Paniekhaak? Levensgevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Paniekhaak? Levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:29

Ik heb e 1 met paniekhaak en 1 met musketon. Puur toeval ik doe het heel anders mijn paardjes heb ik gewoon van jongs af aan vast gezet en alleen laten staan en dan ondertussen gaan uitmesten en hooi neer leggen. Ze staan wel dan altijd in het zicht. De oudste is een keer gaan hangen en kwam zelf tot de ontdekking dat hij zo niet los kon hij is er vanzelf mee op gehouden en is nooit meer gaan hangen. Als ze een keer een been over het touw hebben laat ik ze ook gewoon staan. Ze raken echt nergens meer van in paniek en lossen zelf dingen rustig op of wachten totdat ik kom om te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:35

Ik wil juist wat stevigs hebben dat helemaal niet knapt als hij hangt

Ook wil ik helemaal zelf niet het touw los trekken.

dan krijg je hetzelfde effect als van ts, een paard dat met een noodgang achterover klapt en dat is een minder fraai gezicht dan een hangend paard

laat maar lekker hangen, ze komen wel weer naar voren, hangen zich echt niet op.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:25

Mijn paardje hangt ook niet vaak hoor, alleen maar als ze echt ergens van schrikt.

en meestal is een duw tegen haar kont ook weer genoeg om haar recht te laten staan. Ze trekt ook niet vaak haar touw kapot. maar als je een paard hebt wat echt in paniek raakt en niet meer ophoudt zoals mijn vorige paard, dan ben je blij als ze los schieten.

Mijn vorige paard bleef namelijk gewoon net zolang hangen tot er iets kapot ging. Das geen prettig gezicht.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:48

Bij mij laatst ook..
was een beetje aan 't lopen, schiet dat ding los.. nja.. zit je dan met een pony die los loopt, en die je niet gevangen krijgt Scheve mond...

ik vind het ook ondingen.. heb er liever een met musketonhaak Lachen!

Princess

Re: Paniekhaak???? LEVENSGEVAARLIJK!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:09

Faniek schreef:
Nu heb ik het zo:

Strotouwtje om de paal/ding dat eraan hangt Haha!

Daar maak ik het touw aanvast met paardenknoop als het paard echt gaat hangen angst o.d. breekt het strotouwtje snel genoeg Pling

Zo doe ik het nu al 4 jaar en het werkt super!

wij ook!
werkt ideaal!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:17

Eerlijk gezegt snap ik het nut van een paniekhaak nie thelemaal.
Stel je loopt langs de weg, je paard schrikt, ga je hem dan snel losmaken?
Of doe je alles om hem vast te kunnen houden?

Wat nou als je paard ineens schrikt, en ineens het touw van zijn halster aftrekt, dus de paniekhaak, en ze gaan over de weg rennen?

Ik vind de paniekhaak een paniekveroorzaker als ik eerlijk ben...

En inderdaad je moet je knoop zo vastmaken dat je hem snel los kunt trekken, ook al hangt er een paard van een paar honderd kilo aan, als hij los moet, krijg je hem wel los hoor...

Ik ken het nl zelf, heb het zelf al eens meegemaakt...

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:40

Mijn vorige paard is 2 keer gaan hangen met een gewone musketonhaak en in allebij de gevallen brak die haak idd. De paardenknoop zat zo strak toen ze hing was niet los te krijgen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:53

Ik gebruik wel gewoon een paniekhaak. Een lus krijg je niet los als ze daar met vol gewicht aanhangen, heb ik al eens geprobeert. Een gewone musketon schiet kapot met teveel gewicht eraan en daardoor had ik een hap uit m'n duim. De paniekhaak gaat nog het makkelijkst open als het nodig is. Soms ook als het niet nodig is maar op het terrein is het niet zo'n ramp als hij een keer losloopt. Gewoon opletten wat je doet. Die paniekhaken hebben ook hun nut.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:54

ik liep eens met mn opaard over de parkeerplaats en hij deed een beetje achterlijk. Dus ik geef een goede ruk aan mn touwtje, paard los Wow!
En als ie los moet gaan doen ze dat bij mij niet.. en als er echt paniek is dan breken de musketons ook wel Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:56

runningkawa schreef:
Ik wil juist wat stevigs hebben dat helemaal niet knapt als hij hangt

Ook wil ik helemaal zelf niet het touw los trekken.

dan krijg je hetzelfde effect als van ts, een paard dat met een noodgang achterover klapt en dat is een minder fraai gezicht dan een hangend paard

laat maar lekker hangen, ze komen wel weer naar voren, hangen zich echt niet op.

