijn natuurlijk scheefheid. Daar moet blijvend rekening mee gehouden worden. Elke dag opnieuw. Je paard rechtrichten is essentiële basis, onafhankelijke volgens welke principes je rijdt. En daar is De Bodt helemaal niet zo vernieuwend in.
Enkel slechte instructeurs houden hier geen rekening mee.

Weet je dat de term hoefkatrolontsteking vroeger niet bestond? Teugelkreupel heette te toen. Dat zegt al genoeg over de oorzaak, niet?

rosetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:24

Renske
Nu we alemaal weten dat er zo veel voor en tegenstanders van AdB zijn, waag dan de gok. Laat Q bij AdB trainen en laat ons op bokt weten hoe het gaat, vorderingen, negatieve aspecten, het ego van AdB, of hij jou extra aandacht geeft omdat je blond bent, etc. Dan hoeft er op bokt niet elke keer weer een discussie over AdB op gang te komen. Ik lees het allemaal wel, maar heb geleerd er niet op te reageren, omdat er dan zo veel tegen wordt gesproken. Het is wel wat je zegt, AdB werkt onder garantie geloof ik, dus wat heb je te verliezen?? Cool

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:33

Ga naar de bodt zou ik zeggen, probeer t je hebt niets te verliezen. Ik heb al zoveel paarden bij hem rad zien gaan, waaronder paarden met gelijke problemen als de jouwe. Hij gebruikt hiervoor geen pijnstillers oid maar als je het niet vertrouwd kun je idd gewoon bij de training blijven, voor zijn box gaan slapen of wat je maar wil!! Antoine zal je niet tegen houden, hij doet niks geheimzinnigs, alleen maar rechtrichten.

ik zal je nog wel even een pbtje sturen voor wat andere gegevens waar je om vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:51

Idra schreef:
Weet je dat de term hoefkatrolontsteking vroeger niet bestond? Teugelkreupel heette te toen. Dat zegt al genoeg over de oorzaak, niet?

dat is onzin. Teugelkreupel zegt niets over de oorzaak. Een paard dat teugelkreupel gaat loopt onzuiver zodra je de teugel aanneemt, maar wel rad op het moment dat hij in vrijheid loopt. Dat heeft o,niets met hoefkatrolontsteking te maken.

Dit is wat ik zo tegen heb op de Bodt. Hij geeft nogal gekleurde informatie mee die hij als ultieme waarheid brengt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:55

Hee gaan we hier weer verder Schijnheilig

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:07

Idra schreef:
Wel Effy, daar sla je een beetje de bal mis.

Ik ben helemaal niet met een probleem naar AdB gegaan. Ik wou gewoon eens met mijn eigen paard een dressuurstage volgen. En De Bodt leek mij wel interessant, omdat hij werkt volgens de principes van de klassieke rijkunst. Het is heus niet dat ik in zijn lessen enkel geleerd heb recht te richten, ik heb er ook ge-appuyeerd, gaopwissels gemaakt etc.
Ik heb geen
extreem

scheef paard, maar elk paard bezit nu eenmaal zijn natuurlijk scheefheid. Daar moet blijvend rekening mee gehouden worden. Elke dag opnieuw. Je paard rechtrichten is essentiële basis, onafhankelijke volgens welke principes je rijdt. En daar is De Bodt helemaal niet zo vernieuwend in.
Enkel slechte instructeurs houden hier
geen

rekening mee.

Bij ons sla je de plank mis Haha!

Anyway, ik trok geen conclusies o.i.d., daarvoor zou ik zelf eens bij 'm moeten aankloppen. Maar hier op bokt hoor je enkel verhalen van "(hij zei dat) mijn paard extreem links- of rechtsgebogen was en d.m.v. rechtrichten heeft hij dat verholpen". Ik vroeg me dus af wat hij dan met probleempaarden c.q. kreupele/onregelmatige paarden doet die wél recht zijn. En, komt het überhaupt voor dat hij zegt dat iemands paard al recht is, dus dat rechtrichten geen zin heeft? En hier heb je me geen antwoord opgegeven.

Dus wie kan mijn vraag beantwoorden?

