Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
...
! 
Faniek schreef:Nu heb ik het zo:
Strotouwtje om de paal/ding dat eraan hangt
Daar maak ik het touw aanvast met paardenknoop als het paard echt gaat hangen angst o.d. breekt het strotouwtje snel genoeg![]()
Zo doe ik het nu al 4 jaar en het werkt super!

runningkawa schreef:Ik wil juist wat stevigs hebben dat helemaal niet knapt als hij hangt
Ook wil ik helemaal zelf niet het touw los trekken.
dan krijg je hetzelfde effect als van ts, een paard dat met een noodgang achterover klapt en dat is een minder fraai gezicht dan een hangend paard
laat maar lekker hangen, ze komen wel weer naar voren, hangen zich echt niet op.
Dan is het toch wel handig om er een panikehaak aan te hebben zitten, zo'n lus krijg je dan namelijk met geen mogelijkheid los want die hebben ze muurvast getrokken.
Naar voren moet 'ie!!! Voor echte noodsituaties is er een scherp mes voor het grijpen.
nee die dingen hoef ik niet meer, want dat is al meer dan 1 keer gebeurd, onder andere met het vaststaan op het erf opeens een paard los te hebben lopen zonder dat er ook maar iets gebeurde. Maar ook de situatie dat ie in paniek dus NIET los gaat heb ik al heel vaak meegemaakt....
Margreet schreef:Ik wil m'n paard helemaal niet los kunnen maken als hij hangt. Is 'ie helemaal belazerd?!Naar voren moet 'ie!!! Voor echte noodsituaties is er een scherp mes voor het grijpen.
Ik heb altijd geleerd om nooit je paard vast te zetten aan/met iets dat los kan gaan, ik gebruik dan ook geen paniekhaken. Alleen aan m'n trailerlijnen heb ik ze wel. In een afgesloten trailer is het net even een ander verhaal dan gewoon op het erf.
. Bovendien als je je paard kort houdt (en dat komt juist buiten veel voor) dan wil het nog wel eens gebeuren dat je die paniekhaak perongeluk open maakt op het moment dat je het juist NIET wil. Ellende schreef:Nee, en als musketonhaken breken, dan zwaaien ze altijd niet richting jouw hand op
Ik zelf blijf echt fan van paniekhaken, maar bij mij is het tot nu toe dan ook altijd goed gegaan.

runningkawa schreef:Margreet schreef:Ik wil m'n paard helemaal niet los kunnen maken als hij hangt. Is 'ie helemaal belazerd?!Naar voren moet 'ie!!! Voor echte noodsituaties is er een scherp mes voor het grijpen.
Ik heb altijd geleerd om nooit je paard vast te zetten aan/met iets dat los kan gaan, ik gebruik dan ook geen paniekhaken. Alleen aan m'n trailerlijnen heb ik ze wel. In een afgesloten trailer is het net even een ander verhaal dan gewoon op het erf.
idem hier
Je hebt van die klojo's die het precies weten en gewoon expres gaan hangen tot het los gaat of knapt.
zeg laat ik eens ff gaan hangen, is lang gelede...
RanouK schreef:Daarom zou ik nooit touwen en halster gebruiken die niet kunnen breken, slechtere kwaliteit kan dus ook goed zijn.