Wel als ze in de trailer liggen en niet overeind kunnen komen omdat ze hartstikke vast hangen met hun hoofd.... Clown Dan is het toch wel handig om er een panikehaak aan te hebben zitten, zo'n lus krijg je dan namelijk met geen mogelijkheid los want die hebben ze muurvast getrokken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:06

Ik wil m'n paard helemaal niet los kunnen maken als hij hangt. Is 'ie helemaal belazerd?! Boos! Naar voren moet 'ie!!! Voor echte noodsituaties is er een scherp mes voor het grijpen.
Ik heb altijd geleerd om nooit je paard vast te zetten aan/met iets dat los kan gaan, ik gebruik dan ook geen paniekhaken. Alleen aan m'n trailerlijnen heb ik ze wel. In een afgesloten trailer is het net even een ander verhaal dan gewoon op het erf.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:09

Ja op het erf maak ik ze ook niet los als ze hangen, is meestal gewoon aanstellerij en jaag ik ze weer naar voren. Maar in de trailer heb ik het liever wel. En omdat ik altijd hetzelfde touw gebruik zit er dus een panikehaak aan, geen last van dat ie snel los gaat ofzo.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:28

nou, ik liep een keer buiten met een paard (op de weg dus) en had een halstertouw met paniek sluiting.

paard zwaait een keer met zijn hoofd uit joligheid, ik voelde geen enkel beetje druk op het touw.... paard weg! klip was gewoon los gegaan.... nee die dingen hoef ik niet meer, want dat is al meer dan 1 keer gebeurd, onder andere met het vaststaan op het erf opeens een paard los te hebben lopen zonder dat er ook maar iets gebeurde. Maar ook de situatie dat ie in paniek dus NIET los gaat heb ik al heel vaak meegemaakt....

en een muskutonhaak is snel genoeg stuk als me paard eraan gaat hangen. En dat ding vind ik perfect Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:53

Margreet schreef:
Ik wil m'n paard helemaal niet los kunnen maken als hij hangt. Is 'ie helemaal belazerd?! Boos! Naar voren moet 'ie!!! Voor echte noodsituaties is er een scherp mes voor het grijpen.
Ik heb altijd geleerd om nooit je paard vast te zetten aan/met iets dat los kan gaan, ik gebruik dan ook geen paniekhaken. Alleen aan m'n trailerlijnen heb ik ze wel. In een afgesloten trailer is het net even een ander verhaal dan gewoon op het erf.

idem hier

Je hebt van die klojo's die het precies weten en gewoon expres gaan hangen tot het los gaat of knapt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:54

Ik gebruik gewoon touwen met een muskatonsluiting.
Paniekhaken gaan bij mij altijd los als ze niet los moeten gaan en ik heb een hanger, van een kilo of 800, een paniekhaak is dan een oplossing, die gaat (als het goed is) zelf los met hangen.....bij mijn paard dus niet. Paardenknoop, ja leuk, maar niet meer los te krijgen als meneer eenmaal hangt.
Ik heb mijn eigen oplossing, ik zet hem gewoon niet meer vast, hij heeft maar netjes stil te staan.
Er wordt vaak gezegt, aanstellerij, hij heeft gewoon niet te hangen enz. tja, in veel gevallen natuurlijk wel maar er zijn ook extreme gevallen.
Mijn paard wordt helemaal blind als hij vastgezet wordt, draait de ogen weg en gaat hangen, trekt daarbij ook van alles kapot, inclusief zijn zenuwbanen.
Ik heb nu een paard met kapot getrokken zenuwbanen in de hals en rug, had die keer geen paniekhaak aan het touw. Was ik maar eerder tot de conclusie gekomen dat hij beter maar gewoon los kan staan......
Had ik maar niet geluisterd naar de mensen die maar bleven zeggen dat hij zich zelf echt niets aan zou doen.......

Maar in dat soort gevallen is een paniekhaak imo wel beter, liever ik een gekneusde hand, hap uit mijn duim, paniekhaak in mijn buik o.i.d. dan mijn paard de boel inwendig kapot scheuren, óf je zet hem gewoon niet meer vast Haha!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:29

ik vind ze nog steeds geweldig wat de andere ook zeggen....
enja het ligt erzeker aan hoe ej ze gebruikt ... om er mee te gaan wandelen vind ik ook niet echt snugger.......