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:18

hij krijgt wel eens mensen die een recht paard hebben.
ze rijden hem zelf recht (dit zijn mensen die niet naar antoine zijn gekomen omdat ze een groot probleem hebben, maar gewoon geinteresseerd zijn in zijn manier van lesgeven).

je hebt ook paarden die van nature recht zijn,maar dat komt heel weinig voor. maar goed deze paarden kunnen ook scheef gereden worden door de ruiter. als deze paarden niet te lang scheef gereden zijn, lopen ze in mum van tijd weer recht aan de longe of met een andere ruiter die ze niet in de weg zit.

paarden met problemen als bijv. peesbeschadigingen, botbreuken, hoefzweren etc. zijn natuurlijk rijtechnisch gezien niet te helpen.
Er is bijv ook wel eens iemand geweest met een paard dat in het verleden een ongeluk had gehad en daarbij zijn pezen had beschadigd. Dit paard bleef moeilijk lopen ook al werd ie rechtgericht.
En deze paarden worden dan natuurlijk niet op training gezet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:49

Daarmee is nog effy's vraag (en trouwens vind ik dit ook een zeer interessante vraag Knipoog ) niet beantwoord.

Wat doet AdB met onregelmatige paarden die wel recht zijn waarbij de oorzaak wel in de KS of de hoefkatrol gezocht moet worden?
Dat bestaat dus volgens AdB niet?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:53

Fitzroy schreef:
Daarmee is nog effy's vraag (en trouwens vind ik dit ook een zeer interessante vraag Knipoog ) niet beantwoord.

Wat doet AdB met onregelmatige paarden die wel recht zijn waarbij de oorzaak wel in de KS of de hoefkatrol gezocht moet worden?

wat ik dus begreep idd niet, die vraag werd ook gesteld, en die werd heel hard afgewimpeld dat het klinisch zou zijn Verward
Ook de vraag waarom er niet samen gewerkt met met DA en Fysio werd afgewimpeld want dat hadden ze niet nodig Verward

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:24

wel Effy, op de vraag of er rechte paarden zijn die kreupel lopen. Het kan idd zijn dat een rechtgericht paad kreupel loopt, dit kan dan wijzen op de schade die door veearten is toegebracht( we spreken dan over paarden met hoefkatrol, die zoveel maal zijn ingespoten geweest dat er permanente blijvende schade is opgetreden) of paarden die een stamp of een ongeluk hebben gehad. Maar ieder paard heeft een natuurlijke buiging, dus ieder paard is scheef. Alleen het ene paard heeft er meer last van dan het ander, en gaat als het pijn heeft het anders laten merken, het ene paard gaat stiegeren of bokken en het andere gaat gaan kreupel lopen.

Hoefkatrol is gewoon een uitvinding van nen dome DA die niet wist waar hij het moest zoeken. De meeste kreupelheden bij paarden komen uit de rug, en niet uit de benen( waar de veeartsen het gaan zoeken) als je een paard met hoefkatrol op de weide zet gaat men er ook niets aan zien tot men ermee begint te rijden, dan gaan ze kreupel lopen. Dit dan omdat er een verkeerde belasting is van de ruiter zijn gewicht.

Een wild paard in de vrije natuur heeft ook een natuurlijke buiging, maar deze paarden hebben hier geen last van omdat ze niet in bepaalde houdingen worden gedwongen en omdat er geen extra gewicht van een ruiter opzit( die dan meestal nog zelf scheef zit)

RICHT U PAARD RECHT EN VOORWAARTS en je zult geen problemen ondervinden !!!!!!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:42

Fitzroy schreef:

Wat doet AdB met
onregelmatige paarden die wel recht zijn
waarbij de oorzaak wel in de KS of de hoefkatrol gezocht moet worden?

Dat komt idd niet voor. Paarden met een door de dierenarts vastgestelde diagnose hko of ks (er is dus verder niks gevonden bij het paard) gaan altijd kreupel aan de lange (dwz bolle) kant. Deze paarden zijn dus altijd scheef en gaan dus altijd rad na rechtrichten.

En al capone, niet elk paard is van nature scheef. er zijn paarden van nature recht (ik heb er toevallig eentje!), alleen dat komt niet zo vaak voor.

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:53

sorry, mijn fout. idd er zijn paarden die rechtzijn maar die kom je zoals je zegt heel weinig tegen. En de meeste mensen die dan al eens een recht paard hebben gaan hem toch scheef rijden.

wat natuurlijk een spijtige zaak is

greetz

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:07

Zijn er ook mensen die daadwerkelijk hun geld hebben teruggekregen? Ik lees maar steeds over de 'no cure, no pay', maar ik ben benieuwd of het ook zo werkt.

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:13

AdB heeft bij mijn weten sinds hij die regel heeft nog geen enkel paard moeten terugbetalen. alle paarden zijn terug zuiver gaan lopen !!!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:26

adb ziet vrijwel direct of het probleem rijtechnisch te verhelpen is of niet. hij neemt alleen paarden in training waarvan hij denkt dat hij ze kan helpen en deze paarden verlaten altijd rad het trainingscentrum.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:31

Al_Capone schreef:
De meeste kreupelheden bij paarden komen uit de rug, en niet uit de benen( waar de veeartsen het gaan zoeken)

Waarom ken ik dan heel veel paarden, die sinds ze een goede hoefsmid hebben niet meer onregelmatig of kreupel lopen?
Geven hoefsmeden tegenwoordig ook rugmassages, of richten ze de paarden stiekum recht onder het bekappen?