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:51

Ik gebruik ook gewoon paniekhaken, maar puur omdat ze zo makkelijk open- en dicht gaan. Als ik op stal bezig ben, dan verplaats ik hem steeds dan is het touwtje los en weer vast enz. Dan is zo'n makkelijk sluitinginkje wel makkelijk.
Als ik buiten de stal ga, dan heb ik juist wel een musketonhaak, als mijn paard zich mocht losrukken zit er iig nog een touwtje aan Clown . Bovendien als je je paard kort houdt (en dat komt juist buiten veel voor) dan wil het nog wel eens gebeuren dat je die paniekhaak perongeluk open maakt op het moment dat je het juist NIET wil.

en de truc met een strotouwtje ertussen werkt top. Net als een holpeer!

Chocopasta

Re: Paniekhaak???? LEVENSGEVAARLIJK!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:53

Ellende schreef:
Nee, en als musketonhaken breken, dan zwaaien ze altijd niet richting jouw hand op Knipoog

Ik zelf blijf echt fan van paniekhaken, maar bij mij is het tot nu toe dan ook altijd goed gegaan.

Hetzelfde hier, nog nooit problemen gehad met dat ding Lachen

Maar wel vervelend dat het mis is gegaan bij jou, sterkte met je hand Ach gut

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:39

runningkawa schreef:
Margreet schreef:

idem hier

Je hebt van die klojo's die het precies weten en gewoon expres gaan hangen tot het los gaat of knapt.

Ja dat doettie van mij ook... Slapen

Alleen ze gaat dan net doen alsof ze echt in paniek raakt, een echte toneelspeelster dus want ze doet het alleen waneer ze er eens eeen keertje zin in heeft..

Koe zeg laat ik eens ff gaan hangen, is lang gelede...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:44

Daarom zou ik nooit touwen en halster gebruiken die niet kunnen breken, slechtere kwaliteit kan dus ook goed zijn. Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:53

RanouK schreef:
Daarom zou ik nooit touwen en halster gebruiken die niet kunnen breken, slechtere kwaliteit kan dus ook goed zijn. Knipoog

ik heb juist liever niet, stel dat ze achterover klappen ineens met het zadel op un rug dan kunnen ze zo hun rug breken!
Mijn pony is ok al eens achterover geklapt op die manier mét zadel. Gelukkig liep het goed af..

Als ze niet loskomen leren ze het ook eerder af Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:56

paarden knopen vindt ik erg vervelend, die gestoorde knollen van mij weten precies hoe ze ze los moeten maken. Soms staan onze ponys wel is aan een ketting zodat ze kunnen grazen op niet omheinde stukken duin, (wel met dikke ruberen slang om de ketting) en aan het uiteinde zit een nylon touw. Ik knoop de ponys helemaal vast.. ik wil absoluut niet dat ze zichzelf los kunnen maken, veelste gevaarlijk met die weg in de buurt. Maar mocht er echt iets zijn, hebben wij altijd messen, zodat we het nylon touw los kunnen snijden. Daar dient het laatste stukje touw voor.
In de trailer hebben wij geen paniek haken, maar vrij stevige sleutelbos haken. Mocht een paard in een beknelde positie raken, breken die haken vrij snel.
met poetsen staan ze gewoon aan een musketon, en aan de andere kant een stevige knoop, omdat ze paarden knopen allemaal los kunnen maken. Niet dat dat heel erg is ze blijven toch wel staan, maar je mn gevoel vindt ik het fijner om te weten dat ze zichzelf niet 123 los kunnnen krijgen. Als ze echt willen begeven die nylon halsters het snel genoeg, of ze trekken het halster gewoon over hun oren Schijnheilig
Ik ken wel een paard dat gaat hangen als je haar opzadelt, ze heeft zadeldwang. Maar die krijgt alle haken stuk hoor, zelfs de stevigste musketon haak breekt of buigt uit. Paniek haken schoten helemaal gevaarlijk rond , dus staat ze nu maar altijd los.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:58

Die krengen gaan bij mij ook altijd los als het niet de bedoeling is. Ik moet ze niet, alleen aan de trailerlijn zit er 1. De rest van de touwen zit een musketon aan.