Sorry hoor, maar ik ben het hele DIT IS HET EN NIET ANDERS heel erg beu. Bij ons op de manege ongeveer 60 paarden, nooit kreupel meer (sinds goede hoefsmid) en geen enkele manegeruiter die de paarden rechtricht hoor. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.
Ik zou het toch echt eerst moeten zien......zo'n website zegt me niets en de verhalen eromheen ook niet.

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:38

Zoals jezelf zegt je moet het eerst geien hebben of zelf megemaakt te hebben voor je het gelooft. Ik kon het eerst ook niet geloven, tot ik problemen had met mijn eigen paard. Ik wil het zeker aan niemand niet opdingen , ik kan het alleen uit mijn eigen ervaring aanraden om hem een kans te geven. En niet alleen maar door naar verhalen te luisteren maar door het zelf te zien/ voelen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:47

Hippotha schreef:
Al_Capone schreef:
De meeste kreupelheden bij paarden komen uit de rug, en niet uit de benen( waar de veeartsen het gaan zoeken)

Waarom ken ik dan heel veel paarden, die sinds ze een goede hoefsmid hebben niet meer onregelmatig of kreupel lopen?
Geven hoefsmeden tegenwoordig ook rugmassages, of richten ze de paarden stiekum recht onder het bekappen?

Sorry hoor, maar ik ben het hele DIT IS HET EN NIET ANDERS heel erg beu. Bij ons op de manege ongeveer 60 paarden, nooit kreupel meer (sinds goede hoefsmid) en geen enkele manegeruiter die de paarden rechtricht hoor. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.
Ik zou het toch echt eerst moeten zien......zo'n website zegt me niets en de verhalen eromheen ook niet.

je kunt met bijv. aangepast beslag de kreupelheid bij paarden enigszins verlichten. Ze kunnen daardoor een tijd weer goed gaan lopen, maar uiteindelijk gaan ze vaak toch weer kreupel. Dat komt dan omdat het feitelijke probleem vaak in de rug zit.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:55

Hippotha schreef:
Al_Capone schreef:

je kunt met bijv. aangepast beslag de kreupelheid bij paarden enigszins verlichten. Ze kunnen daardoor een tijd weer goed gaan lopen, maar uiteindelijk gaan ze vaak toch weer kreupel. Dat komt dan omdat het feitelijke probleem vaak in de rug zit.

Geen enkel paard of pony loopt bij ons op ijzers, dus niets geen aangepast beslag dat de pijn tijdelijk wegneemt!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:05

ik heb ook een goede hoefsmid gehad en toch ging mijn paard wel kreupel.....

de kreupele paarden die bij adb op training komen zijn altijd scheve paarden (en een goede hoefsmid kan nou eenmaal geen scheve paarden helpen)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:12

guusje schreef:

Dat komt idd niet voor. Paarden met een door de dierenarts vastgestelde diagnose hko of ks (er is dus verder niks gevonden bij het paard) gaan altijd kreupel aan de lange (dwz bolle) kant. Deze paarden zijn dus altijd scheef en gaan dus altijd rad na rechtrichten.

Grote onzin dus, ik heb er zelf een voorbeeld van. Paard wordt keurig rechtgericht maar is nog steeds niet rad.
Ja, in ogen van AdB en alle volgelingen wel, maar gelukkig kijk ik iets verder dan mijn neus lang is.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:16

guusje schreef:
ik heb ook een goede hoefsmid gehad en toch ging mijn paard wel kreupel.....

de kreupele paarden die bij adb op training komen zijn altijd scheve paarden (en een goede hoefsmid kan nou eenmaal geen scheve paarden helpen)

Nu vertelde mijn zadelmaker (een paar jaar gelden al) dat mijn paard ook enorm scheef is. Het zadel drukte links heel erg op zijn schoft en had rechts ruimte over. Hij heeft ook foto's van zijn schouderpartij genomen van achteren gezien en je zag het verschil in ontwikkeling!
Maar hij heeft er nooit onregelmatig door gelopen en ik ben ook nog nooit bezig geweest met rechtrichten.....ik zit denk ik scheef, want mijn ene beugel is altijd korter dan mijn andere, terwijl ze voor mijn gevoel even lang zijn.

Hoe is dit dan te verklaren?
Of hoeft niet ieder paard er last van te hebben?